Spring naar bijdragen

Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001


Arjanw
 Share

Recommended Posts

48 minuten geleden zei Ab:

Bij een prins installatie zit het zo. 

 

Als ik het dan goed begrijp heb jij een vermoeden dat de injector simulator storing heeft / kapot is. Hierdoor start de auto dan op LPG ipv benzine? Hoe schakel ik deze simulator uit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De brandstof drukmeter is binnen en ik heb de druk getest. Volgens de FSM moet de druk op 49,2 Psi liggen.

Foto 1: eerste keer op contact zodat de brandstofpomp de druk opbouwt. De druk komt niet verder dan 20 Psi.

20190608_122512_resized.thumb.jpg.a8634de522da84e97ba96ab1849edcf8.jpg

Foto 2: dit is de tweede keer dat ik de brandstofpomp laat draaien. Deze volgt direct na de eerste keer. Er is tussendoor niet gestart. De druk komt nu uit op 35 Psi. Ook dit is niet voldoende.

20190608_122628_resized.thumb.jpg.a60f09caf2dc28870c461c88fe82262d.jpg

Foto 3: Derde keer op contact. We komen nu niet verder dan 39 Psi.

 20190608_122643_resized.thumb.jpg.8cb487483a61ab73da31dfc838b64f55.jpg  

Na het moeizaam starten blijft de druk rond de 40 Psi staan. De FSM geeft aan dat als de druk bij een draaiende motor onder de 44 Psi ligt er een mogelijke knik in de brandstofleiding kan zitten. Als dit niet zo is dan is de brandstofpomp het probleem en moet deze vervangen worden.

Wat maken jullie op uit deze waarden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei REAL STRANGLER:

Wat ik graag wil weten , is of de druk mooi vast blijft na het uitzetten van het contact, hoeveel druk heb je 5 minuten na het afzetten?

Verder, Heb je de opbrengst gecontroleerd?

Succes, Siert..

Hi Siert, De druk blijft na het uitzetten van het contact. De druk zakt na een half uur wel iets maar dit is normaal volgens de FSM. De opbrengst heb ik niet getest. Is dat nog noodzakelijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9/6/2019 om 8:04 PM zei REAL STRANGLER:

Wel even controleren, zie het FSM...

Groeten, Siert. 

Omdat ik toch niets te doen had heb ik de tank eronder uit gehaald en de brandstofpomp is erg oud. Tijd om deze te vervangen. Ik heb dus niet de opbrengst gecontroleerd want ik had al zo'n vermoeden...

Er zat ook veel troep in de tank dus is het zeker goed geweest.

bewerkt door Arjanw
Aanvullen van info
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de benzinetank zat een retour die niet goed bevestigd zat. Dit is dus zeker de oorzaak dat ik de tank niet vol kon tanken. Heb ik 1x gedaan en heb zeker 3 weken met een naar benzine meurende XJ rondgereden. Er lekte benzine langs de retour heen naar buiten.

Waar zijn deze eigenlijk te koop en hoe zijn deze lekvrij te bevestigen? 

20190611_203648_resized.thumb.jpg.94db7adb084a05402464dc0612bea965.jpg

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Math, Ik heb een LPG boer in Emmeloord gebeld en hij had deze nog liggen. Wordt vandaag opgestuurd en hopelijk morgen monteren. De brandstofpomp komt er ook aan.

Afspraak bij Maasbach 4x4 op 19 juni laat ik vooralsnog doorgaan voor het uitlijnen van de XJ.

En daarna hopelijk een goed rijdende Jeep. Wordt ook wel tijd na bijna 6mnd sleutelen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, gisteren kreeg ik de brandstofpomp en het ventiel binnen. Ik had de tank er al onderuit gehaald dus vanmiddag begonnen met de klus. De tank zag er niet uit dus even geschuurd. Daarna in de primer en afgemaakt met zwarte verf. Ventiel en de pomp geplaatst. Boutjes vervangen door RVS boutjes en netjes ingesmeerd met koperpasta. De normale kabel vanaf de pomp is niet lang genoeg om voorbij de gastank te komen. Deze heb ik dus verlengd door er een kabel tussen te solderen en netjes met krimphoes te beschermen tegen corrosie.20190614_194206_resized.thumb.jpg.4ae71389502d4933f3902d489293b1d5.jpg

20190614_194218_resized.thumb.jpg.975d13d304abe74111b4cf308e6314ae.jpg

Morgen er weer onder plaatsen en ik ga ervan uit dat de XJ weer normaal zal starten.

Zijn er nog bijzonderheden voordat de nieuwe pomp in bedrijf genomen wordt? Is er bv een opstartprocedure?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de tank terug geplaatst en aangesloten. De motor startte goed dus dat is klaar..

