Spring naar bijdragen

Verse eigenaar van een XJ '98: Merlijn


cmckzjr
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Afgelopen weekend hebben wij onze (eerste) XJ opgehaald. Een mooi moment om mij even voor te stellen!

Ik ben Merlijn, 30 jaar oud, en woon samen met mijn vrouw en 2 dochters in de regio Zeist.
We heben al jaren het idee (de droom?) om een XJ aan te schaffen, maar hebben het idee om deiverse redenen meermaals in de ijskast gezet. Nu heb ik de knoop doorgehakt, en hebben we onze degelijke gezinsbak ingeruild voor onze eerste XJ!
Het is een XJ uit '98, met 230K op de teller. Naar genoeg alles werkt (met uitzondering van de rechter spiegel), en het nodige is in de afgelopen jaren vervangen (radiateur, fuseekogels, condensor, etc.).
Ik ben geen echte techneut, al heb ik wel in een ver verleden mijn monteursdiploma gehaald. Volgens mij hadden we zelfs een 4.0L in de klas staan, waar ik de kleppen eens van heb gesteld. Omdat ik nooit echt heb gesleuteld, zit de theorie er beter in dan de praktijk ;) Máár, ik ben wel van plan om de XJ zelf te onderhouden, en zoveel mogelijk zelf te sleutelen aan de auto. Enige beperking die ik heb, is dat ik geen garage/carpoort heb. Dus ik zal het buiten op de stoep moeten doen!

Inmiddels heb ik de Haynes besteld, een Service Manual (voor een XJ uit 2000) gedownload, en bijna alle "how to's" van BleepinJeep gekeken op Youtube. Mentaal ben ik er dus goed voorbereid op de komst van de XJ :)

Ik zal waarschijnlijk veel (beginners-)vragen gaan stellen op het forum, en zie graag alle input van jullie tegemoet!

Groeten, en wie weet tot ziens!

Merlijn

 

Om meteen maar te beginnen met de vragen:
- Waar halen jullie onderdelen voor je Jeep vandaan?
- Worden er vanuit het forum wel eens sleutel-dagen georganiseerd? Dit zie je wel eens op andere fora.
- Na het rijden komt er RV uit een balk veel vocht druppelen. Het ruikt nergens naar, dus ik verwacht dat het condens is van bijvoorbeeld de airco. Klinkt dit bekend/normaal?
- Op internet kwam ik een aftermarket set koplampen tegen (Sylvania Silver Star). Heeft iemand een idee of deze in NL zijn toegestaan, en zo ja, waar deze te verkrijgen zijn?
- Kan ik checken of mijn kruisstukken (in de aandrijfassen) aan vervanging toe zijn?
- Bij het wegrijden bij een verkeerslicht, hoor ik soms een "toenk" in de assen. Met name als ik rustig optrek. Vandaar bovenstaande vraag. Is dit een bekend euvel? En zo ja, moet ik dit in mijn tussenbak, aandrijfassen, of differentielen zoeken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het heldere vocht RV is idd condens van de airco. Wat een aantal niet weten is dat de airco ook gebruikt word bij de ontwasem stand. Om de lucht te ontvochtigen.

De kloenk uit de assen zal waarschijnlijk je trommelrem achter zijn. Door het remmen komt deze op 'spanning'. Bij het wegrijden komt ie weer los.

Kruisjes controleren is niet zo moeilijk. Gewoon de aandrijfas een beetje in alle richtingen heen en weer halen en kijken of je een grote speling ziet op het kruisje. Lukt dit niet, dan zij je kruisjes goed.

Voor de rest veel plezier met je XJ. Het zijn fijna wagens om mee te rijden zowel on- als offroad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei DogJeeper:

 

Dank voor je bericht!

De vloeistof RV is inderdaad helder. Omdat het redelijk veel was had ik mijn twijfels of het condens was. Maar dit bevestigd mijn vermoeden dus!
Ik zal eens aan mijn aandrijfas gaan tekken en duwen :)

Thanks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...