Spring naar bijdragen

“No bus” storing


Ab
 Share

Recommended Posts

Een week of drie geleden is onze XJ zomaar stilgevallen op de snelweg. Zonder ongelukken de vluchtstrook weten te bereiken en daar geprobeerd de wagen opnieuw te starten, startmotor gaat rond, motor slaat niet aan. Toen geprobeerd de DTC uit te lezen met de sleutel-truc, geen succes.

Dus de wegenwacht gebeld en die was er gelukkig snel. Diverse controles gedaan en met hun OBD lezer geprobeerd de DTC uit te lezen, geen succes. Inmiddels was op het instrumenten paneel het SKIM lampje gaan branden en ook verscheen er in de kilometerteller display de melding “No bus”.

Zelfs een tweede wegenwacht erbij, maar ook samen kwamen de mannen er niet uit. Auto afgesleept en nu thuis en tijd om te sleutelen.

Eerst de accu maar eens opgeladen, deze was ondertussen leeg gestart. Alle zekeringen gecontroleerd en diverse massa verbindingen schoongemaakt. Ook de instrumentcluster gedemonteerd en stekkers op corrosie gecheckt, schijnt een vaak voorkomende oorzaak van de “No bus” melding te zijn. Geen succes, startmotor gaat rond, slaat niet aan. Nog steeds “No bus” en brandend SKIM lampje.

Brandstof druk gecheckt, is voldoende. Nog niet op vonk gecontroleerd, is wat lastig met de bobinerails.

Toen de stuurkolom open geschroefd en SKIM gedemonteerd om te kunnen meten of B+ en ACC + aanwezig zijn, en dat zijn ze. Diverse belangrijke sensors CPS CKS TPS en MAP gecontroleerd of deze de 5V voedingspanning en massa hebben, dat hebben ze. Stekkers en bedrading van de PCM gecontroleerd, geen corrosie, zijn schoon. Uitlezen met  de eigen OBD lezer nog steeds niet mogelijk, deze zegt “ geen communicatie”. Het lijkt toch een serieuze storing in het canbus systeem (CCD).

Via de canbus communiceren een aantal belangrijke modules met elkaar, belangrijkste zijn de PCM (motormanagment, SKIM (sleutelherkennig) en TCM (automaat controller). Het lijkt erop dat of de communicatie verstoord/onderbroken is of een module niet meer werkt.

Na veel inlezen in de FSM de CCD bedrading schema’s gevonden en ook de splicepoint locations. Morgen de kabelboom open peuteren en deze controleren. Hopelijk vindt ik daar iets, anders wordt het een lastig verhaal.....

Heeft iemand hier ervaring mee, die “No bus” in combinatie met SKIM?

En wat heb je gedaan om het opgelost te krijgen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet een voeding probleem? Wanneer spanning onder drempel waarde komt werk can niet meer. Dan is onderlinge communicatie niet meer mogelijk evenals uitlezen. ( dit gaat via can h op obd stekker?) Heb geen ervaring met xj canbus. Je kunt can h en l nog doormeten op weerstand naar massa met stekkers los op de betreffende computers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Nou AB, je hebt niet stilgezeten! Zo een beetje alles al gecontroleerd.

Wat ik je aanraad is om de PCM te wisselen met een andere. Ook als de SKIM in komt, heeft de motor toch 20 sec gedraaid en weet je dat je een PCM probleem hebt.

Succes, siert.

Heb ik ook al aan zitten te denken, maar nog niet gedaan. Ik heb er nog eentje liggen van een 97er zonder SKIM.

 

18 uur geleden zei JeePee:

Je hebt de accu opgeladen, maar heb je de auto ook al een keer compleet spanningsloos gemaakt?

Na opnieuw op spanning zetten proberen de canbus componenten zich weer opnieuw aan te melden op het systeem.

Nee, nog niet gedaan. Denk niet dat het een aanmeldprobleem is overgens...... maar proberen kan geen kwaad.

 

5 uur geleden zei stephan:

Niet een voeding probleem? Wanneer spanning onder drempel waarde komt werk can niet meer. Dan is onderlinge communicatie niet meer mogelijk evenals uitlezen. ( dit gaat via can h op obd stekker?) Heb geen ervaring met xj canbus. Je kunt can h en l nog doormeten op weerstand naar massa met stekkers los op de betreffende computers.

