Spring naar bijdragen
Arjanw

Koppakking lek.

Recommended Posts

Mijn XJ verliest al geruime tijd wat koelvloeistof maar er is niets te zien aan de buitenkant. Vandaag maar even naar de garage geweest om de boel af te persen. Daar aangekomen de motor wat laten afkoelen. De monteur kwam even kijken en constateerde dat de koelslangen hard waren. M.a.w. er stond redelijk wat druk op. Hij vertelde dat dit te wijten is aan een lekke koppakking. Door de lekkage gaat de druk vanuit de cilinders het koelsysteem in.

Dit verklaard ook misschien wel dat het koelvloeistof reservoir leegloopt als de XJ op de parkeerplaats staat. TIjdens het afkoelen wordt er door de lekkage koelvloeistof opgezogen door de cilinders?

Komt dit iemand bekend voor? Wat voor tests kan men uitvoeren om er zeker van te zijn dat het de koppakking is?

Ik ben niet vies van een robbertje sleutelen maar ik wil wel zeker weten dat ik de juiste dingen doe / repareer..   

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Arjan,

 

bij mijn XJ Sport uit 2000 had ik ook de misterieuze verdwijning van koelvloeistof.... scheur in de kop. Als je bij mij bijdragen kijkt kan je zien waarover ik het heb. Check maar eens. Wellicht heb je er iets aan... 

 

groet,

Martin

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Ab:

Is het koelsysteem ook afgeperst? En uitlaatgassen gecheckt op verbrande koelvloeistof?

Nee, de monteur zei dat er al zoveel druk op de leidingen stond dat dit niet niet nodig was. De dop eraf halen kon sowieso niet door de druk.

Uitlaatgassen zijn ook niet gecheckt.

Als er zoveel druk op de leidingen staat en je ziet nergens koelvloeistof uitkomen. Wat kan het dan anders zijn buiten een lekke koppakking?

Ik hoop dat je goed nieuws hebt voor mij? 😥

bewerkt door Arjanw

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen Arjan,

als de motor nu koud is zou je de olie vuldop er eens kunnen afdraaien. Als aan de binnenkant van de dop een soort crème achtige substantie zit, loopt de koelvloeistof in je olie. Hoogstwaarschijnlijk via een scheurtje in de kop, of idd via een lekke koppakking zodat de olie via een spleetje uit het koelkanaaltje lekt. Haal het kleppen deksel er maar eens af, dan kun je het helemaal goed zien. Kan je direct checken welk gietnummer je kop heeft. 0331 is not good! 😳 

 

hartelijke groet,

Martin

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Arjanw:

Nee, de monteur zei dat er al zoveel druk op de leidingen stond dat dit niet niet nodig was. De dop eraf halen kon sowieso niet door de druk.

Uitlaatgassen zijn ook niet gecheckt.

Ik hoop dat je goed nieuws hebt voor mij? 😥

In mijn optiek wel een makkelijke manier om diagnose te stellen.....

Helaas heb ik geen goed nieuws voor je. Er is duidelijk een probleem met de koelvloeistof, maar geen duidelijkheid over de oorzaak.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht kan ik nog eens vragen bij de garage of ze de test willen uitvoeren.

Ik heb inmiddels al, buiten de cilinderkop, de benodigde onderdelen besteld. Als de boel er dan toch af moet dan ook maar gelijke een nieuwe thermostaat + behuizing, waterpomp + toevoerbuisje, kleppendeksel en radiatorslangen.

Wil eerst even rondkijken / horen wie er nog een kop heeft liggen en of ik deze nieuw of gebruikt zal nemen of die van mijzelf als de kop niet gescheurd is. Uiteraard zal het dan geen 0331 worden. 

Wie heeft er nog een goede liggen voor weinig? Of weet waar er 1 te krijgen is? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Die kop is zowieso gescheurd, helaas hebben alle xj van dit bouw jaar dat probleem, advies koop een nieuwe kop (ca 600 euro) vraag maurice van dit forum

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei schneiders:

Die kop is zowieso gescheurd, helaas hebben alle xj van dit bouw jaar dat probleem, advies koop een nieuwe kop (ca 600 euro) vraag maurice van dit forum

Dank voor je advies! Ik heb Maurice al een pm gestuurd. 

Van welke bouwjaren passen de koppen op een 2001?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 hour ago, Arjanw said:

Dank voor je advies! Ik heb Maurice al een pm gestuurd. 

