Spring naar bijdragen

Velgmaat Jeep Compass


Recommended Posts

Beste mensen, ik ben nieuw op het forum. Sinds mei ben ik in het bezit van een Jeep Compass uit 2010. De auto bevalt tot nu toe prima, maar je moet af en toe nog wat regelen. Omdat we vooral op de weg rijden, wil ik naast reguliere zomerbanden een velgenset met winterbanden aanschaffen. In de documentatie van Jeep kan ik nergens vinden welke velgmaat daarbij hoort. Ik kan tweedehands banden kopen met de specificatie hieronder. Het is de vraag of die geschikt zijn voor mijn Compass, bouwjaar 2010, 4wd, 170 pk, handgeschakeld. Kan iemand mij adviseren of dit gaat passen?


Offset: 42,0
Steek: 5x 114,3
ET.waarde: 39
Naaf diameter: 67,1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste chero25,

Dank voor jouw reactie. Jij geeft aan 17 inch, maar er zitten 18 inch velgen onder. Vanavond heb ik maar even de krik eronder gezet. De originele Chrysler velgen die er onder zitten hebben de volgende specs:

Offset: 42,0
Steek: 5x 114,3
ET.waarde: 39
Naaf diameter: 67,1

7J x 18

Typenummer: 243 05105 473AA ; 2421AROTTRMAA

Er zitten banden op: 215/55 R18 95H

Met vriendelijke groet,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het belangrijkste is natuurlijk dat de velgen fysiek passen. Dat lijkt het geval omdat steek en naafdiameter gelijk zijn aan het origineel.

Vervolgens wil je dat de omtrek van de band ongeveer gelijk blijft omdat anders de snelheidsmeter gaat afwijken. Wanneer je van een 18" velg naar een 17" velg gaat zul je de kleinere diameter van de velg moeten compenseren met de band. Dat doe je door een hogere band te kiezen.

In jouw geval zou je met een 215/60 R17 nagenoeg gelijk uitkomen (geen idee trouwens of die maat bestaat). Dat kan je o.a. berekenen op http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/BandenVelgen/Bandhoogte_Afrolomtrek_Calculator.htm

 

Bandenmaat_vergelijken.PNG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...