Drempelwaarde heb ik niet gecontroleerd. Wel gemeten op de Can lijn of er uberhaupt spanning op stond, was wisselend tussen de 2,5 en 3,5 Volt.

Wat zouden deze waarde's moeten zijn? Heb dit nog niet gevonden in de FSM.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

52 minuten geleden zei RANDOMAN:

Hier veel info over no bus skim skis etc. Misschien heb je er wat aan. Welk bouwjaar is jouw jeep?

 

http://www.jeepforum.com/forum/f11/last-straw-2210265/#/topics/2210265?page=4

Ja, die had ik ook gelezen, maar kwam er niet verder mee. Bouwjaar is 2001

 

46 minuten geleden zei stephan:

Een scope heb je niet denk ik? Met scope geld meestal voor can h 2.5v en 3.5v. Voor can l 2.5 en 1.5 v. Met multie meter is can h 2.7v en voor can l 2.2v gemiddeld. Dit is wat ik nog herinner van een cursus ooit,  echter specifiek van een xj weet ik weinig.

Scope heb ik niet. Liever zou ik de DRBIII hebben, daar kan veel meer mee.... Cursus, ja hier ook zoiets, maar zeker 10 jaar geleden, is wat roestig geworden die info. :-)

 

@JeePee Batterij truc hielp niet.

 

@REAL STRANGLER Je opmerking zetten me aan het denken, dus toch even die 97er PCM erbij gepakt en erin gestoken. Met contact aan, was de wagen nu wel uit te lezen! Heb m niet gestart want 97 is distributeur/bobine onsteking en 01 een bobine-rail, zou dus niet gelopen hebben. Ook de TCM was nu uitleesbaar.

Kan hier dus wel mee concluderen dat mijn huidige PCM overleden is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
3 uur geleden zei Ab:

Nee, nog niet.

De andere PCM is binnen en zit erin. De “no bus” melding is weg en alles is weer uit te lezen. Start nog niet i.v.m de sleutelherkenning. Hiervoor is de XJ nu naar de specialist om deze met de DRB 3 te programmeren.

Oké, mooi! Klinkt wel als een prijzige kwestie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

XJ is weer thuis, gerepareerd en wel! 

CarService Tiel heeft de computer opnieuw geprogrammeerd en het asje van de nokkenassensor vervangen, daarna werkte alles weer naar behoren. De oorzaak van het stilvallen van de auto lijkt te liggen bij het vastlopen van het asje, waardoor het de PCM dit signaal mist en er geen ontsteking meer plaats vindt. Hij is waarschijnlijk in één klap vastgelopen en de tanden er zelfs af gebroken zijn. Wat de oorzaak is van het overlijden van de PCM is niet duidelijk.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Ab:

XJ is weer thuis, gerepareerd en wel! 

CarService Tiel heeft de computer opnieuw geprogrammeerd en het asje van de nokkenassensor vervangen, daarna werkte alles weer naar behoren. De oorzaak van het stilvallen van de auto lijkt te liggen bij het vastlopen van het asje, waardoor het de PCM dit signaal mist en er geen ontsteking meer plaats vindt. Hij is waarschijnlijk in één klap vastgelopen en de tanden er zelfs af gebroken zijn. Wat de oorzaak is van het overlijden van de PCM is niet duidelijk.....

Uit je verhaal zou ik haast concluderen dat de PCM dan niet de oorzaak was en ook niet vervangen hoeft te worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even wat plaatjes....

 

Waar het gedonder mee begon, de No Bus melding.

large.IMG_1726a.jpg.1a6aadc12e192c005389

large.IMG_1724a.jpg.bda22adde8b04f95eb29

De oude en "nieuwe" PCM naast elkaar op de werkbank.

 

large.IMG_1604a.jpg.475d8856ac4bed6e5e22

De oude en kapotte PCM maar even open geschroefd....

 

large.IMG_1605a.jpg.1f30908acaa991e782d6

Schade aan de processor, basten in het huis en twee pootjes verbrand.

 

large.IMG_1884a.jpg.0c928babf39af8c4444b

De vastgelopen camshaft-positionsensor drive assembly op de werkbank

 

large.IMG_1885a.jpg.e654b01da07cef587c78

Tanden afgebroken....

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...