Van welke bouwjaren passen de koppen op een 2001?

De koppen van oudere bouwjaren passen ook, in ieder geval af 1997.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15/9/2018 om 5:18 PM zei Arjanw:

Beste Jeep eigenaren, 

Ik sta op het punt een Jeep Cherokee uit 2000 aan te gaan schaffen. Er staat 134.000 km op de teller. Nu ben ik mij al een tijdje aan het inlezen over dit model maar blijf de verhalen over de gescheurde kop tegen komen. Ik begin mij hier nu wel een beetje zorgen over te maken omdat ik geen sleutelaar ben. Is er een mogelijkheid om aan de buitenkant te zien of het om een 0331 kop gaat? Of aan het exacte bouwjaar? Dit is 18-07-2000. 

Alvast bedankt voor jullie reacties. 

Gr. 

Pim

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

 

In dit draadje hieronder wordt met foto’s uitgelegd hoe je een 0331 cilinderkop kunt herkennen. Niet alle 0331 koppen uit de bouwjaren 2000 en 2001 scheuren. Regelatig onderhoud van het koelsysteem voorkomt veel problemen.

https://wranglertjforum.com/threads/how-to-identify-0331-or-tupy-head.8112/

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij wordt hier te snel geschakeld.

Diagnose koppaking lekkage of gescheurde kop door alleen harde slangen is erg globaal.

Als er inderdaad uitlaatgassen in het koelwatercircuit komen dan kan je dat meten. zijn setjes voor te koop of met een co meter (welke ook voor APK gebruikt wordt).

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen, inmiddels heb ik bij Maurice de nodige onderdelen besteld en zijn binnen. De kop duurde erg lang vanwege de overtocht van Amerika naar NL.  Volgende is binnen: cilinderkop, distributie ketting, thermostaathuis, waterpomp, kleppendeksel, achterste krukas keering en vele pakkingen.

Ik zal foto's van de vorderingen z.s.m. posten met daarbij mijn ervaringen.

De cilinderkop is er inmiddels af en daarbij ook alles wat eraf moest om zover te komen.

Op dit moment bezig met de oliepan en krijg deze er niet onderuit. Ik kom net 2cm tekort.

Ik wil niet de as er onderuit halen. Hebben jullie tips?

 

 

20190105_132957.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Neem aan dat de vooras vrij hangt maar dat je nog net iets tekort komt. Als je nu een schokbreker aan de onderzijde los haalt, liefst passagiers kant, lukt het wel om de pan te verwijderen.

Succes, siert.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei REAL STRANGLER:

Neem aan dat de vooras vrij hangt maar dat je nog net iets tekort komt. Als je nu een schokbreker aan de onderzijde los haalt, liefst passagiers kant, lukt het wel om de pan te verwijderen.

Succes, siert.

X2

Been there, done that..... 🙂

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Arjanw:

Ik zal foto's van de vorderingen z.s.m. posten met daarbij mijn ervaringen.

Maak je er een nieuw topic van?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

ik kreeg ondanks het zakken van de as bij mijn 2000 XJ nog steeds de pan er niet uit, heb toen de bouten uit de voorste motorsteunen los gehaald en het blok iets opgekrikt

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Neem aan dat de vooras vrij hangt maar dat je nog net iets tekort komt. Als je nu een schokbreker aan de onderzijde los haalt, liefst passagiers kant, lukt het wel om de pan te verwijderen.

Succes, siert.

Ik had al beide schokbrekers los gehaald omdat deze ook vervangen worden. Maar nog steeds niet voldoende ruimte..

Volgens Haynes moet ook de stuurdemper los gemaakt worden maar geeft dit as nog ruimte om te zakken?

Ik heb wel de tussenbak 2,5cm laten zakken om aandrijflijn geluiden te laten verdwijnen. Kan dit de oorzaak zijn?

 

 

bewerkt door Arjanw
Verduidelijking

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Ok, dan moet je de 2 bouten van de onderste wieldraagarmen even los nemen, of met een krikje het blok wat liften. 

Bedankt Siert,

Het is gelukt. De twee draagarmen los gemaakt en toen voldoende ruimte om de oliepan te verwijderen. Ook de voorste aandrijfas los gemaakt anders kon ik de bout van de draagarm niet bereiken met de slagmoersleutel.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×