Spring naar bijdragen

Foutcode P1694


Arjanw
 Share

Recommended Posts

Arjan, was het maar zo simpel. De krukassensor pakt een signaal van je vliegwiel en zit daarom achter je motorblok gemonteerd. Deze geeft helaas geen foutcode!

Mocht de Jeep bij warme motor haperen of totaal uitvallen, is dit de eerste verdachte. Als je hem koelt , bv met een emmer water, en de motor loopt weer normaal weet je het vrij zeker.

Succes, Siert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Ab:

Heb je ook  de "NO BUS" melding?

Werken de meters op het instrumentenpaneel?

Start de motor nog?

P1694 is een communicatie storing, maar vrij algemeen.....

Dit had ik allemaal wel afgelopen zaterdag. Het aandraaien van een aardedraad op de zijkant van het blok heeft dit opgelost. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Ab:

Tachometer is de toerenteller. 

Speedometer is de snelheidsmeter.

Heb je al een keer de fouten gewist na het incident met die losse massadraden?

Oeps! In de FSMS wordt het in 1 adem genoemd met de Engine Speed Sensor. De input van de krukaspositiesensor wordt dus gebruikt voor bepaling stand krukas, snelheid en toerental?

image.png.444cf4c5ebb1e7530e5229cf82fe97b5.png

Ik heb de foutcodes 1 keer gewist door de accukabels een 20 sec tegen elkaar te houden. Daarna een paar x via de OBD2 adapter / torque app.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Engine speed sensor". Letterlijk vertaald de motor snelheid sensor. Oftewel het toerental. De snelheid bij een XJ (en bij een YJ en TJ trouwens ook) word gemeten via een zgn. speedo gear in de tussenbak.

bewerkt door DogJeeper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Ab:

Ik begrijp dat de fout na het incident vorige week is ontstaan en ook na wissen van het geheugen terug komt.  

Dan is het zaak om duidelijk te krijgen wat het Tachometer circuit precies is. Heb je de FSM?

Verder werkt alles naar behoren? 

Ja, de fout is ontstaan nadat de zuigers opnieuw vervangen moesten worden. Ook zit er een nieuw inlaatspruitstuk op. Ik heb een FSM en zal vandaag eens doorspitten wat dat circuit precies inhoud.

Verder werkt alles naar behoren voor zover ik dat nu kan zien. Heb er pas een 80km mee gereden..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou je de CPS niet gewoon uit voorzorg willen vervangen na alle werk wat je hebt gedaan aan de motor, en vooral nu je hier tegenaan loopt? CPS kan een oorzaak van een hoop ellende zijn, en is vaak de oorzaak voor het niet starten. Geeft vaak geen foutcode, en soms niet de juiste foutcode. Als het mijn wagen was, zou ik hem na bijna 20 jaar vervangen door een nieuwe originele. Kun je dat voorlopig uitsluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In principe zijn alle onderdelen in dit circuit verdacht, niet alleen de CPS. Het kan geen kwaad deze te vervangen, zeker als het nog de originele is.

Eerst even de FSM uitspitten wat er in het circuit zit, het kan ook een ander onderdeel zijn die deze fout veroorzaakt. Dan de multimeter erbij en meten....

Zo had ik zelf een keer een foutmelding op de TPS, deze blind vervangen, geen resultaat. Pas na veel schema's door gezocht te hebben, testen en meten bleek de oorzaak in de TCM te zitten, deze zit in het zelfde circuit. 

Foutcode's geven de fout aan, niet de oorzaak.....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Arjan krijgt maar goede adviezen vind ik!

Omdat de motor het eerst wel deed, is de kans dat het een menselijke fout is vrij groot. Zoals de vorige storing veroorzaakt werd door een losse massa .

CPS kun je niet doormeten op werking, gaan nog wel eens kapot en geven geen foutmelding. Zoals Masis zegt,  na 20 jaar preventief vervangen door een originele kan geen kwaad.

Storing uitlezen met een App op je telefoon geeft zoals Ab zegt wel een foutcode maar wijst zelden een dader aan.

Succes, Siert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeer goede info. 👍

Weet iemand nog een adresje in Nederland waar de originele Mopar sensoren te koop zijn? Na 19 jaar door een nieuwe vervangen en de oude als reserve meenemen is een goed idee. 

Type nr. is 56027866AE

bewerkt door Kapt. Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 27/8/2019 om 9:40 PM zei Arjanw:

Ik ben zeker blij met alle Jeepers die meedenken. Ik kan dat niet genoeg benadrukken!! 

Ik zal de CPS gewoon vervangen. Dan maar weer verder kijken..

