Spring naar bijdragen

Dana 30 CAD removal naar solid axle vraagje


 Share

Recommended Posts

Hallo.

Ik ben van plan mijn 2 delige steekas CAD (vacuum rotzooi) op mijn dana 30 te vervangen door een solid axle van een xj

Ik geloof dat deze steekas uit 1 stuk van een xj vanaf bouwjaar 95 moet zijn??!!

Weet iemand toevallig ook of die nieuwe seal wat je in het differentieel moet doen dezelfde Is als die wat al aan de linkerkant zit?

Alvast bedankt. Groet sander.

Wrangler yj 93 4.0L

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Ik dacht dat een  94 XJ en ouder de kleinere kruisjes zijn, en 95 XJ en nieuwer de zwaardere kruisjes zijn.

Steekassen van een TJ passen ook, die hebben volgens mij alleen maar de zwaardere kruisjes.

Houd er wel rekening mee dat je voorste aandrijfas gebalanceerd moet zijn/worden omdat deze nu permanent gaat meedraaien.

en dat je 4WD  lampje op je dashboard het niet meer doet 

 

De seal kun je bij www.jeepparts.nl bestellen (ff bellen, staat niet op de site. ( Code: 11800 "keerring asbuis D30YJ met TJ steekas. €14.01).

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Roland:

 Ik dacht dat een  94 XJ en ouder de kleinere kruisjes zijn, en 95 XJ en nieuwer de zwaardere kruisjes zijn.

Steekassen van een TJ passen ook, die hebben volgens mij alleen maar de zwaardere kruisjes.

Houd er wel rekening mee dat je voorste aandrijfas gebalanceerd moet zijn/worden omdat deze nu permanent gaat meedraaien.

en dat je 4WD  lampje op je dashboard het niet meer doet 

 

De seal kun je bij www.jeepparts.nl bestellen (ff bellen, staat niet op de site. ( Code: 11800 "keerring asbuis D30YJ met TJ steekas. €14.01).

 

Roland bedankt voor de snelle reactie!

Hier kan ik tenminste wat mee. Nu heb ik nog een vraag.... die steekas en kruisje wat nu orgineel in mijn dana 30 aan de linker kant zit, zijn die dan even dik als die steekas wat ik dan van een xj/tj erin ga doen?

 Of Is het logisch om de beide steekasSen dan te vervangen?

Nogmaals bedankt. Groet sander

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

35 minuten geleden zei whY Jay jeeper:

Ja die tube seals (rode afsluitdoppen smeerbaar)

Heb ik al thuis liggen. Kwam er toen achter dat die niet passen. Nu heb ik mijn outer exle seal bij dat vacuüm gedoe kapot. Dacht nu Is het ook tijd om de steekassen te vervangen. En die doppen te monteren 

:thumbsup: Ik ben nu met de zelfde ombouw bezig (+ Re-gearen naar 4.56 + ford 8.8 achteras) leuke klus , ik heb de oudere XJ steekassen met de kleine kruisjes

Ga ff kijken hoe die  het volhouden, kan altijd nog naar de zwaardere B).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Roland:

:thumbsup: Ik ben nu met de zelfde ombouw bezig (+ Re-gearen naar 4.56 + ford 8.8 achteras) leuke klus , ik heb de oudere XJ steekassen met de kleine kruisjes

Ga ff kijken hoe die  het volhouden, kan altijd nog naar de zwaardere B).

Ok top. Naja ik hoop dat ik snel de onderdelen heb, zodat ik ermee kan beginnen.

Ik post wel wat foto's. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kruisjes van een YJ zijn inderdaad de kleinere variant. 
Dana 30 YJ: Bearing Cap Diameter (In):  1.063 X 1.063 Inch
En deze is die je gaat zoeken als je voor een XJ as gaat met groter kruisje: 1.188 X 1.188 Inch

Hier onder een video met een heel goed verhaal er in hoe te doen. Vergeet je vacuum lijnen bij de motor niet af te sealen. Om je 4WD aandrijving lampje te laten werken heb je 3 dingen nodig: 
https://www.morris4x4center.com/electrical-4wd-switch-8134473.html?gclid=CjwKCAjw87PNBRBAEiwA0XAIr2VQirSJ0G_iOQ-QPXulP0w1U4TdzKVhLBw07sVb-1-p1wiFBDk93BoCsHQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

