Arjanw Geplaatst August 23, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 23, 2019 Ik krijg een foutcode P1694. Via fora in Amerika lijkt het erop dat de krukaspositiesensor stervende is. Komt jullie dat bekend voor? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst August 23, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 23, 2019 Arjan, was het maar zo simpel. De krukassensor pakt een signaal van je vliegwiel en zit daarom achter je motorblok gemonteerd. Deze geeft helaas geen foutcode! Mocht de Jeep bij warme motor haperen of totaal uitvallen, is dit de eerste verdachte. Als je hem koelt , bv met een emmer water, en de motor loopt weer normaal weet je het vrij zeker. Succes, Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst August 23, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 23, 2019 Je kan de sensor ook doormeten. Dit gaat als volgt: Dit gaan we dan eerst maar even doen.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 23, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 23, 2019 Heb je ook de "NO BUS" melding? Werken de meters op het instrumentenpaneel? Start de motor nog? P1694 is een communicatie storing, maar vrij algemeen..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst August 23, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 23, 2019 4 uur geleden zei Ab: Heb je ook de "NO BUS" melding? Werken de meters op het instrumentenpaneel? Start de motor nog? P1694 is een communicatie storing, maar vrij algemeen..... Dit had ik allemaal wel afgelopen zaterdag. Het aandraaien van een aardedraad op de zijkant van het blok heeft dit opgelost. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst August 26, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 26, 2019 Mijn OBD2 scanner geeft bij de uitleg van P1694 aan dat het hier om "Tachometer Circuit High Voltage" gaat. Nu lees ik in de FSM dat de krukaspositiesensor ook de tachometer (snelheidsmeter) aanstuurt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 26, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 26, 2019 Tachometer is de toerenteller. Speedometer is de snelheidsmeter. Heb je al een keer de fouten gewist na het incident met die losse massadraden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst August 26, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 26, 2019 1 uur geleden zei Ab: Tachometer is de toerenteller. Speedometer is de snelheidsmeter. Heb je al een keer de fouten gewist na het incident met die losse massadraden? Oeps! In de FSMS wordt het in 1 adem genoemd met de Engine Speed Sensor. De input van de krukaspositiesensor wordt dus gebruikt voor bepaling stand krukas, snelheid en toerental? Ik heb de foutcodes 1 keer gewist door de accukabels een 20 sec tegen elkaar te houden. Daarna een paar x via de OBD2 adapter / torque app. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst August 26, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 26, 2019 (bewerkt) "Engine speed sensor". Letterlijk vertaald de motor snelheid sensor. Oftewel het toerental. De snelheid bij een XJ (en bij een YJ en TJ trouwens ook) word gemeten via een zgn. speedo gear in de tussenbak. August 26, 2019 bewerkt door DogJeeper Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 26, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 26, 2019 Ik begrijp dat de fout na het incident vorige week is ontstaan en ook na wissen van het geheugen terug komt. Dan is het zaak om duidelijk te krijgen wat het Tachometer circuit precies is. Heb je de FSM? Verder werkt alles naar behoren? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst August 27, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 27, 2019 7 uur geleden zei Ab: Ik begrijp dat de fout na het incident vorige week is ontstaan en ook na wissen van het geheugen terug komt. Dan is het zaak om duidelijk te krijgen wat het Tachometer circuit precies is. Heb je de FSM? Verder werkt alles naar behoren? Ja, de fout is ontstaan nadat de zuigers opnieuw vervangen moesten worden. Ook zit er een nieuw inlaatspruitstuk op. Ik heb een FSM en zal vandaag eens doorspitten wat dat circuit precies inhoud. Verder werkt alles naar behoren voor zover ik dat nu kan zien. Heb er pas een 80km mee gereden.