Spring naar bijdragen

Nieuwe 3" Kolak uitlaat voor de Niner


Recommended Posts

Na 1,5 jaar is het dan eindelijk zo ver. De huidige uitlaat is op en de nieuwe 3" Kolak uitlaat gaat eindelijk gemonteerd worden.

De set bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Doug Thorley headers, p/n THY-630Y-C
  • Kolak 3" mandrel bent ZJ pipe
  • Magnaflow cat, p/n 94039
  • Flowmaster Super 50 series demper, p/n 53057
  • Magnaflow 3" sierstuk, p/n 35113

Foto's van na de installatie volgen volgende week.

 

Kolak_front.jpg

Kolak_rear.jpg

bewerkt door Vette73
typo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi hoor, ik heb precies dezelfde setup maar dan Edelbrock headers ipv DT. Was bij mij een behoorlijk grote klus, mede door de exhaust valve die er in moest komen, nog voor de cat!

Tail pipe is ook een klusje, een stuk dikker dan origineel en komt daardoor (zelfs als de wagen gelift is) al gauw tegen de trackbar aan. Ik hoop dat je de oude spruitstuk bouten er makkelijk uit krijgt. Toen ik mijn koppen ging vervangen (voor de exhaust upgrade) braken er een hoop af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Even een update:

Vandaag een dagje vrij genomen om samen met de garage aan de Jeep te werken. De oude uitlaat was er eigenlijk zo onderuit. Van de 6 bouten waarmee elk uitlaatspruitstuk vast zat braken aan beide kanten de 2 middelste af, maar met een handig tooltje van de garage en een beetje speciale kruipolie waren de achtergebleven tapeinden zo weg.

Het monteren van de headers bleek achteraf minder moeilijk dan we dachten. Het leek alsof de boel niet paste. Pas nadat we al plannen hadden gemaakt hoe de linker header te verbouwen bleek dat er niets aan de hand was en dat we de boel gewoon moesten vastzetten. Gelijk ook het hitteschildje weer netjes vast gezet.

Dit is waar we geeindigd zijn. Maandag wordt de rest op z'n plaats gehangen en vastgelast. Daar zijn ook nog wel een paar uitdagingen omdat de uitgang van de header lager zit dan de dwarsbalk die de versnellingsbak op z'n plaats houdt, maar daar zoeken ze wel een oplossing voor.

Nu alvast een paar foto's van vandaag:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand bekend met Ironman motor mounts? https://www.ironman4x4fab.com/copy-of-motor-mounts

Het lijkt erop dat de huidige motorsteunen aan vervanging toe zijn. We kwamen hier achter doordat de uitgang van de header (laatste foto) niet vertikaal staat, maar iets achterover (voorkant van de motor te laag).

Originele Mopar motorsteunen (52058504 & 52058505) zijn eigenlijk niet meer te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Vette73:

Iemand bekend met Ironman motor mounts? https://www.ironman4x4fab.com/copy-of-motor-mounts

Het lijkt erop dat de huidige motorsteunen aan vervanging toe zijn. We kwamen hier achter doordat de uitgang van de header (laatste foto) niet vertikaal staat, maar iets achterover (voorkant van de motor te laag).

Originele Mopar motorsteunen (52058504 & 52058505) zijn eigenlijk niet meer te krijgen.

Heb ik inderdaad ook over getwijfeld, maar vond ze behoorlijk prijzig in vergelijking met directe alternatieven voor origineel. Ik heb deze besteld, maar nog geen tijd gehad om ze te vervangen; https://www.ebay.com/itm/Prothane-1-504-93-98-Jeep-Grand-Cherokee-ZJ-V8-Engine-Motor-Mount-Bushings-Kit/392316197981?epid=4017013619&hash=item5b57de1c5d:g:fk0AAOSwxuRdCUSQ

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu maar even snel aftermarket spul besteld om verder te kunnen. Die komen vandaag binnen. https://www.rockauto.com/en/catalog/jeep,1998,grand+cherokee,5.9l+v8,1315953,engine,motor+mount,5552

Ik hoop dat daarmee in ieder geval de motor weer recht komt te staan zodat we verder kunnen met het monteren van de rest van de uitlaat want de Jeep staat alweer een week stil.... Toevallig twee weken geleden mijn eigen daily verkocht en met de Jeep zonder uitlaat rij ik nu in de auto van mijn vrouw. Die wil haar auto terug.

Die Prothane set, krijg je dan alleen twee rubber dempers of twee complete motorsteunen? (op de foto laten ze alleen de linker en een tweede rubber rol zien)

[edit] Ik heb ze al gevonden bij Summit, jij hebt alleen die twee ronde rubber dempers en bussen gehad. Ik ben benieuwd of die eenvoudig in de originele metalen houders te persen zijn. Ik zal mijn oude steunen niet weggooien. Misschien probeer ik die Prothane set daar ook nog wel een keertje in.

bewerkt door Vette73
Toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen foto gemaakt van die tool, maar het was vergelijkbaar  met deze: https://www.automotive-line.nl/wt-4042-tapeind-uitdraaierset-4-delig.html

Ging eenvoudig over het tapeind en klemde zich vast op het tapeind middels wieltjes binnenin de tool. Werkte echt super! (werkt natuurlijk alleen als er nog een stukje tapeind uit het spruitstuk steekt, maar dat was bij mij steeds het geval).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij zit er (eindelijk) onder.

