Spring naar bijdragen

Thermostaathuis/aircon


Recommended Posts

Tijdens de vakantie viel de ventilator die samenwerkt met de aircon uit. Gevolg : verhitte motor en in de noodloop. Net op de afrit van een autoweg....Omdat er zo geen oplossing was is de ventilator nu zo geschakeld dat deze altijd aanstaat. Niet zo'n charmante oplossing maar het was even niet anders. Na de vakantie werd ik er  door een monteur op gewezen dat het thermostaathuis een tweede sensor heeft die niet origineel is. Deze is aangebracht op de voorzijde van het huis en heeft een elektrische leiding lopen die, zo te voelen, in het harnas onder accu verdwijnt. Dit zou een oplossing zijn omdat er 'ergens' naast de radiotor een duur onderdeel zou zitten die de boel aanstuurt. Ik heb het hele verhaal niet goed begrepen maar wel dat er kennelijk een extra sensor in het thermostaathuis is gebouwd die kennelijk met de fan moet communiceren. Bij de (NL) Jeep dealer begreep men het ook niet zo want volgens hen wordt die fan aangestuurd door een relais wat in het blok links voorin zit. Ik kan op WJJeeps.com niet terugvinden welk duur onderdeel er nu naast de radiator zou moeten zitten of is dit een geldklopperij-verhaal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zeker! We houden van moeilijke vragen hier.

Wat is je vraag?

Iets zinnigs zeggen over een aangebrachte verandering waar een Jeep  monteur die het met eigen ogen ziet niets van begrijpt is wel wat veel gevraagd zonder fotoos, we weten geen eens welke motor je in je Jeep hebt.

Succes,Siert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had de vraag gelezen en ik wilde hem beantwoorden met een simpel 'ja', maar daar heb je verder ook niets aan dus m'n mond maar gehouden.

Heb je de service manual van jouw auto al gevonden? Daar staat zeker een schema in van de elektrische fan met daarbij alle (originele) sensoren. Bij die van mij staat ook de werking uitgelegd. De werking van en de techniek achter de elektrische fan in een '98 is niet heel spannend, ik kan mij niet voorstellen dat het bij een '00 opeens wel spannend zou zijn.

bewerkt door Vette73
typo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oei, ik dacht dat ik genoemd had dat het een WJ van 2000 is met een 4.0l motor. Staat niet in de post zie ik. Ik had wel een foto ervan gemaakt en bijgevoegd maar daar wordt niemand wijzer van : er is alleen op te zien dat er een sensor is gemaakt in de voorzijde van het thermostaathuis. Foto is van rechts  (als je voor de auto staat) gemaakt en de 'blauwe' moer is waarmee de sensor in het huis is geschroefd. De reden van van het hele gebeuren, heb ik kunnen achterhalen, is dat er eerder een niet-originele fan was ingebouwd. Hierdoor brandde ook altijd het 'engine-check' lampje. Die brandt nu niet meer omdat deze vermoedelijk is doorgebrand (nog niet gecheckt). Omdat er nu weer een originele fan is ingebouwd denk ik dat als er een nieuw thermostaathuis wordt gemonteerd wellicht de boel weer 'normaal' werkt. Maar dat duurt nog even om dat te doen. Omdat de franchise Jeep dealer mij vertelde dat er een duur onderdeel, een soort aansturingscomputertje, naast of bij de radiator is geplaatst die vermoedelijk kapot is waarvoor men die 'bypass' gemaakt heeft,  en van dat genoemde onderdeel de NL Jeep dealer niks weet was mijn vraag dus of dat bekend is. Of er dus naast het kastje met de alle relais er nog een module vernatwoordelijk is voor de werking van die ventilatorEn de fan is nu dus gestopt met werken omdat die extra aangebrachte sensor 'opgeblazen' lijkt te zijn (niet meer werkt dus). Die extra sensor is gemonteerd precies in het ronde vlak aan de voorzijde (als je voor de auto staat) van het thermostaathuis. Met dank aan Vette73 zal ik het schema uitprinten en tzt meenemen naar de garage. Want eerlijk gezegd is het voor mij een beetje een te technisch dingetje. En ja, het is heel lastig dat de auto in een ver buitenland staat.....Voor alle duidelijkheid en wellicht ten overvloede : ik bedoel in dit verhaal de zwarte kunststof fan helemaal voorin, net voor de radiator.

Het is gewoon een lastig verhaal dat ik allemaal verschillende informatie gekregen heb (de laatste garage/monteur wist te vertellen dat 'hij alleen thermostaathuizen met dubbele sensor kende voor dit type auto/motor') en ik dus niet weet wat te doen (mss de aansturing via een extra schakelaar of gekoppeld aan de aircon schakelaar?). Ik kan mij redelijk helpen met 'normale' storingen maar dit gaat even boven mijn pet. Mijn concrete vraag luidt dus : is iemand bekend met die genoemde (dure) aansturingsmodule die 'ergens' links (voor de auto staand) naast de radiator aangebracht is en verantwoordelijk is voor de aansturing van de fan en/of de aircon? Dat kan ik helaas niet uit het schema opmaken.

