Spring naar bijdragen

Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001


Arjanw
 Share

Recommended Posts

Omdat je brandstof druk prima is, over na de volgende stap. Probeer eens de injecteren en liefst ook een gedeelte van de fuel rail te isoleren. 

Omdat je normaal op LPG rijdt, missen die de koeling van de benzine flow. Bovendien wordt de motor sowieso heter op LPG.

Deze test is bovendien gratis, wat niet vaak voor komt bij een Jeep.....

Succes, Siert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Omdat je brandstof druk prima is, over na de volgende stap. Probeer eens de injecteren en liefst ook een gedeelte van de fuel rail te isoleren. 

Omdat je normaal op LPG rijdt, missen die de koeling van de benzine flow. Bovendien wordt de motor sowieso heter op LPG.

Deze test is bovendien gratis, wat niet vaak voor komt bij een Jeep.....

Succes, Siert. 

Nou ja, twee zielen, één gedachte. Ik zit net eea te lezen over vapor lock en heat soak!!

image.png.8311beaec8b21b42366a436f93304ffb.png

Dacht eraan om zoiets te kopen. Of iig het schild na te maken van het hitteschild van de sloop-XJ die ik in de garage heb staan.

Daarbij heb ik net een IAC besteld om uit te sluiten dat het aan deze sensor kan liggen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik denk dat het verholpen is!!

Afgelopen week 6 gereviseerde injectoren binnengekregen vanuit USA. Dit pakketje heeft er 2 maanden over gedaan. Dezelfde avond nog gemonteerd.

Daarbij nog een compressietest gedaan om er zeker van te zijn dat het hier iig niet aan ligt.

image.thumb.png.1ff788fb3ca51b271db976ddb82c093c.png

Omdat ik ook de bougies nog niet gecontroleerd had heb ik 6 andere bougies erin gezet. Bosch Iridium FR6LI332S. 

Na 6x de motor warm weggezet te hebben en na een uur met succes te herstarten denk ik dat het probleem is opgelost. Het vertrouwen moet nog terugkomen maar ben zéér hoopvol.

Of het nu aan de injectoren of de bougies heeft gelegen kan ik niet met zekerheid zeggen maar eerlijk gezegd maakt mij dat nu ook niet meer uit. Het resultaat is het enige dat telt..

bewerkt door Arjanw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Verscheidene keren weg geweest met de XJ en de motor functioneert naar behoren. Start prima en geen olieverlies. Oliedruk is prima en brandstofverbruik is ook goed. Mag ook wel na ruim anderhalf jaar.

Stoelen zijn ook terug van de stoffeerder. Gelijk ook stoelverwarming erin laten zetten. Eergisteren de nieuwe middeconsole binnengekregen van JeepCable.com. Er kan nu een 2 din radio in met een 7 inch scherm. Die radio komt later.

Omdat de XJ voor mijn gevoel zwaar stuurt en de stuurpomp waarschijnlijk nog originele is heb ik deze vervangen met een stuurpomp uit de sloop XJ die in mijn garage staat. Deze pomp is nog niet zo oud. Gelijk ook maar alle olie ververst door de retourlijn in een emmer te hangen en dan het stuur van eind naar eind te draaien. Zodra er verse olie uit de retourlijn kwam de boel weer dichtgeknoopt en wederom een keer of 10 van slot naar slot gedraaid. Ik moet zeggen dat het sturen weer wat prettiger gaat. 

Oh ja, er liggen mooie matten in van Rugged Ridge. 

Eerstvolgende project is het oplossen van de vibraties vanuit de achteras / tussenbak. Ik krijg de geometrie niet naar behoren. Daarom ga ik nu een Hack n Tap van Ironrockoffroad plaatsen op de tussenbak. Ik ga een tussenas die in principe voor de voorzijde is gebruiken voor de achterzijde.

Paar foto's

20191228_103554_resized.thumb.jpg.fa26e4aba855499874e1000c7aa84d00.jpg

20200721_194918_resized.thumb.jpg.453b4a2b9a12311791e00ff762be6503.jpg

678908140_HacknTap.thumb.jpg.a8fddf676e8ce8e92698789d3e02d9dc.jpg

Hopelijk is hiermee de resonatie en vibraties verleden tijd... 

Ik zal binnenkort wat foto's maken om het geheel te laten zien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hack'nTap gereed!