CPS vervangen door een Mopar CPS. Helaas geen oplossing. Maar deze kan ik nu wel uitsluiten. Ga nu maar meten. Onder staande heb ik van een ander forum gehaald:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"DTC P1694 will set if no CCd bus messages are received from PCM for 20 seconds or invalid messages are received for 20 seconds.

 Possible Causes

CCD Bus (-) circuit open between PCM and TCM.

CCD Bus (+) circuit open between PCM and TCM.

Transmission CCD bus wiring damaged.

Faulty TCM.

 Diagnostic Procedure

1. Using scan tool, clear TCM DTCs. Start engine and let idle for at least 2 minutes. Using scan tool, retrieve TCM DTCs. If DTC P1694 returns, go to next step. If DTC P1694 does not return, go to step 5.

2. Check instrument cluster gauges for proper operation. If fuel gauge and speedometer operate properly, go to next step. If fuel gauge and speedometer do not operate properly, see appropriate INSTRUMENT PANELS article.

3. Turn ignition off. Disconnect Gray PCM harness connector. PCM is located at left front of engine compartment. Disconnect TCM harness connector. Measure resistance of CCD BUS (-) circuit (White/Black wire) between TCM harness connector and Gray PCM harness connector. If resistance is more than 5 ohms, repair open in CCd BUS (-) circuit (White/Black wire). If resistance is 5 ohms or less, go to next step.

4. Measure resistance of CCD BUS (+) circuit (Violet/Brown wire) between TCM harness connector and Gray PCM harness connector. If resistance is more than 5 ohms, repair open in CCd BUS (+) circuit (Violet/Brown wire). If resistance is 5 ohms or less, replace TCM.

5. Conditions necessary to set DTC P1694 are currently not present. Inspect related wiring and harness connectors. See WIRING DIAGRAMS. Repair as necessary. If no problem is found, check for broken, bent, backed-out or corroded terminal pins. Check for chafed, pierced or partially broken wires inside insulation. Repair as necessary.

P1694 will set if no CCd bus messages are received from PCM for 20 seconds or invalid messages are received for 20 seconds.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In stap 3 wordt verwezen naar de TCM connector. Waar bevindt deze zich? Op de automatische transmissie? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de volgende bedrading doorgemeten zoals voorgesteld door de FSM bij foutcode P1694. Dit stappenplan staat beschreven in één van mijn vorige posten.

  • Zwart/wit (CCD BUS-) tussen de PCM en de TCM. Gemeten weerstand 2,2 Ohm. De FSM geeft dat als de weerstand gelijk of lager dan 5 Ohm je door kan gaan naar de volgende stap.
  • Violet/Bruin (CCD BUS +) tussen de PCM en de TCM. Gemeten weerstand 2 OHM. Hier geeft de FSM aan dat als de weerstand gelijk of lager dan 5 Ohm de TCM vervangen moet worden.

Het lijkt er dus op dat de TCM defect is. Is mij een raadsel hoe dat kan gebeuren. Erwin van Maasbach 4x4 wijst het lange stilstaan aan als mogelijke oorzaak.

  

bewerkt door Arjanw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Ab:

Je hebt nu de (canbus) bedrading van PCM naar TCM gecontroleerd. Die lijkt goed te zijn.

Heb je ook de bron van de storing gevonden? Het te hoge voltage in het tacho circuit?

Dat klopt, Ab. Aangezien de FSM deze uitleg geeft voor P1694 ben ik geneigd om deze eerder te volgen dan de uitleg van de OBD scanner. Ik zie ook in het bedradingschema dat de TCM in het stroomkringschema zit. Zou de defecte TCM dan het te hoge voltage kunnen veroorzaken?

image.png.a744d4cfe473dda813ff9991e50409ce.png

Waar haalt de OBD scanner eigenlijk de uitleg van P1694 vandaan?

Hoe zou jij dit aanpakken? 

bewerkt door Arjanw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31/8/2019 om 10:13 PM zei Arjanw:

Dat klopt, Ab. Aangezien de FSM deze uitleg geeft voor P1694 ben ik geneigd om deze eerder te volgen dan de uitleg van de OBD scanner. Ik zie ook in het bedradingschema dat de TCM in het stroomkringschema zit. Zou de defecte TCM dan het te hoge voltage kunnen veroorzaken?

image.png.a744d4cfe473dda813ff9991e50409ce.png

Waar haalt de OBD scanner eigenlijk de uitleg van P1694 vandaan?

Hoe zou jij dit aanpakken? 

Geen idee waar de OBD scanner die foutcode vandaan haalt. Waarschijnlijk door de fabrikant van de scanner erin gestopt. Persoonlijk ben ik ook meer geneigd de uitleg van de FSM te volgen. Dan zal uitwisselen van de TCM de volgende stap worden, gezien dat je de bedrading gecontroleerd hebt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...