Spring naar bijdragen

Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001


Arjanw
 Share

Recommended Posts

2 uur geleden zei Jerrold:

Is wel de juiste speling aangehouden voor de zuigers? Als ze te strak lopen gaan die veren ook klem lopen.

Wat betreft het vlakken zal ik het daar niet snel in zoeken want je moet wel erg veel afvlakken wil je de compressie zo hoog hebben dat hij gaat pingelen. De compressie meten kan je doen als het blok weer in elkaar staat. Volgas geven en de motor 3x laten ronddraaien en dan kijken wat die aangeeft op de compressiemeter.

Je zult moeten uitliteren om de compressieverhouding uit te rekenen, dit kun je niet doen door compressietest.

Zuiger op BDP en kijken hoeveel cc erin gaat en dit doe je ook met de kop, daar tel je de inhoud van het cilindergat van de pakking bij en dan moet je eigenlijk niet hoger komen dan een compressie verhouding van 1 op 10.( misschien zijn de holtes in de nieuwe zuigers wel kleiner(minder diep dan de orginele))

Kom je daarboven dan heb je kans dat de motor met euro 95 gaat pingelen/detoneren, dit kun je wel oplossen door eventueel octaanbooster toe te voegen of op superbenzine te gaan rijden.(98ron).

(met de racerij reden we met 1 op12,5 en dan moest er met de toenmalige superbenzine octaanbooster bij die het octaangehalte opkrikte tot 105-110)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja daar heb je zeker gelijk in. Ik rijd met mijn wrangler op euro 98. Compressie geen idee bij mijn blok maar daar zit meer da  genoeg in. Bij mijn andere auto zit ik met een 1.4 16v tegen 14.8bar compressie en draai op gemengde brandstof. Die brandstof mag niet op de openbare weg maar de kans dat je gepakt word is heel klein.

Maar even terug op dit topic.

Als je een motor laat bouwen bij een goed bedrijf dan zullen ze je zo alle meetgegevens op een blaadje kunnen geven. Maar die zuigerveren op de foto zijn op 1 plek klem gelopen waarbij je dus zou denken dat de wanden toch niet 100% rond zijn. Ik denk dat de beste oplossing nu is om alles weer open te gooien en dan van nul af beginnen. Nu zijn sommige onderdelen nog te gebruiken maar als het blok dalijk echt sneuvelt dan heb je niks en kost het nog wel een bak meer geld en dan niet niet over de tijd gesproken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Jerrold:

Ja daar heb je zeker gelijk in. Ik rijd met mijn wrangler op euro 98. Compressie geen idee bij mijn blok maar daar zit meer da  genoeg in. Bij mijn andere auto zit ik met een 1.4 16v tegen 14.8bar compressie en draai op gemengde brandstof. Die brandstof mag niet op de openbare weg maar de kans dat je gepakt word is heel klein.

Maar even terug op dit topic.

Als je een motor laat bouwen bij een goed bedrijf dan zullen ze je zo alle meetgegevens op een blaadje kunnen geven. Maar die zuigerveren op de foto zijn op 1 plek klem gelopen waarbij je dus zou denken dat de wanden toch niet 100% rond zijn. Ik denk dat de beste oplossing nu is om alles weer open te gooien en dan van nul af beginnen. Nu zijn sommige onderdelen nog te gebruiken maar als het blok dalijk echt sneuvelt dan heb je niks en kost het nog wel een bak meer geld en dan niet niet over de tijd gesproken.

Bedankt voor het meedenken Jerrold. Als de zuigerveren idd op 1 plek waren vastgelopen is een ovale bus zeker een mogelijkheid echt zitten de bovenste zuigerveren volledig rondom vast. Op de foto is dat niet helemaal duidelijk te zien. Ik voeg nog een paar foto's bij in deze post.

20190630_163838_resized.thumb.jpg.a3aa9c5e77bc79cbae5f3d11dfca65c9.jpg20190630_163845_resized.thumb.jpg.6697cdff0dcf0422e97373a22298e395.jpg20190630_163829_resized.thumb.jpg.48d0c4c1c1ef809df4fc8f9f250266c0.jpg

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

52 minuten geleden zei michel1972:

Zitten er schaafplekken in 1 van de 6 cilinderwanden of op de cilinders zelf?

