Spring naar bijdragen

Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001


Arjanw
 Share

Recommended Posts

11 uur geleden zei hermancj5:

Ik ben geen specialist, maar nieuwe lagerschalen op een ingesleten krukas? Heeft dat zin?

Goedemorgen Herman, ik begrijp wat je zegt! Lagerschalen zijn zo ontworpen dat de glijlaag van zachter materiaal is dan de krukas. En dan heeft vervangen zeker wel zin.

Ik citeer hier een stukje van Wikipedia:

"Zo werd en wordt brons toegepast in een speciale legering als "lagerbrons", dat smerende eigenschappen heeft op een stalen as.

Tegenwoordig worden ook kunststoffen voor dat doel gebruikt. Bij het ontwerp gaat men er dan van uit dat het glijlager slijt, maar de as bijna niet. Op deze manier hoeft na een bepaalde standtijd alleen het glijlager vervangen te worden.

Een ander materiaal voor glijlagers is babbittmetaal, een legering van o.a. koper, tinen antimoon.

bewerkt door Arjanw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 12/1/2019 om 9:50 AM zei Arcblizz:

Als je ziet hoeveel smurrie er in de kop zit, waarom niet het hele blok eruit en in de wasmachine?

Je bent nu zover dan zou ik die laatste stap ook doen en dan met een schoon blok alles opnieuw opbouwen.

Bedankt voor je reactie en dit werd mij ook aangeraden door de mannen van de TD op mijn werk. Ik zie dit ook wel zitten echter heb ik dan wel een hijswerktuig en een montagesteun. Om die voor 1x aan te schaffen vind ik op dit moment wat teveel. Maar je hebt absoluut gelijk. Het zou het werk wel een stuk eenvoudiger maken. 

Het mooiste is natuurlijk als een forumlid een motorblokkraan heeft die ik even zou kunnen gebruiken. Een montagesteun is niet zo heel duur nl. Die schaf ik dan zelf wel aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei Arjanw:

Bedankt voor je reactie en dit werd mij ook aangeraden door de mannen van de TD op mijn werk. Ik zie dit ook wel zitten echter heb ik dan wel een hijswerktuig en een montagesteun. Om die voor 1x aan te schaffen vind ik op dit moment wat teveel. Maar je hebt absoluut gelijk. Het zou het werk wel een stuk eenvoudiger maken. 

Het mooiste is natuurlijk als een forumlid een motorblokkraan heeft die ik even zou kunnen gebruiken. Een montagesteun is niet zo heel duur nl. Die schaf ik dan zelf wel aan.

ik heb er twee staan.

als je wilt kan je er een ophalen in Zaandam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, we zijn weer een stukje verder. De distributieketting is aan de beurt. Voordat ik deze verwijder eerst even de markeringen tegenover elkaar. De boel is aardig vervuild en vereist een grondige schoonmaak.

20190108_213559_resized_1.thumb.jpg.8b049bc2ff6937d75064370499eef322.jpg

Ik heb het schoongemaakt met een Stanley mesje in een verfkrabber, WD40, ScotchBrite en een Dremel. Ziet er weer proper uit!

20190112_153809_resized.thumb.jpg.9b3365d9ca30b15f595365e67bf1e2d2.jpg

Tijd om de tandwielen met ketting te plaatsen. Je moet deze voordat je deze plaatst al in de juiste verhouding hebben want ze moeten er in z'n geheel geplaatst worden. Als de markeringen niet tegenover elkaar staan dan kan je het overnieuw doen. Ik had beginnersgeluk want ze zaten in 1x goed. En de ketting zit echt strak, zeg!

Er zit 1 schakel tussen die zwart is. Maakt het nog wat uit of deze aan de voorzijde zit of aan de achterzijde?

20190112_154319_resized.thumb.jpg.952e6e4dbb91838035a285fe1b1c91b5.jpg 

De kap wil ik nog zwart spuiten dus de afwerking moet nog even wachten. Om oxidatie tegen te gaan maar weer even voorzien van een kleine film WD40.

De lagerschaal van de achterste krukaskeering is inmiddels verwijderd. Best wel lastig die wisselende maatvoering voor de bouten en moeren. De bouten van de lagerschaal zijn 20mm en die zit niet altijd in het assortiment van een doorsnee klusser. Maar goed, 21mm past ook wel. 

20190112_105503_resized.jpg.6e1b3c77605186381b204058e7160fb6.jpg

In het Haynes handboek en op Youtube zie je enkel een keerring met een lip eraan. Ik heb deze niet. Om nieuwe te plaatsen moet je op een paar plekken vloeibare pakking aanbrengen. Weet iemand waar je dat bij die van mij moet doen? Ik zag ergens in een filmpje van een Grand Cherokee dat deze een soortgelijke keerring heeft en dat deze schuin / verschoven werd geplaatst. Een klein gedeelte van de onderste keerring schoof dan in de bovenste en vice versa. Dit zou het lekken dan extra voorkomen. Klinkt in mijn beleving aannemelijk!! Iemand ervaring mee? 

En als ik de lagerschalen wil verwijderen hoe krijg ik deze er dan uit? 