Eerst meten, meten en nog eens meten. Ik moet toegeven dat ik best wel nerveus was om de flex erin te zetten. Buurman gevraagd om erbij te blijven want je weet maar nooit. Ik heb de as doorgeslepen met een draaiende motor. Omdat de as draait krijg je een soort van centrerend effect. Volgens de instructie moet er minimaal 3cm aan "splines" overblijven. Zo gezegd zo gedaan...

20200725_151227_resized.thumb.jpg.42e40958fb79966d940bf7fb5a578e89.jpg

Bij de set heb ik ook een boormal gekocht om ervoor te zorgen dat het boorgat gecentreerd is. De set is Amerikaans dus in inch en niet metrisch. Op mijn werk de boormal in de draaibank opgeboord naar metrisch. Nu kan ik mijn eigen boren en tap gebruiken ipv nieuwe te moeten kopen. Na het boren het draad getapt. Uiteraard voldoende boorolie gebruikt. Je wil niet dat je boor/tap afbreekt in het gat...

20200725_151242_resized.thumb.jpg.03ef37c9d597fb4e0ada4fbc2836a712.jpg

Nu kan de "yoke" erop. Alles ziet er goed uit! 

20200725_151618_resized.thumb.jpg.f91ebcca75fcfe6558bd18d391675fe1.jpg

Nu de bout ruim voorzien van loctite, je wil onderweg niet je tussenas verliezen... Aandraaien tot 30 ft/lbs volgens instructie.

20200725_152525_resized.thumb.jpg.3b053f1de409696a1791b791ee89b9f0.jpg

Nu kan de as geplaatst worden.

20200725_155057_resized.thumb.jpg.8ecc173d0c7be28c04ac5e70b996776e.jpg

De verlagers voor de tussenbak zijn eruit gehaald, deze zijn nu nl overbodig. Geeft ook weer wat meer bodemvrijheid. Het achterdifferentieel met spietjes zo geplaatst dat deze richting de tussenbak wijst. 

20200725_155102_resized.thumb.jpg.9a36cd353ea50c8134ebf5287807e903.jpg

In eerste instantie dacht ik te weinig ruimte te hebben maar volgens de Jeepers van het Amerikaans forum is dit voldoende. Misschien dat ik de hoek nog wat moet veranderen van het differentieel zodat deze nog meer in het verlengde van de tussenas komt. Eerste testritten zijn prima verlopen. Geen vibraties meer en een gesprek in de auto tijdens het rijden is weer mogelijk zonder harder te praten. Zeker een aanrader!!

Oh ja, de as heb ik opgehaald in Doetichem bij een Jeepdealer. €135,- voor een as die €800,- waard is, is werkelijk een koopje volgens de verkoper. Huhhuh.... 🤔

bewerkt door Arjanw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...

Hier dan maar weer het volgende project. Het behandelen van roest is niet mijn favoriet maar het moet nu eenmaal gebeuren,

Onderstaande enkele foto's van de raamlijsten van de voorzijde. Wat is jullie mening? Is dit, met beperkte kennis van schadeherstel, zelf te doen of is het beter om dit uit te besteden? En weten jullie eventueel wat goede adressen waar dit gedaan kan worden en niet al teveel kost?

IMG_20210614_131651_1_compress80.thumb.jpg.1d45d97a8802dc9398971e81425f1d3e.jpg

IMG_20210614_131704_1_compress46.thumb.jpg.1df6de69c6b4f4b9eb236df5c506d4c5.jpg

IMG_20210614_131711_compress94.thumb.jpg.d29afcee039fb4ec64805a9ca4fa2eb5.jpg

IMG_20210614_131721_1_compress9.thumb.jpg.18ea406864b9ee3a50e3653c2bff2ee1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
Op 14/6/2021 om 1:59 PM zei Arjanw:

Hier dan maar weer het volgende project. Het behandelen van roest is niet mijn favoriet maar het moet nu eenmaal gebeuren,

Onderstaande enkele foto's van de raamlijsten van de voorzijde. Wat is jullie mening? Is dit, met beperkte kennis van schadeherstel, zelf te doen of is het beter om dit uit te besteden? En weten jullie eventueel wat goede adressen waar dit gedaan kan worden en niet al teveel kost?

IMG_20210614_131651_1_compress80.thumb.jpg.1d45d97a8802dc9398971e81425f1d3e.jpg

IMG_20210614_131704_1_compress46.thumb.jpg.1df6de69c6b4f4b9eb236df5c506d4c5.jpg

IMG_20210614_131711_compress94.thumb.jpg.d29afcee039fb4ec64805a9ca4fa2eb5.jpg

IMG_20210614_131721_1_compress9.thumb.jpg.18ea406864b9ee3a50e3653c2bff2ee1.jpg

 

Zo, na de nodige stappen is de nieuwe ruit geplaatst. Op naar de volgende klus.

