Spring naar bijdragen

Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001


Arjanw
 Share

Recommended Posts

4 minuten geleden zei Masis:

Lage oliedruk komt meestal door lagerslijtage. De lagers zorgen voornamelijk voor de oliedruk, vergelijkbaar met wanneer je met je vinger een tuinslang deels dichtgedrukt gaat houden.

De glijlagers van de zuigerstangen wil ik vervangen. De krukaslagers niet omdat je daarvoor het blok moet demonteren en daarvoor heb ik te weinig kennis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huy Arjan,

Ik begrijp je dilemma. Kun je misschien een 'close-up' foto van de lagerschaal in de achterste lagerkap maken en posten, of heb je die weer gemonteerd? Wellicht dat je zo een goede indicatie hebt van de algemene toestand van je lagerschalen.

320.000 + km is tenslotte niet niks en tel daar je eerder geconstateerde lage oliedruk bij op, dan zijn dat toch signalen van slijtage die je eigenlijk niet kunt negeren. Als je krukas-lagers inderdaad versleten zijn zul je er iets mee moeten doen, anders blijft het je achtervolgen in de toekomst ondanks de reparaties die je tot nu toe dan hebt uitgevoerd. Dat zou zonde van je tijd en geld zijn, toch? Ik begrijp je onzekerheid om aan de klus te beginnen, maar kijk gewoon eens op je gemak op You-tube naar '4.0 jeep engine rebuild' en oordeel dan voor jezelf of je in staat bent om je motor verder te reviseren. Wellicht vrienden in de buurt of TD-collega's die je willen bijstaan?

Enfin, denk er nog eens over na. Ik wens je in ieder geval veel wijsheid toe. :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Jerrold:

Een high volume pomp is nooit erg om te monteren. Je kan beter te veel smering hebben dan te weinig. Het is eerder een probleem als je echt een extreem zware oliepomp erop zou zetten omdat dat dan de kanalen ook aangepast moeten worden. Maar standaard motor en standaard pomp met goeie olie is al ruim voldoende. Motoren zijn altijd wel te verbeteren maar wat ga je er mee doen en waar ga je het voor gebruiken dat is vaak de vraag of het dan wel zin heeft om het te doen.

Hi Jerrold, de oliepomp die ik voor ogen heb verpompt 20% meer olie dan de normale pomp. De XJ is hoofdzakelijk voor woon/werk verkeer. De glijlagers van de zuigerstangen worden vervangen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22/1/2019 om 1:57 PM zei wrangler266:

Huy Arjan,

Ik begrijp je dilemma. Kun je misschien een 'close-up' foto van de lagerschaal in de achterste lagerkap maken en posten, of heb je die weer gemonteerd? Wellicht dat je zo een goede indicatie hebt van de algemene toestand van je lagerschalen.

320.000 + km is tenslotte niet niks en tel daar je eerder geconstateerde lage oliedruk bij op, dan zijn dat toch signalen van slijtage die je eigenlijk niet kunt negeren. Als je krukas-lagers inderdaad versleten zijn zul je er iets mee moeten doen, anders blijft het je achtervolgen in de toekomst ondanks de reparaties die je tot nu toe dan hebt uitgevoerd. Dat zou zonde van je tijd en geld zijn, toch? Ik begrijp je onzekerheid om aan de klus te beginnen, maar kijk gewoon eens op je gemak op You-tube naar '4.0 jeep engine rebuild' en oordeel dan voor jezelf of je in staat bent om je motor verder te reviseren. Wellicht vrienden in de buurt of TD-collega's die je willen bijstaan?

Enfin, denk er nog eens over na. Ik wens je in ieder geval veel wijsheid toe. :thumbsup:

Hey Math,

Ik heb de lagerschaal nog niet gemonteerd. Hierbij 2 foto's:

1582645163_Rearmainseal1.thumb.jpg.c4f89be4e83bc2b2c06cf940b7972ef3.jpg261045165_Rearmainseal2.thumb.jpg.c8e23fd63e2cabc6affff76d1f71ec89.jpg

En je hebt helemaal gelijk over de revisie. Ik wil ook geen half werk. De glijlagers zijn niet versleten maar de groeven vind ik wel verontrustend. 

