Spring naar bijdragen

Bladveren XJ


RuudM
 Share

Recommended Posts

Bij de laatste APK kreeg ik te horen dat de bladveren wat dun werden. Materiaal tussen de veren verdwijnt en de veerklemmen  beginnen los te zitten. De XJ staat overigens naar mijn idee helemaal goed op hoogte. Bladveren laten vervangen?  Zijn er voor Jeep ook paraboolveren? Daar is altijd een discussie over op de Landroversite. 

Gr Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeeel lang geleden heb ik de dwarse bladveer van mijn Simca Ralley 1 bij een bladverenspecialist opnieuw laten stellen zodat het neusje weer wat omhoog ging. Is dit nog een optie? Opnieuw laten opbouwen.

Ik zie verschillende merken veren voorbijkomen Kilen, Lesjofors. 4 en 5 veerbladen. Wordt allemaal weer prijzig. Worden exclusief bushings geleverd. En de vraag of alle bouten los gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn verschillende load ratings op de verschillende bladveren die de stijfheid en rijkwaliteit beïnvloeden. Ik heb zelf Crown (4886186AB) via eshop.rbs-handel.de, dit is een HD optie met 1" lift en ze hebben zich na 2 jaar zich goed gehouden. Je moet wel de rubber bushings er los bij bestellen en eventueel de shackels. Bij de vervanging zou ik wel alles van te voren goed met kruipolie een paar weken/dagen inspuiten, want als die bouten die in de body gaan afbreken of doordraaien is het een rot klus om die eruit te krijgen. Als kruipolie gebruik ik zelf een mix van 50/50 aceton en ATF.

Hier nog wat detail informatie van de verschillende bladveer opties met de Crown alternatieven:

Leaf Spring Specifications

Springs, rear
LL - 3-1/8" free arch, load rating 405
LM - 5-5/8" free arch, load rating 605
LS - 6" free arch, load rating 675
LT - 7" free arch, load rating 755 UpCountry + 1 "

Dealer part numbers:
52000050 Standard Duty, Coded LB
52000051 Standard Duty, Coded LC, EC
52000706 Standard Duty, Coded LN, ES
52000544 Heavy Duty, Coded LK
52000545 Heavy Duty, Coded LL, EL
52000707 Heavy Duty, Coded LM
52002390 Heavy Duty, Coded LS
52002392 Heavy Duty, Coded LT ( UpCountry package +1” leaf spring)

Crown catalog part numbers:
84/01 Standard Duty (LL ) 4 leaf - Jeep P/N 52000051
84/01 Heavy Duty (LS, ZGV, ZVV) 4 leaf -Jeep P/N 4886185
84/01 Heavy Duty (LT, ZGW, ZVW) 4 leaf -Jeep P/N 4886186 or 52002392 - UpCountry + 1”
84/01 Heavy Duty (LK ) 4 leaf - Jeep P/N 4886187
84/01 Heavy Duty (LN, ZUU, ZFU) 4 leaf - Jeep P/N 52000706
84/01 Heavy Duty (LM, ZGU, ZVU) 4 leaf - Jeep P/N 52000707

Coil Springs - Springs with a G in the letter spring codes are UpCountry package +1” springs
ZGK or GK UpCountry +1” coil - Jeep P/N 52001793
ZGL or GL UpCountry +1” coil - Jeep P/N 52001794
FF FH FJ stock size - Jeep P/N 52088102


Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 hour ago, Arjanw said:

Om de bouten los te krijgen kan ik je aanraden om een brute wringijzer aan te schaffen!

Een slagmoersleutel met een hoog koppel verdient de voorkeur maar die heeft niet iedereen in bezit.

Ja er zit dacht ik loctite vanuit de fabriek op die bouten. Twee bouten zaten aardig vast bij mijzelf, maar door ze te verhitten met een propaanbrander en daarna met een wringijzer (verlengt met een stalen pijp) op de krik toch los gebroken. 😅

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Adebisi:

Ja er zit dacht ik loctite vanuit de fabriek op die bouten. Twee bouten zaten aardig vast bij mijzelf, maar door ze te verhitten met een propaanbrander en daarna met een wringijzer (verlengt met een stalen pijp) op de krik toch los gebroken. 😅

Met hitte maak je idd extreem vast zittende bouten / moeren los. Maar pas op, open vuur + brandstof = BOEM!! Bij de bouten aan de linkerachterzijde (waar de leidingen naar de brandstoftank lopen) wel even oppassen.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Alle mogelijke specificaties maken de keuze voor mij lastig. Ik heb een volledige standaard XJ en ik wil ook niet dat hij achter hoger komt te staan of dat de veerkarakteristiek verandert. Wat zijn de verschillen tussen de standaard duty specs? Ik zet de veren er niet zelf onder dat laat ik aan mijn garage over maar ik wil wel zeker weten dat ik de juiste veren aanschaf. Even omruilen gaat niet.

gr Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...