Spring naar bijdragen
Ab

“No bus” storing

Recommended Posts

Een week of drie geleden is onze XJ zomaar stilgevallen op de snelweg. Zonder ongelukken de vluchtstrook weten te bereiken en daar geprobeerd de wagen opnieuw te starten, startmotor gaat rond, motor slaat niet aan. Toen geprobeerd de DTC uit te lezen met de sleutel-truc, geen succes.

Dus de wegenwacht gebeld en die was er gelukkig snel. Diverse controles gedaan en met hun OBD lezer geprobeerd de DTC uit te lezen, geen succes. Inmiddels was op het instrumenten paneel het SKIM lampje gaan branden en ook verscheen er in de kilometerteller display de melding “No bus”.

Zelfs een tweede wegenwacht erbij, maar ook samen kwamen de mannen er niet uit. Auto afgesleept en nu thuis en tijd om te sleutelen.

Eerst de accu maar eens opgeladen, deze was ondertussen leeg gestart. Alle zekeringen gecontroleerd en diverse massa verbindingen schoongemaakt. Ook de instrumentcluster gedemonteerd en stekkers op corrosie gecheckt, schijnt een vaak voorkomende oorzaak van de “No bus” melding te zijn. Geen succes, startmotor gaat rond, slaat niet aan. Nog steeds “No bus” en brandend SKIM lampje.

Brandstof druk gecheckt, is voldoende. Nog niet op vonk gecontroleerd, is wat lastig met de bobinerails.

Toen de stuurkolom open geschroefd en SKIM gedemonteerd om te kunnen meten of B+ en ACC + aanwezig zijn, en dat zijn ze. Diverse belangrijke sensors CPS CKS TPS en MAP gecontroleerd of deze de 5V voedingspanning en massa hebben, dat hebben ze. Stekkers en bedrading van de PCM gecontroleerd, geen corrosie, zijn schoon. Uitlezen met  de eigen OBD lezer nog steeds niet mogelijk, deze zegt “ geen communicatie”. Het lijkt toch een serieuze storing in het canbus systeem (CCD).

Via de canbus communiceren een aantal belangrijke modules met elkaar, belangrijkste zijn de PCM (motormanagment, SKIM (sleutelherkennig) en TCM (automaat controller). Het lijkt erop dat of de communicatie verstoord/onderbroken is of een module niet meer werkt.

Na veel inlezen in de FSM de CCD bedrading schema’s gevonden en ook de splicepoint locations. Morgen de kabelboom open peuteren en deze controleren. Hopelijk vindt ik daar iets, anders wordt het een lastig verhaal.....

Heeft iemand hier ervaring mee, die “No bus” in combinatie met SKIM?

En wat heb je gedaan om het opgelost te krijgen? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou AB, je hebt niet stilgezeten! Zo een beetje alles al gecontroleerd.

Wat ik je aanraad is om de PCM te wisselen met een andere. Ook als de SKIM in komt, heeft de motor toch 20 sec gedraaid en weet je dat je een PCM probleem hebt.

Succes, siert.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt de accu opgeladen, maar heb je de auto ook al een keer compleet spanningsloos gemaakt?

Na opnieuw op spanning zetten proberen de canbus componenten zich weer opnieuw aan te melden op het systeem.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet een voeding probleem? Wanneer spanning onder drempel waarde komt werk can niet meer. Dan is onderlinge communicatie niet meer mogelijk evenals uitlezen. ( dit gaat via can h op obd stekker?) Heb geen ervaring met xj canbus. Je kunt can h en l nog doormeten op weerstand naar massa met stekkers los op de betreffende computers.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Nou AB, je hebt niet stilgezeten! Zo een beetje alles al gecontroleerd.

Wat ik je aanraad is om de PCM te wisselen met een andere. Ook als de SKIM in komt, heeft de motor toch 20 sec gedraaid en weet je dat je een PCM probleem hebt.

Succes, siert.

Heb ik ook al aan zitten te denken, maar nog niet gedaan. Ik heb er nog eentje liggen van een 97er zonder SKIM.

 

18 uur geleden zei JeePee:

Je hebt de accu opgeladen, maar heb je de auto ook al een keer compleet spanningsloos gemaakt?

Na opnieuw op spanning zetten proberen de canbus componenten zich weer opnieuw aan te melden op het systeem.

Nee, nog niet gedaan. Denk niet dat het een aanmeldprobleem is overgens...... maar proberen kan geen kwaad.

 

5 uur geleden zei stephan:

Niet een voeding probleem? Wanneer spanning onder drempel waarde komt werk can niet meer. Dan is onderlinge communicatie niet meer mogelijk evenals uitlezen. ( dit gaat via can h op obd stekker?) Heb geen ervaring met xj canbus. Je kunt can h en l nog doormeten op weerstand naar massa met stekkers los op de betreffende computers.

Drempelwaarde heb ik niet gecontroleerd. Wel gemeten op de Can lijn of er uberhaupt spanning op stond, was wisselend tussen de 2,5 en 3,5 Volt.

Wat zouden deze waarde's moeten zijn? Heb dit nog niet gevonden in de FSM.

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Een scope heb je niet denk ik? Met scope geld meestal voor can h 2.5v en 3.5v. Voor can l 2.5 en 1.5 v. Met multie meter is can h 2.7v en voor can l 2.2v gemiddeld. Dit is wat ik nog herinner van een cursus ooit,  echter specifiek van een xj weet ik weinig.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei RANDOMAN:

Hier veel info over no bus skim skis etc. Misschien heb je er wat aan. Welk bouwjaar is jouw jeep?

 

http://www.jeepforum.com/forum/f11/last-straw-2210265/#/topics/2210265?page=4

Ja, die had ik ook gelezen, maar kwam er niet verder mee. Bouwjaar is 2001

 

46 minuten geleden zei stephan:

Een scope heb je niet denk ik? Met scope geld meestal voor can h 2.5v en 3.5v. Voor can l 2.5 en 1.5 v. Met multie meter is can h 2.7v en voor can l 2.2v gemiddeld. Dit is wat ik nog herinner van een cursus ooit,  echter specifiek van een xj weet ik weinig.

Scope heb ik niet. Liever zou ik de DRBIII hebben, daar kan veel meer mee.... Cursus, ja hier ook zoiets, maar zeker 10 jaar geleden, is wat roestig geworden die info. :-)

 

@JeePee Batterij truc hielp niet.

 

@REAL STRANGLER Je opmerking zetten me aan het denken, dus toch even die 97er PCM erbij gepakt en erin gestoken. Met contact aan, was de wagen nu wel uit te lezen! Heb m niet gestart want 97 is distributeur/bobine onsteking en 01 een bobine-rail, zou dus niet gelopen hebben. Ook de TCM was nu uitleesbaar.

Kan hier dus wel mee concluderen dat mijn huidige PCM overleden is.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Andere PCM met zelfde nummer gevonden op ebay en gekocht. Nu maar wachten.....

Oude PCM even open geschroefd, een processor is kapot. Duidelijk einde oefening.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Ab:

Andere PCM met zelfde nummer gevonden op ebay en gekocht. Nu maar wachten.....

Oude PCM even open geschroefd, een processor is kapot. Duidelijk einde oefening.

SPANNEND!! 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Houd ons op de hoogte. De tweede is bij mij onderweg.

Ik lees overal overigens dat bij xj uit 98 tot 2001 die dingen vin geprogrammeerd moeten worden...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

VIN en km.stand kijk ik of ik deze later met DRB3 kan laten programmeren.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×