Jump to content

Recommended Posts

Bij de laatste APK kreeg ik te horen dat de bladveren wat dun werden. Materiaal tussen de veren verdwijnt en de veerklemmen  beginnen los te zitten. De XJ staat overigens naar mijn idee helemaal goed op hoogte. Bladveren laten vervangen?  Zijn er voor Jeep ook paraboolveren? Daar is altijd een discussie over op de Landroversite. 

Gr Ruud

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeeel lang geleden heb ik de dwarse bladveer van mijn Simca Ralley 1 bij een bladverenspecialist opnieuw laten stellen zodat het neusje weer wat omhoog ging. Is dit nog een optie? Opnieuw laten opbouwen.

Ik zie verschillende merken veren voorbijkomen Kilen, Lesjofors. 4 en 5 veerbladen. Wordt allemaal weer prijzig. Worden exclusief bushings geleverd. En de vraag of alle bouten los gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn verschillende load ratings op de verschillende bladveren die de stijfheid en rijkwaliteit beïnvloeden. Ik heb zelf Crown (4886186AB) via eshop.rbs-handel.de, dit is een HD optie met 1" lift en ze hebben zich na 2 jaar zich goed gehouden. Je moet wel de rubber bushings er los bij bestellen en eventueel de shackels. Bij de vervanging zou ik wel alles van te voren goed met kruipolie een paar weken/dagen inspuiten, want als die bouten die in de body gaan afbreken of doordraaien is het een rot klus om die eruit te krijgen. Als kruipolie gebruik ik zelf een mix van 50/50 aceton en ATF.

Hier nog wat detail informatie van de verschillende bladveer opties met de Crown alternatieven:

Leaf Spring Specifications

Springs, rear
LL - 3-1/8" free arch, load rating 405
LM - 5-5/8" free arch, load rating 605
LS - 6" free arch, load rating 675
LT - 7" free arch, load rating 755 UpCountry + 1 "

Dealer part numbers:
52000050 Standard Duty, Coded LB
52000051 Standard Duty, Coded LC, EC
52000706 Standard Duty, Coded LN, ES
52000544 Heavy Duty, Coded LK
52000545 Heavy Duty, Coded LL, EL
52000707 Heavy Duty, Coded LM
52002390 Heavy Duty, Coded LS
52002392 Heavy Duty, Coded LT ( UpCountry package +1” leaf spring)

Crown catalog part numbers:
84/01 Standard Duty (LL ) 4 leaf - Jeep P/N 52000051
84/01 Heavy Duty (LS, ZGV, ZVV) 4 leaf -Jeep P/N 4886185
84/01 Heavy Duty (LT, ZGW, ZVW) 4 leaf -Jeep P/N 4886186 or 52002392 - UpCountry + 1”
84/01 Heavy Duty (LK ) 4 leaf - Jeep P/N 4886187
84/01 Heavy Duty (LN, ZUU, ZFU) 4 leaf - Jeep P/N 52000706
84/01 Heavy Duty (LM, ZGU, ZVU) 4 leaf - Jeep P/N 52000707

Coil Springs - Springs with a G in the letter spring codes are UpCountry package +1” springs
ZGK or GK UpCountry +1” coil - Jeep P/N 52001793
ZGL or GL UpCountry +1” coil - Jeep P/N 52001794
FF FH FJ stock size - Jeep P/N 52088102


Share this post


Link to post
Share on other sites

Om de bouten los te krijgen kan ik je aanraden om een brute wringijzer aan te schaffen!

Een slagmoersleutel met een hoog koppel verdient de voorkeur maar die heeft niet iedereen in bezit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Arjanw said:

Om de bouten los te krijgen kan ik je aanraden om een brute wringijzer aan te schaffen!

Een slagmoersleutel met een hoog koppel verdient de voorkeur maar die heeft niet iedereen in bezit.

Ja er zit dacht ik loctite vanuit de fabriek op die bouten. Twee bouten zaten aardig vast bij mijzelf, maar door ze te verhitten met een propaanbrander en daarna met een wringijzer (verlengt met een stalen pijp) op de krik toch los gebroken. 😅

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden zei Adebisi:

Ja er zit dacht ik loctite vanuit de fabriek op die bouten. Twee bouten zaten aardig vast bij mijzelf, maar door ze te verhitten met een propaanbrander en daarna met een wringijzer (verlengt met een stalen pijp) op de krik toch los gebroken. 😅

Met hitte maak je idd extreem vast zittende bouten / moeren los. Maar pas op, open vuur + brandstof = BOEM!! Bij de bouten aan de linkerachterzijde (waar de leidingen naar de brandstoftank lopen) wel even oppassen.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×