Spring naar bijdragen

elec. fan slaat niet aan


 Share

Recommended Posts

hallo!

 

Ik ben Ed uit Rotterdam

Nieuw hier.. heb een xj 4.0 ho uit 93 op lpg waar ik al heel erg veel aan heb gedaan en langzamerhand is het een fijn rijdende auto aan het worden.

Veel mechanische onderdelen vervangen en nu heb ik het volgende probleem: Hij neigt nog steeds naar warm lopen.. kwam er achter dat de electrische fan niet aanslaat. als ik de stekker op het thermostaathuis los haal gaat hij wél draaien. Kapotte koelwatersensor dus zou je denken..vervangende 2e hands gekocht maar nog steed niet. Vandaag een nieuwe er in maar nog steeds niet.. iemand een idee?

bewerkt door automaatje1993
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ed

volgens mij heb je toch gewoon een visco vin, die electrische is voor de airco en als hij echt te warm word gaat hij mee draaien. tenminste zo is dat bij mijn xj van 96 geregeld.

je kunt jouw visco vin controleren door met een opgerolde krant proberen de vin tegen te houden als de motor warm is, blijft hij dan stil staan of vertraagt hij flink dan is de visco niet goed meer. als de krant versnipperd dan is de visco goed.

ik hoop dat je hier iets aan hebt.

 

gr. john

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi John. Bedankt voor je reactie. Eh...visco vin? Wat is een visco?

Btw ik heb geen airco. 

Zeker op zonnige dagen wordt de motor behoorlijk warm en kan ik aan de voorzijde mijn hand niet op de kap leggen. Als ik de stekker van de sensor los haal en de (revhter) fan draait mee is er niks aan de hand.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ok. een viscosekoppeling.. viel niet mee om daar iets over te vinden maar toch gelukt. De rechter fan (met gezicht naar de auto) zou dus alleen voor de airco zijn? Mijn jeep heeft geen airco en daarbij gaat die fan dus wél draaien als ik het stekkertje op het thermostaathuis loshaal. Ook zakt de temperatuur dan binnen enkele minuten. De linker fan, de visco, draait permanent mee. De krant-test ga ik zometeen uitvoeren.

wordt vervolgd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

hoi John, ach het was maar eventjes pijnlijk hoor.

Sorry voor de late reactie.. ja dat zijn alletwee opties waar ik ook aan denk nu. kan ik zoiets testen zonder demontage van het thermostaathuis en of de radiator denk je?

 

bewerkt door automaatje1993
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...