Spring naar bijdragen

Verstralers oorzaak warmlopen?


Recommended Posts

Hallo,

Vandaag een wagen getrokken op de trailer met de Niner, graadje of 24 buiten, kilootje of 2200 erachter, niet heel spannend dus. Overdrive netjes uit natuurlijk, maar op de snelweg begon de motor warm te worden. Airco uit, kachel aan en hij liep iets terug. Stationair laten draaien en de temp was precies zoals het hoort.

Radiator en waterpomp zijn niet zo heel oud, fan slaat ook netjes op beide standen aan is wellicht iets versleten en draait niet op volle toeren mee.

Nou wil het zo zijn dat ik sinds kort redelijk grote verstralers heb gemonteerd op de bullbar. Is het misschien een mogelijkheid dat die de luchtstroming zodanig in de weg zitten dat hij het warm krijgt? Hiervoor heb ik nooit last gehad van warmlopers. Ze zijn er zo af te schroeven, maar ik had vandaag geen gereedschap bij de hand en rij niet dagelijks met een trailer rond als het warm is. Ik hoop dus een beetje op iemand die een zelfde situatie heeft meegemaakt en er iets zinnigs over kan zeggen, voordat ik aan de slag ga met onderdelen vernieuwen.

 

 

Niner lampen.jpg

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan je alleen adviseren over aerodynamische aspect hiervan. Door het frontale oppervlak bijna te halveren kun je zelfs tot 80% minder lucht door de cowling krijgen. Weet niet hoe een auto hierop reageert, maar ik kan me voorstellen dat de temperatuur en het motorvermogen hierdoor beïnvloed wordt.  Het lijkt me dus opgelost als je de verstralers weghaalt of verplaatst... 

 

grt, Tim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een "how to" daarvan bij de 5.9 (of universeel) , zou wel gaaf zijn,.... Als het dus daadwerkelijk een "pushfan" betekent, zou ik wel willen weten  hoe dat gedaan is e.d. Is zeker geen overbodige luxe in hete gebieden, zeker bij grote motoren. 

bewerkt door DATZZ5.9
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei DATZZ5.9:

Een "how to" daarvan bij de 5.9 (of universeel) , zou wel gaaf zijn,.... Als het dus daadwerkelijk een "pushfan" betekent, zou ik wel willen weten  hoe dat gedaan is e.d. Is zeker geen overbodige luxe in hete gebieden, zeker bij grote motoren. 

https://www.flex-a-lite.com/electric-fans/12-volt-electric-fans/universal/auxiliary-fans/18-inch-loboy-auxiliary-electric-fan-puller.html

Ik had deze ervoor zitten met een schakelaar binnen in de auto. Had ook een voordeel dat de airco lekker koud bleef. :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Vette73:

En die had je dan tussen de grille en condenser zitten (tegen de condenser aan)?

Had je er dan één of twee?

1 is genoeg, weet niet helemaal zeker meer of het precies deze was. Het is alweer 9 a 10 jaar terug dat ik de ZJ had.

Hij zat tussen de gril en de radiator. Er zit een soort V beugel die had ik weg gehaald.

Maar het werkte echt super, ook met 2000 kilo achter de Jeep ZJ

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...