Spring naar bijdragen

E5/E10 brandstof voor jeep 5.9


Recommended Posts

Beste jeepers,

ik heb een vraag over de brandstof waarbij per 1 oktober 2019 meer bij ethanol wordt toegevoegd. 

Is dit schadelijk voor mijn jeep? 

Moet ik iets toevoegen aan de brandstof om geen schade aan de motor te krijgen?

ik denk dat ik niet de enige ben met dit komend probleem. Is hier al een goed antwoord op te krijgen.

bedankt,

Paul

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Men zegt dat onze Jeeps op E5 kunnen rijden maar niet op E10, dus dat betekent E5 tanken want E0 (benzine zonder ethanol) is nergens meer te krijgen.

Een Niner zou eigenlijk altijd al op 98 moeten rijden (deed ik ook niet), dus vanaf nu maar E5-98 erin.

https://www.e10check.nl/auto/jeep/

bewerkt door Vette73
Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens de FSM voor de Jeep ZJ,

knip/plak 

GASOLINE/OXYGENATE BLENDS
Some fuel suppliers blend unleaded gasoline with
materials that contain oxygen such as alcohol, MTBE
(Methyl Tertiary Butyl Ether) and ETBE (Ethyl Tertiary
Butyl Ether). Oxygenates are required in some
areas of the country during winter months to reduce
carbon monoxide emissions. The type and amount of
oxygenate used in the blend is important.
The following are generally used in gasoline
blends:
Ethanol - (Ethyl or Grain Alcohol) properly
blended, is used as a mixture of 10 percent ethanol
and 90 percent gasoline. Gasoline blended with ethanol
may be used in your vehicle.

MTBE/ETBE - Gasoline and MTBE (Methyl Tertiary
Butyl Ether) blends are a mixture of unleaded
gasoline and up to 15 percent MTBE. Gasoline and
ETBE (Ethyl Tertiary Butyl Ether) are blends of gasoline
and up to 17 percent ETBE. Gasoline blended
with MTBE or ETBE may be used in your vehicle.
Methanol - Methanol (Methyl or Wood Alcohol) is
used in a variety of concentrations blended with
unleaded gasoline. You may encounter fuels containing
3 percent or more methanol along with other
alcohols called cosolvents.
DO NOT USE GASOLINES CONTAINING
METHANOL.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor sporadisch gebruik zou je het liefst E0 willen hebben, gewoon ouderwetse benzine dus. Als iemand weet of (en waar dan) dit nog te krijgen is hou ik mij aanbevolen.

Is er een techneut in de zaal die kan uitleggen waarom de ene motor wel en de andere motor niet geschikt is voor E10? Ik vermoed dat dezelfde discussie ook gevoerd is toen E5 werd ingevoerd.

Is het de brandstofpomp, zijn het de leidingen, is het de injectie of de carburateur die er wel-of-niet tegen kunnen (en zou je aanpassingen kunnen doen waardoor je de boel opeens wel E10 geschikt hebt)? Of is het de motor zelf die vanwege de compressie o.i.d. problemen heeft met de veranderde chemische samenstelling?

Vragen, vragen........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet alle materialen kunnen tegen de ethanol. Dit is wel aan te passen en de eerste dingen die je tegen komt zijn pakkingen leidingen filter en pomp. Als je alles zelf kan doen is het kwa kosten wel te doen maar moet je het laten doen dan word het een dure grap. 

Ik tank 98 of 102 en dat doe ik al jaren zonder problemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

102 is zo goed als afgelopen buiten een paar verdwaalde tankstations links en rechts: https://autorai.nl/helaas-pindakaas-benzine-met-octaan-102-mag-niet-meer/

En 98 is bij ons in de buurt 98-E5 geworden. Ik zou niet weten waar je nog 98-E0 (dus gewoon zonder ethanol) zou kunnen krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TanQyou blijft wel 102 benzine verkopen alleen die pomp moet maar net bij je in de buurt zitten. 98  E5 is geen probleem je blijft onder de limit van 8% . Al die hoog geleerde met die milieu tik mogen ze van mij allemaal opruimen. Beetje beter denken en er is een beter plan dan wat ze nu van plan zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De tip om dan maar 95-E5 te tanken als jouw auto ongeschikt is voor E10 is een flut tip want dat ga je nergens meer vinden.

Een pompstation is verplicht om bij minimaal de helft van het aantal vulstations van een station E10 aan te bieden. Effectief betekent dit dat alleen hele grote stations voldoende vulstations hebben om met de ander helft een variatie aan verschillende benzine soorten aan te bieden.

Kleinere stations zullen er als eerste voor kiezen om naast 95-E10 een 98-variant aan te bieden en als ze dan nog ruimte hebben voor nog een variant een premium benzine (en dan ook alleen maar als ze voldoende verschillende tanks in de grond hebben zitten).

Als laatste, een station dat in een uithoekje nog 95-E5 verkoopt zal het daar wel druk krijgen. Een liter 95-E5 bevat namelijk meer energie dan een liter E10 (dit omdat ethanol per volumeeenheid minder energie bevat dan benzine). Een auto rijdt dus per definitie zuiniger op E5 dan op E10.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt ook de "luxe" 95 tanken die zijn nog wel E5. Die zijn hier bij ons dorp bij de Total en Esso gewoon te krijgen. Wel iets duurder maar ik vind dat hij er ook beter op rijdt. Even een benzine App op je telefoon zetten en je kan in heel Nederland zien waar welke benzine te koop is. Vaak staat de prijzen ook bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 10/4/2019 at 6:10 PM, Jerrold said:

Toevallig vandaag nog diesel getankt bij een onbemande Esso tankstation en daar hadden ze nog wel 95 E5 zag ik op de pomp. Hoelang dit zal blijven geen idee.

Ik vraag mij af of daar ook echt 95-E5 uitkomt (en geen 95-E10). Dat wat er op de pomp staat is maar een stickertje. Je zou bij die pomp op alle vulpistolen moeten kijken of er andere vulpistolen zijn met 95-E10. Ik denk dat ze het labeltje vergeten zijn te vernieuwen. Vergeet niet dat we pas een week na 1 oktober zitten.

On 10/5/2019 at 12:18 PM, Wijnand 3.8 said:

Je kunt ook de "luxe" 95 tanken die zijn nog wel E5. Die zijn hier bij ons dorp bij de Total en Esso gewoon te krijgen. Wel iets duurder maar ik vind dat hij er ook beter op rijdt. Even een benzine App op je telefoon zetten en je kan in heel Nederland zien waar welke benzine te koop is. Vaak staat de prijzen ook bij.

Weet je zeker dat het luxe 95 is? En geen 98?

Ik ken drie 'benzine app's' (ANWB onderweg, Benzine-Jip en DirectLease Tankservice) en bij geen van die drie kan ik iets anders kiezen dan Euro95 (E10) of 98/Premium. Alleen bij Benzine-Jip kan ik nog 'super loodvrij' kiezen. Ik zal vanmiddag op de terugweg bij mij in de buurt eens kijken bij de aangegeven pomp wat dat dan voor benzine is, maar op de website van dat bedrijf staat dat ze er Euro95-E5 en Superplus 98 E10 verkopen.

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat je op dit moment nergens meer 95-E5 (premium of niet) kunt krijgen en dat de tweede benzine die een pomp aanbiedt een (premium) 98-E5 is. En alle andere soorten (zoals 102, 98-E0 etc) zo lang als het duurt bij een speciaalzaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...