DSCN1502.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik heb zelf geen WJ, dus ik moet het doen met de info die jij mij geeft en de info die ik zelf op internet kan vinden. Ik heb dan ook geen idee wat dat 'dure onderdeel' zou kunnen zijn.

Als ik naar het schema kijk is het een hele eenvoudige schakeling: Het relais schakelt 12V naar de fan-motor als uitgang C2 van de Powertrain Control Module hoog wordt (dan gaat de fan draaien). Wordt deze uitgang weer laag dan schakelt het relais weer af en gaat de fan weer uit.

O.b.v. welke info (welke waarde van welke sensor) de PCM de fan aanzet weet ik niet, maar het meest logische lijkt mij de koelwatertemp, die zal de PCM vast wel ter beschikking hebben.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De lokale Jeep dealer kon er ook niet uitkomen, die zei dat de voeding van de fan 'gewoon' bij het relaisblok (links voor in de motorruimte) vandaan kwam.  Het enige dat ik kan bedenken is dat er wellicht voor 'warme landen' zoals Zuid Afrika er een speciale schakeling is toegepast. Net zoiets als bij de Ford Kuga die daar spontaan uitbrandde doordat de ' Europese' koeling werd toegepast maar niet afdoende bleek te zijn en dus enkele fatale autobranden veroorzaakte. En als er nu iemand was met ook zo'n 4.0l WJ zodat ik 'even kan kijken'. Maar de dealer had er ook te weinig in onderhoud. De meeste zijn de dikke 8 cylinders nml. Jouw redenering is ongeveer dezelfde als de Jeep dealer hier. Ik denk dat ik een thermostaathuis aanschaf en dat erin (laat) zet(ten) en dan kijken hoe e.e.a. werkt. Als het dan nog niet werkt dan wordt de fan of met een aparte knop (niet mijn voorkeur) of wellicht gelijktijdig via een relais  met de aircon knop aangezet. Dan doet-ie het altijd als de aircon aangaat.

Dat gepruts aan elektrische systemen die van cruciaal belang zijn is nou niet direct mijn favoriete ding. Vooral als je zelf niet exact weet hoe en waarom nu iets veranderd/aangepast is.

Afijn : ik heb nog een dik half jaar om er nog eens goed voor te gaan zitten.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Intussen een service manual online gevonden (iFixit.com) en eens verder gezocht op het 'fan-probleem'. Er zijn, m.n. in de USA en Australie, meerdere posts op meerder fora omtrent het probleem. De oplossing is een  PWM relais ( The Pulse Width Modulated (PWM) cooling fan relais) die de geest heeft gegeven. Die is gemonteerd onder de rechter koplamp en onder de kunststof afdekking. Dat onderdeel is dus 'de vreselijk dure computer' die er voor zorgt dat de elektrische fan aangestuurd wordt. En via Amazon kost zo'n vreselijk dure computer slechts $ 35 incl. een nieuw harnas......Verder is dat relais op verschillende manieren te vervangen : de nette en langdurige : voorbumper/grill/koplamp verwijderen,  en de ietwat snellere en ook goede manier : een stukje uit het kunststof zagen en het relais vervangen (nadat de koplamp is verwijderd uiteraard). Eens informeren wat dat ding hier bij de dealer kost. Dus al met al wilde men mij toch een soort van oplichten ('rijke Europeaan ff een poot uittrekken is een nieuwe sport) uittrekken is de nieuwe sport).

 

 

71E1Pj7MFDL._AC_SL1500_.jpg

bewerkt door Jurjen
afbeelding te groot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Voor we weer een ritje van 5000 km maken in het mooiste land ter wereld (ehhh persoonlijke smaak) de auto laten servicen bij een lokale garage. Een CarCareDoctor nog wel. Het fan-relais werd keurig gemaakt door de monteur en hij is er behoorlijk druk mee geweest omdat er nogal in de originele berafding was gerotzooid. Maar het is gelukt en eea werkt weer prima. Het relais was redelijk makkelijk bereikbaar achter de koplamp. gelukkig geen gat gezaagd om dan niks te vinden...Wel is onderweg de kickdown kabel weer bij de connector afgebroken (knullig zwakke constructie overigens) maar dat komt wel weer. Het enige probleem is nog steeds het naar rechts trekken na de nieuwe banden. Wisselen van de voorbanden hielp niet. Toch raar. Onze vakantie werd nog wel onvrijwillig met 15 dagen verlengd vanwege een totale lockdown en dat heeft een hoop geld gekost. Gelukkig wijst de reisverzekering de claim af...😡. Als we weer mogen reizen wordt het budget flink naar beneden bijgesteld 😩

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...