Jump to content
Sign in to follow this  
Rcroy

Auto importeren uit USA

Recommended Posts

Plan is om een auto uit de USA te importeren via Duitsland. Nu weet ik dat de RDW iets strenger is geworden mbt de Duitsland route voor de EU typegoedkeuring, heeft hier iemand recente ervaring?

Volgende is het plan:
1. Auto zal via Rotterdam het land inkomen en bij mij thuis worden afgeleverd.
2. Ik zal zelf de benodigde ombouw, zoals mistlamp ed uitvoeren
3. Een Datenblatt aanvragen met uitzondering voor koplampen ed.
4. Naar de TÜV in Duitsland (woon vlak bij grens) voor Duitse Zulassung
5. Nu heb ik gehoord dat de auto een nacht op Duits kenteken moet staan, maar weet dit niet zeker.....
6. Met eendagskenteken naar RDW en NL kenteken aanvragen

Hoor graag jullie ervaringen/tips vooral rond punt 5 😥.

Bedankt.

Wat is de reden vd route USA - Duitsland - NL? 

Heeft de auto geen Europese goedkeuring dat je eerst naar Duitsland gaat of is de auto nog redelijk nieuw dat je eerst Duitsland aandoet vanwege een andere CO meting dan hier in Nederland?

Om een voorbeeld te geven dat hier ook veel mogelijk is. De onderstaande CJ8 was in Duitsland niet zomaar goedgekeurd in zijn huidige staat maar kwam hier in Nederland gewoon door de RDW keuring heen en komt uit de USA.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jeep/m1396500893-jeep-cj8-scrambler-1984-4-bak-4x4.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Edited by michel1972

54 minutes ago, Rcroy said:

Plan is om een auto uit de USA te importeren via Duitsland. Nu weet ik dat de RDW iets strenger is geworden mbt de Duitsland route voor de EU typegoedkeuring, heeft hier iemand recente ervaring?

Volgende is het plan:
1. Auto zal via Rotterdam het land inkomen en bij mij thuis worden afgeleverd.
2. Ik zal zelf de benodigde ombouw, zoals mistlamp ed uitvoeren
3. Een Datenblatt aanvragen met uitzondering voor koplampen ed.
4. Naar de TÜV in Duitsland (woon vlak bij grens) voor Duitse Zulassung
5. Nu heb ik gehoord dat de auto een nacht op Duits kenteken moet staan, maar weet dit niet zeker.....
6. Met eendagskenteken naar RDW en NL kenteken aanvragen

Hoor graag jullie ervaringen/tips vooral rond punt 5 😥.

Bedankt.

Punt 5 is van toepassing en de auto moet op iemands naam staan die woonachtig is in Duitsland. Dat moet toch geen problemen geven. Er is vast wel een bedrijf of persoon te vinden die dat kan regelen zonder al teveel problemen.

Bedankt voor de reactie.

Punt 5 is geen probleem inderdaad, maar wist graag zeker hoe het zit. Kan ik dan gewoon naar rdw gaan terwijl ie nog op naam van Duitse persoon staat? Stel anders wel een “koopcontract” op met de Duitse persoon om aan te tonen dat de auto van mij is. 

Reden voor de Duitsland route is inderdaad ontbreken van Europese goedkeuring en lange wachttijden bij rdw Lelystad (en gehoord dat ze daar nog al eens moeilijk doen).

Om een auto te importeren heb je minimaal de volgende autopapieren nodig

• Fahrzeugschein (teil 1)
  • Fahrzeugbrief (teil 2)

Verder is het handig om documenten als een koopovereenkomst, het CVO (geboortecertifitaat) en de Duitse keuringspapieren bij de auto te hebben

• Factuur of koopovereenkomst
  • HU/AU keuringsrapport (Niet verplicht, dit is de Duitse APK, de RDW neemt deze over indien je het origineel bij de auto hebt)
  • CVO, Certificaat van Overeenstemming (Het bewijs van typegoedkeuring. In Duitsland bekend als Certificate of Conformity (COC), of EWG übereinstimmingsbescheinigung)

De duitse eigenaar gaat de auto schorsen / afmelden.