Spring naar bijdragen

XJ 2000 storing op lpg


schneiders
 Share

Recommended Posts

Ben bezig met een XJ 4.0 uit 2000. Auto loopt en start goed op benzine, geen storingen.

Zodra ik overschakel op gas gaat het motor lampje branden en stationair onregelmatig lopen, bij uitlezen krijg ik ASD relais circuit open, er zit een prins installatie in.

Iemand een idee waar het fout zou kunnen gaan? Ik ben niet zo thuis in LPG storingen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk is die storing met CEL en ASD foutmelding een gevolg, en zit de oorzaak in de LPG systeem. Prins kun je apart uit laten lezen, de meeste LPG boeren kunnen dat wel doen. Zit een stekkertje voor aan de Prins computer. Als je er niet uit komt heb ik wel een adresje in Den Haag die dat kan uitlezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gas installatie is inmiddels uigelezen en daar kwamen geen gekke dingen uit. Volgens de gasspecialist is een storing in het motormanagement de oorzaak en zodra die is opgelost geeft ie op gas ook geen storing meer.

Nu heb ik mij eerst  verder verdiept in de asd relay storingsmelding, bij nadere inspectie is er een extra massa draad gemaakt naar het relais dat behoord zijn aarding van de PCM te krijgen. Als ik die massa eraf haal start de auto niet en blijft het relais klikken. Dus deze massa draad lost het probleem op voor wat betreft het inschakelen van het relais, alleen de PCM is het er niet mee eens en dat veroorzaakt de storingmelding.

Er zit nogal wat aangesloten op het asd relais, dus dat wordt zoeken in de bedrading. Op een garage factuur die bij de auto zit is vorig jaar melding gemaakt van de noodreparatie, met als aangegeven oorzaak "aansturingsdraad PCM onderbroken", of dat de oorzaak is valt te bezien.

Ik heb gedacht een draad van de PCM naar het relais te trekken, om te kijken of dat het probleem is.

Ik heb alleen geen goede FSM van een 2000 xj classic, iemand een suggestie, schema of link?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels de bedrading van het asd relais doorgemeten, de sturingsdraad vanaf de pcm is gewoon netjes verbonden met pootje 6 van het asd relais.

Er is dus een andere reden dat de pcm het asd relais niet vrijgeeft.

Als ik de stuurdraad van de pcm naar het asd relais aan massa hang, start en loopt de auto prima.

Ik ben weleens heel lang aan het klooien geweest en toen bleek het aan een beveiligings instelling van de PCM te liggen en zover kom ik met een allround uitleesinstrument niet in de PCM.

Iemand suggesties?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frank, stuurdraad vanaf de PCM naar het ASD relais even onderbreken en daar een klein, liefst led,  proeflampje aan hangen naar een plus. Het makkelijkst is dat dus op de plaats van het relais.

Dan kijken of het relais heel even wordt aangestuurd of helemaal niet na een reset.

Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

opgelost, was een relais behorend bij de gas installatie, zag hem ineens hangen naast de pcm.

Nieuwe erin van een paar euro en het asd relais schakelt netjes in.

Geeft nog steeds een storing op gas, maar in mijn zoektocht door de bedrading ben ik een paar geknoopte verbindingen tegengekomen bij de eerste lambda sonde, die eerst maar eens netjes solderen. En natuurlijk even opnieuw uitlezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan het meten geslagen bij lambda sonde 1 en ik meet op de signaaldraad vanaf de pcm 1.37 volt met lopende warme motor en alles aangesloten, ik lees overal dat dit tussen de 0,1 en 0,9 volt moet zijn. Zou dat betekenen dat lambda niet ok is? De lambda simulator maar even weggeknipt om een helder beeld te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vandaag het schema van de prins installatie opgevraagd bij de gasboer en zie dat de aansluiting van de gas installatie naar de lambda verkeerd is aangesloten.

In het Prins diagram staat de signaaldraad onderbroken, bij de cherokee zit een draad op de signaaldraad gesoldeerd en 1 draad op de bruine pcm ground. Raar omdat dat zo te zien vanaf dag 1 zo heeft gezeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is een wat ouder systeem van Prins, als ik de lambda bedrading ontkoppel naar de computer van de lpg installatie , loopt ie niet meer.

Als ik de pcm van de cherokee uitlees krijg ik ook de melding injector 1 t/m 6 onderbroken, zodra ik lpg inschakel, op dat moment gaat ook check engine branden.

De gasboer heeft me een injectie simulatie kastje van Prins meegegeven 1 rode voedingsdraad 6 zwarte draden voor naar de injectoren. Het gekke is dat dit simulatie kastje nu niet in het systeem is opgenomen.

Ik vermoed dat de 1e lambda niet goed werkt, als ik alles behalve de originele lambda bedrading weghaal, geeft de pcm bij live uitlezen aan dat hij rijk loopt, stinkt ook behoorlijk uit de uitlaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die injectie simulators gaan inderdaad erg vaak stuk, en veroorzaken CEL. Had ik ook gehad bij een 4L XJ, de nieuwere generatie kastjes hebben dan inderdaad een extra voeding en massa(?) nodig wat de oudere niet hebben. Is soldeer werk, de oudere generaties kun je alleen knippen, de nieuwere hebben een stekker. Die met stekker zijn ook een stuk beter.

Als de eerste lambda stuk is zou hij ook slecht op benzine moeten lopen zou je zeggen. Ik zou even navragen of lambdasignaal uit te programmeren is in de Prins. De kabel naar de lambda zit standaard bij de Prins installatie, maar op het moment dat dit softwarematig uitgeschakeld kan worden mag dit doorgeknipt worden. Stuk minder storingsgevoelig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de injectie simulator die ik gekregen heb van Rijnzicht Katwijk erin gesoldeerd, weg storings melding op lpg.

Loopt super op lpg en benzine.

Leuk van die jongens van garage Rijnzicht, ze kunnen niks aan je verdienen en helpen toch met een schema van de Prins installatie en geven de gebruikte simuator ook nog eens gratis mee.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi! Netjes gedaan Frank, hopelijk nu alles toppie.  

Had heel verkeerd kunnen aflopen met die zg reparatie van een zg garagebedrijf , het  ASD relais permanent aan massa hangen...... dat relais is een beveiliging. Dat is net zoiets als een spijker in je meterkast gebruiken.

Siert.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad Siert, als je dan de facturen ziet die door dat Amsterdamse bedrijf zijn uitgeschreven voor de voormalige eigenaar (meer dan 10.000 euro sinds 2010), zou je wat meer verwachten.

Mij is opgevallen dat storing zoeken lastig is, auto uitlezen is geen punt, gasinstallatie uitlezen ook geen probleem bij het inbouwstation. De werking van de gasinstallatie in combinatie met de motor, wel een probleem.

Het heeft mij 3 uurtjes gekost om alles uit te zoeken en te herstellen, materiaal 1 relais van 3 euro en een gratis simulatie kastje.

Met dank aan Siert en Ab voor de FSM en het meedenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dus de injectie module vervangen, origineel was het een eendraads kastje, vervangen voor het 6 draadskastje, waarvan 1 draad aangesloten, werkt ook.

Verder was de lambda naar de lpg computer anders aangesloten dan op dit schema, Paars zat op de pcm ground bijgeknoopt en Oranje zat bij de signaaldraad geknoopt.

Ik heb nu de aansluiting zoals op het schema, signaaldraad naar de pcm onderbroken en paars op de ene kant, oranje op de andere kant, zoals het hoort, loopt beter zo.

Ook de lambda sonde vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...