Spring naar bijdragen

aankoopadvies gevraagd


Recommended Posts

hallo mensen,

ik overweeg de aankoop van een grand cherokee met V8

ik heb me laten vertellen dat de beste modellen gebouwd zijn tussen 1984 en 1999. klopt dat?

welke V8 is de betere qua betrouwbaarheid en onderdelen/reparaties?

ik ga er niet mee terreinrijden, hij is puur voor de lol.

alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als een motorblok 20 jaar of meer zijn rondjes heeft gedraaid kan je dan nog spreken van onbetrouwbaar / betrouwbaar? Ik denk dat goed kijken en proefrijden de beste aankoop geeft. Wellicht dat een exemplaar van 1987 of ouder interessant is i.v.m. wegenbelasting. Dan verdien je heel wat onderhoudskosten terug.

Wel grappig dat je een terrein auto zoekt voor de lol maar er niet mee gaat terrein rijden?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor zover ik weet is de eerste 'Grand' Cherokee (ZJ) van 1993, de eerste generatie (tot 1998). https://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Grand_Cherokee

De ZJ werd idd geleverd met een V8. Om precies te zijn met een 5.2 (318cu) Magnum en in 1998 ook met een 5.9 (360cu). https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_LA_engine

Ik heb zelf beide gehad of nog. Volgens mij kan je niet zeggen dat een 5.2 betrouwbaarder is dan een 5.9 of omgekeerd. Het zijn grotendeels dezelfde motoren met dezelfde sterke en zwakke punten. Over de ZJ kan ik zeggen dat het hele fijne auto's zijn, maar duur in het bezit (MRB) en gebruik (verbruik). Op zich zijn het eenvoudige auto's, maar op het moment dat je elektronische problemen gaat krijgen dan wordt het een ander verhaal....... Onderdelen zijn over het algemeen nog goed te verkrijgen.

Jij noemt vanaf 1984....... De Cherokee (XJ) is geleverd vanaf 1984, maar de XJ is nooit met een V8 geleverd. https://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Cherokee_(XJ)

Na de ZJ kwam in 1999 de WJ. Over de 4.7 in die auto lees ik wel eens mindere dingen, maar ik heb er geen eigen ervaring mee.

 

Dus, als je een V8 wilt zit je aan een Grand Cherokee van 1993-1998 vast. Of ouder, maar toen heette hij nog Grand Wagoneer. https://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Wagoneer_(SJ). Ik weet trouwens niet of de 5.9 die in de Grand Wagoneer lag dezelfde of een andere motor was dan de 5.9L Magnum uit de 1998 GC.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zijn die motoren qua onderdelen nagenoeg gelijk. Uiteraard zijn het blok en de zuigers niet hetzelfde vanwege de grotere cylinderinhoud (de krukas en de drijfstangen weet ik eigenlijk niet), maar voor de rest is het grootste deel van de onderdelen uitwisselbaar.

Vanwege de grotere cylinderinhoud heeft de 5.9 een paar PK en een paar Nm extra t.o.v. de 5.2.

Als auto zit het verschil in het feit dat de 5.9 standaard met echt alle beschikbare toeters en bellen werd geleverd. De 5.2 zal bijna altijd de luxe 'Limited' versie zijn. Een 'Laredo' uitvoering is de minst luxe van de serie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gert,

Ik heb verleden jaar maart een Grand Cherokee gekocht uit 2004 bij Karel Oto in Katwijk. Vooraf heb ik hem laten keuren door 'Mijn Autocoach'. Daar heb ik veel plezier van gehad. 

Er is veel vervangen en gedaan: nieuwe schijven voor, einddemper, uitlijnen, beurt, etc. Je krijgt een bijzonder uitgebreid technisch rapport.

Het was de 3e Grand Cherokee die ik had laten keuren, dat kostte wel wat, maar heeft me ook een hoop ellende bespaard. Aan de 1e die ik had laten keuren moest voor 4000 euro verspijkert worden.

Overigens wilde ik eerst ook een oudere Grand Cherokee, maar toen zag ik het model zoals ik nu ook heb en was ik gelijk verliefd... de dubbele koplampen, achterlichten, halfhouten stuur en lichtgrijze bekleding.

Heb 'm eigenlijk gekocht voor het binnenland van IJsland en ben daar verleden jaar naar toe geweest. Veel plezier daar van en met de Cherokee gehad, rivierdoorsteken en over lavavelden rijden. Daar kom je nog best wel goed aan je trekken wat betreft terreinrijden...

Helaas de rechtervelg en band volkomen kapot gereden op een stuk lava...

Motor en versnellingsbak plus overdrive hebben fantastisch gefunctioneerd.

Succes met zoeken!

 

Vriendelijke groeten,

Henk Weijerstrass

Zwaag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...