Spring naar bijdragen

Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001


Arjanw
 Share

Recommended Posts

Om te bepalen of het de zuigerveren zijn of de kleppen, zoals je weet verdenk ik al langer het inslijpen van de kleppen , kun je een zg cilinder lektest doen.

Je maakt met behulp van een oude bougie of compressiemeter een perslucht aansluiting , zorgt dat de cilinder op vonken staat en dan de compressor erop.

De lucht ontsnapt dan naar het carter of naar in en uitlaat.

Succes, Siert.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei stephan:

Vervelend na al dat werk. Ik persoonlijk zou alvorens te gaan demonteren eerst nog een cilinder lektest uitvoeren. Kan al een richting geven waarin je moet zoeken..

 

19 minuten geleden zei REAL STRANGLER:

Om te bepalen of het de zuigerveren zijn of de kleppen, zoals je weet verdenk ik al langer het inslijpen van de kleppen , kun je een zg cilinder lektest doen.

Je maakt met behulp van een oude bougie of compressiemeter een perslucht aansluiting , zorgt dat de cilinder op vonken staat en dan de compressor erop.

De lucht ontsnapt dan naar het carter of naar in en uitlaat.

Succes, Siert.  

In principe zeggen jullie allebei hetzelfde alleen net wat anders.. Bedankt voor het meedenken. Ik zat daar ook al aan te denken echter wilde ik de kop wegbrengen voor een vacuümtest.

@Siert: hoe maak je van een oude bougie een persluchtaansluiting?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huy Arjan,

Vervelend voor je, maar reviseren is ook een beetje vallen en weer opstaan. Ik ben er inmiddels ook wel aan gewend.

Gewoon volhouden. Doel is om uiteindelijk weer over een betrouwbare, goed lopende en mooie XJ te beschikken. Je bent er bijna.

Gaat lukken, man! You can do it! 💪

Math

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei wrangler266:

Huy Arjan,

Vervelend voor je, maar reviseren is ook een beetje vallen en weer opstaan. Ik ben er inmiddels ook wel aan gewend.

Gewoon volhouden. Doel is om uiteindelijk weer over een betrouwbare, goed lopende en mooie XJ te beschikken. Je bent er bijna.

Gaat lukken, man! You can do it! 💪

Math

Thanks Math,

Volhouden doe ik zeker! Een Jeep leert je ook omgaan met teleurstellingen.. Maar het gaat goed komen!!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

48 minuten geleden zei Arcblizz:

Had je wel overmaatse zuigers erin gezet? aangezien je cilinders zijn opgeboord?

Openingen van de zuigerveren wel laten verspringen?

Of zuigerveren in de verkeerde groef zodat ze blijven klemmen en niet afsluiten?

Hoi Arcblizz,

Zeker zijn er overmaatse zuigers ingezet. Deze zijn geleverd via het bedrijf dit het blok opgeboord heeft. De openingen van de zuigerveren allemaal gemeten met een voeler en de maten vielen binnen de specs. De openingen van de zuigerveren en de olieschraper tegenover elkaar gezet zoals voorgeschreven door de FSM en de gebruiksaanwijzing die bij de zuigerveren zat.

Olieschraper in de onderste groef. De zuigerveer met de stip,  naar boven in de middelste groef. En degene zonder stip in de bovenste groef.

Ik heb dit in mijn beleving uiterst zorgvuldig gedaan. 

Waar ik wel aan twijfel is de manier van de zuiger in de cilinder krijgen met die vervloekte zuigerveer compressor. Elke keer glipte er een zuigerveer uit. Met wat licht kracht kreeg ik deze weer terug in het gareel. Nu vraag ik mij af of ik ze niet gebroken heb...

We zullen het binnenkort weten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, de zuigers van cilinder 1, 2, 3 en 6 verwijderd.

IMG-20190627-WA0005_resized_1.thumb.jpeg.90ba2df89aa6a857cb204c0808c9951c.jpegIMG-20190627-WA0003_resized_1.thumb.jpeg.6165c87aef50fa86fd6b3065a8f2ac13.jpegIMG-20190627-WA0001_resized_1.thumb.jpeg.84a53ea221ed8486bced82d62c0f3111.jpeg

Zoals jullie kunnen zien zit de bovenste zuigveer compleet klem in de groef. Dit is 100% de oorzaak van het compressieverlies volgens het revisiebedrijf welke ook het blok heeft opgeboord en die de onderdelen heeft geleverd.

De oorzaak kon hij niet direct aangeven. Ook de krimpverbinding loopt erg stroef. Dit hoort ook niet. Ik heb de zuigers bij hem achtergelaten voor verdere inspectie.

Dat ik de montage van de zuigers in het blok toch correct heb gedaan is een pleister op de wond. Het brengt mij echter wel verder van de oorzaak af.

Heeft 1 van jullie dit wel eens meegemaakt? Ik zie het graag!  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Vandaag de zuigers weer opgehaald. De conclusie is dat de zuigers vervormd (gedeformeerd noemt hij het) zijn waardoor de zuigerveren vast zitten. Op elke zuiger, ook van cilinder 4 en 5 zit een plek waar geen koolstof afzetting zit. (zie foto rechtsonder) Zijn vermoeden is dat het in de brandstoftoevoer kan zitten. Hij noemde een vroegtijdige ontsteking als mogelijkheid. Ook zou hierdoor zou de zuiger vervormd zijn. 

Bij de opstart gaf de OBDII wel een timing advance aan van 35gr op een toerental van 2.500 toeren. 

Die hoeveelheid koolstof afzetting is trouwens niet normaal voor een motor die nog geen 600 km gereden heeft.

