Spring naar bijdragen

Stank uit de kachel


JeepPete
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal,

ik heb sinds een aantal maanden een CherokeeXJ uit 1999 die ik bij

Cherokeeland heb gekocht. Het is mij opgevallen dat er een

vreemde lucht uit de kachel komt . Ik heb met  Cherokeeland al veel

contact erover gehad maar die heeft geen idee waar die lucht vandaan komt.

 

Ik ruik het alleen als het systeem warm/heet is en dan niet continu . Ik kan de geur

oproepen door de verwarming uit te zetten ( knop helemaal naar links) en dan na een minuut of zo

terug naar aan ( eerste stand na de airco stand. ).  Dan ruik ik het even , daarna vervaagt de geur.

 

Heeft iemand een idee? Tjacko kon geen oplossing voor mijn probleem vinden.

 

Alvast erg bedankt voor het mee denken,

Peter.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 hours ago, Ab said:

XJ heeft geen aircofilter. 

Waarschijnlijk schimmel of vuiligheid in het kachelhuis. Hiervoor zijn schoonmaakspulletjes te koop, geen idee of dit goed werkt.....

Werkt je ontwatering van het kachelhuis wel goed?

Dag Ab,

 

dank je voor het meedenken! Hoe kan ik zien/testen of die ontwatering goed werkt? War kan ik die vinden?

 

Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 hour ago, REAL STRANGLER said:

Hopelijk is het niet de zoete geur van koelvloeistof.....

Siert.

Dag Siert,

ik weet het niet goed maar het is geen zoete lucht. Ik dacht eerst dat het de geur van hete koelvloeistof was,

maar ik twijfel. Bovendien heeft Cherokeeland het systeem gecontroleerd op lekkage en daar niets kunnen vinden.

De kleur van de koelvloeistof is overigens wat roze, maar als ik op het forum lees komt dat door corrosie in het systeem.

Geen idee wat de originele kleur had moeten zijn.

 

Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koelvloeistof ruikt vaak zoet zoals Siert al aangeeft. Vaak heb je dan ook last van vettige ramen omdat het neerslaat op je ruiten als de motor heet is. Kan ook zijn dat je verdamper last van schimmel heeft. Deze kun je reinigen met een sonde en verdamper reiniger door rechtstreeks op de verdamper te spuiten. Moet deze wel bereikbaar zijn door een opening in je kachelhuis, anders zou je er een gaatje in kunnen boren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 hours ago, Ab said:

Ontwatering zit verstopt onder/achter het ruitensproeier reservoir, zie foto.

107599d1333733789t-95-cherokee-ac-leak-p

 

De blowermoter (rond zwart ding links op de foto) kun  je er eenvoudig uit pakken (drie boutjes geloof ik) om binnen in het kachelhuis te kijken.

Ab,

ik ga eens kijken of dit het probleem is, bedankt voor je hulp. Ik moet wel even wachten tot het weer wat beter wordt maar ik laat het resultaat weten.

bewerkt door JeepPete
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 hours ago, stephan said:

Koelvloeistof ruikt vaak zoet zoals Siert al aangeeft. Vaak heb je dan ook last van vettige ramen omdat het neerslaat op je ruiten als de motor heet is. Kan ook zijn dat je verdamper last van schimmel heeft. Deze kun je reinigen met een sonde en verdamper reiniger door rechtstreeks op de verdamper te spuiten. Moet deze wel bereikbaar zijn door een opening in je kachelhuis, anders zou je er een gaatje in kunnen boren.

Bedankt Stephan. 

De geur is niet zoet, dus het probleem is waarschijnlijk minder erntig. Ik heb wel gemerkt dat als het regent buiten de cabine ramen snel beslaan als de verwarming aan staat.  Dat lijkt in lijn met de verwachting van Ab denk ik.

 

Allemaal bedankt voor het meedenken, ik kom erop terug.

Peter.

 

bewerkt door JeepPete
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Ik heb vandaag mijn Jeep weer opgehaald bij Siert . De kachel radiator was dus inderdaad aan het lekken en was de oorzaak van de vieze lucht. Hij is nu weer prima in orde. Omdat het dashboard toch al open was is ook direct de airco verdamper vervangen. Ik ben weer helemaal blij.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...