Spring naar bijdragen
Arjanw

Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001

Recommended Posts

Wellicht hebben jullie een antwoord op een vraag waarop ik niet zo 123 een antwoord op vind.

Ik heb een nieuwe cilinderkop en ook alles nieuw wat betreft de kleppen, veren, tuimelaars en dergelijke. Is het dan nodig om de kleppen nog in te slijpen? Ik zou haast denken van wel om de kleppen "dedicated"  te maken met de cilinderkop maar zeker weten doe ik het niet.

Wie weet het?

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn de klepzittingen gefreesd?

Ook al zijn de kleppen en zittingen gefreesd dan is het wel nodig om een sluitend vlak te slijpen tussen klep en zitting.

Misschien dat dit al gedaan is door degene die de kop geleverd heeft?

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Arcblizz:

Zijn de klepzittingen gefreesd?

Ook al zijn de kleppen en zittingen gefreesd dan is het wel nodig om een sluitend vlak te slijpen tussen klep en zitting.

Misschien dat dit al gedaan is door degene die de kop geleverd heeft?

 

De cilinderkop is kaal aangeschaft en daarna de kleppen en dergelijke los erbij gekocht. 

Om achteraf problemen te voorkomen ga ik de kleppen gewoon in de zittingen slijpen.

Bedankt Arcblizz!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Gisteren het blok, de krukas en de zuigers weggebracht naar een revisiebedrijf. Eerste inspectie wijst uit dat de zuigers en de cilinderwanden behoorlijk hebben geleden. Volgens de monteur een gevolg van lange tijd rijden op LPG. (hogere verbrandingstemperatuur t.o.v. benzine)

Blok wordt gewassen en hoogstwaarschijnlijk opgeboord. We zullen het zien.. De krukas vertoonde ook wat slijtsporen en wordt na het wassen gemeten en eventueel geslepen.

Gezien de drukte zal het allemaal wel zo'n 4 tot 6 weken duren voordat ik het terug heb. Dit geeft mij mooi de tijd om te beginnen met de vooras en de motorruimte. De vooras wil ik eerst netjes maken en controleren op slijtage en daarna terug plaatsen. 

20190209_140544_resized.thumb.jpg.7b549f44498d9ef107dbbe44cc48e5d7.jpg

Mochten jullie ideeën of tips hebben wat te doen met de vooras dan hoor/zie ik dat ik graag.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Adebisi:

Goed bezig! Als je toch gaat opboren misschien een goed excuus voor een stroker kit? 😁

Ja, is zeker een mogelijkheid mits de krukas niet meer te gebruiken is. Maar een stroker kit 4.6 is wel verleidelijk. Maar ja, dan kan ik nog legio andere leuke dingen opnoemen... En zelfs ik kan mijn geld maar 1x uitgeven... 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Huy Arjan,

Wat je allemaal aan je vooras kan / moet doen ligt er natuurlijk aan. Wellicht dat onderstaande vragen je dichterbij een besluit kunnen brengen:

- Hoeveel km heeft de vooras erop zitten; waren er voorheen geluiden hoorbaar bij de vooras (lagers); hoe ziet de olie eruit, hoe ruikt de olie; zit er ijzervijlsel in de olie; zit er bruine drab in de olie (slechte keerringen); controleer ook de olie in de schakelmof van de voorwielaandrijving op vervuiling (keerringen); zit er speling in de fusees; staat van de rubbers van de fusees; zijn de fusees nog goed te smeren; hoe ziet de remschijf en remklauw eruit; hoe zien de loopvlakken van de tanden van het pion- en schotelwiel eruit, staat van de keerring bij de yoke. Kijk anders nog eens terug in mijn draadje, dan krijg je misschien een beetje een idee....

Succes man, :thumbsup:

math

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi,

Ik ben mijzelf aan het inlezen over de eerste start van een volledige reviseerde motor. En dat blijkt nog wel een aandachtspuntje te zijn volgens de geleerden. Het schijnt dat halverwege de negentiger jaren de toevoeging ZDDP (Zinc dialkyldithiophosphates) uit de meeste olieën is gehaald omdat het bepaalde onderdelen van de moderne auto's beschadigde. Dit verwijderen was mogelijk omdat de moderne lifters (tappets) over de nokkenas heen rolde i.p.v. glijden. De 4.0 heeft glijdende lifters (flat tappets) en heeft dus die toevoeging nodig.

Zelf heb ik in alle 4.0 motoren (3 stuks) altijd gewone olie gedaan en geen problemen gehad. Maar olie met ZDDP is zéér belangrijk bij de eerste opstart van een gereviseerde motor met platte lifters. Ook zou de motor gelijk na de start ca. 25 min tussen de 2.000 en 2.500 toeren moeten blijven om voldoende olie te laten circuleren.

Zie het filmpje van Myvintageiron7512. Deze man heeft veel motoren gereviseerd en is in mijn beleving een professional op dit gebied. Deze man heeft een uitgesproken mening over de eerste start na een revisie.

  Graag zou ik jullie mening hierover willen horen. Wat zijn volgens jullie aandachtspunten waar ik zeker rekening mee moet houden? 

bewerkt door Arjanw
Verduidelijking

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen jou blok in gebruik werd genomen waren die oliën al niet meer verkrijgbaar. Blokken van rond 2000 zullen dus bij ingebruikname (in de fabriek) met toen verkrijgbare oliën gevuld zijn.

Zelf vul ik m’n blok met de olie die ik altijd gebruik, doe het blok even vullen met de eigen oliepomp, tot de olie bij de tuimelaars zichtbaar wordt. Dan even de krukas een paar slagen met de hand draaien zodat ik zeker weet dat alles een filmpje olie heeft bij starten.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×