20190629_122022_resized.thumb.jpg.048a9868d3d8c2dce0e6daf3d2101502.jpg

Even logisch geredeneerd, een verkeerde timing kan de oorzaak kunnen van een vroegtijdige ontsteking zijn. Aangezien de computer ook de brandstof regelt zou een verkeerde timing ook een te vroege inspuiting van de brandstof als gevolg hebben? 

Kan het ook aan de injectoren liggen? 

De zuigers zijn overleden en nieuwe zijn besteld evenals de zuigerveren. Ik zal ook nog eens bij Maasbach langs gaan met de zuigers om zijn advies te horen. 

Heeft 1 van experts op dit forum een idee? Ik zie het graag.

bewerkt door Arjanw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Arjanw:

Hoi,

Vandaag de zuigers weer opgehaald. De conclusie is dat de zuigers vervormd (gedeformeerd noemt hij het) zijn waardoor de zuigerveren vast zitten. Op elke zuiger, ook van cilinder 4 en 5 zit een plek waar geen koolstof afzetting zit. (zie foto rechtsonder) Zijn vermoeden is dat het in de brandstoftoevoer kan zitten. Hij noemde een vroegtijdige ontsteking als mogelijkheid. Ook zou hierdoor zou de zuiger vervormd zijn. 

Bij de opstart gaf de OBDII wel een timing advance aan van 35gr op een toerental van 2.500 toeren. 

Die hoeveelheid koolstof afzetting is trouwens niet normaal voor een motor die nog geen 600 km gereden heeft.

20190629_122022_resized.thumb.jpg.048a9868d3d8c2dce0e6daf3d2101502.jpg

Even logisch geredeneerd, een verkeerde timing kan de oorzaak kunnen van een vroegtijdige ontsteking zijn. Aangezien de computer ook de brandstof regelt zou een verkeerde timing ook een te vroege inspuiting van de brandstof als gevolg hebben? 

Kan het ook aan de injectoren liggen? 

De zuigers zijn overleden en nieuwe zijn besteld evenals de zuigerveren. Ik zal ook nog eens bij Maasbach langs gaan met de zuigers om zijn advies te horen. 

Heeft 1 van experts op dit forum een idee? Ik zie het graag.

Nog een aanvulling die ik vergeten ben. Het revisiebedrijf zei ook nog dat de motor waarschijnlijk heeft gepingeld? Geen idee wat pingelen trouwens is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huy Arjan,

T'is wat hè man. Ik wou dat ik je helpen kon, maar ik heb er te weinig verstand van. Het ziet ernaar uit dat je verbranding niet goed verloopt, maar de oorzaak?

Misschien nog eens de stappen voor het plaatsen van de distributeur controleren?

Ik kan je verder alleen veel wijsheid toewensen in deze. Courage!

math

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei wrangler266:

Huy Arjan,

T'is wat hè man. Ik wou dat ik je helpen kon, maar ik heb er te weinig verstand van. Het ziet ernaar uit dat je verbranding niet goed verloopt, maar de oorzaak?

Misschien nog eens de stappen voor het plaatsen van de distributeur controleren?

Ik kan je verder alleen veel wijsheid toewensen in deze. Courage!

math

Dit is zeker een uitdaging. Ik heb vanmorgen nog de timing gecontroleerd en deze staat perfect. 

bewerkt door Arjanw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Arcblizz:

Is er misschien een te dunne koppakking tussen gekomen?

te hoge compressie wil ook pingelen veroorzaken in samenwerking met euro 95.

 

 

Toevallig kwam ik ook zoiets tegen op het internet. Daar werd gesproken over het vlakken van de kop of het blok. Dit zou idd een te hoge compressie kunnen veroorzaken. De cilinderkop is nieuw maar het blok is inderdaad gevlakt. Is wel vergezocht maar behoort wel de mogelijkheden. Maar hoe kun je daar nu nog achter komen?

Ik verdenk ook de Krukassensor achterop de behuizing van de automaat. Deze zou in principe het pingelen moet tegengaan. Deze sensor is wel door te meten. Ga ik ook nog doen.

Morgen ga ik langs Maasbach met alle zuigers. Eens zien wat hij ervan vind. Hopelijk heeft hij een oplossing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is wel de juiste speling aangehouden voor de zuigers? Als ze te strak lopen gaan die veren ook klem lopen.

Wat betreft het vlakken zal ik het daar niet snel in zoeken want je moet wel erg veel afvlakken wil je de compressie zo hoog hebben dat hij gaat pingelen. De compressie meten kan je doen als het blok weer in elkaar staat. Volgas geven en de motor 3x laten ronddraaien en dan kijken wat die aangeeft op de compressiemeter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Jerrold:

Is wel de juiste speling aangehouden voor de zuigers? Als ze te strak lopen gaan die veren ook klem lopen.

Wat betreft het vlakken zal ik het daar niet snel in zoeken want je moet wel erg veel afvlakken wil je de compressie zo hoog hebben dat hij gaat pingelen. De compressie meten kan je doen als het blok weer in elkaar staat. Volgas geven en de motor 3x laten ronddraaien en dan kijken wat die aangeeft op de compressiemeter.

Het blok is +.030 opgeboord en de zuigers zijn ook +.030 overmaats. Dit moet goed zijn. 

De compressietest doe ik zeker wanneer de motor weer in elkaar zit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er ook gekeken na het boren of de bussen echt rond zijn. Als ik mijn motoren liet bouwen gingen ze boren en daarna kijken of ze allemaal goed rond zijn en dan meten welke zuigers erin moeten. Je kan wel denken van ik boor hem .030 op dus ook me zuigers .030 groter maar dit is wel te makkelijk gedacht. Mijn blok van de wrangler is toevallig goed en heb die nog nooit laten reviseren op een aangepaste cilinderkop na maar vaak gaan ze boren en daarna bepalen ze de zuigers en veren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...