Ik kan natuurlijk nog een lagerschaal van de krukas demonteren en zien in welke staat deze is? 

Wat is jullie mening?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huy Arjan,

Ik heb even een stukje van je foto uitvergroot en wat ik zie stemt me eigenlijk niet gerust.

lagerII.jpg.711ed0c989f4eb60c710421ba44f9dbc.jpg

Ik noem dat toch een behoorlijke groef. Waarschijnlijk kun je 'm ook voelen als je er met je nagel overheen gaat. Naar mijn bescheiden mening is dit waarschijnlijk het gevolg van een vervuiling van je smeermiddel. Ijzerdeeltjes (slijtage?) zijn geen partij voor het zachte witmetaal. Je oliepomp zorgt in dit geval voor de (hydrostatische) smering. De oliedruk zorgt zeg maar voor het ontstaan en in stand houden van je oliefilm tussen de krukas en de lagerschaal. De groeven zorgen er echter weer voor dat er minder drukopbouw zal zijn omdat de olie de weg van de minste weerstand zoekt en via de groeven wegloopt. Hierdoor zal de dikte van je oliefilm dunner zijn dan nodig is. Dit verklaart ook je geringe oliedruk. Ik vraag me eigenlijk hardop af of een pomp met een hoger volume hier de oplossing bied, zeker als de andere 5 schalen hetzelfde slijtagebeeld (groeven) vertonen. Ook de wetenschap dat je straks in je Jeep rijdt met beschadigde lagers zal je denk ik blijven achtervolgen.... Dat moet je eigenlijk niet willen Arjan. Wat dat betreft ga ik met Siert mee: Lagerschalen vervangen en de originele oliepomp behouden. 

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes man! :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, ik ga voorbereidingen treffen om de motor te lichten. Het probleem is dat ik de auto net verkeerd om heb staan en de vooras al heb verwijderd..

Wat weegt een motor zonder kleppendeksel, cilinderkop, olie en oliepan ongeveer? Als het niet teveel is dan kan ik deze er misschien wel uit liften met wat katrollen of gewoon met brute kracht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Arjanw:

Oké, ik ga voorbereidingen treffen om de motor te lichten. Het probleem is dat ik de auto net verkeerd om heb staan en de vooras al heb verwijderd..

Wat weegt een motor zonder kleppendeksel, cilinderkop, olie en oliepan ongeveer? Als het niet teveel is dan kan ik deze er misschien wel uit liften met wat katrollen of gewoon met brute kracht?

Wijs besluit Arjan. Als je aan je blok gaat werken wil je netjes en doordacht kunnen werken. Iets met katrollen en wat brute kracht kan tot mindere, ongewenste resultaten leiden en ik zie je geen 200 kg met je pielemuis eruit tillen.....:wacko:

Klinkt misschien raar wat ik nu ga zeggen, maar overweeg om de vooras 'even' terug eronder te plaatsen. Die paar uurtjes extra sleutelwerk wegen niet op tegen het profijt dat je straks hebt om je Jeep goed te kunnen plaatsen en de motor fatsoenlijk te kunnen demonteren en te reviseren. Ga niet aankloten, want dat brengt altijd kwalitatief minder resultaten en vaak ongewilde situaties met zich mee..... Ik spreek uit ervaring! :whistle: Het komt nu toch niet meer aan op een dag meer of minder sleutelen.... 

Enfin, dat is wat ik zou doen. Denk er gewoon eens over na.

Alle goeds,

math

bewerkt door wrangler266
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met dank aan Arcblizz (nog bedankt voor de koffie en de aanvullende informatie) heb ik gisteren een motortakel en een montagesteun bij hem mogen ophalen. 

