Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Beste lezer(s),

Ik ben in het bezit van een Jeep Grand Cherokee (limited) uit het bouwjaar 2001. Sinds kort heb ik problemen met de richtingsaanwijzers. Die doen het soms wel en soms ook niet. Hier is geen pijl op te trekken. Dat kan al zijn bij het starten als ook tijdens het rijden. De alarmverlichting werkt zoals dat moet.

Ik ben woonachtig op Curaçao en het garagebedrijf waar ik de Jeep in onderhoud heb, kan niets vinden. Gehele bedrading is uitgelopen en er is niets te vinden. En 'uiteraard' doen de richtingaanwijzers het wel als ik de Jeep naar de garage breng om er naar te laten kijken als het probleem zich weer eens voor doet.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en wat de oplossing is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de service manual heet dat ding een 'combination flasher'

Op YT staan diverse video's hoe die te vervangen. Bijv. deze: 

 

2001_GC_flasher.PNG

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR1.TRC0.A0.H0.X4686094.TRS0&_nkw=4686094&_sacat=0

 

bewerkt door Vette73
Ebay linkje toegevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ik toch weer even. 

Garagebedrijf geeft aan dat het niet aan het relais zou kunnen liggen, aangezien de alarmverlichting het wel blijft doen wanneer de richtingaanwijzers het niet doen. Dit zou namelijk hetzelfde relais zijn. 

Klopt dit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het idd hetzelfde relais. Dat het daarom het relais niet zou kunnen zijn vind ik dan weer wat kort door de bocht.

Uiteindelijk bestaat het hele richtingaanwijzersysteem uit 3 belangrijke delen:

- de linker multifunctional switch (links van het stuur om de richtingaanwijzers te bedienen) en de alarmverlichtingschakelaar boven op de stuurkolom

- het relais

- de bedrading

 

Het probleem dat jij beschrijft is dat het soms wel en soms niet werkt, dat zijn natuurlijk de meest vervelende storingen om te troubleshooten omdat de klacht steeds verdwijnt als je bij de dokter bent.

Zelf zou ik dan geen betere manier weten om op de gok het meest waarschijnlijke onderdeel te vervangen. Hiervoor komen de schakelaar en het relais in aanmerking (de bedrading lijkt mij het minst waarschijnlijk)

De schakelaar vervangen lijkt mij het meest complex (en duur), dus zou ik toch met het relais beginnen.

 

https://www.cherokeeforum.com/f5/wheres-indicator-flasher-relay-65511/

Hier lees ik dat het verwijderen, schoonmaken en terugsteken soms ook helpt

 

Tip, zoek even op "2001 Grand Cherokee service manual pdf". Bij dit soort problemen is het erg fijn correcte documentatie bij de hand te hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...