Nadat de nieuwe motor- en transmissiesteunen zijn gemonteerd blijkt de uitgang van de header nog steeds aan de lage kant te zitten en deze staat ook niet precies verticaal, dus moet het eerste stuk pijp, vanaf de uitgang van de header naar de cat, iets verbouwd worden omdat deze over de crossmember moet. Vanaf daar is het redelijk rechtoe, rechtaan.

Voorlopig nog even het sierstuk eraf gelaten. Eerst even kijken hoe ik het zo vind. Later monteren kan altijd nog.

WhatsApp Image 2019-09-19 at 23.18.18.jpeg

WhatsApp Image 2019-09-19 at 23.18.28.jpeg

WhatsApp Image 2019-09-19 at 23.18.39.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het geluid kan ik alleen maar omschrijven als orgastisch.

@Masis Heb jij ook de Flowmaster Super 50 series? En dan ook nog een cut-out voor de cat? Ik vind dit al tegen de grens van acceptabel en ik ga nog even nadenken of ik niet beter een 70 had kunnen nemen.

Ik zal kijken of ik een filmpje kan maken dat een goede indruk geeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 12/9/2019 om 7:44 AM zei Vette73:

Die Prothane set, krijg je dan alleen twee rubber dempers of twee complete motorsteunen? (op de foto laten ze alleen de linker en een tweede rubber rol zien)

[edit] Ik heb ze al gevonden bij Summit, jij hebt alleen die twee ronde rubber dempers en bussen gehad. Ik ben benieuwd of die eenvoudig in de originele metalen houders te persen zijn. Ik zal mijn oude steunen niet weggooien. Misschien probeer ik die Prothane set daar ook nog wel een keertje in.

Alleen 2 rubbers en 2 busjes voor om de bouten heen inderdaad. Ik las dat er mensen zijn die het erin hebben kunnen persen met een bankschroef, met een pers zal dat denk ik niet zo'n probleem zijn. Nog niet aan toe gekomen helaas.

 

2 uur geleden zei Vette73:

Het geluid kan ik alleen maar omschrijven als orgastisch.

@Masis Heb jij ook de Flowmaster Super 50 series? En dan ook nog een cut-out voor de cat? Ik vind dit al tegen de grens van acceptabel en ik ga nog even nadenken of ik niet beter een 70 had kunnen nemen. 

Ik zal kijken of ik een filmpje kan maken dat een goede indruk geeft. 

Ja, klopt. Ik had daarvoor een Super 44, met standaard cat en pipe. Nick zei dat de Super 50 bijna hetzelfde zou klinken omdat er een Magnaflow cat onder komt en een grotere pipe, maar de 44 klonk toch echt iets harder en iets beter vond ik. En inderdaad, cut-out voor de cat. Dat is wel echt hard, maar dat gebruiken we natuurlijk alleen offroad en op het circuit 😁😁

Ging het makkelijk om het boven de achteras langs te krijgen zonder dat hij tegen de trackbar aan komt? En heb je de eindpijp behalve de klem ook een laspuntje gegeven? Voordat ik dat gedaan had viel hij er 2x uit bij mij onderweg.

Nadeel van een video is dat het toch nooit hetzelfde klinkt als wanneer je er naast staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pfff.... video editing, daar moet ik mij nog eens in verdiepen, maar dit geeft een indruk. Al is het geluid niet te vergelijken qua volume met wat je hoort als je er bij staat.

Tja, dat correct ophangen is nog wel een dingetje....... Ik heb nu het idee dat wanneer hij warm wordt, er hier en daar wat aanloopt. Dat moet ik nog eens even goed bekijken. Ik weet nog niet waar dat percies is. Als hij koud is lijkt er niets aan de hand.

Die beugel die erbij zat zou voor het ophangen van de eindpijp zijn, maar die hoek klopte niet. Nu hebben we de ophangbeugels van de oude pijp afgeslepen en die aan de nieuwe pijp gelast. Hij hangt nu aan de twee originele ophangpunten, eigenlijk met de originele 'pinnen'.

bewerkt door Vette73
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleempje met het aanlopen gevonden en gefixt.

De bout van de bovenste draagarm zat echt heel dicht tegen de header aan, dus wanneer de boel warm wordt en uitzet zaten ze tegen elkaar.

Bout eruit gedraaid, 5mm ingekort en weer gemonteerd. Probleem lijkt opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor je nu de boel gaat ombouwen om een gelijk geluid te verkrijgen zou ik eerst bij Masis of mij komen luisteren en dan bepalen of je dit echt wil.

In de video hoor je alleen de toon van het geluid, maar niet het volume en vooral dat laatste is iets dat ik mij niet goed gerealiseerd heb. In de auto heb je er op zich geen last van, maar buiten de auto is het echt hard.

Iets meer volume dan stock is prima, maar dit is (veel) meer dan iets meer 😉 Ik zit er daarom hard aan te denken om de 50 Series alsnog te vervangen door een 70 Series. Is wel weer werk, maar beter dat dan een WOK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...