Spring naar bijdragen

WK voorkomende kwaaltjes?


Recommended Posts

Goedendag,

Ik heb een tijd een aantal WJ's gehad.

Deze hebben toch wat puntjes om op te letten bij aanschaf, denk aan slappe motorkap veren, afgebroken blenddoors (te checken door met de cc knoppen te spelen)

tussenbak die problemen kan geven (checken door 8jes te draaien) diffs die kunnen gaan zingen enz

Mijn vraag is heeft de WK 4.7 of 5.7 ook dergelijke of specifieke kwaaltjes en hoe zijn deze te checken?

Groet jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik al heb gehad, wel met de 3.0 CRD versie dan is een heuse maandenlange zoektocht naar stilvallen wegens een defecte sensor.

Daarnaast, 2 kofferkleppompen al vervangen, die waren ook plots lam... maar dit kost niet veel en kun je makkelijk zelf doen.

Voor de rest zijn er nogal wat electronica mankementjes aan dit model vind ik:

- bandensensoren laten het snel afweten, dan zit je continue met die vervelende melding op je display

- na lang stilstaan in vochtige weersperiode soms rare meldingen die geen steek houden (zoals: "adj.pedals disabled"): w.t.f. ????

- kicker amplifier die aan bestuurderskant achter de kofferwand zit is reeds vervangen (linker kanaal was opgeblazen)

Voor de rest lijkt hij nu sinds een jaartje of 2 redelijk foolproof te zijn...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, maar zijn er dingen op voorhand te testen, neem bv de blenddoors bij de wj die je dmv het cc panel kan testen met foutcodes. Verder geen grote gebreken waar je op leeg kan lopen als dit gerepareerd moet worden? (Ik kan redelijk wat zelf, al dan niet ondersteund van een handleiding of forum)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

blenddoors lijkt een typisch WJ probleem te zijn, heb daar bij de WK/WH nog niet veel over gelezen of gehoord.

Bij mij werken die nog perfect en hij is ondertussen al van 2010.

Eergisteren ook weer gemerkt:  tijdens het rijden in de winter krijg ik op de display "adj. pedals disabled", wanneer ik de cruise control aanzet !

en in de zomer doet ie dit nooit !

knettergek is dat ding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeroen,

Ik heb net zelf sinds een paar maanden een WH 3.0 CRD 2010 Overland.

Ondertussen al een paar probleempje verholpen maar niets ernstig. Alles valt onder slijtage. (220.000 km).

Ik denk dat een van de meest gevreesde kwaal is dat de turbo inlaat slang (met oranje seal op de turbo) olie kan lekken (olie komt van de PCV) en die olie loopt dan in de stekker van de swirl motor. Hierdoor gaat de swirlmotor stuk en kunnen de swirl kleppen vast gaan zitten. Als het goed is zijn nu alle oranje turbo inlaat seals  wel vervangen door de zwarte die nagenoeg niet lekt.

De andere bekende gevreesde kwaal is dat de seals van de oliekoeler kunnen gaan lekken. De oliekoeler zit in de V tussen de koppen en kost daardoor nogal wat werk om er bij te komen. Ik heb ergens gelezen dat Mercedes vanaf de 2010 motor deze (ook) oranje seals heeft vervangen door paarse die van veel betere kwaliteit zijn en hopelijk langer mee gaan.

Ook de solenoid en intern kabeltje van de Electronic Limited Slip differentials gaat vaak stuk. Na de laatste software update van de FDCM (Final Drive Control Module) komt er een melding in het EVIC als hier is mis mee is. Je moet dan zelf uitvogelen of het probleem dan in het voor of achter diff zit of in de tussenbak. Hiervoor is een filmpje op YouTube met goede uitleg.