En: https://www.summitracing.com/parts/yga-21364?seid=srese1&cm_mmc=pla-google-_-shopping-_-srese1-_-yukon-gear-axle&gclid=CjwKCAjw87PNBRBAEiwA0XAIrx_2oONBjZimYOJdHGFa9AklxS6OZeemGesKhVRU_jv4JvY0fRGDtBoCuO4QAvD_BwE

Last but not least: het stukje wat van de transfercase switch naar je dash gaat. Alleen weet ik op dit moment even niet hoe dat ding heet. Ik had het geluk dat ik een junk yard om de hoek had. Of te wel ik had de steekassen van een XJ meegenomen driver en passenger side of te wel nu heb ik beide kanten het grotere kruisje. Je tube seals passen wellicht niet omdat de DANA 30 roest aan het vormen is. Ik had deze goed schoon moeten maken voor dat ik de tube seals kon installeren. Tot nu toe ongelooflijk blij met de conversie! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok. Heb vandaag gebeld met de lokale jeep sloper hier in de buurt 

jeep-Parts venlo.

Hij heeft driver en passenger steekas liggen van een xj.

Bijde assen voor 150 euro. Deze ga ik als het goed Is morgen ophalen. 

Dan doe ik daar gelijk 2 nieuwe kruisjes op zetten. De afdekplaat van dat vacuüm gedoe fabriceer ik zelf. Moet dus alleen die nieuwe seal hebben. Hopenlijk morgen alles bestellen!!

Tot zover iedereen alvast bedankt voor de snelle info.

Groet sander

bewerkt door whY Jay jeeper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net mijn steekassen opgehaald. Nou viel me op dat op de ene as nog een ring zit (zie vinger) :huh: deze zit niet op de passagiers kant. Waar Is deze voor en moet er daar eigenlijk ook eentje zitten?

Straks even kruisjes bestellen 30x82

20170905_192405.jpg

20170905_195247.jpg

bewerkt door whY Jay jeeper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Roland:

Is een stofkap, heb je niet echt nodig.

 

Had zelf al bij de yj gekeken maar vond het moeilijk om te zien. Maar dat Is goed nieuws dat het alleen een stof kapje Is.

Zaterdag ga ik de kruisjes nieuw erin persen dus dan volgen er weer foto's. 

Thx again.

Eat sleep jeep □||||||□... repeat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag begonnen met de CAD removal, en ombouwen naar solid axle.

Ik moet echt zeggen dat het makkelijk te doen Is.  Ik ben er denk ik5 uurtjes mee bezig geweest. Af en toe even moet schuilen  voor de regen. Maargoed dat hoort erbij als je geen carport hebt:whistle:

Ik heb foto's gemaakt voor de lief hebbers.

Wat ook zeker een aanrader Is als je toch bezig bent.... doe gelijk die tube seals erop. Ik heb mijn axle tubs schoon gemaakt.... Man o man kwam daar rotzooi uit.

Ook goed te weten... dop 35 past precies in de seal die je moet plaatsen in je differentieel. Dus dat Is makkelijk met erin kloppen.

Nou hier de foto's. 

Groet sander.

20170908_174956.jpg

20170909_095837.jpg

20170909_120159.jpg

20170909_120211.jpg

20170909_122958.jpg

20170909_123456.jpg

20170909_131656.jpg

20170909_131918.jpg

20170909_133211.jpg

20170909_133216.jpg

20170909_141433.jpg

20170909_150150.jpg

20170909_150833.jpg

20170909_154253.jpg

20170909_154239.jpg

20170909_194540.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeg, die sway bar moet je die in Nederland er op laten zitten? Zo niet zou ik em gewoon er af halen en nooit meer terug zetten. Zelfde als met de stuur demper en track bar. Ik had de sway bar en stuur demper op mijn YJ zitten. Nu alles na de Spring over Axle nooit meer terug gezet. Ik moet zeggen dat de Jeep aangenamer rijdt dan voorheen! Geen bump steering ook. Helemaal voor off road, het geneuzel met de sway bar disconnects werd oud. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...