Masis Posted September 5, 2017 Report Share Posted September 5, 2017 (edited) Hallo, Vandaag een wagen getrokken op de trailer met de Niner, graadje of 24 buiten, kilootje of 2200 erachter, niet heel spannend dus. Overdrive netjes uit natuurlijk, maar op de snelweg begon de motor warm te worden. Airco uit, kachel aan en hij liep iets terug. Stationair laten draaien en de temp was precies zoals het hoort. Radiator en waterpomp zijn niet zo heel oud, fan slaat ook netjes op beide standen aan is wellicht iets versleten en draait niet op volle toeren mee. Nou wil het zo zijn dat ik sinds kort redelijk grote verstralers heb gemonteerd op de bullbar. Is het misschien een mogelijkheid dat die de luchtstroming zodanig in de weg zitten dat hij het warm krijgt? Hiervoor heb ik nooit last gehad van warmlopers. Ze zijn er zo af te schroeven, maar ik had vandaag geen gereedschap bij de hand en rij niet dagelijks met een trailer rond als het warm is. Ik hoop dus een beetje op iemand die een zelfde situatie heeft meegemaakt en er iets zinnigs over kan zeggen, voordat ik aan de slag ga met onderdelen vernieuwen. Edited September 5, 2017 by Masis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DATZZ5.9 Posted September 6, 2017 Report Share Posted September 6, 2017 Hé Masis, combi van trekken, 24graden, airco aan zou al zeker 10graden extra opleveren zou ik zeggen, en de verstralers beperken inderdaad de luchtstroom... Maar iemand met ervaring daarmee. Grt. O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
timcos Posted September 8, 2017 Report Share Posted September 8, 2017 Ik kan je alleen adviseren over aerodynamische aspect hiervan. Door het frontale oppervlak bijna te halveren kun je zelfs tot 80% minder lucht door de cowling krijgen. Weet niet hoe een auto hierop reageert, maar ik kan me voorstellen dat de temperatuur en het motorvermogen hierdoor beïnvloed wordt. Het lijkt me dus opgelost als je de verstralers weghaalt of verplaatst... grt, Tim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REAL STRANGLER Posted September 8, 2017 Report Share Posted September 8, 2017 Masis, kom op, je weet het ! Je dekt de helft van de opening af en bovendien verstoor je de luchtstŕoom naar de radiator. Om het even begrijpelijk te houden: stel, je begraaft je gezicht tussen 2 enorme koplampen, dan ga je toch ook zweten?..... Siert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARS Posted September 8, 2017 Report Share Posted September 8, 2017 dat laatste zojuist ff geprobeerd en krijg je het inderdaad een beetje benauwd van 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jofer Posted September 9, 2017 Report Share Posted September 9, 2017 14 hours ago, ARS said: dat laatste zojuist ff geprobeerd en krijg je het inderdaad een beetje benauwd van En toch blijf je het doen zodra je de kans krijgt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Masis Posted September 10, 2017 Author Report Share Posted September 10, 2017 Heren, bedankt voor de reacties. Met de heldere uitleg van Siert is het mij helemaal duidelijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
www.jeepie.nl Posted September 11, 2017 Report Share Posted September 11, 2017 He Masis ik vertelde je nog dat ik zelfs een Pushfan had geplaatst op mijn ZJ toen ik in Spanje vertoefde. :-) Is het nu opgelost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DATZZ5.9 Posted September 14, 2017 Report Share Posted September 14, 2017 (edited) Een pushfan, interessant, wat houdt dat in? Omdat ik ih verleden ook vertoefde in Spanje.... 💡 gaat branden, je bedoelt een pushbar neem ik aan Edited September 14, 2017 by DATZZ5.9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vette73 Posted September 14, 2017 Report Share Posted September 14, 2017 Ik denk dat een 'pushfan' een extra fan is voor de radiator die lucht door de radiator duwt (de bestaande fan zit achter de radiator en trekt de lucht er doorheen. Een 'pullfan' dus). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DATZZ5.9 Posted September 14, 2017 Report Share Posted September 14, 2017 (edited) Een "how to" daarvan bij de 5.9 (of universeel) , zou wel gaaf zijn,.... Als het dus daadwerkelijk een "pushfan" betekent, zou ik wel willen weten hoe dat gedaan is e.d. Is zeker geen overbodige luxe in hete gebieden, zeker bij grote motoren. Edited September 14, 2017 by DATZZ5.9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
www.jeepie.nl Posted September 14, 2017 Report Share Posted September 14, 2017 7 uur geleden zei Vette73: Ik denk dat een 'pushfan' een extra fan is voor de radiator die lucht door de radiator duwt (de bestaande fan zit achter de radiator en trekt de lucht er doorheen. Een 'pullfan' dus). Precies Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
www.jeepie.nl Posted September 14, 2017 Report Share Posted September 14, 2017 4 uur geleden zei DATZZ5.9: Een "how to" daarvan bij de 5.9 (of universeel) , zou wel gaaf zijn,.... Als het dus daadwerkelijk een "pushfan" betekent, zou ik wel willen weten hoe dat gedaan is e.d. Is zeker geen overbodige luxe in hete gebieden, zeker bij grote motoren. https://www.flex-a-lite.com/electric-fans/12-volt-electric-fans/universal/auxiliary-fans/18-inch-loboy-auxiliary-electric-fan-puller.html Ik had deze ervoor zitten met een schakelaar binnen in de auto. Had ook een voordeel dat de airco lekker koud bleef. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vette73 Posted September 14, 2017 Report Share Posted September 14, 2017 En die had je dan tussen de grille en condenser zitten (tegen de condenser aan)? Had je er dan één of twee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
www.jeepie.nl Posted September 14, 2017 Report Share Posted September 14, 2017 18 minuten geleden zei Vette73: En die had je dan tussen de grille en condenser zitten (tegen de condenser aan)? Had je er dan één of twee? 1 is genoeg, weet niet helemaal zeker meer of het precies deze was. Het is alweer 9 a 10 jaar terug dat ik de ZJ had. Hij zat tussen de gril en de radiator. Er zit een soort V beugel die had ik weg gehaald. Maar het werkte echt super, ook met 2000 kilo achter de Jeep ZJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.