Hetvolgende heb ik ondertussen aan mijn auto vervangen:

- Voor diff solenoid en kabel

- Intercooler slang Rechts. (was gescheurd) Links is nog lekvrij maar wel erg slap dus moet ook vervangen worden)

- Rubbers achterste stabilisator stang

- Airco interieur filter geinstalleerd (Is een Mopar optie)

- Parkeer sensor voor 2x vervangen

- Band druk sensor 1x vervangen

- 1x sleutel vervangen en opnieuw inleren bij dealer

- Nokkenas sensor vervangen

- Alle vloeistoffen, filters etc vervangen.

- Olie aftap kraan geïnstalleerd.

 Maar ik moet zeggen dat het een fantastische auto is en rijdt geweldig.

O, je vroeg om de kwaaltjes van de benzine modellen. Nou ja, krijg je de genoemde CRD kwaaltjes cadeau.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Op 12-12-2017 om 6:33 PM zei CherokeePerformance:

Hallo Jeroen......

Ik denk dat een van de meest gevreesde kwaal is dat de turbo inlaat slang (met oranje seal op de turbo) olie kan lekken (olie komt van de PCV) en die olie loopt dan in de stekker van de swirl motor. Hierdoor gaat de swirlmotor stuk en kunnen de swirl kleppen vast gaan zitten. Als het goed is zijn nu alle oranje turbo inlaat seals  wel vervangen door de zwarte die nagenoeg niet lekt.............

 

Kijk, hier haak ik graag even op aan. Heb ook een WK 3.0 crd overland. Die van mij is uit 2006 mer 230.000 op de teller.

Ik krijg af en toe een ETC lampje wat aangaat waarna ik deel van m'n vermogen kwijt ben. Auto uitzetten en na even wachten starten laat 't probleem tijdelijk weer verdwijnen.  Ik (met wat hulp van google) denk dat 't de seal icm stekker swirl motor is waar jij ook over schrijft. Mijn vraag nu, zou 't kunnen kloppen dat dit de melding veroorzaakt? Is 't als ik al af en toe melding krijg (zeg 1x per 2 weken) nog te verhelpen door vervanging seal(s) of is de stekker en/of motor dan al op z'n eind? En is dit een duur klusje? (oftewel als je 't zelf allemaal hebt gedaan, hoeveel tijd ben je d'r mee bezig?)

bewerkt door RoelV
schrijffout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Roel,

Allereerst moet ik even melden dat ik het vervangen van de Swirl motor gelukkig (nog) niet heb hoeven doen. Maar als je de verhalen leest dan is het wel een aardig klusje. Als je de swirl flap armpjes afbreekt dan moeten ook de inlaat spruitstukken er af geloof ik. Op Youtube zijn er ook wat filmpjes over.

ETC lamp kan veroorzaakt worden door verschillende fouten. Het beste is even de code uit te lezen.

Als je zelf geen code lezer hebt dan kan ik je de Bluedriver aanraden. Werkt via een app op je smartphone. Deze leest alle DCT's in onze Jeep. Te koop via Amazon of Ebay.

Heb je al gekeken of je een Oranje of Zwarte seal hebt in de "Elephant Hose"? en of hier olie uit lekt?

Ik dacht dat de dealer deze oranje seals al lang geleden had vervangen onder garantie. Maar dan moet je auto natuurlijk wel af en toe eens bij de dealer komen.

 

Ik moet ook zeggen dat ik af en toe het gevoel heb alsof er een beetje vermogen mist. Het doet zich vooral voor bij het uitrijden van bijvoorbeeld een rotonde op een 80 km weg. Het lijkt dan net alsof er in de eerste 2 cm van het indrukken van het gaspedaal weinig gebeurt en dan bij dieper indrukken komt er teveel vermogen en schiet je vooruit. Of bij constante snelheid van rond de 70, gebeurt hetzelfde bij accelereren. Ik heb verder geen foutcodes en hier ook nog verder niet mee bezig geweest. Herken jij het gedrag van jou auto hierin?

