Spring naar bijdragen

CJ zo licht mogelijk maken, wijsheid?


Masis
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Morgen naar het RDW met een 1980 CJ7. Dan gaan ze hem natuurlijk wegen. Is het wijsheid om hem zo licht mogelijk te maken (hardtop, deuren (?), reservewiel etc) eraf te halen? Hij wordt volgend jaar belastingvrij, maar je weet nooit of dat ooit zal veranderen. 

 

Wat zeggen jullie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben met drie auto's bij de RDW geweest voor een kentekenkeuring en ze hebben de auto's nooit gewogen. Ze zijn altijd uitgegaan van de gewichten die zij vanuit de typegoedkeuring al kennen.

Nu ging het bij mij om twee auto's uit de USA (een '92 Cadillac Eldorado en een '86 Monte Carlo SS) en een auto uit de EU (een '06 MB SLK 55) en binnenkort heb ik een '78 Cadillac Seville die een kenteken moet krijgen.

Daarnaast is het volgens mij zo dat voorgeschreven is wat er allemaal meetelt voor het gewicht en daaronder valt zeker het reservewiel en (volgens mij) een halve tank brandstof en nog wat zaken. Ze zijn daar natuurlijk niet gek 😉

Let er trouwens op dat wanneer het een auto betreft van buiten de EU (bijv. Amerika), dat je ook gelijk een afspraak maakt voor het inslaan chassisnummer. Als je dat niet doet moet je daarvoor nog een keer terugkomen.

bewerkt door Vette73
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Massis,

In jouw geval wordt het wegen denk ik, gelet waar de CJ vandaan komt.

Zorg dat de Jeep zo licht mogelijk is, je hoeft geen halfvolle tank meer te hebben, dat is jaren geleden afgeschaft. Ook gereedschap en reservewiel hoeft niet meer.

Geen deuren, geen dak, alles helpt. Het is handig om zelf eerst even te wegen , bv bij de stort, zodat je weet hoeveel er af moet om 1 klasse lager te komen.

Het chassisnummer kan je beter zelf laten inslaan in het chassis, bijrijder kant halverwege. Als je het door de RDW laat doen, duur..., laat het dan in de body doen want dat graveerwerk van hun is na 3 jaar niet meer te lezen als ze dat in het chassis doen.

Succes, Siert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren, bedankt voor de reacties. Ik kwam uit op 1480kg ledig, massa rijklaar 1580 dus. Ik had de deuren er maar in gelaten, hardtop eraf (idd nu als cabrio op kenteken), reservewiel en beugel er af. Trekhaak zat er ook op, ook weer zo'n 20-30kg, maar ik dacht dat dat misschien wel gunstig kon zijn ivm het verkrijgen van een trekgewicht. Deuren zijn 20kg p/s, dus ik had 1 categorie lager kunnen zitten (<1450) maar vind het wel best zo.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt helemaal, 40+ is belastingvrij. Gaat ook niet om de periode tot hij 40 wordt, dat zijn maar een paar (winter) maanden en dan zal hij waarschijnlijk toch geschorst staan om hem verder naar wens te verbouwen. Gaat er meer om dat de wetgeving in de toekomst altijd veranderd kan worden waardoor 40+ niet meer belastingvrij is. We dachten ook altijd dat 25+ belastingvrij was en zou blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Interessant. Bij mij was het slecht weer dus wilde ik de hardtop er niet afhalen maar was uiteindelijk ook vergeten om het reservewiel en -beugel thuis te laten. Hij woog 1470 maar na een beetje onderhandelen is hij op 1450 gezet, net een gewichtsklasse lager dus. Nou ja, onderhandelen... Ik wilde de deuren er afhalen en hem opnieuw laten wegen, dat duurde de keurmeester waarschijnlijk allemaal te lang. :)

Ik had er geen rolbeugel op staan trouwens, dat verklaart waarom ik met de hardtop er nog op toch zo'n beetje op hetzelfde gewicht kwam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...