Arjanw Geplaatst January 12, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2019 (bewerkt) 11 uur geleden zei hermancj5: Ik ben geen specialist, maar nieuwe lagerschalen op een ingesleten krukas? Heeft dat zin? Goedemorgen Herman, ik begrijp wat je zegt! Lagerschalen zijn zo ontworpen dat de glijlaag van zachter materiaal is dan de krukas. En dan heeft vervangen zeker wel zin. Ik citeer hier een stukje van Wikipedia: "Zo werd en wordt brons toegepast in een speciale legering als "lagerbrons", dat smerende eigenschappen heeft op een stalen as. Tegenwoordig worden ook kunststoffen voor dat doel gebruikt. Bij het ontwerp gaat men er dan van uit dat het glijlager slijt, maar de as bijna niet. Op deze manier hoeft na een bepaalde standtijd alleen het glijlager vervangen te worden. Een ander materiaal voor glijlagers is babbittmetaal, een legering van o.a. koper, tinen antimoon. January 12, 2019 bewerkt door Arjanw Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst January 13, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2019 Op 12/1/2019 om 9:50 AM zei Arcblizz: Als je ziet hoeveel smurrie er in de kop zit, waarom niet het hele blok eruit en in de wasmachine? Je bent nu zover dan zou ik die laatste stap ook doen en dan met een schoon blok alles opnieuw opbouwen. Bedankt voor je reactie en dit werd mij ook aangeraden door de mannen van de TD op mijn werk. Ik zie dit ook wel zitten echter heb ik dan wel een hijswerktuig en een montagesteun. Om die voor 1x aan te schaffen vind ik op dit moment wat teveel. Maar je hebt absoluut gelijk. Het zou het werk wel een stuk eenvoudiger maken. Het mooiste is natuurlijk als een forumlid een motorblokkraan heeft die ik even zou kunnen gebruiken. Een montagesteun is niet zo heel duur nl. Die schaf ik dan zelf wel aan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mike m Geplaatst January 13, 2019 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2019 23 minuten geleden zei Arjanw: Bedankt voor je reactie en dit werd mij ook aangeraden door de mannen van de TD op mijn werk. Ik zie dit ook wel zitten echter heb ik dan wel een hijswerktuig en een montagesteun. Om die voor 1x aan te schaffen vind ik op dit moment wat teveel. Maar je hebt absoluut gelijk. Het zou het werk wel een stuk eenvoudiger maken. Het mooiste is natuurlijk als een forumlid een motorblokkraan heeft die ik even zou kunnen gebruiken. Een montagesteun is niet zo heel duur nl. Die schaf ik dan zelf wel aan. ik heb er twee staan. als je wilt kan je er een ophalen in Zaandam Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jerrold Geplaatst January 13, 2019 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2019 Ik heb een montagesteun die je zo mag gebruiken. Ik gebruik de steun voorlopig niet meer. Motorkraan heb ik ook die zou je ook mogen gebruiken ook die heb ik voor nu even niet meer nodig. Regio zuidholland Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst January 13, 2019 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2019 Met een bandje onder het blok door , balkje van links naar rechts wat uitsteekt bij de schermen en hopla..... 2 man lift het blok er zo uit. Succes, Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst January 13, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2019 4 minuten geleden zei mike m: ik heb er twee staan. als je wilt kan je er een ophalen in Zaandam Bedankt Mike, Ik ga even kijken wanneer ik deze kan ophalen. Ik heb waarschijnlijk wel een aanhanger nodig? Hoe groot is de lift? LxBxH? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst January 13, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2019 8 minuten geleden zei REAL STRANGLER: Met een bandje onder het blok door , balkje van links naar rechts wat uitsteekt bij de schermen en hopla..... 2 man lift het blok er zo uit. Succes, Siert. Zonder liftkraan? Klinkt gevaarlijk? Of misschien begrijp ik het niet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mike m Geplaatst January 13, 2019 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2019 11 minuten geleden zei Arjanw: Bedankt Mike, Ik ga even kijken wanneer ik deze kan ophalen. Ik heb waarschijnlijk wel een aanhanger nodig? Hoe groot is de lift? LxBxH? zal morgen ff kijken ik denk +_ 1,7 mtr lang 0,5 mtr breed 0,2 mtr hoog Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst January 13, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2019 (bewerkt) Oké, we zijn weer een stukje verder. De distributieketting is aan de beurt. Voordat ik deze verwijder eerst even de markeringen tegenover elkaar. De boel is aardig vervuild en vereist een grondige schoonmaak. Ik