Spring naar bijdragen

Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001


Arjanw
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Hallo allemaal, ondertussen weer een hoop gebeurd. Allereerst de huishoudelijke klussen geklaard zoals de houten vloer eruit halen, reinigen, schuren, terug leggen en oliën. Daarnaast ook een nieuwe keuken geplaatst. In de overige uurtjes wel wat geknutseld aan de Jeep.

Nadat ik de nieuwe zuigers binnen waren en bevestigd waren aan de drijfstangen heb ik deze weer in het blok gemonteerd. Wel eerst de benodigde metingen verricht. deze metingen lagen allemaal binnen de toleranties. De cilinderkop weggebracht voor reiniging en inspectie bleek deze prima in orde. Ik heb bij de specialist bij Veldhuisen Revisie in Barneveld laten doen omdat Post en Dros geen tijd hadden op korte termijn.

Nu heb ik nog een mogelijke oorzaak kunnen vinden. Ik heb de luchtinlaat gezandstraald.... Nu blijkt er in de cilinderkop ook grit te zitten en je voelt nog steeds aan de binnenkant van de inlaat wat grit zitten. Ik was echt in de veronderstelling dat ik dit eruit gespoeld had.. Maar niet helemaal met alle gevolgen van dien.

Omdat de inlaat niet meer goed gereinigd kan worden althans ik weet zo niet hoe, heb ik maar een nieuwe gekocht. Deze haal ik morgen op en kan deze monteren en alles verder afmaken.

Ik hou jullie op de hoogte.

GOEDE LES! STRAAL GEEN ONDERDELEN DIE DIRECT MET DE MOTOR TE MAKEN HEBBEN!!!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn dat je weer opklimt uit je dal.

Er zijn andere manieren om te stralen, bv met ijs. Ook kun je spullen natuurlijk chemisch laten reinigen of ultrasoon, maar goed, dat weet je vast al.

Dan het grit verhaal, ik begrijp het niet. Grit veroorzaakt krassen in lagers en cilinderwand, maar vastzittende zuigerveren? Leg svp uit, dan leren we wat.

Als het grit in je olie is beland heb je wel echt een probleem....

Succes, Siert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 14/8/2019 om 10:04 PM zei REAL STRANGLER:

Fijn dat je weer opklimt uit je dal.

Er zijn andere manieren om te stralen, bv met ijs. Ook kun je spullen natuurlijk chemisch laten reinigen of ultrasoon, maar goed, dat weet je vast al.

Dan het grit verhaal, ik begrijp het niet. Grit veroorzaakt krassen in lagers en cilinderwand, maar vastzittende zuigerveren? Leg svp uit, dan leren we wat.

Als het grit in je olie is beland heb je wel echt een probleem....

Succes, Siert. 

Hoi Siert, Ik heb geen idee hoe dit nu tussen de zuigerveren is gekomen. Het feit dat bij het reinigen van de cilinderkop grit is gevonden en in het inlaatspruitstuk nog heel fijn grit is te vinden versterkt mijn vermoeden dat dit de oorzaak is geweest. 

Op 15/8/2019 om 4:49 PM zei Jerrold:

Als er echt grit in de motor is gekomen dan kan je alles uit elkaar halen en ultrasoon reinigen want je kanalen in je blok daar zit het dan ook. 

Na een grondige inspectie van de lagerschalen van de drijfstangen en binnenzijde blok heb ik nagenoeg geen grit gevonden. Voor zover ik erbij kon heb ik het schoongemaakt. Ik ga na een 500 km de olie wisselen en het oliefilter. Verder zal ik na 1.000 km weer de compressie meten in de cilinders en wellicht later nog een keer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Eergisteren weer de motor gestart. Helaas wilde deze niet aanslaan. Startmotor draaide wel rond. Storingen uitlezen op het dashboard leverde een NO BUS melding op en het instrumentenpaneel gaf ook niks aan. Brandstofpomp werkte ook niet meer terwijl deze de eerste paar keer wel functioneerde. Na een paar uur zoekwerk kwam ik uit bij een aardedraad die aan het blok bevestigd zit. Het moertje zat een klein beetje los. Deze eerst met de hand aangedraaid en Contact aan gezet en alles werkte weer. Moertje goed vastgezet en de motor starte direct. De motor liep mooi en soepel. Vandaag een compressietest gedaan met de volgende resultaten:

image.png.f8d124215bea8de65748c0d9eb21d072.png

Zoals al aangegeven in vorige post zal ik dit nauw opvolgen en zeker nog een paar keer de olie wisselen.

Ik hoop dat hiermee de revisie van de motor klaar is en dat ik verder kan gaan met andere klussen aan de XJ. De tijd zal het leren.

Aankomende week nog laten uitlijnen want het rijgedrag is nog niet goed met de 4,5 inch verhoging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of ik de enige ben maar als dit de waardes zijn van een gereviseerde motor dan twijfel ik toch sterk of er wel goed gehoond is of dat de kleppen wel 100% sluiten.

