Spring naar bijdragen

Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001


Arjanw
 Share

Recommended Posts

Goedemiddag allemaal,

Hierbij dan maar de start van mijn "kleine" projectje die ik jullie niet wil onthouden. Van beroep ben ik inkoper van grondstoffen voor de productie van levensmiddelen. Het sleutelen aan de XJ is puur een hobby en doe dit met groot plezier. Ik ben een 2 weken geleden begonnen met wat revisies aan de motor omdat er een aardige hoeveelheid koelvloeistof op raadselachtige wijze verdween. De titel van deze topic had ook "Het raadsel van de verdwenen koelvloeistof" kunnen heten...

Welnu, ik heb van de werkzaamheden foto's gemaakt en ga deze, vergezeld van commentaar, in dit topic posten. Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik geen autotechnicus ben en dus af en toe (lees vaak) amateuristisch over zal komen. Bij voorbaat zeg ik dan ook maar vast "SORRY". B

Wat staat er allemaal op het menu? 

  • Vervanging van de cilinderkop. (hier begon het allemaal mee)
  • Vervanging van de distributieketting.
  • Vervanging van de achterste krukas keerring.
  • Vervangen kleppendeksel
  • Utlaatspruitstuk voorzien van heatwrap. (zag ik in een post van Math)
  • Schoonmaken van de motorruimte.
  • En wat ik nog allemaal tegenkom. En ik vermoed dat dit nogal wat is want voor alles wat ik los/open maak is wel een reden te bedenken om dit aan te pakken.

Wordt vervolgd.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Het begon met het verdwijnen van koelvloeistof. Omdat het een 4.0L uit 2001 betreft waarvan de cilinderkop een gebrek heeft waardoor deze tussen cilinder 3 en 4 scheurt (de beruchte 0331 kop) heb ik besloten om geen risico's te nemen en deze te vervangen. De witte rook gaf ook wel de doorslag. Nu is het wisselen van de kop niet echt veel werk maar om erbij te komen dat is een ander verhaal. O.a. luchtfilter, gasinjectoren, riem, thermostaathuis, stuurpomp reservoir, airco compressor, kleppendeksel, inlaat manifold, uitlaatspruitstuk en de radiator moeten ofwel verwijderd of aan de kant gezet worden. Ik heb ook de voorzijde met de koplampen verwijderd.

Als je eenmaal zover bent dan ziet het er ongeveer zo uit, een waar slagveld. Ik heb mijzelf wel afgevraagd of ik dit ooit nog kon herstellen...

IMG-20181226-WA0002_resized.thumb.jpeg.e9f40f374285249407b12d051b8dc51d.jpeg

Maar goed we gaan stug door en uiteindelijk met jullie hulp gaat het mij wel lukken.

Volgende stap is de kop verwijderen. Bouten lossen in de omgekeerde volgorde van het vastzetten. De kop is zwaar vervuild met ingedikte olie.

20181226_102150_resized.thumb.jpg.ab2822058af14e610dc4e2426255a70b.jpg

De tuimelaars en toebehoren netjes op cilindervolgorde in de doos.

20181226_102156_resized_1.thumb.jpg.84915f75585e62fc425efba640a3fdc1.jpg

Na het schoonmaken bleek dat er behoorlijk wat slijtage te vinden was op de onderdelen waarna ik heb besloten om de boel maar nieuw te bestellen. Ook de bruggen waren vervormd omdat deze aardig vast zaten. Ik vind het monteren van ingesleten onderdelen op een nieuwe cilinderkop "Not Done"! Krijg hier trouwens ook kortsluiting van in mijn hoofd. Noem het maar licht autistisch..

IMG-20181228-WA0002_resized_2.thumb.jpeg.b76e6987bd49269ce3a34d19d198902b.jpeg 

Dit is het voor nu. Wordt vervolgd!

Groet,

Arjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Arjan, Gaaf dat je dit zelf doet en het ook in een keer goed wil aanpakken door de slijtage onderdelen gelijk te vervangen. 

Voor mij is het sleutelen aan mijn XJ ook iets waar ik nooit voor geleerd heb en een jaar geleden aan begonnen ben. 

Met een werkplaatshandboek, filmpjes en hulp van dit forum kom je er wel. En eenmaal gedaan weet je hoe het in elkaar zit. 

 

bewerkt door Kapt. Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Kapt. Bob:

Dag Arjan, Gaaf dat je dit zelf doet en het ook in een keer goed wil aanpakken door de slijtage onderdelen gelijk te vervangen. 

Voor mij is het sleutelen aan mijn XJ ook iets waar ik nooit voor geleerd heb en een jaar geleden aan begonnen ben. 

