Spring naar bijdragen
Arjanw

Transfer Case Drop

Recommended Posts

Wie heeft er nog een transfer case drop set liggen voor een XJ 4.0 uit 2001?

Ik heb een extra blad toegevoegd aan het bestaande verenpakket en heb nu last van resonantie uit de aandrijflijn. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar heb je geen TC drop voor nodig, tenzij dat je nu boven de originele rijhoogte zit. De add-a-leaf heeft je weer in de buurt van de originele positie gebracht nadat je lange tijd daaronder bent geweest.....

Waarschijnlijk een kruisje dat al slecht was, die nu door de andere hoek wat protesteert. Zijn je kruisjes smeerbaar? Anders even de aandrijf as demonteren en kijken of de kruisjes gangbaar zijn. Vier boutjes lossen en je weet het.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Ab:

Daar heb je geen TC drop voor nodig, tenzij dat je nu boven de originele rijhoogte zit. De add-a-leaf heeft je weer in de buurt van de originele positie gebracht nadat je lange tijd daaronder bent geweest.....

Waarschijnlijk een kruisje dat al slecht was, die nu door de andere hoek wat protesteert. Zijn je kruisjes smeerbaar? Anders even de aandrijf as demonteren en kijken of de kruisjes gangbaar zijn. Vier boutjes lossen en je weet het.

Oké bedankt Ab voor de tip. Ga ik zeker controleren!

Zoals je op de foto kan zien is de XJ toch een heel eind omhoog gekomen na de budget add-a-leave dat hij nu wat voorover hangt. Afgelopen weekend ZJ springveren gemonteerd omdat deze een 1 inch verhoging zouden geven. Echter is het resultaat niet veel anders dan de oude situatie. Aankomend weekend wat bussen plaatsen boven de springveren om de XJ weer wat horizontaler te krijgen.

 

20180913_072527_resized (2).jpg

Wat denken jullie? Is dit de standaard hoogte voor een XJ?

bewerkt door Arjanw

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
12 hours ago, Arjanw said:

Oké bedankt Ab voor de tip. Ga ik zeker controleren!

Zoals je op de foto kan zien is de XJ toch een heel eind omhoog gekomen na de budget add-a-leave dat hij nu wat voorover hangt. Afgelopen weekend ZJ springveren gemonteerd omdat deze een 1 inch verhoging zouden geven. Echter is het resultaat niet veel anders dan de oude situatie. Aankomend weekend wat bussen plaatsen boven de springveren om de XJ weer wat horizontaler te krijgen.

 

20180913_072527_resized (2).jpg

Wat denken jullie? Is dit de standaard hoogte voor een XJ?

Stock is het 17" (43cm) achter en 17,5" (44,5cm) voor, gemeten vanuit het center van het wiel tot je wielkast bumper.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Met ook 16” wielen meet ik bij mijn XJ vanaf de onderzijde van het spatbord tot maaiveld dacht ik 75 cm na het monteren van hulpveren. Hulpveren scheelde 4 cm.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Adebisi:

Stock is het 17" (43cm) achter en 17,5" (44,5cm) voor, gemeten vanuit het center van het wiel tot je wielkast bumper.

Oké, Mij mij is het nu achter 49cm en voor 48 cm. Indien het niet de kruisjes zijn dan toch maar een TC drop?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minutes ago, Arjanw said:

Oké, Mij mij is het nu achter 49cm en voor 48 cm. Indien het niet de kruisjes zijn dan toch maar een TC drop?

Zelf heb heb ik mijn XJ met 1-2" verhoogd vanuit zeer doorgezakte bladen en had daarna last van trillingen, dit bleek zoals @Ab al aangaf mijn kruisjes te zijn door de iets nieuwe hoek. Al zit je iets hoger, ik zou zelf daar beginnen om dingen uit te sluiten. Naast een TC-drop zou het ook kunnen dat je je banden misschien moet uitlijnen na de lift. Als je toch kruisjes moet vervangen, het was een vrij makkelijk klusje met dit gereedschap https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=2784314&jsn=300 en een verlengde breaker bar.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Mocht de hoek van de aandrijfas de oorzaak zijn, zou ik er eerder voor kiezen om de pinion naar beneden te brengen middels een spie tussen de veer en de as in plaats van de tc te verlagen. Gezien de geringe verhoging zal de hoek van de as niet gigantisch gewijzigd hoeven worden. Ik ga er hierbij even vanuit dat de trilling van achter komt. Heb je al geprobeerd om de voorste aandrijfas er tussenuit te halen om te bepalen of de trilling van voor of achter komt?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi Jeepee, Ook een goed idee alhoewel het makkelijker lijkt (voor mij als Noob althans) om te TC te verlagen. 2 stuks rechthoekige kokerbalk 15x5x2cm, paar gaten erin en langere bouten en dat zou de klus moeten klaren.

Even voor mijn beeldvorming: Je bedoelt een spie plaatsen aan de achterzijde waar de as en de bladveren samenkomen en aan elkaar vastzitten met 2 veerstroppen?

Wat is het voordeel / verschil tussen een spie en een TC?

Ik heb nog niet de voorste aandrijfas verwijderd. Is wel een goed idee, trouwens.. Ik ging er automatisch vanuit dat achter de boosdoener moest zijn daar het geluid ontstond nadat ik een extra bladveer had geplaatst.    

Als deze as er dan uit is kan ik gelijk het kruisje goed controleren.

Deze XJ houdt mij aardig bezig. Naast dit heeft ie waarschijnlijk ook nog een lekke koppakking..

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Het voordeel is dat de motor/bak/tussenbak t.o.v. de carrosserie dezelfde positie houden en alles netjes past zonder te wringen. Wanneer je met de auto offroad gaat heeft het als voordeel dat je over een net iets dikker boomstammetje of bultjes kunt rijden zonder vast te komen staan. De wiggen worden inderdaad tussen de bladveer en de as geplaatst en vastgehouden door de veerstroppen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15/9/2018 om 7:41 PM zei JeePee:

Het voordeel is dat de motor/bak/tussenbak t.o.v. de carrosserie dezelfde positie houden en alles netjes past zonder te wringen. Wanneer je met de auto offroad gaat heeft het als voordeel dat je over een net iets dikker boomstammetje of bultjes kunt rijden zonder vast te komen staan. De wiggen worden inderdaad tussen de bladveer en de as geplaatst en vastgehouden door de veerstroppen.

Hoi Jeepee, Zijn deze wiggen zelf te maken of waar zijn deze anders verkrijgbaar? Door de extra bladveer had ik al weinig schroefdraad over op de veerstrop dus zal ik ook hiervan nieuwe moeten aanschaffen.

  

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf maken kan, maar kant en klaar kopen is wel zo makkelijk ( bijv. Rubicon Express of Warrior). Informeer maar eens bij 4offroad, jeepparts.nl, B&S etc.

Als er weinig draad meer op de stroppen over is, is het inderdaad raadzaam om deze te vervangen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Spietjes set van RE heb ik nog liggen.....

Bij onze vorige XJ eerst de add a leaf en later ook een verenlift gedaan. Bij de laatste waren spietjes nodig.

Bij de huidige XJ een RE 2” lift en geen spieën. Bij alle waren andere veerstroppen nodig en wat nieuwe kruisjes.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×