Tussen de laagst en hoogst gemeten zit er 1.3bar verschil en bij de zuigers tegelijk samen werken al 1bar verschil als grootste afwijking. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Jerrold:

Ik weet niet of ik de enige ben maar als dit de waardes zijn van een gereviseerde motor dan twijfel ik toch sterk of er wel goed gehoond is of dat de kleppen wel 100% sluiten.

Tussen de laagst en hoogst gemeten zit er 1.3bar verschil en bij de zuigers tegelijk samen werken al 1bar verschil als grootste afwijking. 

je weet niet hoe nauwkeurig de apparatuur is, dus zou ik er gewoon een tijdje mee rijden tot alles ingesleten is op elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Jerrold:

Ik weet niet of ik de enige ben maar als dit de waardes zijn van een gereviseerde motor dan twijfel ik toch sterk of er wel goed gehoond is of dat de kleppen wel 100% sluiten.

Tussen de laagst en hoogst gemeten zit er 1.3bar verschil en bij de zuigers tegelijk samen werken al 1bar verschil als grootste afwijking. 

Volgens de FSM moet de druk tussen de 120 psi  en 150 psi liggen. Onderling mag het verschil niet hoger zijn dan 30 psi. 

De compressietest is gedaan met koude motor. Ik had de bougies er al uit toen ik erachter kwam dat de compressietest eigenlijk met warme motor gedaan moest worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huy Arjan,

Tsjonge, wat een avontuur is het uiteindelijk geworden, zeg. :blink: Maar het lijkt erop dat je weer grip op je XJ krijgt, da's goe! :thumbsup:

Ik zou bij het geplande verversen van de olie de aftapplug goed controleren op aanwezigheid van ijzervijlsel en/of met een magneet door de afgetapte olie roeren. Enfin, je snapt wat ik bedoel.

Ben wel benieuwd wat de resterende klussen aan je XJ nog zijn. Vergeet niet af en toe ook wat voor de fun te rijden en te genieten van je Jeep, hè kerel....:whistle: Enfin, dat is wat ik nu regelmatig doe en dat bevalt uitstekend moet ik zeggen (ook met de huidige brandstofprijzen.... :huh:)

Alle goeds,

math

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei wrangler266:

Huy Arjan,

Tsjonge, wat een avontuur is het uiteindelijk geworden, zeg. :blink: Maar het lijkt erop dat je weer grip op je XJ krijgt, da's goe! :thumbsup:

Ik zou bij het geplande verversen van de olie de aftapplug goed controleren op aanwezigheid van ijzervijlsel en/of met een magneet door de afgetapte olie roeren. Enfin, je snapt wat ik bedoel.

Ben wel benieuwd wat de resterende klussen aan je XJ nog zijn. Vergeet niet af en toe ook wat voor de fun te rijden en te genieten van je Jeep, hè kerel....:whistle: Enfin, dat is wat ik nu regelmatig doe en dat bevalt uitstekend moet ik zeggen (ook met de huidige brandstofprijzen.... :huh:)

Alle goeds,

math

Bedankt Math, ga ik zeker doen...

Klussen zijn o.a.:

Roestplekken aanpakken, dorpels moeten tzt vervangen worden (opmerking APK), Remleidingen vernieuwen (opmerking bij APK)

Hoef mij niet te vervelen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

De XJ is deze week uitgelijnd en rijdt een stuk beter. Er werd wel aangegeven dat de banden hun beste tijd hebben gehad na 14 jaar. Vandaar dat ze zo goedkoop waren, :whistle: Nu ik weet welke maat ik er onder wil heb ik nieuwe banden besteld, BF Goodrich A/T KO2 235-85-16. Aanstaande maandag gaan ze erop. 

Toch nog wel een zorg aangaande het starten van de XJ: Als de motor echt koud is dan start hij direct. Echter bij een warme motor duurt het even. Omdat ik het niet vertrouw heb ik vandaag nog maar eens een compressietest gedaan en deze is nagenoeg identiek met de laatste dus daar ligt het niet aan. Waar zouden jullie als eerste naar kijken of welke test zouden jullie uitvoeren? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei DogJeeper:

Bobine, ontsteking.

Door de warmte gaat alles natuurlijk een beetje uitzetten. En als er een haarscheurtje ergens inzit, dan ga je dit bij warmte pas merken.

Dit was bij mij in ieder geval de oorzaak van dezelfde startproblemen als je beschreef.

Dank, ga ik nakijken. Kan dezelfde oorzaak ook plaats kunnen vinden bij de injectoren?

Ik zag namelijk bij het schoonmaken van de injectoren dat er kleine barstjes in zaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren nieuwe banden laten monteren. WAT EEN ZALIGHEID!!! Ik sta volledig versteld van de verbetering in rijgedrag. Echter.....