Met een werkplaatshandboek, filmpjes en hulp van dit forum kom je er wel. En eenmaal gedaan weet je hoe het in elkaar zit. 

 

Precies! Het scheelt ook dat er op het bedrijf werk een volledige technische dienst is waar ik veelvuldig kom voor advies. Ook de voorzieningen zoals speciaal gereedschap, straalcabine en een ontvetter. De jongens die daar lopen weten veel van motoren. Dat ik af en toe een slagroomtaart daar neerzet werkt ook wel in mijn voordeel. 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Masis:

Mooi project. Zou met zoveel werk ook de hydraulic lifters meenemen als alles toch al open ligt.

Hi Masis,

Klopt! Ik heb de volgende onderdelen al besteld bij Maurice:

6x 53010512AA VALVE, Intake, Standard,

6x 53010513AA VALVE,Exhaust, Standard

6x 53009886 SEAL, Valve Guide, Standard, Intake

24x 53010515AA LOCK, Valve Spring Retainer

12x 53010388 SPRING, Valve

12x 53010514AA RETAINER, Valve Spring

12x 4740269 TAPPET, Valve

12x 33002986 PUSH ROD, Valve

6x 53009887 SEAL, Valve Guide, Standard, Exhaust

12x J3242393 ROCKER ARM, Valve set

12x J3235090 PIVOT, Rocker Arm set

6x J3236513 BRIDGE, Rocker Arm set

12x J9425708 BOLT, Hex Flange Head

Olie filter adapter seal kit 33002970K

Coolant bottle 52027984 => Deze is erg vies! 

Fan shroud 52027501AC => Deze is kapot!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar waren we? Oh ja, de versleten onderdelen. Die zijn inmiddels besteld zoals je kan lezen in bovenstaande post. Zodra deze binnen zijn kan ik verder met de cilinderkop. De nieuwe kleppen moeten worden ingeslepen en gemonteerd. Ik heb nog wel een aantal kleppen schoongemaakt maar zag vooral op de kleinere kleppen (uitlaat?) veel pitjes zitten. De linker kleppen op de foto heb ik een boormachine gezet en met paarse ScotchBrite geschuurd. Oh ja, dynamo heb ik ook nog verwijderd zie ik op de foto.  

De 20181231_185219_resized.thumb.jpg.e24f1df2984015d70f05cf1ffd8ffefd.jpg

Bovenkant van het blok inclusief de zuigers waren erg vervuild met hardnekkige koolstof afzetting.

 

Na langdurig boenen met wederom paarse ScotchBrite en inspuiten met WD40 is het resultaat als volgt:

20181231_183426_resized.thumb.jpg.e987cb9a7cde682b1139e7433bf637b0.jpg

Niet slecht al zeg ik het zelf! Omdat ik de cilinderkop nog niet kan monteren heb ik de bovenkant voorzien van een lichte nevel WD40 en afgedekt met huishoudfolie. Dit om vocht geen kans te geven om de oppervlakte te laten oxideren.

Vervolgens heb ik de kap van de distributieketting verwijderd en de ketting geïnspecteerd. De kilometerstand staat nu op 320.000km en de speling is aanzienlijk. Haynes geeft een maximale speling aan van 12,7mm (half inch). De huidige speling is bijna 16mm dus... vervangen! Kap schoongemaakt en deze spuit ik in de komende weken zwart met hittebestendige verf.

Op youtube, in de FSM, in het Haynes boek en hier op het forum wordt gesproken over een stift met veertje die in de bout zit die vastzit aan het grotere tandwiel. Nou, deze heeft mijn 4.0 dus niet!! 

thumbnail_20190108_192304_resized_1.jpg.fbd227eb4d13a10c44db32184e38c2bf.jpg

Er zit alleen een gat!? Ab vertelde dat Jeep er wel een handje van heeft om dingen anders te doen dan in het boek. Dat blijkt ook hier het geval. Ik las op het Jeepforum USA dat Jeep hiervan is afgestapt vanaf bouwjaar '99 en dit heeft vervangen door een plaatje die wordt vastgehouden door 2 torx bouten. Hiermee wordt de nokkenas op z'n plaats gehouden.

Tot zover. 

20181227_160519_resized.jpg

20181227_160509_resized.jpg

bewerkt door Arjanw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Arjan, ik begrijp het niet, je ging toch de cilinderkop vervangen?

Ja, dat klopt! Hahaha...Maar ik verval van het ene in het andere....

