Jump to content

Recommended Posts

Beste jeepers

Ik heb een cherokee xj uit 97.

Ik heb er vorig jaar nieuwe heavy duty Sta standaard  bladveren onder gedaan, maar vind ze erg slap. Als ik wat spullen achterin gooi hangt hij al pittig door. Zelfs met niks achterin staan de veren vlak. En aangezien ik er mischien een andere achterbumper op wil of dakrek zou ik wat sterkere willen of deze sterker maken doormiddel van bladen er tussen doen. 

De vraag is wie weet waar ik dit kan vinden gewoon aparte bladen of sterkere pakketen?

Groetjes Nick 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Nick, 

Je kan ook hulpveren overwegen. Deze zijn oa te bestellen bij de Hulpverenshop.nl

Onder mijn XJ heb ik de originele veren er nog onder. Vorig jaar vlak voor de zomervakantie had Maasbach geen tijd meer om nieuwe bladveren te monteren.

Erwin raadde mij toen hulpveren aan.

De hulpveren zijn eenvoudig zelf te monteren en het weggedrag is merkbaar beter in de bochten. Ik heb de ST153A gemonteerd. ST zal wel voor standaard staan. Destijds voor gekozen omdat ik bijna nooit met een aanhanger rij.

De achterzijde van de auto is wel 4 cm omhoog gekomen.

Edited by Kapt. Bob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf heb dit probleem opgelost door er heavy duty hulpveren erbij te plaatsen op de achteras. Hierdoor is mijn achterkant omhoog gekomen en wat ik ook achterin de laadruimte meeneem hij zakt niet meer in. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rubicon Express leverd add-a-leaf sets voor iets verhoging of meer laadvermogen. Bijvoorbeeld de RE1410 en RE1415.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuten geleden zei Kapt. Bob:

Beste Nick, 

Je kan ook hulpveren overwegen. Deze zijn oa te bestellen bij de Hulpverenshop.nl

Onder mijn XJ heb ik de originele veren er nog onder. Vorig jaar vlak voor de zomervakantie had Maasbach geen tijd meer om nieuwe bladveren te monteren.

Erwin raadde mij toen hulpveren aan.

De hulpveren zijn eenvoudig zelf te monteren en het weggedrag is merkbaar beter in de bochten. Ik heb de ST153A gemonteerd. ST zal wel voor standaard staan. Destijds voor gekozen omdat ik bijna nooit met een aanhanger rij.

De achterzijde van de auto is wel 4 cm omhoog gekomen.

Oké, heb net even gekeken op de site, maar krijg je dan gewoon een een extra blad die je tussen je verenpakket moet doen? Staat alleen een foto bij van een schroef veer op hulpverenshop.nl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je krijgt hulpveren (schroefveren) als extra erbij, dus geen blad. Je bestaande bladveren blijven gewoon zitten.

Zie foto voor heavy duty hulpveren gekocht bij hulpverenshop. Meningen zijn verdeeld over hulpveren. Ikzelf ben erg tevreden. Wel is het zo dat ik een lpg tank eronder heb hangen. Dus mn achterkant bevat al extra gewicht wat het doorgangen van de bladveren heeft verergerd. 

20181130_160847.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké ja dat kan ook natuurlijk, blijft hij ook wat soepelere zeker? Deze kan je er dus zo op schroeven? Onder met die klemmen op de as en boven met die platen tegen het chassis? Alleen de gaten zullen er wel niet al zitten zeker? 

Alleen zit ik te twijfelen of ik dan de standaard neem of de heavy duty, wil er waarschijnlijk wel een dikke bumper achterop hangen met reserve wiel drager, wat is dan wijs? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei Nickjonk:

Onder met die klemmen op de as en boven met die platen tegen het chassis? Alleen de gaten zullen er wel niet al zitten zeker? 

Je gebruikt de boutgaten en de bouten van de bumpstops. Heel eenvoudig maar wel ruim van te voren met kruipolie inspuiten want de bouten kunnen vastzitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou dan voor de heavy duty variant gaan. Soepeler is het bij mij niet geworden, maar dat was voor mij ook niet de bedoeling. Mijn bladveren zijn behoorlijk vlak geworden waardoor hij wat dweilerig begon aan te voelen en de achterkant bleef erg na hobbelen na een drempel en nu is dat stugger geworden. Wegligging is nu weer top.

