Spring naar bijdragen

Cruise control Grand Cherokee 2004 uitgevallen.


Recommended Posts

Beste Grand Cherokee vrienden,

Sinds kort is mijn cruise control ermee gestopt.

Vrijdagochtend heb ik de boordcomputer laten uitlezen; de receptionist maakte me niet echt vrolijk door te zeggen dat het onderzoeken van de storing ruim een dag à 135 euro per uur ging kosten.

Het leek me in ieder geval een goed plan om lid te worden van dit forum en hoop dat iemand me op de goede weg kan zetten...

Op de factuur staan 2 foutcodes: P1683 en P1595. Ik kreeg ook het diagnoserapport erbij.

Zelf heb ik niet zoveel verstand van deze conplexere electronica, maar hoop dat iemand dezelfde storing al eens heeft meegemaakt en hoe die is verholpen.

Wil eind van de maand richting Frankrijk op vakantie en een cruise control is dan wel handig... 

Alvast mijn hartelijke dank voor eventuele reacties!

 

Vriendelijke groeten,

Henk Weijerstrass

Zwaag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Deadeye,

Bedankt voor je snelle reactie! Op de terugweg van de garage afgelopen vrijdag deed de cruise control het weer prima (inschakelen, remmen, weer inschakelen, accellereren en vertragen met de rechtse stuurschakelaar), maar na een korte stop ging (na de cruise control te hebben ingeschakeld) het lampje cruise wel branden, maar schakelde de cruise niet in. Na nog een keer drukken ging ook het lampje uit. Wederom alvast bedankt mocht je nogmaals reageren! Alle hulp is meegenomen...

Vriendelijke groeten,

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trouble Code: P1595


 

Speed Control Solenoid Circuit Failure

Possible Causes:


 

 
S/C power supply circuit is open (test power from Brake switch)
 
 
S/C vacuum solenoid control circuit open or shorted to ground
 
 
S/C vent solenoid control circuit is open or shorted to ground
 
 
S/C vacuum or vent solenoid is damaged or has failed
 
 
PCM has failed

Trouble Code: P1683
 

Speed Control Relay Or Driver Circuit Malfunction

Possible Causes:


 

 
S/C power supply circuit is open or shorted to ground
 
 
S/C dump solenoid (servo) is damaged or has failed
 
 
PCM has failed
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Deadeye,
 
Vandaag bij de garage (Karel Oto in Katwijk) geweest.
Er is van alles doorgemeten en iets vervangen; helaas geen werkende cruise control.
De conclusie van de monteur is dat het probleem in de boordcomputer (PCM) zit; die moet worden vervangen.
 
Gebruikte PCM kost volgens de monteur 400 euro excl. en dan komen er nog montage- en inleerkosten bij...
 
Vandaag was dus weer geen dag om vrolijk van te worden. 
 
Update 24 juni:
 
Had gisteren al dit antwoord gestuurd, maar per ongeluk als antwoord op de no reply mail en dat werkt dus niet...
 
Inmiddels ben ik aan het overwegen om de PCM zelf te vervangen (lijkt niet echt heel ingewikkeld).
Alleen vraag ik me af of ik voor een gebruikte PCM moet gaan of voor een nieuwe?
En dan zit ik natuurlijk nog met het 'inleren'. 
Kan jij (of een andere Jeep techneut) mij hierin alsjeblieft adviseren?
 
Wederom weer bedankt voor de reactie(s)!
 
Vriendelijke groeten,
 
Henk Weijerstrass
Zwaag
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei JeePee:

Heb je na het opnieuw inschakelen van de cc ook de snelheid opnieuw ingesteld?

Hoi JeePee,

De cruise control doet nu helemaal niets meer en zoals gezegd schijnt de oorzaak in de PCM te zitten (zie mijn update aan Deadeye).

Vriendelijke groeten,

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Aardige jongen bij Karel Oto, maar de prijzen voor gebruikte onderdelen gaan helemaal nergens over. Een PCM kun je voor rond de €100/150 kopen, vaak uit de US. Belangrijk is dat de nummers overeen komen met je huidige PCM. Het vervangen is een klusje van niks, 3 boutjes en 4 connectors overzetten. Hierna moet hij alleen nog ingeleerd worden, hier is speciaal Chrysler apparatuur voor nodig. Als Karel Oto dichtbij voor je is, heb ik voor het inleren wel een adresje voor je in de buurt van Den Haag.

Maar voordat je de PCM gaat vervangen, zou ik eerst de remlichtschakelaar verdenken. Dit kan er ook voor zorgen dat de CC niet meer werkt, en dit geeft ook geen concrete foutmeldingen! Zo'n remlicht schakelaar is rond de €35 origineel bij de dealer. Ik heb dit laatst nog gehad bij mijn ZJ.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...