Spring naar bijdragen

Resurrection of the Mohawk...


wrangler266
 Share

Recommended Posts

Even een kleine update:

Vandaag goed opgeschoten. Op de grill na heb ik alle bodywerk klaar om naar de spuiterij te brengen. Ik heb eigenlijk alleen nog wat werk aan de linker deur gehad. Daar zaten twee vermoeiingsscheurtjes in die ik gerepareerd heb. Jammer genoeg is wel de ruit gesneuveld toen ik deze uit het oude raam wilde halen. Ik was verdorie halverwege toen plotseling uit het niets een barst tevoorschijn kwam. Ach ja, waar gehakt wordt vallen spaanders zullen we maar zeggen. T'is natuurlijk jammer maar helaas...:wacko:

Ik heb wel nog een vraagje waar mij hopelijk iemand mee kan helpen. Als het bodywerk naar de spuiterij is wil ik de voorbereidende werkzaamheden aan het chassis en dergelijke doen voordat de body erop gaat. Ik wil o.a. de benzinepomp testen en de brandstofleidingen op lekkage controleren. Aan de brandstofpomp zit een drie-polige stekker. 1 pool is massa, en beide andere polen zijn volgens mij van de benzinemeter en de pomp. Wat moet ik nu doen om de pomp aan het draaien te krijgen zonder de boel te vernaggelen? Ik kom er met de manual in ieder gevalniet uit.

Voor de liefhebbers nog een paar fotokus....:yes:

Till next time,

Ciao. 

IMG_1513.JPG.7928d5639110e186a46fc69e59bc4f1f.JPG

De bovenkant van de deur was in het midden gescheurd. Op het einde van de scheur een gaatje van 2,5 geboord om verder scheuren te voorkomen en daarna met kleine puntjes dichtgelast en geschuurd. De rest is voor de plaatwerker.

IMG_1514.JPG.7ae511f515e21f80944b9b3440482e2a.JPG

Een veel voorkomende plek waar de deurstijl loslaat van het plaatwerk. Deze liet zich goed lassen in ieder geval.

IMG_1515.JPG.f1b496f1323a155e9124b3d5372052d2.JPG

Op de grill na staat alles klaar om op transport naar de spuiterij te gaan. De vooravond van een nieuwe episode.... :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi werk en fijn dat het opschiet. 💪

Ik neem mij voor om ook eens een project te beginnen.  Als de kinderen de deur uit zijn maar dat kan nog wel 10 jaar duren.

En tegen die tijd vinden we het misschien wel heel normaal om een Jeep naar elektro aandrijving om te bouwen. 😃

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Kapt. Bob:

Mooi werk en fijn dat het opschiet. 💪

Ik neem mij voor om ook eens een project te beginnen.  Als de kinderen de deur uit zijn maar dat kan nog wel 10 jaar duren.

En tegen die tijd vinden we het misschien wel heel normaal om een Jeep naar elektro aandrijving om te bouwen. 😃

Huy Kapt. Bob,

Leuk dat je nog steeds meekijkt. Aan een restauratieproject kun je veel plezier beleven, maar zoals je zegt, daar moet het wel de juiste tijd voor zijn. En alleen jij weet wanneer die tijd er is. 

En die elektra-aandrijving, daar zou je nog wel eens groot gelijk in kunnen hebben. Er zijn al een tijdje spelers op de markt die gespecialiseerd zijn in het ombouwen van oldtimers op elektrische aandrijving, waar je dan zelf aan kunt meewerken. Klik! 

Het ga je goed,

math

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi peoples,

Deze week weer een eind de goede kant opgeschoten. 

Gisteren is de spuiter (op de body na) alles komen ophalen. Het is warempel zover, de Jeep krijgt zijn nieuwe jas. Daarvoor ben ik afgelopen vrijdag op zoek geweest naar de kleurcode van de lak. De code had ik opgezocht via internet. Voor de geïnteresseerden onder ons heb ik hier de link. In dit overzicht vindt je de kleurcodes van de Wrangler van 1991 t/m 2015. De kleurcode van mijn Jeep blijkt PG5 'Hunter Green Metallic' te zijn en dat zou nog wel eens kunnen kloppen...;)

Op het brandschot aan bestuurderskant zit overigens een typeplaatje met diverse codes erop. Hieronder dus ook de kleurcode van de lak, die voor de Wranglers dus uit 3 leestekens bestaat. 