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 27, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 27, 2019 Zou je de CPS niet gewoon uit voorzorg willen vervangen na alle werk wat je hebt gedaan aan de motor, en vooral nu je hier tegenaan loopt? CPS kan een oorzaak van een hoop ellende zijn, en is vaak de oorzaak voor het niet starten. Geeft vaak geen foutcode, en soms niet de juiste foutcode. Als het mijn wagen was, zou ik hem na bijna 20 jaar vervangen door een nieuwe originele. Kun je dat voorlopig uitsluiten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 27, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 27, 2019 In principe zijn alle onderdelen in dit circuit verdacht, niet alleen de CPS. Het kan geen kwaad deze te vervangen, zeker als het nog de originele is. Eerst even de FSM uitspitten wat er in het circuit zit, het kan ook een ander onderdeel zijn die deze fout veroorzaakt. Dan de multimeter erbij en meten.... Zo had ik zelf een keer een foutmelding op de TPS, deze blind vervangen, geen resultaat. Pas na veel schema's door gezocht te hebben, testen en meten bleek de oorzaak in de TCM te zitten, deze zit in het zelfde circuit. Foutcode's geven de fout aan, niet de oorzaak..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst August 27, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 27, 2019 Die Arjan krijgt maar goede adviezen vind ik! Omdat de motor het eerst wel deed, is de kans dat het een menselijke fout is vrij groot. Zoals de vorige storing veroorzaakt werd door een losse massa . CPS kun je niet doormeten op werking, gaan nog wel eens kapot en geven geen foutmelding. Zoals Masis zegt, na 20 jaar preventief vervangen door een originele kan geen kwaad. Storing uitlezen met een App op je telefoon geeft zoals Ab zegt wel een foutcode maar wijst zelden een dader aan. Succes, Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kapt. Bob Geplaatst August 27, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 27, 2019 (bewerkt) Zeer goede info. 👍 Weet iemand nog een adresje in Nederland waar de originele Mopar sensoren te koop zijn? Na 19 jaar door een nieuwe vervangen en de oude als reserve meenemen is een goed idee. Type nr. is 56027866AE August 27, 2019 bewerkt door Kapt. Bob Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst August 27, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 27, 2019 Ik ben zeker blij met alle Jeepers die meedenken. Ik kan dat niet genoeg benadrukken!! Ik zal de CPS gewoon vervangen. Dan maar weer verder kijken.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 28, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2019 Pak voor de sensoren altijd die van Mopar. Andere merken of imitatie leveren vaak problemen op. Jeepparts, Cherokeeparts en B&S kunnen ze gewoon leveren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst August 29, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 29, 2019 Op 27/8/2019 om 9:40 PM zei Arjanw: Ik ben zeker blij met alle Jeepers die meedenken. Ik kan dat niet genoeg benadrukken!! Ik zal de CPS gewoon vervangen. Dan maar weer verder kijken.. CPS vervangen door een Mopar CPS. Helaas geen oplossing. Maar deze kan ik nu wel uitsluiten. Ga nu maar meten. Onder staande heb ik van een ander forum gehaald: -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "DTC P1694 will set if no CCd bus messages are received from PCM for 20 seconds or invalid messages are received for 20 seconds. Possible Causes CCD Bus (-) circuit open between PCM and TCM. CCD Bus (+) circuit open between PCM and TCM. Transmission CCD bus wiring damaged. Faulty TCM. Diagnostic Procedure 1. Using scan tool, clear TCM DTCs. Start engine and let idle for at least 2 minutes. Using scan tool, retrieve TCM DTCs. If DTC P1694 returns, go to next step. If DTC P1694 does not return, go to step 5. 2. Check instrument cluster gauges for proper operation. If fuel gauge and speedometer operate properly, go to next step. If fuel gauge and speedometer do not operate properly, see appropriate INSTRUMENT PANELS article. 3. Turn ignition off. Disconnect Gray PCM harness connector. PCM is located at left front of engine compartment. Disconnect TCM harness connector. Measure resistance of CCD BUS (-) circuit (White/Black wire) between TCM harness connector and Gray PCM harness connector. If resistance is more than 5 ohms, repair open in CCd BUS (-) circuit (White/Black wire). If resistance is 5 ohms or less, go to next step. 4. Measure resistance of CCD BUS (+) circuit (Violet/Brown wire) between TCM harness connector and Gray PCM harness connector. If resistance is more than 5 ohms, repair open in CCd BUS (+) circuit (Violet/Brown wire). If resistance is 5 ohms or less, replace TCM. 5. Conditions necessary to set DTC P1694 are currently not present. Inspect related wiring and harness connectors. See WIRING DIAGRAMS. Repair as necessary. If no problem is found, check for broken, bent, backed-out or corroded terminal pins. Check for chafed, pierced or partially broken wires inside insulation. Repair as necessary. P1694 will set if no CCd bus messages are received from PCM for 20 seconds or invalid messages are received for 20 seconds. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ In stap 3 wordt verwezen naar de TCM connector. Waar bevindt deze zich? Op de automatische transmissie? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kapt. Bob Geplaatst August 29, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 29, 2019 (bewerkt) Jammer dat een nieuwe CPS niet de oplossing was. De TCM met de brede connector zit boven het gaspedaal. Een metalen kastje die met een paar schroeven vastzit bij de middenconsole. August 29, 2019 bewerkt door Kapt. Bob Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst August 29, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 29, 2019 1 uur geleden zei Kapt. Bob: Jammer dat een nieuwe CPS niet de oplossing was. De TCM met de brede connector zit boven het gaspedaal. Een metalen kastje die met een paar schroeven vastzit bij de middenconsole. Top! Bedankt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst August 31, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 31, 2019 (bewerkt) Vandaag de volgende bedrading doorgemeten zoals voorgesteld door de FSM bij foutcode P1694. Dit stappenplan staat beschreven in één van mijn vorige posten. Zwart/wit (CCD BUS-) tussen de PCM en de TCM. Gemeten weerstand 2,2 Ohm. De FSM geeft dat als de weerstand gelijk of lager dan 5 Ohm je door kan gaan naar de volgende stap. Violet/Bruin (CCD BUS +) tussen de PCM en de TCM. Gemeten weerstand 2 OHM. Hier geeft de FSM aan dat als de weerstand gelijk of lager dan 5 Ohm de TCM vervangen moet worden. Het lijkt er dus op dat de TCM defect is. Is mij een raadsel hoe dat kan gebeuren. Erwin van Maasbach 4x4 wijst het lange stilstaan aan als mogelijke oorzaak. August 31, 2019 bewerkt door Arjanw Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 31, 2019 Rapporteren Share Geplaatst August 31, 2019 Je hebt nu de (canbus) bedrading van PCM naar TCM gecontroleerd. Die lijkt goed te zijn. Heb je ook de bron van de storing gevonden? Het te hoge voltage in het tacho circuit? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst August 31, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 31, 2019 (bewerkt) 5 uur geleden zei Ab: Je hebt nu de (canbus) bedrading van PCM naar TCM gecontroleerd. Die lijkt goed te zijn. Heb je ook de bron van de storing gevonden? Het te hoge voltage in het tacho circuit? Dat klopt, Ab. Aangezien de FSM deze uitleg geeft voor P1694 ben ik geneigd om deze eerder te volgen dan de uitleg van de OBD scanner. Ik zie ook in het bedradingschema dat de TCM in het stroomkringschema zit. Zou de defecte TCM dan het te hoge voltage kunnen veroorzaken? Waar haalt de OBD scanner eigenlijk de uitleg van P1694 vandaan? Hoe zou jij dit aanpakken? August 31, 2019 bewerkt door Arjanw Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst September 1, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2019 (bewerkt) Heeft iemand deze liggen? Is een transmissie controle unit die vlakboven het gaspedaal zit. September 1, 2019 bewerkt door Arjanw Verduidelijking Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst September 1, 2019 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2019 Op 31/8/2019 om 10:13 PM zei Arjanw: Dat klopt, Ab. Aangezien de FSM deze uitleg geeft voor P1694 ben ik geneigd om deze eerder te volgen dan de uitleg van de OBD scanner. Ik zie ook in het bedradingschema dat de TCM in het stroomkringschema zit. Zou de defecte TCM dan het te hoge voltage kunnen veroorzaken? Waar haalt de OBD scanner eigenlijk de uitleg van P1694 vandaan? Hoe zou jij dit aanpakken? Geen idee waar de OBD scanner die foutcode vandaan haalt. Waarschijnlijk door de fabrikant van de scanner erin gestopt. Persoonlijk ben ik ook meer geneigd de uitleg van de FSM te volgen. Dan zal uitwisselen van de TCM de volgende stap worden, gezien dat je de bedrading gecontroleerd hebt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.