Ik ben inmiddels aardig ver met het scheiden van de transmissie van de motor. Echter zitten er 2 E12 torx bouten aan de bovenkant. Hoe maak je die los?

Kan dit gedaan worden vanuit de motorruimte met een omkeerbare ratel met kniegewricht? Of moet ik de motor laten zakken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond,

Hopelijk hebben jullie allemaal een fijn weekend? De mijne kan niet meer stuk want ik heb de motor eruit!! Ging redelijk eenvoudig enkel de torx E12 bouten die de transmissie verbinden met de motor waren behoorlijk lastig. Maar mijn zoon heeft even geholpen en toen is het gelukt.

 

20190202_111042_resized.thumb.jpg.bf4b72a10ed6911fec2b2b436ab065ee.jpg20190202_110430_resized.thumb.jpg.f02f13c1a3907e8dceb35ca3b201b523.jpg20190202_113901_resized.thumb.jpg.5229d1f06bf2f46ab88f696957b61883.jpg

Zoals je kan zien op de meest rechtse foto dat de vriesplug en een andere plug onlangs vervangen is. 

Nu wilde ik de motor op de standaard bevestigen echter kwam ik er achter dat dit met Engelse bouten gedaan moet worden? Zijn dit UNC bouten en dan toevallig 5/16? Kan je dit ook anders oplossen?

In de transmissie is nu ook de koppel omvormer zichtbaar. Ik zag ergens in een filmpje dat je deze er beter af kan halen i.v.m. het gewicht waardoor de pakking erachter kan gaan lekken? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Ab:

🙂 die zijn inderdaad te kort..... waarschijnlijk heb ik kortere busjes aan m’n steun, of langere bouten.

Welke maat heb je nodig? Misschien heb ik er wel een paar liggen voor je.

Ah, dat zou heel mooi zijn. De maat is 5/16"-18 met een lengte van ca. 10cm. Ik zou er dan 4 nodig hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Distributeur is er inmiddels uit. Volgorde:

  1. Cilinder 1 op TDC (Top Dead Center) middels het exact tegenover elkaar zetten van de markeringen op de tandwielen van de distributieketting. 
  2. Distributeur verwijderen en een tandenstoker in het gaatje om ervoor te zorgen dat de stand niet veranderd.
  3. Bij de installatie wederom cilinder 1 op TDC en de distributeur monteren.

Ondertussen het hele blok leeg gehaald wat eigenlijk heel eenvoudig is. Op de zuigers staan geen cijfers die de volgorde aangeven. Ik weet nog niet of deze weer gebruikt gaan worden maar voor de zekerheid toch maar met een centerpons een identificatie op het vlakje aan het eind van de zuigerstang gemaakt. 1 stip = cilinder 1, 2 stipjes cilinder 2 enz.

Hier een paar foto"s

20190204_174019_resized.thumb.jpg.8c34e6c8cddfd99b7174ae939d209ffb.jpg

20190204_174026_resized.thumb.jpg.ed169fd0c2f395a31f77359e584ab528.jpg

20190204_185132_resized.thumb.jpg.01e14fa886ea7598513370030bf76ac3.jpg

 

Alles gaat naar een revisiebedrijf met een "wasmachine". Onderdelen worden nader bekeken op slijtage en of deze hergebruikt kunnen worden. 

Vriespluggen eruit:

20190204_185053_resized.thumb.jpg.2a6b04a483b8bbf0eaf2968f8baf02aa.jpg

Hierbij een close-up foto van de krukaslagers, deze zien er eigenlijk helemaal niet slecht uit. Maar ze worden toch vervangen.

20190206_214515_resized.thumb.jpg.d0ae0153b928e8442a8d1991b3f3a3ce.jpg

Nu ik niet verder kan met het blok ga ik vast de nieuwe kleppen inslijpen en monteren in de nieuwe cilinderkop. Ook de vooras wil ik inspecteren en fatsoeneren. De motorruimte is nu ook toegankelijk voor een fikse schoonmaakbeurt.

 

bewerkt door Arjanw
Fout verbeteren.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...