IMG_20210806_155805.thumb.jpg.48c6c82f0ca4d044aa926cf2b3115d92.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Het plaatsen van de schijfremmen is net klaar. Na maanden van stilstand de Jeep gestart om deze in de garage te zetten. Eerst even een rondje gereden om de remmen te testen. Kom weer thuis en zie dat het koelvloeistof onder de Jeep uit loopt. Motorkap open en zie dat er een klein gaatje zit in de afvoer van de kachelradiateur die door het schutbord heenkomt. 

In 2018 is deze vervangen en nu al lek... Heb eigenlijk geen zin om weer 14 uur te sleutelen om deze opnieuw te vervangen. Plus het feit dat dan ook de airco weer drukloos gemaakt moet worden.

Het is een klein gaatje die wellicht eenvoudig gedicht (Permatex 84109) kan worden of gesoldeerd. 

Wie weet raad?

Filmpje hiervan is te zien op Youtube: 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Helaas.... dat wordt wederom het dashboard verwijderen en de kachelradiator vervangen. Het lekt nog steeds.

Nu zit ik ff met de airco. Kan ik deze ff buiten drukloos maken of moet dit bij de garage gedaan worden? Als ik het ventiel indruk komt er helemaal niet zoveel druk uit. Vind het regelen van een auto met autoambulance best wel overkill..

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Even een kleine update want er zijn toch wel weer wat diverse aanpassingen gedaan in, op en rondom de XJ.

  • Dashboard zit weer in elkaar. Kachelradiateur vervangen. Gelijk alle airco componenten vervangen inclusief compressor.
  • Binnenkant volledig bekleed met antidreunplaten. Nu is het lekker stil binnen.
  • Nieuwe stereo installatie. Dubbeldin Kenwood, nieuwe speakers en underseat subwoofer JBL. 

IMG_20220412_103601.thumb.jpg.f65aaf0db30b4dbcaf850775935c6930.jpg

  • Achteruitrijcamera geplaatst in nummerbord op dakrek. Gebruik van IP67 connectors maakt het mogelijk om het geheel makkelijk te verwijderen.
  • Bushwacker flat fenderflares gemonteerd.
  • Tijdrelais geplaatst om de motor te kunnen koelen wanneer de motor wordt afgezet. (bij hete zomers)

Mocht iemand wat meer uitleg willen over bovenstaande dan zie ik dat wel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Weer een klusje klaar. De hemelbekleding begon wat te hangen en dus heb ik deze vervangen. De spiegels in de zonnekleppen zijn in een bijpassende kleur gespoten.

Hierbij wat foto's.

Hemel bekleden:

IMG_20220423_091539.thumb.jpg.da65ec8b6a1a5fdad00e60d56d5d50f2.jpgIMG_20220427_104334_1.thumb.jpg.0a04a2e30034ac5a76bdb6045d837b06.jpg

Console met binnenverlichting en boordcomputer:

IMG_20220424_100355.thumb.jpg.70a7c26ace491a8de7fc3f8e80473894.jpg

Zonnekleppen met spiegels:

IMG_20220423_124625_2.thumb.jpg.4728edfdbb1506bd67b634dbc134a31b.jpgIMG_20220423_132432.thumb.jpg.d8823ad3aaf5311d68e028aac6ac0af3.jpgIMG_20220423_132423_1.thumb.jpg.ddeb3c6439b9053718f7dda416bafc4d.jpg

IMG_20220426_193952_2.thumb.jpg.6409a6ca4f289260e48270ec099c004d.jpg

Daarnaast ook nog wat kabels op maat gemaakt voor de montage van een lier:

IMG_20220430_115332_1.thumb.jpg.0d26fb917c7af5056f2dba334d5f37cd.jpg

Is allemaal niet moeilijk alleen een tijdrovende klus. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2/5/2022 om 7:40 PM zei Kapt. Bob:

Die hemelbekleding is goed gelukt. Erg netjes geworden. 👍

Antidreunplaten aanbrengen staat ook op mijn lijstje.

Heb je die ook op het brandscherm aangebracht toen je het dashboard voor de kachelradiator hebt verwijderd?

Dankjewel, ik heb geen antidreunplaten aangebracht op het brandscherm. Ik heb al een rondje gereden en het is zo stil binnen! Bodem, deuren, dak en motorkap zijn naar mijn mening voldoende. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...