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jeroen,

Nog geen foutcodes uitgelezen. dank voor de tip van Bluedriver, da's wel 'n leuke investering. Auto is al best wat jaren niet meer bij dealer in onderhoud. Wel netjes onderhoud gehad (bonnen en boekjes erbij) maar steeds bij universeel garages. Heb nog niet gekeken naar welke seal er op zit maar heb dus 't vermoeden dat 't de oude is. Ik ben meer benieuwd of vervangen seal nog zin heeft als je de klachten al af en toe ervaart (of is de swirl motor dan al aan 't einde van z'n latijn). 

Vermogensverlies ervaar ik alleen als de auto in noodloop programma terecht komt wat me nu dus ongeveer eens per twee weken gebeurd en waar ik m weer uitkrijg door uit te zetten en na heel even wachten weer te  starten. 

Als seal vervangen 'n redelijk eenvoudig klusje is dan doe ik dat graag (zelf). Daarom was ik benieuwd wat er qua tijd in had gezeten bij jou.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het vervangen van de seal is een klusje van niks. Die zit in de Elephant hose.

Ik doe alles zelf aan de auto maar ga wel af en toe eens bij de dealer langs om recalls en software updates te laten uitvoeren. Met deze (en alle moderne auto's) is dat wel aan te raden en is gewoon gratis.

Ja, als hij in noodloop komt dan zou ik zo snel mogelijk codes uitlezen om te ontdekken waardoor dat komt. Want dat is niet fijn.

Succes. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet niet of dit voor topicstarter nog actueel is, maar toch even mijn ervaring met m'n 3.0 CRD:

Buiten normaal onderhoud en wat kleine, makkelijk te verhelpen dingen is de enige grote reparatie die ik heb moeten laten doen het reviseren van de koppelomvormer. Kosten ca 1.300 bij km-stand 300.000.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Even 'n update dan over mijn ETC lampje melding.
2 weken geleden viel de auto uit en wilde niet meer starten. De hogedruk brandstofpomp was in z'n geheel los komen te zitten van 't blok. Lang verhaal kort, weggebracht door ANWB bergingsauto. Revisie brandstofpomp erop met nieuwe slangen, direct maar apk en beurt laten doen, homokineet tussenas vervangen, 2 abs sensoren vervangen, wiellager vervangen, multiriem vervangen en boven de swirlmotor 'n plaatje bevestigd zodat er geen olie meer in kan lopen (seal was goed, maar toch). alle foutmeldingen zijn er uit nu. Garage vermoed dat ETC lampje door de niet goed werkende brandstofpomp naar voren kwam, konden de melding in ieder geval niet meer reproduceren.

Flinke rekening dus ik hoop dat ik aankomend jaar gewoon probleemloos kan blijven rijden.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
Op 12/12/2017 om 6:33 PM zei CherokeePerformance:

Ook de solenoid en intern kabeltje van de Electronic Limited Slip differentials gaat vaak stuk. Na de laatste software update van de FDCM (Final Drive Control Module) komt er een melding in het EVIC als hier is mis mee is. Je moet dan zelf uitvogelen of het probleem dan in het voor of achter diff zit of in de tussenbak. Hiervoor is een filmpje op YouTube met goede uitleg.

beste Cherokee performermance,

kan je me misschien iets meer vertellen over die solenoid die vervangen moest worden? Ik denk dat ik dezelfde problemen heb maar ik kan er werkelijk niets over vinden op internet.

Dank alvast,

 

Daan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Daan,

 

Hier wat meer info:

Bekijk alle 2 de Youtube filmpjes voordat he begint want in het eerste filmpje zit een foutje wat in de 2de wordt uitgelegd.

https://www.jeepforum.com/forum/f67/service-4wd-system-light-784672/

https://youtu.be/Km9fbYkrpEY

https://youtu.be/lKVBOFIVrNA

Voor mij was dit de oplossing.

Laat maar horen als je verder nog vragen hebt.

Dennis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...