Omdat de letters op 1 zijde blauw zijn en op de andere zijde zwart heb ik dus de zwarte zijde aan de buitenkant gemonteerd omdat ik blauw niet mooi vind. Nu lees ik op het internet dat het blauw eenvoudig weg te halen is met bv remmenreiniger en dat er dan mooie witte letters overblijven. Dit is dus precies wat ik wil!? Grrrr...

Kan iemand bevestigen dat het blauw enkel bescherming is en dat hieronder wit zit? Als dat zo is dan laat ik ze gewoon weer omleggen!! 

bewerkt door Arjanw
Foutje, bedankt!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen maandag naar de LPG specialist geweest en de XJ rijd weer op LPG. De beste man heeft ook nog een viergastest gedaan terwijl de motor op benzine liep en hij vertelde dat de verbranding optimaal is. Een gemiddelde personenwagen haalt niet deze waarden. LPG injector 2 tikt wat luidruchtig wat kan betekenen dat deze op het randje van defect gaan zit. Motor loopt erg mooi op LPG. 

De banden zijn inmiddels omgedraaid en het blauw op de witte letters is weg. 

Wat nu? Nou:

  • Deze week komen de brandstofinjectoren binnen en ook de connectoren. Deze kunnen dan worden ingebouwd en gesoldeerd worden.
  • Dit weekend nog een oliewissel + filterwissel. 
  • Keertje wassen en stofzuigen kan ook geen kwaad.
  • Complete RVS uitlaatsysteem. Oh nee, deze is voor mijn motor. Hahaha. :P

Ondanks dat de XJ is uitgelijnd met nieuwe banden vind ik dat er veel speling zit in het sturen. Volgens Maasbach 4x4 is het stuurhuis niet versleten. Van het weekend maar even goed kijken waar deze speling vandaan komt. Even iemand in de Jeep aan het stuur en ik eronder kijken. Heeft iemand ervaring met de "cure"van Ruffstuff?

Blijft ook nog het gevalletje "trekhaak te hoog" staan. Ik zit te denken aan een andere achterbumper met een trailerhitch zodat de kogel verlaagd kan worden. Wellicht met een reserveband drager. Ik twijfel echter of dit praktisch is. 

En zo zijn er nog veel punten die ik aan wil passen maar alles op z'n tijd..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Goedemiddag,

Afgelopen weekend de motorkraan en motorsteun teruggebracht naar Arcblizz. Bedankt voor het lenen, Arcblizz!! :worshippy:

Verder presteert de motor erg goed en heeft meer vermogen en de reactiesnelheid is ook sneller dan voorheen. Ik mag wel zeggen dat dit een veelbewogen project is geweest waar ik enorm veel geleerd heb. Uiteraard ben ik alle Jeepers die mij hebben bijgestaan enorm veel dank verschuldigd. Ook jullie, BEDANKT!!!

Uiteraard gaan we niet stil zitten en heb ik alweer e.e.a. in het verschiet liggen. Aankomende weken sowieso het volgende:

image.png.a6da3ef817e05b6016b9fd5658bcadb3.pngimage.png.4baf15f06668ff229b4c29df2e9553b5.png

De verhoging van 4,5" ziet er mooi uit maar qua vering is het een drama. Bij stevige hobbels slaat de lucht uit je longen... Hopelijk is dat met deze modificaties verleden tijd!

Ik zal mijn resultaten blijven posten in deze topic omdat dit project nooit eindigt...

Voor nu, een fijne avond gewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Op 12/11/2019 om 4:46 PM zei Arjanw:

 

image.png.a6da3ef817e05b6016b9fd5658bcadb3.pngimage.png.4baf15f06668ff229b4c29df2e9553b5.png

De verhoging van 4,5" ziet er mooi uit maar qua vering is het een drama. Bij stevige hobbels slaat de lucht uit je longen... Hopelijk is dat met deze modificaties verleden tijd!

Hi,

Bovenstaande modificaties inmiddels gemonteerd. De verlaging van de draagarmen is echt een verademing zo soepel als de voorzijde nu veert...

De achterzijde blijft een zorg. De originele veerschommels zijn te kort dus heb ik langere gemonteerd maar dat maakt dat de achterzijde nog hoger komt te staan en dat de schokbrekers te kort zijn.

Ik heb nu het oude verenpakket, welke al versterkt was met een extra blad, gemonteerd i.c.m. de langere veerschommels. Dit veert heel goed maar is weer te laag.

Heeft iemand hier een 4,5" verhoging gedaan op een XJ zodat deze mij kan vertellen hoe je die netjes geveerd krijgt? 

Ik zit te denken om 1 blad uit de RC 4,5" verenpakket te halen om deze minder stug te maken. Zou dat een optie kunnen zijn denken jullie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...