Op de zuigers zie je sporen van gebruik zitten. Wellicht is dit normaal? In de cilinders zie je dit ook wel heel licht maar de "cross hatching" zit er nog steeds in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Arcblizz:

Arjan,

Zijn de verbrandingsruimtes van de oude en nieuwe kop even groot? (best te meten door te vullen met water en kijken hoeveel CC erin gaat)

Ik heb volgens mij geen foto gezien van je oude kop en zn verbrandingskamers.

Ga ik checken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei michel1972:

Heeft het bedrijf die het blok heeft geboord en gehoond ook de lijnboring uitgevoerd?

Huh, wat bedoel je met lijnboring? 

Het boren en honen is allemaal gedaan door Post en Dros in Dronten. Dit zijn jongens die erg veel ervaring hebben op dit gebied. Maar ook zij zijn mensen dus maken ook fouten.

Op een ander forum wordt er geopperd dat er 3 mogelijkheden zijn waardoor het mogelijk zou kunnen zijn om alle 6 de zuigers te vervormen / in elkaar te drukken.

  1. Blok teveel afgevlakt.
  2. Verkeerde koppakking. (deze snap ik niet helemaal)
  3. Hydrolock. Water naar binnen gezogen. Maar dit is niet waarschijnlijk want dan was er meer schade geweest. 
bewerkt door Arjanw
Aanvullen van info
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Arjanw:

Huh, wat bedoel je met lijnboring? 

Het boren en honen is allemaal gedaan door Post en Dros in Dronten. Dit zijn jongens die erg veel ervaring hebben op dit gebied. Maar ook zij zijn mensen dus maken ook fouten.

Op een ander forum wordt er geopperd dat er 3 mogelijkheden zijn waardoor het mogelijk zou kunnen zijn om alle 6 de zuigers te vervormen / in elkaar te drukken.

  1. Blok teveel afgevlakt.
  2. Verkeerde koppakking. (deze snap ik niet helemaal)
  3. Hydrolock. Water naar binnen gezogen. Maar dit is niet waarschijnlijk want dan was er meer schade geweest. 

Het blok teveel afgevlakt waardoor je compressie verhouding te hoog is en daardoor voortijdig gaat detoneren (pingelen)

Kop pakkingen zijn vaak in verschillende diktes te verkrijgen, als je een dunnere pakking hebt gebruikt dan standaard dan gaat je compressieverhouding ook omhoog en als dan ook het blok nog afgevlakt is dan is de verhouding nog hoger.

Met hydrolock waren er stukjes uit de bovenkant van je zuiger gebroken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijnboren heeft niks met de cilinders te maken, lijnboren is voor de lagers van de krukas.

Waar jij me in de war bent is dat er dan een plaat op het onderblok wordt gemonteerd op de plek van de cilinderkop om het onderblok op dezelfde voorspanning te zetten alsof er een cilinderkop op zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei michel1972:

Had even de mail erbij gezocht en garage waar het beschadigde V8 blok lag beschreef het als volgt. "Het is dus aan te bevelen om het blok ook met torqueplates te lijnboren"

Heb verder even de rekening erbij gehaald en het is zoals Ed het omschrijft. Oude blok bij mij was niet goed gereviseerd door vorige eigenaar en ik heb hem toen bij Post & Dros gebracht en die heeft een complete revisie uitgevoerd inclusief het bewerken met de Torqueplates.

Voor de revisie gingen 2 van de 8 zuigers kantelen in het blok met als gevolg slijtage aan 2 zuigers en binnenzijde cilinderwanden waardoor hoger verbruik en slecht lopen blok. Dit blok was aantoonbaar met rekeningen net door de vorige eigenaar gereviseerd voor duizenden euro's. Uiteindelijk blok van Post & Dros teruggekregen en liep als een zonnetje.

 

Dit is niet bij mijn blok gedaan. Dit is een foto van het moment dat het blok geboord werd.

2046495953_DSC00479_resized-kopie.thumb.jpg.c41eb7293440f10e3520b180edc681c2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is bij een gietijzeren blok ook minder van belang dan bij een aluminium blok.

En natuurlijk de hoeveelheid er opgeboord wordt en waar het blok voor gebruikt wordt. (Bij racerij kleinere toleranties dan bij straat gebruik)

Maar dan nog verklaart dat niet de detonatie die je op de zuigers hebt gehad.

 

bewerkt door Arcblizz
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Arcblizz:

is bij een gietijzeren blok ook minder van belang dan bij een aluminium blok.

En natuurlijk de hoeveelheid er opgeboord wordt en waar het blok voor gebruikt wordt. (Bij racerij kleinere toleranties dan bij straat gebruik)

Maar dan nog verklaart dat niet de detonatie die je op de zuigers hebt gehad.

