Spring naar bijdragen

Koelsysteem XJ 4.0, ‘97


PeerBonk
 Share

Recommended Posts

Ik wil mijn complete koelsysteem vernieuwen... (ik blijf ‘lappen’)

mijn vraag is; welke merken moet ik vermijden. Waterpomp, thermostaat met huis, radiator, slangen (wil eigenlijk t liefste alles met high perf. silicone slangen doen)...

ideeen ? Tips ?

Ook al gaat t best wat kosten, wil ik natuurlijk niet te véél betalen en tóch kwaliteit hebben...

bij voorbaat dank voor wát voor tips dan óók !!!

EE10BFFF-6CE2-4A29-BD0F-65ABBEB444F5.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met welke onderdelen blijf je “lappen” ?  Ik kan me voorstellen dat er spontaan een slang kapot gaat, of het pijpje van de kachel, maar dan houdt het wel op. Of is er meer aan de hand, een te hoge druk in het koelsysteem wellicht? Radiatordop al gecheckt?

De laatste radiator die ik kocht, kwam bij ASP-Eberle vandaan. Dit was de goedkoopste die ik kon vinden, zit er nu al 100.000 km in.

Waterpomp ooit van Crown gekocht, geen problemen mee gehad, terwijl dit merk niet echt als kwaliteits spul te boek staat.....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is vanalles te koop. Origineel Mopar heeft bij mij de voorkeur maar dit is niet altijd meer leverbaar. 

Wat ik als tip wil meegeven is de kachelradiator goed te flushen met niet te hoge druk uit een tuinslang. De kachel moet op standje ‘warm’ staan anders is de kachelradiator nog gesloten. Oude koelvloeistof wel even netjes opvangen en wegbrengen. 

Overweeg of je een middeltje als ‘cooling system flush’ wil gebruiken om ketelsteen en vet te verwijderen. Als er ooit stopleak voor een lek is gebruikt dan lost dit ook op. Ben je gelijk van die troep af.

Vergeet tenslotte niet de metalen spiraal uit de onderste koelslang terug te monteren in de nieuwe.

Het is een leuke klus om zelf te doen!💪

 

bewerkt door Kapt. Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk dank voor antwoorden ! En nee, er is niet méér aan de hand. Gewoon tijd voor vervanging van slangen. Één voor één gaan ze... leeftijd...  En dus beter meteen alles nieuw. Heb gekozen voor een kompleet aluminium radiator (de kunststof aansluitingen waren één van de problemen). De ‘high perf’- silicone-slangen, kan ik alleen vinden in de US en zijn me te duur. (€200 + verzenden voor 2 (?) slangen...)

En NATUURLIJK ga ik netjes, al t afval, verwijderen op de juiste wijze 👍🏽

Alles komt goed 😜

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

On 1/26/2019 at 6:01 PM, PeerBonk said:

Ik wil mijn complete koelsysteem vernieuwen... (ik blijf ‘lappen’)

mijn vraag is; welke merken moet ik vermijden. Waterpomp, thermostaat met huis, radiator, slangen (wil eigenlijk t liefste alles met high perf. silicone slangen doen)...

ideeen ? Tips ?

Ook al gaat t best wat kosten, wil ik natuurlijk niet te véél betalen en tóch kwaliteit hebben...

bij voorbaat dank voor wát voor tips dan óók !!!

EE10BFFF-6CE2-4A29-BD0F-65ABBEB444F5.jpeg

Ik heb 3 jaar geleden veel vervangen, mijn waterpomp, slangen en distributieriem met het merk Gates en dit werkt tot vandaag prima. Ik heb wat meer geld betaald voor Fel-pro pakkingen, Mopar coolant temp sensor, Hayden fan clutch en een Stant thermostaat. Bij mij lekte het bij de waterpomp maar ik had ook nog een koelvloeistof lek bij de "freeze plugs" in het blok, misschien goed om die ook even na te kijken of dat allemaal droog is.

bewerkt door Adebisi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...