Spring naar bijdragen

Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001


Arjanw
 Share

Recommended Posts

AARRGGHHH, WAS IK ER MAAR NOOIT AAN BEGONNEN!!!! :frusty:

Eergisteren zag ik de oliedrukmeter schommelen. Bij thuiskomst het oliepeil gecontroleerd en geen druppel meer in het blok! Geen lekkage gevonden. Aanstaande zaterdag maar een compressietest doen? Motor start prima dus dit lijkt mij onwaarschijnlijk. 

Ik lees hier op het forum ook iets over onderdruk agv een verstopping van de carterontluchting en dat de olie dan via de cilinders omhoog gedrukt wordt en uiteindelijk dan verbrandt wordt? Zaterdag dan ook maar de bougies controleren deze zouden dan vettiig moeten zijn? Volgens mij heeft mijn XJ geen PCV klep.

Wat kan dit veroorzaken??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei stephan:

Je treft het niet.. misschien goed om te vermelden hoeveel olie je miste. Dus hoeveel erbij moest op weer exact op pijl te komen. Je zou met een cameraatje door de bougie gaten kunnen kijken als deze eruit zijn.

Er zat nog een klein puntje olie aan de peilstok. Geen idee hoeveel eruit is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei michel1972:

Het probleem blijft de stugheid bij verhogingen van 3.5 inch of meer. Heb van alles gebrpobeerd van 2.5 tot 8 inch en de achterzijde bleef altijd stug. RC veerbladen zijn zowieso stug. 

Ik heb op mijn YJ old man emu veerbladen geplaatst van een XJ. Deze zorgde voor een 2.5 inch verhoging en veerden goed in en uit. Als je nu 2.5 inch veerbladen plaatst in combinatie met een liftblock van 1 inch en daar weer shackles bij die zorgen voor 1 inch verhoging kom je ook uit op 4.5 inch maar dan heb je niet de stugheid die 4.5 inch bladen veroorzaken. 

Een blad weghalen kan een tijdelijke oplossing zijn maar dan gaat het veel sneller doorzakken en dan ben je weer te laag. Ze gebruiken niet voor niks zoveel bladen op de RC set om 4.5 inch verhoging te geven. 

Ik heb lang gezocht naar de ideale mix op mijn xj en uiteindelijk vond ik voor mij de juiste oplossing. je moet goed beseffen dat je bladveren nooit zullen doen wat je spiraalveren voor wel kunnen. Je zal altijd een stukje stugger zijn achteren dan voor. Belangrijkste is uiteindelijk de veiligheid bij het rijden. Ik merkte met de verhoogde YJ op dat bepaalde stukken weg met 100km of meer per uur niet echt ideaal waren als er oneffenheden in de weg zaten. Dus toen ben ik gaan zoeken naar geschikte oplossingen om dat stuiteren tegen te gaan. Ik kwam toen op de XJ old man emu bladveren uit en toen ze gemonteerd waren werd mijn jeep een stuk soepeler. Het waren dus XJ bladveren onder een YJ maar OME staat er om bekend goed en soepel te zijn.

Bedankt voor de heldere informatie, Michel! Hier kan ik wel wat mee. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goede bladveer hoeft niet per definitie stug te zijn, wel is het zo dat hoe boller een bladveer staat hoe stugger hij word. Het zou ook kunnen dat de standaard RC shocks te stug zijn (ingaande demping), ik lees op diverse (buitenlandse) forums dat het rijcomford er aanzienlijk op vooruit gaat na montage van andere schokbrekers. Maar de OME bladveren zijn inderdaad top, hier heb ik ook goede ervaringen mee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren een Peugeot 307 op LPG gekocht uit 2002 met een jaar APK. Auto is niet in superstaat maar geeft mij de tijd om het euvel met de XJ goed te onderzoeken. De XJ staat inmiddels in de garage. Dit maakt het sleutelen een stuk aangenamer. 

De bougies heb ik er al uit gehaald en daar is volgens mij de eerste indicatie al:

20191215_175839_resized.thumb.jpg.d29139a7652c382c9b48b25cebea293f.jpg

resized.thumb.jpg.09a6bec5c5a8ab4cecc6d5187b1fb4f2.jpg

20191215_175938_resized.thumb.jpg.73c1237b9fe3e3d085708a011af53e0c.jpg

Wat is jullie mening?

Komende week zal ik de compressie meten en een lektest doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Arjanw:

 

20191215_175938_resized.thumb.jpg.73c1237b9fe3e3d085708a011af53e0c.jpg

Wat is jullie mening?

Bougie heeft veel vetaanslag. Te veel olie in de verbrandingsruimte?

Mooi dat je doorgaat met het onderzoeken van de oorzaak. Het project is boeiend om te volgen. Je geeft niet op! 💪

 

bewerkt door Kapt. Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Ab:

6e cilinder is er eentje waar vaak dingen fout gaan, dit i.v.m. mindere koeling achterin het blok. Mijn gok; olielekkage langs de klep steel.

Hoeveel olie was je eigenlijk kwijtgeraakt?

Hé Ab, ben blij dat je reageert!! 

Er zat nog een miniem puntje olie aan de peilstok. Ik zal de rest laten aflopen.