 

Wellicht is het blok niet het probleem maar andere onderdelen / software?

De zuigers liggen nu bij Maasbach. Ik wacht even zijn conclusie af om de volgende stappen te bepalen.

In ieder geval vind ik het geweldig hoe iedereen meedenkt in dit vervelende geval!! Toppers!!

bewerkt door Arjanw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Arcblizz:

Heb je die software nieuw ge-installeert samen met je ontsteking?

 

Ik heb geen nieuwe software geïnstalleerd. Ik bedoelde dat het probleem mss veroorzaakt wordt door een probleem buiten de motor. Misschien een sensor, brandstof, injectoren,  o.i.d.

bewerkt door Arjanw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei Arjanw:

Ik heb geen nieuwe software geïnstalleerd. Ik bedoelde dat het probleem mss veroorzaakt wordt door een probleem buiten de motor. Misschien een sensor, brandstof, injectoren,  o.i.d.

daar is toch niks aan veranderd na revisie van je blok?

Ik zou het eerst in de nieuwe onderdelen zoeken zoals cilinderkop, zuigers en misschien wel je nieuwe ontsteking.

Of bijv. ligt de bovenkant van je zuiger wel gelijk aan of lager dan bovenkant onderblok? zijn de cilindergaten in de koppakking gelijk of kleiner dan de diameter van de cilinders?

Kan zijn dat de zuiger iets boven het blok uitkomt en tegen de ring in de koppakking aan tikt waardoor de zuigerveer is gaan klemmen.

Heb je met het plaatsen van de zuigers de cilinders wel ingesmeerd met olie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Arcblizz:

daar is toch niks aan veranderd na revisie van je blok?

Ik zou het eerst in de nieuwe onderdelen zoeken zoals cilinderkop, zuigers en misschien wel je nieuwe ontsteking.

Of bijv. ligt de bovenkant van je zuiger wel gelijk aan of lager dan bovenkant onderblok? zijn de cilindergaten in de koppakking gelijk of kleiner dan de diameter van de cilinders?

Kan zijn dat de zuiger iets boven het blok uitkomt en tegen de ring in de koppakking aan tikt waardoor de zuigerveer is gaan klemmen.

Heb je met het plaatsen van de zuigers de cilinders wel ingesmeerd met olie?

Ik kan geen beschadigingen aan de  bovenzijde van de zuigers ontdekken. Bij het plaatsen van de zuigers heb ik eerst de cilinders brandschoon gemaakt daarna zuigers licht ingevet met olie.

Precies zoals beschreven in het handboek.

Maar... ik heb gisteren contact gehad met Maasbach en hij heeft de zuigers ook nog laten zien aan een andere revisiespecialist. Zij zijn tot de conclusie gekomen dat de motor bij het inlopen te heet is geworden en zo de zuigers heeft verbrand. Ik heb de inloopprocedure gevolgd die in het handboek wordt aanbevolen. 

10 minuten 2.000 rpm, 10 minuten 2.500 rpm en als laatste nog 10 min 1.800 rpm. De auto stond in de garage zonder vooras dus kon niet naar buiten. Ik moet ook wel zeggen dat het behoorlijk warm werd in de garage maar had niet kunnen bedenken dat dit het resultaat daarvan kon zijn.

De zuigers kan ik als verloren beschouwen en moet dus nieuwe  bestellen incl. zuigerveren.

Ik heb via via ook nog contact met de ex monteur van Post en Dros. Ik wacht nog even totdat ik zijn mening heb alvorens alles weer op te bouwen.

  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je ook een nieuwe nokkenas geplaats omdat je een half uur onbelast hebt staan draaien? Zal vast in het boek gestaan hebben anders doe je het niet. Ik zelf doe dat nooit tenzij je nokkenas vv is. Koelsysteem ontluchten en 1x warm rijden en vervolgens volledig af laten koelen om alles te laten 'zetten'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei stephan:

Heb je ook een nieuwe nokkenas geplaats omdat je een half uur onbelast hebt staan draaien? Zal vast in het boek gestaan hebben anders doe je het niet. Ik zelf doe dat nooit tenzij je nokkenas vv is. Koelsysteem ontluchten en 1x warm rijden en vervolgens volledig af laten koelen om alles te laten 'zetten'.

Hi Stephan, er is idd een nieuwe nokkenas is gezet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...