performance1992 Geplaatst September 1, 2017 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2017 Beste mensen...we zitten met echt een groot probleem.. en niemand schijnt een oplossing te weten. Dus daarom hier een laatste noodkreet! Na bijna 10 jaar hebben we in juni jl. afscheid genomen van onze Cherokee Performance uit 1992. Na veel te hebben geïnformeerd en rondgekeken hebben we een Jeep Grand Cherokee 4.7 V8 uit 1999 gevonden. Hij zier er echt mooi uit voor zijn leeftijd en de proefrit verliep perfect. We zijn natuurlijk geen autotechneuten maar door de opgedane kennis met onze vorige Cherokee toch wel redelijk thuis in waar je op letten moet. We hebben bij de onze eigen garage nog naar het schadeverleden geïnformeerd, maar dat kwam niets noemenswaardig uit. Superblij hebben we hem opgehaald, natuurlijk aan de andere kant van het land..;-( Niets wees erop dat er iets met de motor aan de hand was. We hebben er 3 weken in gereden toen we merkten dat hij wel heel veel verbruikte en er olie in het water zat. Koppakking? Dus naar de garage.. ook hun eerste gedachte was de koppakking. Vervelend, maar goed, als dat het was moest het maar. Na een paar dagen geïnformeerd bij de garage.. de eerste vraag was of we verkeerde benzine hadden getankt? ( E10).. nee dus, niet bij ons. Ze hadden de motor uit laten lezen en daarbij was dit in eerste instantie naar voren gekomen. Ook bleek dat er volkomen verkeerde bougies in zaten en waarschijnlijk een scheurtje in de kop. Ze hebben alles geflushed, een vloeistof toegevoegd om het lekken te stoppen en de bougies vervangen. Hij liep weer als een zonnetje.. dachten we. Na een week er in te hebben gereden hoorden we een sissend geluid. Dit bleek een pakking bij het spruitstuk te zijn.. dus weer terug en laten vervangen. Helaas bleek dit ook niet het probleem.. Bij de garage hebben ze kunnen zien dat er al reparatie aan de motor heeft plaats gevonden, wat precies weten we niet. Maar in ieder geval bleken al een aantal pakkingen vervangen te zijn. Naar nu blijkt loopt de motor op 6 i.p.v. 8 cilinders. Als de motor koud is en je start, loopt ie als een zonnetje.. ga je rijden is er in het begin niets aan de hand maar na een poos stoppen 2 van de 8 cilinders ermee. De ene keer is dit na 300 mtr, de andere keer rijd je 50 km en gebeurd het dan.. De garage heeft als enig optie een nieuwe/andere motor, ze kunnen er niet achter komen, ook na een aantal keren uitlezen, waar het in zit. Dit kost echter zoveel dat wij dit de auto niet waard vinden.. en ook ver boven ons budget gaat.. Momenteel hebben we de Jeep geschorst en de garage heeft aangeboden hem te verkopen met dit mankement.. We vragen ons af of dit echt de laatste mogelijkheid is.. en balen er vreselijk van dat dit niet op te lossen. Misschien is hier iemand die weet waar we moeten zoeken of weet wat er aan de hand is? Alle tips zijn welkom.. we hebben een auto maar kunnen er niet meer mee rijden.. en hij wel nodig voor het werk.. Alvast hartelijk dank voor het meedenken en eventuele tips of hulp! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst September 1, 2017 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2017 waar staat de auto nu ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst September 2, 2017 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2017 Is er al een compressietest gedaan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
performance1992 Geplaatst September 2, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2017 @EJG.. De auto staat nu bij onze garage @jofer.. er is een compressietest gedaan. 6 cilinders zijn ok ( compressie van 16/17) en twee komen niet verder dan 6... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst September 2, 2017 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2017 Dan heb je waarschijnlijk gescheurde koppen of kleppen. Om de zuigerveren/onderblok uit te kunnen sluiten zou je nog een natte compressietest kunnen doen. Blijft de compressie hetzelfde, ligt het aan de kop. Is de compressie bij een natte test hoger, kan het aan de zuigerveren/onderblok liggen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst September 2, 2017 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2017 Staan die motoren niet bekend om hun zachte klepzittingen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
performance1992 Geplaatst September 3, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 3, 2017 Auto heeft altijd op benzine gereden. Bij de garage hebben ze al aangegeven dat de vloeistof om het lekken te stoppen een tijdelijk oplossing zou zijn. Zij kunnen ook niet garanderen dat de motor perfect zal lopen als ze de pakking vervangen en koppen laten testen en vlakken. Het wordt een kostbaar verhaal en dat is de auto niet meer waard. De garage geeft aan dat de reparatiekosten 3x meer zullen zijn dan dat wij voor de auto betaald hebben.. We proberen hem nu met schade te verkopen, in de hoop er nog iets voor terug te krijgen.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst September 3, 2017 Rapporteren Share Geplaatst September 3, 2017 Zijn de 2 slechte cilinders aan dezelfde kant en toevallig naast elkaar? Dan zou ik gewoon de kop eraf halen, zelf doen al dan niet met hulp van iemand. Als het alleen de pakking is valt het wel mee, als de kop gescheurd is dan een andere zoeken 2e hands. Dan zal je qua kosten niet hoger uitkomen dan 500. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst September 3, 2017 Rapporteren Share Geplaatst September 3, 2017 Sorry hoor, maar svp geen indianen verhalen over hoe weinig Jeep onderhoud kost! 2 goede koppen kosten geld, bovendien laat je die toch ook weer checken en eventueel opknappen, heb je enig idee wat dat tegenwoordig kost? De tijd van 'even vlakken voor 25 gulden' is echt voorbij. Dan een complete pakkingset, ook niet meer 6 tientjes zoals vroeger, beetje olie, beetje koelvloeistof...... gaat je echt niet lukken voor 500. Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst September 3, 2017 Rapporteren Share Geplaatst September 3, 2017 Het is misschien een open deur, maar als je de kennis zelf niet hebt om aan zo'n ding te sleutelen, of genoeg geld om het te laten doen, koop dan geen Grand met een V8 van bijna 20 jaar oud, zeker niet als dagelijkse auto waar je van afhankelijk bent. een 4.0 HO zoals in je eerdere Cherokee is betrouwbaar en makkelijk te onderhouden. Nu gaat de garage een diagnose stellen en geen garantie op succes geven, dus jij betaald en als het niet goed komt heb je nog steeds een kapotte Jeep en heeft ie nog meer gekost. Ik heb jongere auto's naar de sloop zien verhuizen met een "kleine storing". Het is niet opbeurend, maar als je het niet kan behappen, beter nu een schop geven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst September 4, 2017 Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2017 (bewerkt) Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit een motor van een jeep uit elkaar heb gehaald. Ik heb toevallig hetzelfde gehad met een Chevrolet 5.7 2 andere koppen gehaald voor 250 euro, niet laten vlakken want ze zijn van gietijzer. 250 euro voor nieuwe pakkingen, olie en bouten dus totaal 500 euro kwijt. September 4, 2017 bewerkt door jofer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst September 4, 2017 Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2017 Ja, maar dat heb je dus zelf gedaan en dat gaat bij de topicstarter niet gebeuren, reparatie dus minstens x 2 = minimaal 1000 euro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst September 4, 2017 Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2017 Ja klopt minimaal 1000 en dan nog de andere koppen denk ik. Daarom gaf ik ook het advies om het zelf te proberen eventueel met hulp van iemand van het forum. Als hij er een topic van maakt krijgt hij hulp genoeg, het is geen rocket science. En echt veel te verliezen heeft hij toch niet lijkt mij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst September 4, 2017 Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2017 37 minutes ago, michel1972 said: Hij heeft genoeg te verliezen! Topicstarter schrijft zelf dat de reparatiekosten 3x meer zullen zijn dan dat wij voor de auto betaald hebben. Dus kan ik daaruit opmaken dat deze jeep niet de hoofdprijs heeft gekost tenzij de garage een uurtarief hanteert van 125 euro per uur en de nieuwe cilinderkoppen bekleed zijn met diamanten. Ik kan het natuurlijk mis hebben maar als er staat 3x meer dan aanschafprijs lijkt mij dat de jeep al niet de hoofdprijs heeft gekost. In dit geval heeft de eigenaar gewoon pech gehad en bleek de aankoop niet te zijn wat hij gehoopt of verwacht had. Ik kan alleen maar zeggen lik je wonden en neem er afscheid van. Geld weggooien kan je ook op een andere manier. Daarom zeg ik toch ook dat hij het zelf moet proberen? Dan heeft hij niks te verliezen. Kijk welke cilinders er slechte compressie hebben, zitten ze naast elkaar dan haal je die kop er af. Lukt het? Prima Lukt het niet? Jammer, niks verloren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst September 4, 2017 Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2017 Hier nog zoiets https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jeep/m1200308490-jeep-grand-cherokee-4-7-i-v8-overland-aut-2002-grijs.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=9 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst September 5, 2017 Rapporteren Share Geplaatst September 5, 2017 Kweenie maar ik heb al meerdere malen aangegeven dat het een optie is om het zelf te proberen of samen met een technische vriend en jij blijft maar over garage kosten bezig Verder vind ik het advies van de garage om heel de motor er uit te halen ook een beetje dramatisch. Misschien kan TS eens langs gaan bij een jeep specialist voor een second opinion. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst September 5, 2017 Rapporteren Share Geplaatst September 5, 2017 43 minutes ago, michel1972 said: Heb het over kosten in het algemeen maar stel je beschikbaar bij de topicstarter. Ga jij hem helpen met demonteren en monteren. Jij hebt al eerder een kop vervangen schreef jij. Dus moet appeltje eitje zijn voor jou dan. Soms moet je gewoon accepteren dat het investeren van een euro al teveel kan zijn. Uiteindelijk kan je beter korte hevige pijn hebben als lange zeurende pijn. Jij leest alleen wat je wilt lezen volgens mij. Maar als ts hier in de buurt woont wil ik hem best helpen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
performance1992 Geplaatst September 6, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 6, 2017 Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties! We hebben inderdaad besloten om afscheid te nemen van deze Jeep. Het is heel spijtig maar het is niet anders. Er is idd geen mogelijkheid om er zelf aan te sleutelen en het laten doen is te kostbaar. We gaan hem verkopen en tijdelijk maar even een oud karretje rijden.. wie weet wat er in de toekomst nog volgt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.