heb het schoongemaakt met een Stanley mesje in een verfkrabber, WD40, ScotchBrite en een Dremel. Ziet er weer proper uit! Tijd om de tandwielen met ketting te plaatsen. Je moet deze voordat je deze plaatst al in de juiste verhouding hebben want ze moeten er in z'n geheel geplaatst worden. Als de markeringen niet tegenover elkaar staan dan kan je het overnieuw doen. Ik had beginnersgeluk want ze zaten in 1x goed. En de ketting zit echt strak, zeg! Er zit 1 schakel tussen die zwart is. Maakt het nog wat uit of deze aan de voorzijde zit of aan de achterzijde? De kap wil ik nog zwart spuiten dus de afwerking moet nog even wachten. Om oxidatie tegen te gaan maar weer even voorzien van een kleine film WD40. De lagerschaal van de achterste krukaskeering is inmiddels verwijderd. Best wel lastig die wisselende maatvoering voor de bouten en moeren. De bouten van de lagerschaal zijn 20mm en die zit niet altijd in het assortiment van een doorsnee klusser. Maar goed, 21mm past ook wel. In het Haynes handboek en op Youtube zie je enkel een keerring met een lip eraan. Ik heb deze niet. Om nieuwe te plaatsen moet je op een paar plekken vloeibare pakking aanbrengen. Weet iemand waar je dat bij die van mij moet doen? Ik zag ergens in een filmpje van een Grand Cherokee dat deze een soortgelijke keerring heeft en dat deze schuin / verschoven werd geplaatst. Een klein gedeelte van de onderste keerring schoof dan in de bovenste en vice versa. Dit zou het lekken dan extra voorkomen. Klinkt in mijn beleving aannemelijk!! Iemand ervaring mee? En als ik de lagerschalen wil verwijderen hoe krijg ik deze er dan uit? Het hele project lijkt wat ongestructureerd maar dit komt omdat ik moet wachten op onderdelen en wil (kan) niet stilzitten. Daarom komt het misschien over als een ratjetoe... January 13, 2019 bewerkt door Arjanw Aanvullen van info Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 13, 2019 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2019 Wat betreft het aanbrengen van de vloeibare pakking: ik heb met deze actie exact gedaan wat in de FSM stond, een klein dotje in beide hoeken. Verschoven of verdraaid plaatsen heeft geen nut, het gaat om de afdichting op het stalen vlak van het lagerblok /onderblok. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst January 13, 2019 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2019 Beste Arjan,ik trek even aan de bel.... 20mm, 21 past ook wel..... je hebt toch wel een doppenset met inch maten? En een moment sleutel? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mike m Geplaatst January 13, 2019 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2019 4 uur geleden zei REAL STRANGLER: Beste Arjan,ik trek even aan de bel.... 20mm, 21 past ook wel..... je hebt toch wel een doppenset met inch maten? En een moment sleutel? ik hoop het wel siert anders gaat het niet goed komen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kapt. Bob Geplaatst January 13, 2019 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2019 (bewerkt) Arjan, Ken je deze al? Motor revisie 4.0 L6 Gevonden op deze website: http://xjjeeps.com. January 13, 2019 bewerkt door Kapt. Bob Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst January 13, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2019 (bewerkt) 10 uur geleden zei REAL STRANGLER: Beste Arjan,ik trek even aan de bel.... 20mm, 21 past ook wel..... je hebt toch wel een doppenset met inch maten? En een moment sleutel? Helaas heb ik geen doppen met inchmaten maar wel een maat met inchdoppen! Hahaha, best grappig! Al zeg ik het zelf!! Maar ik moet deze wel aanschaffen. Je hebt volkomen gelijk! Momentsleutel heb ik zeker! En ook nog elektronisch! January 13, 2019 bewerkt door Arjanw Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst January 13, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2019 55 minuten geleden zei Kapt. Bob: Arjan, Ken je deze al? Motor revisie 4.0 L6 Gevonden op deze website: http://xjjeeps.com. Dank, ik ga deze ff uitprinten en bewaren bij mijn FSM en Haynes handboek. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst January 15, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2019 Op 13/1/2019 om 12:16 PM zei Ab: Wat betreft het aanbrengen van de vloeibare pakking: ik heb met deze actie exact gedaan wat in de FSM stond, een klein dotje in beide hoeken. Verschoven of verdraaid plaatsen heeft geen nut, het gaat om de afdichting op het stalen vlak van het lagerblok /onderblok. Op de onderste lagerschaal zitten idd schuine zijden (geel) waar volgens Haynes de een klein beetje vloeibare pakking op moet. Haynes noemt deze zijden, "Chamfered edges". Maar op de kop van de pakking (rood) heb je geen vloeibare pakking gedaan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 15, 2019 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2019 Geen idee wat in de Haynes staat, ik pak bij voorkeur de FSM. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst January 15, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2019 6 uur geleden zei Ab: Geen idee wat in de Haynes staat, ik pak bij voorkeur de FSM. Zo? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 16, 2019 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2019 22 uur geleden zei Arjanw: Zo? INSTALLATION (1) Wipe the seal surface area of the crankshaft until it is clean. (2) Apply a thin coat of engine oil. (3) Coat lip of the seal with engine oil. (4) Carefully position the upper seal into the groove in the cylinder block. The lip of the seal faces toward the front of the engine. (5) Apply Mopart Gasket Maker sealer on both sides of cylinder block as shown in (Fig. 80). The dab of sealer should be 3 mm (0.125 in.) in diameter. (6) Apply Mopart Gasket Maker on the rear bearing cap (Fig. 80). The bead should be 2.3 mm (0.09 in.) in diameter. DO NOT apply sealer to the lip of the seal. (7) Position the lower seal into the bearing cap recess and seat it firmly. Be sure the seal is flush with the cylinder block pan rail. (8) Coat the outer curved surface of the lower seal with soap and the lip of the seal with engine oil. (9) Install the rear main bearing cap. DO NOT strike the cap more than twice for proper engagement. (10) Tighten all main bearing bolts to 108 N·m (80 ft. lbs.) torque. (11) Install the main bearing cap brace. Tighten nuts to 47 N·m (35 ft. lbs.). (12) Install the oil pan gasket and oil pan. Tighten 1/4 – 20 screws to 14 N·m (120 in. lbs.). Tighten 5/16 – 18 screws to 18 N·m (156 in. lbs.) (13) Apply Mopart Silicone Rubber Adhesive Sealant on cylinder block to rear main bearing cap corners and cylinder block to front cover joints (four places) (Fig. 81) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst January 17, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 17, 2019 Bedankt Ab! Ik heb de digitale FSM inmiddels ook gevonden.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
maurice coolen Geplaatst January 18, 2019 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2019 arjan stuur eens enkele foto,s van je lagers op mail. ps De koek smurrie in je motorblok en kop komt door de gescheurde kop door de jaren heen opgehoopt. ( heb er nu weer 1 staan van dat jaar) Ps en ik zou de olie pomp een keer vervangen. mvg maurice Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst January 22, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2019 Op 18/1/2019 om 9:28 PM zei maurice coolen: arjan stuur eens enkele foto,s van je lagers op mail. ps De koek smurrie in je motorblok en kop komt door de gescheurde kop door de jaren heen opgehoopt. ( heb er nu weer 1 staan van dat jaar) Ps en ik zou de olie pomp een keer vervangen. mvg maurice Goedemorgen Maurice, Zodra ik de zuigers eruit heb dan maak ik wat foto's van de staat van de glijlagers. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst January 22, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2019 Goedemorgen, Op aanraden van Maurice heb ook de oliepomp eruit gehaald en wil deze gezien de km stand van 322.000 km reviseren of vervangen. Ik zag op de website van Rockauto dat er ook high volume oliepompen zijn te krijgen voor de 4.0L. Huidige oliedruk bij warme motor is ongeveer 1 á 2 bar. Dit is aan de lage kant. Is het verstandig om een high volume pomp te monteren? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst January 22, 2019 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2019 Lage oliedruk komt meestal door lagerslijtage. De lagers zorgen voornamelijk voor de oliedruk, vergelijkbaar met wanneer je met je vinger een tuinslang deels dichtgedrukt gaat houden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jerrold Geplaatst January 22, 2019 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2019 Een high volume pomp is nooit erg om te monteren. Je kan beter te veel smering hebben dan te weinig. Het is eerder een probleem als je echt een extreem zware oliepomp erop zou zetten omdat dat dan de kanalen ook aangepast moeten worden. Maar standaard motor en standaard pomp met goeie olie is al ruim voldoende. Motoren zijn altijd wel te verbeteren maar wat ga je er mee doen en waar ga je het voor gebruiken dat is vaak de vraag of het dan wel zin heeft om het te doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.