Spring naar bijdragen

Wiellager stuk?


roamer
 Share

Recommended Posts

Hey luitjes,

Ik heb een tijdje terug winterbanden laten monteren; sinds die tijd hoor ik tijdens het rijden een herrie van jewelste. Het overstemd het motorgeluid. Uit frustratie en een onbehaaglijk gevoel zelfs andere winterbanden er op gezet. Het geluid lijkt minder, maar toch nog behoorlijk.

Het ligt voor de hand dat e.e.a. met de winterbanden te maken heeft, maar toch...

Het geluid dat ik haar klinkt als (niet lachen) "woep woep", is vanaf een snelheid van ongeveer 40 km/u te horen en wordt harder. Sweet spot is zo'n 70 km/u. Daarna neemt de herrie weer toe. Heb gelezen over cuppen, maar is natuurlijk wat moeilijk controleren.

Stuurbewegingen zowel in stilstand als rijdend resulteren niet in bijkomende geluiden als bonken, knarsen of wat dan ook.

Heb de KJ opgekrikt en aan de banden gerukt. Ik voel wel iets, maar kan ook door de rubbers komen?

Ik weet dat ik natuurlijk naar een garage kan, maar wilde het eerst zelf oplossen. Bovendien vertrouw ik de garageboeren hier niet zo...

Iemand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Winterbanden maken wel wat meer geluid, maar niet bijzonder veel meer.

Cuppen is uit te sluiten door de zomerbanden weer even terug te zetten. De juiste bandenspanning heb je -neem ik aan- al gecontroleerd?

Behalve de banden of een wiellager kan ook een kruisje geluiden veroorzaken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, bedankt voor de tips.

Ik heb de 235/60/18 op 2,3 bar staan.

Opgekrikt en bij sturen hoor ik niks. Toch nog eens wielspeling gecontroleerd en meen links voor iets te bemerken, maar dan ook maar een klein tikje. Kan dit dan toch de oorzaak zijn?

Kruisje checken doe ik door gewoon de aandrijfas te bewegen?

Weten jullie of er in de buurt van Venlo een betrouwbaar bedrijf of iemand met kennis en kunde is?

Percy

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dat een 2.8 CRD?

Wiellager hoeft niet perse speling te hebben om slecht te zijn en geluid te maken, weet ik uit ervaring. KJ wiellagers hebben de ABS sensor ingebouwd, deze wordt dan ook vervangen. Stelt niet zoveel voor, maar als ik het goed heb moet je een 12 kantige dop 13 (eigenlijk 12 kantige 1/2" dopsleutel hebben voor de 3 bouten die de lager vasthouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, ik zou eigenlijk als eerste even de voorste aandrijfas er onderuit schroeven. Dit gaat simpel met een aantal 8mm bouten, dan trek je hem er zo tussenuit. De KJ heeft namelijk een CV joint op deze aandrijfas, tussenbakzijde, en deze gaan regelmatig stuk. Relatief makkelijk uit te sluiten zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ok, lang verhaal kort.

Ik heb de wielnaaf rechtsvoor vervangen en het geluid is weg. Het is zelf zo stil dat ik alleen nog de rammeltjes hoor.

Al met al ben ik een paar uur bezig geweest. Ik heb wel rustig aan gedaan en alles dubbel gecheckt.

Dankzij het wringijzer en twee gehardde doppen is alles vrij vlotjes verlopen.

Bijgevoegd een filmpje van de oude naaf.VID_20180203_144137.mp4

VID_20180203_144137.mp4

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...