Jump to content

Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001


Recommended Posts

Posted (edited)
22 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Arjan, heb het geloof ik al eerder gesuggereerd,  maar ik hing echt een brandstof drukmeter aan de inspuitrail! Meten is weten.

Succes, Siert. 

Hi Siert, vandaag nog maar eens een brandstofdruktest gedaan met de volgende resultaten:

Stationair warm draaien:

20200611_143333_resized.thumb.jpg.a7532dda46f049cbbf8098abd15ad709.jpg

Druk 5 minuten nadat de motor is afgezet:

20200611_144120_resized.thumb.jpg.bc90f650ec96c3f335097797f9085ed4.jpg 

Druk 20 minuten nadat de motor is afgezet:

20200611_150245_resized.thumb.jpg.4c05487bcc28073acf0d14d51e203662.jpg

Druk nadat het contact is aangezet en de brandstofpomp 1x is aangegaan. (Niet starten)

20200611_150431_resized.thumb.jpg.b8343b18a99ef5b8c0ee917b2060997d.jpg

Starten ging wel weer lastig. Startmotor toch 6 á 7x ronddraaien voordat de motor tot leven komt maar denk dat we wel kunnen concluderen dat er niets mis is met de brandstofvoorziening.

Gisteren ook een nieuwe bobinerail gemonteerd. Helaas heeft dit niet geholpen. Ook is er nog iemand geweest die getuige is geweest van dit fenomeen en hij geeft aan dit helemaal niet vreemd te vinden.

Ben ik dan een mierenn%4$#r? Per slot van rekening start de XJ wel en loopt de motor mooi rustig.

Edited by Arjanw
Aanvullen van informatie
Link to post
Share on other sites
  • Replies 310
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Update: N.a.v. jullie opmerkingen over de het wel of niet goed "zetelen" van de kleppen toch nog even getest met wat wasbenzine. En wat blijkt? 9 van de 12 kleppen lekken toch nog héél licht. Nu

Ja, goed!! Klasse Adebisi!! Ik heb idd een CCV nodig ipv een PCV. Wat gebeurt er als deze verkeerde toch monteert op de achterste aansluiting op het kleppendeksel?

Precies!! Adebisi is de winnaar!! 🏆 En zo ben ik dan waarschijnlijk 2,5L olie kwijtgeraakt!   

Posted Images

13 uur geleden zei Arcblizz:

Zou het ook kunnen dat de tempsensor voor het overschakelen naar lpg hier een rol in speelt?

Ik heb dit ook getest door de LPG installatie uit te zetten. Helaas gebeurt het dan ook.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
9 uur geleden zei Kapt. Bob:


Even een gok omdat je al veel hebt gecontroleerd of vervangen:

Staat de cam sensor goed? 

http://jeep.blackonyx.net/pdfs/jcss.pdf

De cam is nieuw en er zit een deksel bij die er maar op 1 manier op kan. Deze zorgt ervoor dat de cam altijd goed staat. Moet natuurlijk wel de 1ste cilinder op BDP staan. 

20190430_222329_resized.thumb.jpg.688140ee7749e6bfca82e531d24716b1.jpg20190430_222334_resized.thumb.jpg.e5627da29b74cfd9c0b298ae3cf78a4a.jpg20190430_222347_resized.thumb.jpg.0620a272715a198dc43c168580224710.jpg

CFO bij mijn huidige werkgever zegt altijd check, check en dubbelcheck. Toch nog maar eens controleren van het weekend.

Edited by Arjanw
Link to post
Share on other sites

Omdat je brandstof druk prima is, over na de volgende stap. Probeer eens de injecteren en liefst ook een gedeelte van de fuel rail te isoleren. 

Omdat je normaal op LPG rijdt, missen die de koeling van de benzine flow. Bovendien wordt de motor sowieso heter op LPG.

Deze test is bovendien gratis, wat niet vaak voor komt bij een Jeep.....

Succes, Siert. 

Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Omdat je brandstof druk prima is, over na de volgende stap. Probeer eens de injecteren en liefst ook een gedeelte van de fuel rail te isoleren. 

Omdat je normaal op LPG rijdt, missen die de koeling van de benzine flow. Bovendien wordt de motor sowieso heter op LPG.

Deze test is bovendien gratis, wat niet vaak voor komt bij een Jeep.....

Succes, Siert. 

Nou ja, twee zielen, één gedachte. Ik zit net eea te lezen over vapor lock en heat soak!!

image.png.8311beaec8b21b42366a436f93304ffb.png

Dacht eraan om zoiets te kopen. Of iig het schild na te maken van het hitteschild van de sloop-XJ die ik in de garage heb staan.

Daarbij heb ik net een IAC besteld om uit te sluiten dat het aan deze sensor kan liggen...

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Ik denk dat het verholpen is!!

Afgelopen week 6 gereviseerde injectoren binnengekregen vanuit USA. Dit pakketje heeft er 2 maanden over gedaan. Dezelfde avond nog gemonteerd.

Daarbij nog een compressietest gedaan om er zeker van te zijn dat het hier iig niet aan ligt.

image.thumb.png.1ff788fb3ca51b271db976ddb82c093c.png

Omdat ik ook de bougies nog niet gecontroleerd had heb ik 6 andere bougies erin gezet. Bosch Iridium FR6LI332S. 

