Spring naar bijdragen

verdamper xj 60th anniversary 2001


Rudolfo
 Share

Recommended Posts

Tien jaar geleden de verdamper van mijn net aangekochte XJ vervangen bij 70.000 km. Nu bij km stand 202.000 is er wederom een lek geconstateerd ergens onder het dashboard. Destijds zelf het gehele dashboard gedemonteerd en de garage de verdamper laten vervangen. Kan een verdamper het na 10 jaar zo maar begeven? Is het mogelijk om eerst met een endoscoop te kijken waar het lek zit. Ik heb gewoon echt geen zin om deze operatie weer uit te voeren. Zijn er tips en tricks om eerst uit te zoeken waar het lek precies zit zonder eerst alles te demonteren. Het is mijn eer te na om zo door te rijden terwijl alle andere opties het gewoon doen. Vorig jaar de garage toestemming gegeven om de airco af te vullen met een dichtingsmiddel. Ik weet dat dit slecht kan uitpakken voor de rest van het systeem maar zelf het risico doelbewust genomen. Hiernaast speelt misschien een rol dat de Jeep niet meer dagelijks of zelfs maandelijks wordt gebruikt. In de zomer is hij nodig om de caravan door Frankrijk te sleuren. Ook is dit nu geen prettig vooruitzicht zonder koeling.

gr Ruud

DSC04581k.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sja, dat kan gebeuren. Originele gaan vaak langer mee dan imitatie. Dichtingsmiddel is sowieso troep en meestal toch maar tijdelijk, nu moet hij toch weer vervangen worden terwijl die troep toch in het systeem zit. Als de garage het aircosysteem goed geeft afgevuld zit er fluor in. Met een speciale bril en lampje is het lek dan op te sporen. Kun je hem niet zien onder de motorruimte, dan is het waarschijnlijk de verdamper. Maar hoe weet je nu zeker dat het lek onder het dashboard zit? Kan natuurlijk ook de condensor oid zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag mijn dashboard grotendeels verwijderd. Zit nog met een paar bouten vast. Ik moet nog wel naar de garage kunnen rijden. De vorige keer kon het stuurwiel blijven zitten. Het dashboard is destijds omhoog gehouden en toen was er genoeg ruimte om de verdamper te verwisselen. Ik benijd de monteurs niet. Gisteren eerst nog even laten checken of de verdamper lekt. Volgens de deskundigen geen twijfels. Als deze het weer 10 jaar volhoudt :) Tegen die tijd mag de XJ misschien niet de weg meer op vanwege het milieu.

IMG_3837.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...