Spring naar bijdragen

1997 TJ renovatie


jeepertje
 Share

Recommended Posts

Zondagnamiddag bezig gehouden met de hydraulische roller lifters na te zien en te reinigen. 

DSC_0351.thumb.JPG.4e570b1887f81c7932d6ff9fb09a53a5.JPG

Hier zit ook nog een veertje en balletje in die gereinigd dienen te worden 

DSC_0353.thumb.JPG.152a8cf3b75f7406fe87c6d421ba5c4f.JPG

Tijdens montage alvast gevuld met motorolie 

DSC_0355.thumb.JPG.28c9dc045f9a6a70ed7fa87eb157d813.JPG

De eerste is klaar, nog 15 te gaan... 

DSC_0357.thumb.JPG.931c737c212906bf01e6dc178a4d3fb9.JPG

Deze van de achterste cilinders (7 & 8) waren het meest bevuild. 

DSC_0360.thumb.JPG.5bcc37af3b5115944017d9662b5c38fc.JPG

Even de olie laten intrekken in de naaldlagers van het wieltje 

DSC_0359.thumb.JPG.03184fb27bb09cd6d5c168282794d800.JPG

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 55
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 weeks later...

Nieuwe lagerschalen gemonteerd (mengeling van originele maat en eerste ondermaat, dit volgens opmeetresultaten krukas)

1.thumb.jpg.71922082fa62e92e7eebc46a35d311e2.jpg

Controle op lagerspeling met plastigage

2.thumb.jpg.27b0a170774f15b720598be2112aad83.jpg

Eerst een "lijntje" leggen

3.thumb.jpg.dc4f39e47662e848c4f9b3d2d8c0337f.jpg

Vervolgens lagerkap aanspannen op voorgeschreven moment en dan breedte vergelijken, mooi tussen de 0,0015 en de 0,002 duim, perfect waar ik die wil

4.thumb.jpg.301c8f95136aee6222c001d390774ffb.jpg

Dit herhalen voor de 5 hoofdlagers

5.thumb.jpg.450e360147efd6a97598e446e3224442.jpg

Na het proper maken (WD40 werkt prima) ruim insmeren met montage olie

6.thumb.jpg.da065c2776e29c4bca72634e0fb8c76e.jpg

Eveneens de 8 drijfstanglagers nakijken

7.thumb.jpg.53d73758e9baa08902c1bf53bf80fb3f.jpg

Hydraulische lifters insmeren met montage olie en monteren in blok op dezelfde plaats waar die zaten

8.thumb.jpg.9ee572b0822d21003b34fbecfeba6228.jpg

Nokkenas voorzichtig monteren, een lange bout als handvat maakt montage een pak eenvoudiger. uiteraard de nokkenas eerst ingesmeerd met de montageolie

9.thumb.jpg.a10ba1cf0536fc8c3c1ae107b46c5166.jpg

 Distributiketting gemonteerd, montageolie uiteraard opnieuw gebruikt 

10.thumb.jpg.7aff61e20d7a7b4845b1cc423ba6cd69.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is om de vrije ruimte tussen de krukas en de lagers op te meten. 

Eerst de lagerschalen monteren zonder krukas zodat de lagers zich "zetten" 

Dan monteren met krukas met een stripje plastigage tussen. Plastigage is een fijn rubber/olie achtig rond draadje van een zeer strikte diameter. Bij het aanspannen wordt de plastigage geperst tot een bepaald breedte, waardoor je die breedte kan vergelijken met een malletje en zo de vrije ruimte weet... 