Na 6x de motor warm weggezet te hebben en na een uur met succes te herstarten denk ik dat het probleem is opgelost. Het vertrouwen moet nog terugkomen maar ben zéér hoopvol.

Of het nu aan de injectoren of de bougies heeft gelegen kan ik niet met zekerheid zeggen maar eerlijk gezegd maakt mij dat nu ook niet meer uit. Het resultaat is het enige dat telt..

Edited by Arjanw
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 5 weeks later...

Verscheidene keren weg geweest met de XJ en de motor functioneert naar behoren. Start prima en geen olieverlies. Oliedruk is prima en brandstofverbruik is ook goed. Mag ook wel na ruim anderhalf jaar.

Stoelen zijn ook terug van de stoffeerder. Gelijk ook stoelverwarming erin laten zetten. Eergisteren de nieuwe middeconsole binnengekregen van JeepCable.com. Er kan nu een 2 din radio in met een 7 inch scherm. Die radio komt later.

Omdat de XJ voor mijn gevoel zwaar stuurt en de stuurpomp waarschijnlijk nog originele is heb ik deze vervangen met een stuurpomp uit de sloop XJ die in mijn garage staat. Deze pomp is nog niet zo oud. Gelijk ook maar alle olie ververst door de retourlijn in een emmer te hangen en dan het stuur van eind naar eind te draaien. Zodra er verse olie uit de retourlijn kwam de boel weer dichtgeknoopt en wederom een keer of 10 van slot naar slot gedraaid. Ik moet zeggen dat het sturen weer wat prettiger gaat. 

Oh ja, er liggen mooie matten in van Rugged Ridge. 

Eerstvolgende project is het oplossen van de vibraties vanuit de achteras / tussenbak. Ik krijg de geometrie niet naar behoren. Daarom ga ik nu een Hack n Tap van Ironrockoffroad plaatsen op de tussenbak. Ik ga een tussenas die in principe voor de voorzijde is gebruiken voor de achterzijde.

Paar foto's

20191228_103554_resized.thumb.jpg.fa26e4aba855499874e1000c7aa84d00.jpg

20200721_194918_resized.thumb.jpg.453b4a2b9a12311791e00ff762be6503.jpg

678908140_HacknTap.thumb.jpg.a8fddf676e8ce8e92698789d3e02d9dc.jpg

Hopelijk is hiermee de resonatie en vibraties verleden tijd... 

Ik zal binnenkort wat foto's maken om het geheel te laten zien. 

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hack'nTap gereed!

Eerst meten, meten en nog eens meten. Ik moet toegeven dat ik best wel nerveus was om de flex erin te zetten. Buurman gevraagd om erbij te blijven want je weet maar nooit. Ik heb de as doorgeslepen met een draaiende motor. Omdat de as draait krijg je een soort van centrerend effect. Volgens de instructie moet er minimaal 3cm aan "splines" overblijven. Zo gezegd zo gedaan...

20200725_151227_resized.thumb.jpg.42e40958fb79966d940bf7fb5a578e89.jpg

Bij de set heb ik ook een boormal gekocht om ervoor te zorgen dat het boorgat gecentreerd is. De set is Amerikaans dus in inch en niet metrisch. Op mijn werk de boormal in de draaibank opgeboord naar metrisch. Nu kan ik mijn eigen boren en tap gebruiken ipv nieuwe te moeten kopen. Na het boren het draad getapt. Uiteraard voldoende boorolie gebruikt. Je wil niet dat je boor/tap afbreekt in het gat...

20200725_151242_resized.thumb.jpg.03ef37c9d597fb4e0ada4fbc2836a712.jpg

Nu kan de "yoke" erop. Alles ziet er goed uit! 

20200725_151618_resized.thumb.jpg.f91ebcca75fcfe6558bd18d391675fe1.jpg

Nu de bout ruim voorzien van loctite, je wil onderweg niet je tussenas verliezen... Aandraaien tot 30 ft/lbs volgens instructie.

20200725_152525_resized.thumb.jpg.3b053f1de409696a1791b791ee89b9f0.jpg

Nu kan de as geplaatst worden.

20200725_155057_resized.thumb.jpg.8ecc173d0c7be28c04ac5e70b996776e.jpg

De verlagers voor de tussenbak zijn eruit gehaald, deze zijn nu nl overbodig. Geeft ook weer wat meer bodemvrijheid. Het achterdifferentieel met spietjes zo geplaatst dat deze richting de tussenbak wijst. 

20200725_155102_resized.thumb.jpg.9a36cd353ea50c8134ebf5287807e903.jpg

In eerste instantie dacht ik te weinig ruimte te hebben maar volgens de Jeepers van het Amerikaans forum is dit voldoende. Misschien dat ik de hoek nog wat moet veranderen van het differentieel zodat deze nog meer in het verlengde van de tussenas komt. Eerste testritten zijn prima verlopen. Geen vibraties meer en een gesprek in de auto tijdens het rijden is weer mogelijk zonder harder te praten. Zeker een aanrader!!

Oh ja, de as heb ik opgehaald in Doetichem bij een Jeepdealer. €135,- voor een as die €800,- waard is, is werkelijk een koopje volgens de verkoper. Huhhuh.... 🤔

Edited by Arjanw
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...