Volgens diverse bronnen kunnen er meerdere oorzaken zijn:

  1. Koppakking.
  2. Onderdruk in carter a.g.v. geen of weinig vacuüm. (CCV?)
  3. Olielekkage langs klepsteel zoals Ab al aangeeft.
  4. ?

Maar wat zijn nu de stappen die ik moet nemen? Aangezien de compressie goed is kan ik aannemen dat het onderblok goed is. Het moet dan in de kop zitten? Misschien eerst het kleppendeksel eraf?

Ik sprak een monteur die zei dat wanneer het blok achterover hangt de olie zich achterin kan verzamelen? Of is dat een broodje aap verhaal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij noemt de compressie goed. Natuurlijk weet ik niet hoe je gemeten hebt, maar ik ben niet impressed van de waardes voor een gereviseerd blok.

Verder is aan de bougies duidelijk te zien dat je veel olie in de cilinders krijgt. Mijn advies is een lektest, eerst zonder en dan met een beetje olie op de zuigers.

Maar waarom ga je niet terug naar het revisie bedrijf? Het is hun vak!

Internetprofessors zijn er al te veel.

Succes, Siert.   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou beginnen met bepalen hoeveel olie je nu echt mist. Dus kijken hoeveel liter er nog in zit en bepalen aan de hand van gereden km's wat je hebt verbruikt. Je compressie is goed maar dat zegt niet alles.. daar waar olie zit verlies je minder lucht.. ik zou nog niks demonteren maar eerst met een camera inspecteren. Daar waar de olie binnen komt en hij verbruikt veel kun je wellicht spoel sporen ontdekken. Heb je wel een camera nodig die op 2 standen kan kijken. Vergelijk dan cil 2 met cil 6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Jij noemt de compressie goed. Natuurlijk weet ik niet hoe je gemeten hebt, maar ik ben niet impressed van de waardes voor een gereviseerd blok.

Verder is aan de bougies duidelijk te zien dat je veel olie in de cilinders krijgt. Mijn advies is een lektest, eerst zonder en dan met een beetje olie op de zuigers.

Maar waarom ga je niet terug naar het revisie bedrijf? Het is hun vak!

Internetprofessors zijn er al te veel.

Succes, Siert.   

Hi Siert,

De FSM geeft aan dat de compressie tussen de 8,27 Bar en de 10,34 Bar moet liggen. Alle cilinders zitten aan de bovenkant van die range. De compressie is gemeten met een compressiemeter die daarvoor geschikt is. Startmotor 8x laten draaien en de waarden aflezen. Dit 2x per cilinder gedaan.

Lektest is idd de volgende stap.

Het revisiebedrijf doet tegenwoordig geen assemblage van motoren meer sinds de monteur is weggegaan. Als ik hier niet uitkom dan gaat de XJ naar een revisiebedrijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei stephan:

Ik zou beginnen met bepalen hoeveel olie je nu echt mist. Dus kijken hoeveel liter er nog in zit en bepalen aan de hand van gereden km's wat je hebt verbruikt. Je compressie is goed maar dat zegt niet alles.. daar waar olie zit verlies je minder lucht.. ik zou nog niks demonteren maar eerst met een camera inspecteren. Daar waar de olie binnen komt en hij verbruikt veel kun je wellicht spoel sporen ontdekken. Heb je wel een camera nodig die op 2 standen kan kijken. Vergelijk dan cil 2 met cil 6

Ik heb de olie gisteren laten aflopen, vanavond de filter er nog af en laten leeglopen en dan weten we meer..

Ik zal eens rondkijken voor een camera.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ff gegoogeld:
PCV = "Positive Crankcase Ventilation" 
CCV = "Closed Crankcase Ventilation"

Ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd om ze verkeerd te monteren 😁. Maar die PCV is helemaal open (niet echt een klep of ventiel) en die CCV heeft een klein gaatje, het lijkt me daardoor waarschijnlijk dat het iets met je probleem te maken kan hebben omdat deze dan helemaal open olie naar het gasklephuis kan brengen.

bewerkt door Adebisi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Adebisi:

ff gegoogeld:
PCV = "Positive Crankcase Ventilation" 
CCV = "Closed Crankcase Ventilation"

Ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd om ze verkeerd te monteren 😁. Maar die PCV is helemaal open (niet echt een klep of ventiel) en die CCV heeft een klein gaatje, het lijkt me daardoor waarschijnlijk dat het iets met je probleem te maken kan hebben omdat deze dan helemaal open olie naar het gasklephuis kan 

Precies!! Adebisi is de winnaar!! 🏆

En zo ben ik dan waarschijnlijk 2,5L olie kwijtgeraakt! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor degene die denken dat ik ze verkeerd om gemonteerd heb, dat is niet zo..

Ik heb per ongeluk OEM nummer 5303 0497 besteld ipv 5303 0495. De eerste is voor 4.0 L t/m 1996 en de tweede voor een  4.0 L vanaf 1997. Het facelift model.

Wijze les die we hier uit kunnen leren is: CHECK, CHECK, DUBBELCHECK je werk altijd. 

Oh ja, niet dat het heel veel toevoegt maar ik ben ongeveer 2,5 á 3L olie kwijt...

bewerkt door Arjanw
Aanvullen van informatie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...