De krukas heb ik perfect kunnen opmeten met een micrometer, zodat ik de juiste lagers kon bestellen, maar wouw zeker zijn dat als ik een lager schaal bestel met een ondermaat van 0,001", die effectief ook het gewenste resultaat geeft. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klepstoters en tuimelaars gemonteerd 

DSC_0428.thumb.JPG.066610726e56379a16a2b86e8a442ff2.JPG

De kleppendeksels voorlopig gemonteerd 

DSC_0443.thumb.JPG.ecaa89851a1446274800805dc58db3cd.JPG

Geen zeskant materiaal te vinden bij mijn ijzerhandel, dus van wat rond materiaal een stuk zeskant gemaakt om manueel de oliepomp aan te drijven om te motor te primen 

DSC_0441.thumb.JPG.a72545f848ccebd19095f87582f3a1b0.JPG

Een vijftal minuten de pomp laten draaien, en terwijl langzaam de motor rond gedraaid. Nu zijn de hydraulische roller lifters mooi gevuld met motorolie, kon die mooi op druk zien komen 

DSC_0454.thumb.JPG.de4df9b7f03731c32a231459dbca9a39.JPG

Oliedruk was zo'n kleine 70psi bij aandrijven met boormachine (op laag toerental). Nadien de originele aandrijving gemonteerd via de nokkenas en bij manueel ronddraaien van de motor had ik zo'n 50psi oliedruk. 

DSC_0455.thumb.JPG.db413fe262ea68570875c50f199234a2.JPG

Volgende klus

DSC_0449.thumb.JPG.a786948f35824ab6729f801ac13b5f4d.JPG

Bedoeling is het middenschot, weg te nemen, de runners iets in te korten en gietfouten weg te werken, gaten voorzien voor de LPG injectoren en een hughes aluminium plenum plate monteren. 

DSC_0451.thumb.JPG.9971a2a7a3cdf704c9b90f2a15d7ce0a.JPG

Suggesties zijn welkom, ik denk de runners zo'n centimeter in te korten, want wil geen koppel op laag toerental verliezen, toename pk's boven de 4000 toeren interesseren me niet. 

bewerkt door jeepertje
Foto vergeten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb me er weleens in verdiept, het snijden in de intake wordt ook wel de 'kegger mod' genoemd. Op het moment dat je het blok verder niet aanpast (andere nokkenas bijvoorbeeld), verlies je alleen maar koppel op lage toeren bij het aanpassen van de intake.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaar dat ik die niet veel zal inkorten. Maar de originele plenum plate  gaat na het montagevlak van de dichting  een 4-tal mm naar beneden, waardoor de Hughes plenum plate (die vlak is) hier dus nadelig zou zijn met 4mm minder ruimte onder de aanzuigopeningen van de runners. 

De originele inlaat met ruwe giet randen 

DSC_0464.thumb.JPG.1a2639ad574b00568da0cdc94c977bde.JPG

8 a 10mm inkorten van de runners 

DSC_0466.thumb.JPG.ed3dfb4d855b1f1e80bda8405c96eed5.JPG

Ook de scheiding in het midden weg gedaan (begin '98 werd deze origineel weggelaten) 

DSC_0467.thumb.JPG.315aa182d0d3ab7683cb094580b239d7.JPG

De randen wat bol afgeschuind

DSC_0469.thumb.JPG.ee6c3601b94351f7cd10c6d98b882470.JPG

Met schuur rolletje mooi glad gemaakt 

DSC_0472.thumb.JPG.b7acc50b5f4c189ce87c9554adf97693.JPG

Eindresultaat 

DSC_0478.thumb.JPG.4de8d60c74570af4dddaa64d0efc9dba.JPG

En alvast de openingen gemaakt voor de montage van de LPG injectoren (net naast de benzine injectoren) 

DSC_0473.thumb.JPG.ba2e74a339433383e1398dc02a76ff24.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Klaar voor het aluminium plenum plate van hughes engines met felpro dichting 

DSC_0488.thumb.JPG.7b26aeaabc96ab5191aa9ffb669b6898.JPG

Alles mooi zoals voorzien op het correcte moment aangespannen 

DSC_0493.thumb.JPG.f57f51d618f2ec47c0ed346ea66583fd.JPG

Ontluchting automaat aanpassen 

DSC_0503.thumb.JPG.cb9c4f4807eec761f39af7fa4626c680.JPG

Hier komt dan een slang aan, samen met die van de tussenbak, hoog en droog 

DSC_0501.thumb.JPG.a9d9b22ed8ca5f95bb16329723be9134.JPG

Na wat montage van extra onderdelen begint die meer en meer op een motor te lijken 

