Spring naar bijdragen

Jankend geluid Cherokee XJ 4.0


Recommended Posts

Beste mede Jeepers,

al een tijdje "jankt" mijn jeep wat. Ik kan er maar niet achter komen wat het is.

Pullies draaien goed, multi-riem behoor vers, dynamo getest..... ook niets.....

Toen ontdekte ik dit filmpje..... dit is precies wat ik ook hoor, helemaal als je het gas loslaat.

iemand enig idee? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt idd als gieren/ janken. In het filmpje filmen ze onder de wagen te hoogte van de automaat.

Kan je bepalen waar het geluid vandaan komt? 

Als het de automaat is, veranderd het dan als je door de standen PRND gaat?

Is de automaat olie wel eens vervangen, en het filter?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Ab:

Klinkt idd als gieren/ janken. In het filmpje filmen ze onder de wagen te hoogte van de automaat.

Kan je bepalen waar het geluid vandaan komt? 

Als het de automaat is, veranderd het dan als je door de standen PRND gaat?

Is de automaat olie wel eens vervangen, en het filter?

Goedemiddag Ab,

Dank voor je reactie.

Ik heb de versnellingsbak-olie (automaat) wel eens vervangen, maar niet het filter.

Is sowieso wel wijs om het beide volledig te doen denk ik.

Maar voor mijn gevoel komt het geluid van meer van de voorkant, dat is het stomme.........

Daarom had ik ook de multi riem eens verwijderd en de dynamo eens gecheckt.

Ook de waterpomp en stuurpomp pullies gevoeld, en voelde niets vreemds.

Ik heb ook al eens gedacht aan scheuren in manifolds (exhaust en intake), maar de voorbeelden op youtube geven daar een compleet ander geluiden/klanken.

Het janken/gieren hoor je in de PRN en D, ook als ik rij.

Het geluid zwelt iets op bij meer toeren, om dan iets te verdwijnen, en als ik het gas loslaat, komt het even hevig terug, tot aan idle, en dan hoor je het weer minder.

Slechte olie pomp?

 

It's killin'me! 🤬!

Groet,

Martin

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geluid gaat met het toerental mee en veranderd niet met rijden begrijp ik uit je verhaal. Ik zou de automaat dan even vergeten en echt op zoek gaan naar de bron van het geluid. Bijvoorbeeld met een stukje tuinslang aan je oor, je bent dan veel omgevingsgeluid kwijt en kan gericht zoeken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Ab:

Geluid gaat met het toerental mee en veranderd niet met rijden begrijp ik uit je verhaal. Ik zou de automaat dan even vergeten en echt op zoek gaan naar de bron van het geluid. Bijvoorbeeld met een stukje tuinslang aan je oor, je bent dan veel omgevingsgeluid kwijt en kan gericht zoeken. 

@Ab Ik ga dit proberen! Tuinslang stethoscoop! goed idee.

thanks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Even voor de duidelijkheid , je hebt dus de motor laten draaien zonder multiriem?

Als je het kort doet, kan dat geen kwaad. Het geluid klinkt nl echt als een lager.

Succes, siert.

Hallo Siert,

 

Nee, ik heb de motor niet laten draaien zonder riem hoor. maar heb de riem verwijderd en met de hand aan alle pullies gedraaid.

IK hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Zal dit weekend Ab zijn idee proberen.

Dank voor jullie berichten.

 

Groet,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Ab en Siert, Goedemorgen,

Zondag de riem er toch maar gauw eens afgehaald (daar wordt je op een gegeven moment ook verrekte handig in als je dat veel doet 😉) en de motor gestart en ja hoor..........

Alleen maar het geluid van de 6 inline, en het geroffel uit de Flow Master...... Geen gieren/janken meer.

De riem er weer op, en toen gaan luisteren. Ik verdenk de Aircopomp. (ik voelde ook al lichte speling op het lager met de riem eraf, maar hij draait wel soepel)

Ben allang blij dat het niet de motor of versnellingsbak is.

binnenkort het lager van de aircopomp maar verwisselen. 

 

Hartelijke groet,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...