20190425_073414.jpg

20190425_073438.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké ziet er goed uit, maar mijn cherokee is wel 2 a 3 inch verhoogd. Passen de hulpveren dan nog? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uur geleden zei Nickjonk:

Oké ziet er goed uit, maar mijn cherokee is wel 2 a 3 inch verhoogd. Passen de hulpveren dan nog? 

Even contact opnemen met de leverancier? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Contact op genomen met de hulpverenshop.nl, ze twijfelde zelf of dit ging lukken. Ze stuurde me door naar een klant van hun cherokee4me. Heb t ook aan hun gevraagd per mail. Maar hoor weinig van ze. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei Nickjonk:

Contact op genomen met de hulpverenshop.nl, ze twijfelde zelf of dit ging lukken. Ze stuurde me door naar een klant van hun cherokee4me. Heb t ook aan hun gevraagd per mail. Maar hoor weinig van ze. 

 

Jammer dat je geen informatie hebt gekregen. Cherokee4me kun je het beste even bellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@NickJonk heb je inmiddels een antwoord gekregen van Cherokee4me of een ander alternatief overwogen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zelf de Crown 52002392 met Bilstein 4600 schokbrekers er onder zitten, deze hebben de meeste "load rating" van de standaard bladveren en bevallen prima nu na 2 jaar met wat spul achterin, ik heb echter geen metalen bumper of dakrek. Hij zit nu wel iets hoger achter dan standaard en dit heb ik voor gecompenseerd met een 1" polly spacer. Ik heb mijn banden ook omgewisseld van 109t naar 105t en dit maakte het meeste verschil in een iets wat comfortabeler rijden, het was iets teveel overkill met 109t :) Trouwens mijn XJ kwam met Monroe Max Air Adjustable Shocks, ik heb ze nooit gebruikt maar deze kon je verstellen met verschillende luchtdruk en kan eventueel ook een oplossing zijn om je bladveren iets te sparen als je af en toe ook een aanhangwagen bijv trekt. En voor betere kwaliteit bladveren dan standaard zou ik naar OME kijken.

OEM Leaf Spring Specifications

Springs, rear
LL - 3-1/8" free arch, load rating 405
LM - 5-5/8" free arch, load rating 605
LS - 6" free arch, load rating 675
LT - 7" free arch, load rating 755 UpCountry + 1 "

Dealer part numbers:
52000050 Standard Duty, Coded LB
52000051 Standard Duty, Coded LC, EC
52000706 Standard Duty, Coded LN, ES
52000544 Heavy Duty, Coded LK
52000545 Heavy Duty, Coded LL, EL
52000707 Heavy Duty, Coded LM
52002390 Heavy Duty, Coded LS
52002392 Heavy Duty, Coded LT ( UpCountry package +1” leaf spring)

Crown catalog part numbers:
84/01 Standard Duty (LL ) 4 leaf - Jeep P/N 52000051
84/01 Heavy Duty (LS, ZGV, ZVV) 4 leaf -Jeep P/N 4886185
84/01 Heavy Duty (LT, ZGW, ZVW) 4 leaf -Jeep P/N 4886186 or 52002392 - UpCountry + 1”
84/01 Heavy Duty (LK ) 4 leaf - Jeep P/N 4886187
84/01 Heavy Duty (LN, ZUU, ZFU) 4 leaf - Jeep P/N 52000706
84/01 Heavy Duty (LM, ZGU, ZVU) 4 leaf - Jeep P/N 52000707

Coil Springs - Springs with a G in the letter spring codes are UpCountry package +1” springs
ZGK or GK UpCountry +1” coil - Jeep P/N 52001793
ZGL or GL UpCountry +1” coil - Jeep P/N 52001794
FF FH FJ stock size - Jeep P/N 52088102


Edited by Adebisi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 10/5/2019 om 9:10 AM zei Paul xj:

@NickJonk heb je inmiddels een antwoord gekregen van Cherokee4me of een ander alternatief overwogen?

Paul

Heb antwoord gehad van cherokee4me, het kon met die hulpveren alleen moet je dat stuk wat je jeep is opgehoogd wel op vullen van af de chassis balk en en de veer. Maar even kijken wat ik ga doen, wil wel nog wat uitslag ook houden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×