DSC_0509.thumb.JPG.36e3455cd1ea00d2903eb931584d94cf.JPG

Klaar om in het chassis ingebouwd te worden 

DSC_0521.thumb.JPG.605ea2b3d5dc135c62ccc27c44ddcfbc.JPG

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik het chassis binnen deed om te behandelen had ik gevraagd om het chassisnummer en de passing voor de pen van de panhard bar vooraan te behandelen met wabiedur... Rara wat zijn ze vergeten! Dus maar een chonische ruimer aangekocht zodat ik de pen goed kan monteren 

DSC_0375.thumb.JPG.b74b69e1f417297ccb0c6344d600341c.JPG

Het opnieuw tappen van de schroefdraad in het chassis met de juiste draad (Metrisch en UNC draad werden hier beiden origineel gebruikt) 

DSC_0374.thumb.JPG.d98015c65c441e294f4143a363e1a935.JPG

Het monteren van de assen 

DSC_0461.thumb.JPG.8c5e8229571eb5b70c349e8c79e918d0.JPG

Achteraan voorzien van nieuwe draagarmen, remleidingen, bumpstops en schokbrekers.DSC_0458.thumb.JPG.538f1ee22a834649998e1eebb0866709.JPG

Vooraan eveneens volledig met nieuwe onderdelen gebruikt

DSC_0460.thumb.JPG.74239b33dac9db6c6a6803f4c9785883.JPG

Motor in het chassis gemonteerd 

DSC_0557.thumb.JPG.f1448d5f236c3e51cfda9bc942ef02d6.JPG

DSC_0558.thumb.JPG.8a73e8e6f124fcd73fafdf7ee7bdce04.JPG

Extra te monteren kabelboom voor de LPG installatie 

DSC_0541.thumb.JPG.d7758aa3c87c1c4c44656c0c75a06f85.JPG

De injectoren voor de LPG installatie gemonteerd en aangesloten 

DSC_0547.thumb.JPG.8010fd69df7f0c504e9335b9ddbee47e.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Begonnen aan de bevestigings steunen tussen de body en het chassis. Hier zijn er 4 steunen die aan de buitenkant wat bol staan door de roestvorming. Pas eens de slechte stukken weg zijn geslepen is er te zien hoeveel roest er reeds was... 

DSC_0573.thumb.JPG.af176ce63b382f99cecb9c554b690316.JPG

Nieuwe steunen gemaakt uit een U-profiel, waar ik in het midden ruimte maak om een moerplaat in te lassen. 

DSC_0578.thumb.JPG.786a8af3634fc2f05eeeef9df951a885.JPG

Moerplaat in gelast en getapt met 1/2" UNC. 

DSC_0566.thumb.JPG.d008fcffa5e038a9a36602c4951b1a20.JPG

Onderkant mooi vlak gemaakt 

DSC_0565.thumb.JPG.ff0d264ce9f8dbccfda7166207310d39.JPG

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volledige onderkant in een nieuwe laag verf 

DSC_0594.thumb.JPG.6139818300d0c1eb6101a7e122f1231d.JPG

De binnenkant van de holle ruimte is waar de nieuwe stukken in zitten blank metaal. Om roesten te voorkomen heb ik anderhalve spuitbus hammerite leeg gespoten in deze twee kokers. 

DSC_0615.thumb.JPG.cc361122c3d9f8981a2cc16cc52c1f7b.JPG

Alles rondom mooi voorzien van een laklaag. Eens deze hammerite volledig is uitgehard spuit ik alle holle ruimten nog in met een wax voor holle ruimten voor extra bescherming 

DSC_0620.thumb.JPG.4ca24205bfbe997de165f0f5af1e0a5e.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...