Na de tweede start gaf ik een beetje gas en hup, liep de multiriem er weer af. Nu ligt er wat slijpsel van de riem op de koelribben van de dynamo. ik zag ook dat de riem wat opgekruld in de poelie lag. Net of de riem iets te breed is. Maar vóór de revisie heeft de motor prima gelopen met deze dynamo. Ik ga morgen maar even de dynamo eraf halen om te zien of ik deze misschien verkeerd gemonteerd heb,

Kan je deze überhaupt verkeerd monteren? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat kan.

Ik onderschat je capaciteiten niet, maar heb je de tekening op de Jeep gevolgd? Heb je de pullys allen met de hand laten draaien, behalve die van de krukas natuurlijk...

Ze moeten natuurlijk ALLEN makkelijk draaien.

Houdt dan eens een liniaal langs de pullys om te kijken  of ze mooi op lijn liggen.

Als laatste, had je de spanning goed?

Succes, Siert.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

12 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Ja, dat kan.

Ik onderschat je capaciteiten niet, maar heb je de tekening op de Jeep gevolgd? Heb je de pullys allen met de hand laten draaien, behalve die van de krukas natuurlijk...

Ze moeten natuurlijk ALLEN makkelijk draaien.

Houdt dan eens een liniaal langs de pullys om te kijken  of ze mooi op lijn liggen.

Als laatste, had je de spanning goed?

Succes, Siert.  

Hoi Siert, Bedankt voor de tips. Voor de montage van de riem heb ik het FSM gevolgd. De sticker op de luchttunnel in de motorruimte is gesneuveld tijdens het monteren van een nieuwe luchttunnel. De pulleys lopen allemaal soepel op de krukas na dan..

Er ligt allemaal slijpsel van de riem op de dynamo maar deze zit volgens de FSM correct gemonteerd. Of ik zie iets over het hoofd..

20190616_105728_resized.thumb.jpg.e561063d6175b8bf5f673e966b0036c5.jpg

Dinsdag staat de afspraak bij Maasbach gepland. Het is eigenlijk mijn eer te na maar ik moet schoorvoetend toegeven dat ik nu kleur moet bekennen en deze uitdaging uit handen moet geven. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Heb je wel een zg 6PK riem gebruikt?hierbij een foto van een pully zoals die eruit hoort te zien.

Succes, Siert. 

20190616_124126.jpg

 

Ik heb de ribben van de riem geteld en dit zijn er 6. De riem is correct! Maarrrrr, ik zie nu dat ik maar ruimte voor 5 ribben op mijn poelie. Deze poelie wijkt dus af van de andere poelies!!

Deze dynamo heb ik nieuw gekocht en heeft het juiste OEM nummer. Ik heb hier zeker 6 maanden mee gereden vóór de revisie...

3 uur geleden zei stephan:

Moeilijk te zien maar volgens mij is jouw dynamo poelie niet voor 6pk riem.. tel de ribs is van alle poelie's zou ik zeggen.

Stefan, je hebt volkomen gelijk. Dat ik dat niet gezien heb... (Stom, stom, stom!!:frusty:

40 minuten geleden zei Arcblizz:

Misschien heeft de nieuwe riem wel een rib teveel?

Of heb je de oude weer gebruikt?

 

Arcblizz, poelie heeft dus 1 groef te weinig!!

Heeft iemand een juiste poelie liggen of waar is deze te koop?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Het snelste is denk ik even langs het dyno en starter revisie bedrijf bij jou in het dorp....

Succes, Siert. 

Vanmorgen stond ik om 8 uur op de stoep bij Dynastart in Barneveld waar ik in september 2018 de dynamo heb gekocht. Na de hele situatie uitgelegd te hebben heb ik een nieuwe dynamo meegekregen met de juiste poelie erop.  

Topservice! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een update. Heeft een paar dagen geduurd voordat ik mijzelf ertoe kon zetten om dit te delen...

De reden van het slechte starten en onregelmatig lopen, net of er een onbalans is, komt door de slechte compressie van cilinder 1, 2, 3 en 6.

Maasbach heeft dit geconstateerd nadat de XJ er een nachtje heeft gelogeerd.

Vanmorgen heb ik de compressietest nog eens uitgebreid gedaan en dit zijn de resultaten. 

image.png.804013d75ecf35282af163b5f643d1df.png

Het lijkt er dan ook op dat dit wordt veroorzaakt door een lek langs de zuigerveren gezien het grote verschil tussen de twee testen. Cilinder 4 en 5 vallen binnen specs.

Vandaag gaat de kleppendeksel eraf om de kleppen na te lopen. Daarna gaat de kop er weer af alsmede de onderzijde zodat de zuigers gedemonteerd kunnen worden.

Cilinderkop breng ik weg om te laten testen op vacuüm om er zeker van te zijn dat de kleppen goed sluiten. 

Ik ben benieuwd wat ik tegen ga komen en hoe en of ik dit kan repareren...

bewerkt door Arjanw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...