Kijk, als je de motor al zover uitgekleed hebt dan zou het, in mijn beleving, stom zijn om de distributieketting niet te controleren. En dan had ik zo ingeschat dat door de hoge kilometerstand de ketting vast wel vervangen moest worden. Dus had ik deze al besteld...

Achterste krukaskeerring lekt dus doe ik deze er ook maar even bij. Schokbrekers zijn lek en dat komt mooi want die moesten er toch af om de oliepan eraf te krijgen.

Ik heb de Jeep geschorst en een Polo uit 2002 op LPG voor weinig gekocht. De Jeep staat binnen en dit is een mooie gelegenheid om zoveel mogelijk aan te pakken. Dus als je nog wat weet wat ook wel handig is om mee te pakken dan hoor ik dat wel...

Ach, het houd je ook van de straat en ik vind het leuk om te doen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Maar ik bedoel, waarom koop je kleppen ed ? Nieuwe cilinderkop wordt compleet met kleppen en zo geleverd....

Siert.

Oh zo! Ik heb een kale kop gekocht omdat ik dacht dat de tuimelaars enzo nog te gebruiken waren.. Jammer genoeg heb ik dit niet goed ingeschat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Maar ik bedoel, waarom koop je kleppen ed ? Nieuwe cilinderkop wordt compleet met kleppen en zo geleverd....

Siert.

Inderdaad, mijn ervaring is ook dat een kale kop duurder is dan een complete met kleppen rubbers en veren. Hoef je alleen pushrods doorheen te steken, tuimelaars erop en klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

34 minuten geleden zei Masis:

Inderdaad, mijn ervaring is ook dat een kale kop duurder is dan een complete met kleppen rubbers en veren. Hoef je alleen pushrods doorheen te steken, tuimelaars erop en klaar.

Ik had de kale kop al binnen toen ik erachter kwam dat de overige onderdelen vervangen moesten worden, helaas...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei Masis:

Zou je de krukaslagers en zuigerringen ook niet meteen willen meenemen? Dan heb je een vrijwel complete revisie uitgevoerd, nu de boel toch zo ver uit elkaar is heb je met 2 boutjes de zuigers er ook uit.

Is dat werkelijk zo simpel als je het stelt? Is daar geen speciaal gereedschap en kennis voor nodig? Kan een dergelijke operatie met het blok nog in de auto? 

Wil het best doen eigenlijk maar zal eerst wat vooronderzoek moeten doen. (lees Youtube filmpjes kijken)

bewerkt door Arjanw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Arjanw:

Is dat werkelijk zo simpel als je het stelt? Is daar geen speciaal gereedschap en kennis voor nodig? Kan een dergelijke operatie met het blok nog in de auto? 

Als je al zo ver bent gekomen is het simpel ja. De connecting rods zitten met 2 boutjes vast om de krukas, die eruit halen en de onderste gedeelte van de connecting rod trek je er zo af. 2 boutjes een paar slagen terug erin draaien, rustig aantikken met een rubberen hamer en je trekt de zuigers er zo uit van boven.

Speciaal gereedschap? Een speciale tang voor de zuigerringen kan handig zijn, en een zuigerringen pers moet je hebben:

silverline-zuigerring-compressor.jpg

 

Dit doe je om de zuigers met de nieuwe ringen zodat de ringen geperst worden, olie omheen en rustig de zuigers er in tikken. Lagers er in, en de 2 boutjes weer op moment vast draaien. Blok hoeft er niet uit. Cilinderwanden zou ik ook even honen, dat kan met de L6 motor gewoon met het blok er in. Een V motor moet er vaak uit omdat er dingen omheen in de weg zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Masis:

Als je al zo ver bent gekomen is het simpel ja. De connecting rods zitten met 2 boutjes vast om de krukas, die eruit halen en de onderste gedeelte van de connecting rod trek je er zo af. 2 boutjes een paar slagen terug erin draaien, rustig aantikken met een rubberen hamer en je trekt de zuigers er zo uit van boven.

Speciaal gereedschap? Een speciale tang voor de zuigerringen kan handig zijn, en een zuigerringen pers moet je hebben:

silverline-zuigerring-compressor.jpg

 

Dit doe je om de zuigers met de nieuwe ringen zodat de ringen geperst worden, olie omheen en rustig de zuigers er in tikken. Lagers er in, en de 2 boutjes weer op moment vast draaien. Blok hoeft er niet uit. Cilinderwanden zou ik ook even honen, dat kan met de L6 motor gewoon met het blok er in. Een V motor moet er vaak uit omdat er dingen omheen in de weg zitten.

En dan ook deze?

Connecting Rod Bearing Set

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...