Spring naar bijdragen

Olie lekkage automaat bij kruiskoppeling (achter)


muis
 Share

Recommended Posts

Mijn 86er Gr Wagoneer lekte al langer olie bij de automatische versnellingsbak. Nu echter lijkt hij ook olie te lekken bij de achterste kruiskoppeling. Dus na de quadra  track maar voor het cardan naar de wielen. Gezien de kleur van de olie lijkt dit dezelfde te zijn die ik bijvul in de versnellingsbak?! Iemand enig idee wat er aan de hand is? Auto rijdt en schakelt prima. 

Graag een reactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar zit die kering dan? Ik vind het zo vreemd dat er rode olie lekt. De quadra track zit nog tussen de kruiskoppeling en de versnellingsbak. 

Ik erger me rot als het olie lekt. Daarom zou ik eigenlijk ook wel de versnellingsbak willen reviseren. Heeft iemand hier ervaring mee? Qua kosten waar moet ik aan denken? Heeft iemand een adres in de buurt van Den Haag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om die lekkage hoef je de bak niet te reviseren, de kering zit tussen de tussenbak en de automaatbak. Rode atf komt uit de automaatbak als het goed is, niet uit de quadratrack bak want daar zit andere olie in. Tussenbak eraf en de kering vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar zit die kering dan? Ik vind het zo vreemd dat er rode olie lekt. De quadra track zit nog tussen de kruiskoppeling en de versnellingsbak. 

Ik erger me rot als het olie lekt. Daarom zou ik eigenlijk ook wel de versnellingsbak willen reviseren. Heeft iemand hier ervaring mee? Qua kosten waar moet ik aan denken? Heeft iemand een adres in de buurt van Den Haag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijker is dat de automaatbak ergens anders lekt en de olie tijdens het rijden naar achter loopt, de kering is ervoor om de atf in de automaatbak te houden en de doorloop naar de tussenbak te blokkeren, als hij inderdaad lekt tussen de tussenbak en de automaat moet dat de pakking zijn die olie doorlaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die oudere automaatbakken lekken  vaak bij de shifter as of op de uitgaande as naar de tussenbak. Tussenbakken lekken bij de uitgaande assen (voor of achter) en bij de schakel as(sen).

Belangrijk is om dus eerst te bepalen waar de lekkage vandaan komt. En welke oliesoort er lekt. Je zal niet de eerste zijn waarbij de ATF uit de automaat de tussenbak in loopt, en de tussenbak ATF lekt. :wacko:

Dus Muis, op je rug onder de wagen, even schoon poetsen die hap, daarna een ritje doen en kijken waar het lekt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar zit die kering dan? Ik vind het zo vreemd dat er rode olie lekt. De quadra track zit nog tussen de kruiskoppeling en de versnellingsbak. 

Ik erger me rot als het olie lekt. Daarom zou ik eigenlijk ook wel de versnellingsbak willen reviseren. Heeft iemand hier ervaring mee? Qua kosten waar moet ik aan denken? Heeft iemand een adres in de buurt van Den Haag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3168F658-8F31-4334-AD30-4E9CF8BD001A.thumb.jpeg.c6beebc0478cb4ecc87f68852ec1a3d1.jpegC42BDF07-0CD9-4B02-B1B2-986EF1B7221E.thumb.jpeg.be1745b3301b34bfcc93414e681e111e.jpegA93B68C0-6566-4865-9162-ED71944AA00D.thumb.jpeg.50088183295cc7f78fb07bcc610ab840.jpegF210D2DC-B446-42AE-A752-035642701332.thumb.jpeg.3ad52a679cbf22af818cee085c3cbd64.jpeg

 

nou ik ben eronder gekropen en heb een aantal foto’s. Er zijn dus 2 problemen: 1. Het lekt op de kruiskoppeling. Op de foto zie je duidelijk dat de druppels tegen de wand (tank) aan slaan door de roterende as. Dit is rode olie!

probleem 2: dit is echt de automaat. Maar is de lekkage uitsluitend afkomstig uit de pakking van karterpan of is er meer aan de hand. Het ziet er zo vochtig uit boven de pan. Zie ook foto’s? De huidige pan niet origineel (wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgaand op de foto’s zou ik zeggen, lekkage op de automaat is waarschijnlijk de keering van de shifter as. Lekkage op de tussenbak is waarschijnlijk de keering van de yoke. Ik zeg waarschijnlijk omdat je de boel goed schoon en droog moet hebben om de exacte oorzaak te vast te stellen.

Deze lekkages zijn geen zaken waarvoor  revisie nodig is. 

Waarom de olie die uit de tussenbak lekt rood is, geen idee. Je zou de vulplug eruit kunnen draaien en kijken welke kleur de olie heeft. En, nog belangrijker, of deze niet te vol zit. Dan is het waarschijnlijk dat er olie lekt van de automaat naar de tussenbak. Dit zou dan de rode kleur verklaren....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minutes ago, Ab said:

Afgaand op de foto’s zou ik zeggen, lekkage op de automaat is waarschijnlijk de keering van de shifter as. Lekkage op de tussenbak is waarschijnlijk de keering van de yoke. Ik zeg waarschijnlijk omdat je de boel goed schoon en droog moet hebben om de exacte oorzaak te vast te stellen.

Deze lekkages zijn geen zaken waarvoor  revisie nodig is. 

Waarom de olie die uit de tussenbak lekt rood is, geen idee. Je zou de vulplug eruit kunnen draaien en kijken welke kleur de olie heeft. En, nog belangrijker, of deze niet te vol zit. Dan is het waarschijnlijk dat er olie lekt van de automaat naar de tussenbak. Dit zou dan de rode kleur verklaren....

Zo is dat, kijk ook nog even naar de vulpijp o ring, is ook vaak een lekkage oorzaak. Alles goed droogmaken en kijken waar de olie vandaan komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga er maar vanuit dat het inderdaad de keerring van de shifteras is zoals al gezegd door Ab. Alle Torqueflite  bakken gaan daar op lekken. Die lekkende olie zakt naar het laagste punt en wordt tijdens het rijden naar achteren geblazen, vandaar die rode kleur.

Daarnaast vind ik de smurrie op de carterpan ook niet deftig...

Alhoewel de keerring prima zelf is te vervangen , raad ik je dat niet aan. Slimmer is om ook direct bakolie en filter te vernieuwen, dan lig je niet in de drup onder je auto te klooien.

Een goed adres in de buurt is Abraham Sluijter , Rotterdam.

Succes, siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...