Spring naar bijdragen

Versterker bypass


RANDOMAN
 Share

Recommended Posts

Nieuwe radio gekocht met veel betere specs dan de infinity 36670 factory versterker. Ik wil de versterker daarom bypassen en ben op zoek naar een schema vd bedrading vd versterker om deze te omzeilen zodat ik de liggende bedrading kan gebruiken. Iemand een idee / schema? kom er met Google niet echt uit. 

 

Infinity 36670 versterker zie foto voor de draadjes:

 

 

IMG_20181229_141654.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze versterker en de speakers/tweaters heb ik afgelopen jaar vervangen en een schema voor gemaakt. De kleurtjes willen per type en bouwjaar nog wel eens verschillen.

Dus draadje voor draadje meten en labelen. 

Als je er met de fsm niet uitkomt dan zal ik mijn excel bestand hier delen. 

Als het geluidsvolume/zuiverheid toch nog tegenvalt: een bijna nieuwe geschikte 4 kanaals eindversterker van JBL heb ik hier ook nog voor je liggen. Mag je overnemen voor de helft van de nieuwprijs.

 

bewerkt door Kapt. Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thx Bob. Ik heb een Sony radio gekocht met (ingebouwde) 4x100 watt versterker.

https://www.crutchfield.com/S-dnGrKb3w9sW/p_158GS820BT/Sony-MEX-GS820BT.html

Radio al omgewisseld en met de infinity amp is het al een wereld van verschil ten opzichte van oude Sony radio. Alle standaard boxen had ik al vervangen voor 100 watt exemplaren. Voor nu is het dus prima, ik ben benieuwd naar hoe het is als de amp is gebypassed. Kwam er al achter dat er inderdaad wat verschillen in de bouwjaren zitten. Ik zou je aantekening graag ontvangen vwb de kleurcodes. Ik weet soms niet wat ze met de afkortingen vd kleuren in de service manuals bedoelen. 

 

bewerkt door RANDOMAN
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Randoman, Mooie autoradio heb je gekocht. Bluetooth, handsfree, rca aansluiting voor einderversterker en subwoofer, het zit er allemaal op. Samen met de nieuwe speakers zal dat al een enorm verschil geven. Heb je de factory speakers ook vervangen door iets grotere 61/2" speakers?

Van mijn bedradingsschema ik heb ik een pfd-je gemaakt. Op de eerste bladzijde staat een overzicht van het geheel. Ik heb nog even gekeken op foto's hoe het in mijn Jeep was aangesloten. Hetzelfde bij de eindversterker, dus dat moet goed gaan!  :D

Controleer nog wel even op welke draden van de versterker 12V staat zodat je je nieuwe speakers niet beschadigd. Het is goed mogelijk dat ik de + en - bij de speakers heb verwisseld na het afknippen van de draden. 'Meten is weten' in dit geval en anders hoor je het vanzelf wanneer twee speakers in fase staan.

Omdat de nieuwe radio veel meer vermogen vraagt en je geen gesmolten draden of zelfs brand wilt, raad ik je aan om direct vanaf de accu een dikkere voedingskabel aan te leggen met een aparte zekering erin. Dit geldt natuurlijk ook voor de massa kabel naar het chassis. Het merk Calliber heeft prima setjes te koop.

Succes met de draadjes en ik hoor graag of het gelukt is.

Bedrading autoradio Jeep XJ 2000.pdf

bewerkt door Kapt. Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal geweldig hier kan ik wat mee!

Heb inderdaad 6.5 inch speakers geplaatst maar die zitten er alweer een tijdje in. Ik zla eens op zoek gaan naar een wat dikkere voedingskabel. Alleen wat ik dan niet helemaal snap, de voeding isokabel op radio is zelf ook van geringe dikte. Dat blijft dan toch altijd een zwak punt lijkt me..? 

 

 

51DEVSRFqpL._SX355_.jpg

bewerkt door RANDOMAN
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede vraag. Voor wat ik weet (en verbeter mij ajb zodat ik wat kan leren :D) is de dikte van de draad sterk afhankelijk van de lengte. Een dunnere lange draad geeft namelijk meer spanningsverlies. Hoe hoger het spanningsverlies hoe meer stroom er door de draad moet lopen om aan de vermogensvraag van de autoradio te voldoen. Doordat er een grotere stroom door de draad moet lopen wordt de draad ook warmer. (Een hoger voltage zoals de 24V in vrachtauto's is daardoor beter).

Als het spanningsverlies van de accu tot de isokabel gering is doordat er eerst een dikke voedingskabel wordt gebruikt, zal de hoeveelheid stroomtoename ook gering zijn.

Blijkbaar moet het klein stukje draad van de isokabel dit aankunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is het max opgenomen vermogen van deze radio 15 Amp

Maar dan dit?

De zekering is de theoretische limiet, bij normaal bedrijf blijft het vermogen en de stroom hieronder. 4x 100 watt is 400 watt. Als het een klasse B versterker is met 60% efficientie dan heb je 600 watt ingangsvermogen nodig. Dit is bij 12v iets meer dan 50A. Dit is dan wel een piek, dus op alle kanalen tegelijk vol vermogen.

Dus de radio geeft max een watt of  45  in dit geval bij klasse-D RMS.

Dat klopt weer met de 15 Amp zekering.

Bij een draadlengte tot 2 meter zou de 1.5 mm2 draad genoeg zijn.

Als het 1 mm2 is wordt het echt te dun over de lengte van 2 meter.

Mijn advies is een dikkere draad 2.5mm2 zekering bij de accu van 15 Amp. En dat korte stukje bij je ISO stekker van 20 cm kan een max stroom hebben van een kleine 200 Amp voor dat het licht geeft 🙂

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thx voor de duiding, het betreft een:

Class D -  45 watts RMS/100 peak x 4 channels radio 

 

Powerful in-dash amplification1 By incorporating a highly efficient class-D amplifier into the receiver, the WX-GS920BH can realize outstanding output power – 180W CEA2006 RMS (4 x 45W)1 – from a compact body. The amp also minimizes the electromagnetic interference that can generate a hiss as volume levels increase, leaving you free to enjoy enhanced sound quality at any volume.

 

Geen idee wat de standaard dikte draad is die richting accu loopt maar zal die toekomstig eens vervangen (als het wat warmer is). Ik zet de boel toch niet vol aan 🙂

bewerkt door RANDOMAN
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of het een dezelfde Infinity Amp is (hij ziet er wel hetzelfde uit met dezelfde draadkleuren) maar ik heb dit schema van Crutchfield gebruikt voor mijn XJ uit '97, zie attachment. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Infinity Wiring Information 1997 Jeep Cherokee.pdf

bewerkt door Adebisi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Adebisi:

Ik weet niet of het een dezelfde Infinity Amp is (hij ziet er wel hetzelfde uit met dezelfde draadkleuren) maar ik heb dit schema van Crutchfield gebruikt voor mijn XJ uit '97, zie attachment. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Infinity Wiring Information 1997 Jeep Cherokee.pdf

 Omdat de bouwjaren er bij staan is dit een  handig schema!

Die halve dag uitzoeken welke draadkleur wat is klopt wel aardig.😇

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...