Het hele project lijkt wat ongestructureerd maar dit komt omdat ik moet wachten op onderdelen en wil (kan) niet stilzitten. Daarom komt het misschien over als een ratjetoe...   

bewerkt door Arjanw
Aanvullen van info
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat betreft het aanbrengen van de vloeibare pakking: ik heb met deze actie exact gedaan wat in de FSM stond, een klein dotje in beide hoeken. Verschoven of verdraaid plaatsen heeft geen nut, het gaat om de afdichting op het stalen vlak van het lagerblok /onderblok.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Beste Arjan,ik trek even aan de bel....      20mm, 21 past ook wel.....  je hebt toch wel een doppenset met inch maten? En een moment sleutel?

Helaas heb ik geen doppen met inchmaten maar wel een maat met inchdoppen! Hahaha, best grappig! Al zeg ik het zelf!!

Maar ik moet deze wel aanschaffen. Je hebt volkomen gelijk!

Momentsleutel heb ik zeker! En ook nog elektronisch! 

bewerkt door Arjanw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13/1/2019 om 12:16 PM zei Ab:

Wat betreft het aanbrengen van de vloeibare pakking: ik heb met deze actie exact gedaan wat in de FSM stond, een klein dotje in beide hoeken. Verschoven of verdraaid plaatsen heeft geen nut, het gaat om de afdichting op het stalen vlak van het lagerblok /onderblok.

 

Op de onderste lagerschaal zitten idd schuine zijden (geel) waar volgens Haynes de een klein beetje vloeibare pakking op moet. Haynes noemt deze zijden, "Chamfered edges".  

Maar op de kop van de pakking (rood) heb je geen vloeibare pakking gedaan?

image.thumb.png.2c2605fa4ca42656e4aa0b411b26727c.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Arjanw:

Zo?

1288808272_RearmainsealwithRTV.png.60a8e8ce033a0bb4918e9d5a3d39c97b.png

 

INSTALLATION
(1) Wipe the seal surface area of the crankshaft
until it is clean.

(2) Apply a thin coat of engine oil.

(3) Coat lip of the seal with engine oil.

(4) Carefully position the upper seal into the
groove in the cylinder block. The lip of the seal faces
toward the front of the engine.

(5) Apply Mopart Gasket Maker sealer on both
sides of cylinder block as shown in (Fig. 80). The dab
of sealer should be 3 mm (0.125 in.) in diameter.

(6) Apply Mopart Gasket Maker on the rear bearing
cap (Fig. 80). The bead should be 2.3 mm (0.09
in.) in diameter. DO NOT apply sealer to the lip of
the seal.

(7) Position the lower seal into the bearing cap
recess and seat it firmly. Be sure the seal is flush
with the cylinder block pan rail.

(8) Coat the outer curved surface of the lower seal
with soap and the lip of the seal with engine oil.

(9) Install the rear main bearing cap. DO NOT
strike the cap more than twice for proper engagement.

(10) Tighten all main bearing bolts to 108 N·m (80
ft. lbs.) torque.

(11) Install the main bearing cap brace. Tighten
nuts to 47 N·m (35 ft. lbs.).

(12) Install the oil pan gasket and oil pan. Tighten
1/4 – 20 screws to 14 N·m (120 in. lbs.). Tighten 5/16
– 18 screws to 18 N·m (156 in. lbs.)

(13) Apply Mopart Silicone Rubber Adhesive Sealant
on cylinder block to rear main bearing cap corners
and cylinder block to front cover joints (four
places) (Fig. 81)

 

 

Fig 80.jpg

Fig 81.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

arjan stuur eens enkele foto,s van je lagers op mail.

ps De koek smurrie in je motorblok en kop komt door de gescheurde kop door de jaren heen opgehoopt. ( heb er nu weer 1 staan van dat jaar)

Ps en ik zou de olie pomp een keer vervangen.

mvg maurice

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18/1/2019 om 9:28 PM zei maurice coolen:

arjan stuur eens enkele foto,s van je lagers op mail.

ps De koek smurrie in je motorblok en kop komt door de gescheurde kop door de jaren heen opgehoopt. ( heb er nu weer 1 staan van dat jaar)

Ps en ik zou de olie pomp een keer vervangen.

mvg maurice

 

 

Goedemorgen Maurice,

Zodra ik de zuigers eruit heb dan maak ik wat foto's van de staat van de glijlagers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Op aanraden van Maurice heb ook de oliepomp eruit gehaald en wil deze gezien de km stand van 322.000 km reviseren of vervangen. Ik zag op de website van Rockauto dat er ook high volume oliepompen zijn te krijgen voor de 4.0L.

Huidige oliedruk bij warme motor is ongeveer 1 á 2 bar. Dit is aan de lage kant. Is het verstandig om een high volume pomp te monteren?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een high volume pomp is nooit erg om te monteren. Je kan beter te veel smering hebben dan te weinig. Het is eerder een probleem als je echt een extreem zware oliepomp erop zou zetten omdat dat dan de kanalen ook aangepast moeten worden. Maar standaard motor en standaard pomp met goeie olie is al ruim voldoende. Motoren zijn altijd wel te verbeteren maar wat ga je er mee doen en waar ga je het voor gebruiken dat is vaak de vraag of het dan wel zin heeft om het te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...