Nu het plaatwerk allemaal naar de paintshop is gebracht wordt de focus weer op het onderstel en aandrijflijn verlegd. Mijn oog viel daarbij op de scherpe hoek die de achterste aandrijfas maakt met het diff. Die mag de 45 graden niet overschrijden en daarnaast geldt, hoe kleiner de hoek hoe beter de belasting op het kruisstuk. De hoek die ik meet is 150 graden en van nevenliggende hoeken weten we dat die samen altijd 180 graden zijn. De hoek die de kruiskoppeling maakt is dan 30 graden (180 - 150 = 30 graden) Ondanks het feit dat de 45 graden hier nog niet overschreden wordt wil ik de hoek toch wat kleiner, geleidelijker maken, teneinde de belasting op het kruisstuk zo gunstig mogelijk te krijgen. Derhalve heb ik besloten om de achteras toch wat te kantelen door een wig tussen de as en de veerbladen te leggen. Hiervoor heb ik inmiddels mij vriend (die in het bezit is van een freesbank) gevraagd om 2 exemplaren uit aluminium te vervaardigen.

Verder heb ik afgelopen week een groot deel van het kleine spul ontroest en in de lak gezet en heb ik de motor, versnellingsbak, tussenbak en beide diffs van lekkere verse olie voorzien. Blijft lekker ruiken dat nieuw spul... Of zeg ik nu wat raars? :whistle:

Het volgende dat er op de planning staat is het controleren van de werking van het brandstofsysteem (pomp, lekkages) en het primen van de motor waarbij ik ook de juiste werking van de oliepomp zal controleren. 

Daarnaast liggen alle gedemonteerde onderdelen van de 4 deuren en achterklep ook op me te wachten. Inventariseren wat vervangen moet worden, onderdelen gangbaar maken en in gereedheid brengen om straks weer te assembleren.

Enfin, ik ben voorlopig nog van de straat. Voor de liefhebbers nog wat foto's en dan wens ik een ieder nog een fijn weekend en een goede week toe.

Keep feeding eachother,

math

IMG_1521.JPG.5759b3e0f86ebb06a8103d181614e115.JPG

Alle componenten, behalve de body op weg naar de paintshop.

IMG_1526.JPG.69cc68c935631cc9bc1259190a796535.JPG

There they go.... :bye1:

IMG_1519.JPG.14c5d25a75be8614b02f92829808b5c1.JPG

Het typeplaatje links op het brandschot met daarop o.a de kleurcode.

IMG_1518.JPG.1321ef772f2b7feecde93baba0801be1.JPG

De positie van de kleurcode. Voor de Wranglers tussen 1991 en 2015 bestaat de code uit 3 leestekens.

IMG_1517.JPG.ad905520b651d0f7249a5a6d10201813.JPG

De hoek van de aandrijfas tussen diff en tussenbak,

IMG_1516.JPG.ec776c86ab96c488954d34489dff2c84.JPG

Hier gaat het om. Door de achteras nu een beetje omhoog te kantelen wordt de hoek kleiner en daarmee de overbrenging geleidelijker waardoor de belasting en dus de slijtage van het kruisstuk zal afnemen. Ik begin met een wigdikte van 5 mm. Uiteraard mag de smering van het pignonwiellager niet in het gedrang komen.

IMG_1529.JPG.c7664c6b27ef4a9c6724dbe44710e10e.JPG

Nieuwe levenssappen voor de Jeep....

IMG_1528.JPG.2da725cdea84faf9cdde5a4b3857a298.JPG

Op het gemak en met geduld, anders wordt het een smeerboel.... :yes:

IMG_1530.JPG.a12eeb668d4c0964e1ae3b2d2010d189.JPG

Al het kleine spul ontroest en opnieuw in de lak gezet. Klaar om weer gemonteerd te worden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuwe update!

Afgelopen week een aantal 'externe' zaken geregeld. De interieur bekleding heb ik naar de plaatselijke carcleaning gebracht om te laten diep-reinigen. Daarnaast heb ik de softtop en de origine deurpanelen naar een dorpsgenoot gebracht ter reparatie. Vandaag ben ik dan weer verder gegaan met werkzaamheden aan het brandstofsysteem en de motor. Allereerst wat verse benzine in de tank gekieperd. Brandblusser bij de hand voor het geval dat.... :dry: Daarna de klem van de brandstofpomp gekoppeld aan de accu en zie daar, de pomp draait, bouwt druk op en stopt als het systeem op druk is. De brandstofleidingen en koppelingen gecontroleerd op lekkages en kon gelukkig niets constateren dat op een lekkage zou wijzen. 

Nu is het tijd om de verdeler terug op de goede plaats te zetten. In 2017, bij het demonteren heb ik de verdeler losgemaakt zonder daarbij te letten op de stand van de 1e cilinder. Zaak is, om de verdeler nu zodanig terug te plaatsen dat de ontsteking van cilinder 1 bij de juiste slag plaatsvind. Dit is op het bovenste dode punt (BDP) van de compressieslag. Dat heb ik als volgt gedaan:

  1. versnellingsbak in neutraal, alle bougie's eruit;
  2. draai met dop, verlengstuk en ratel de krukas (in dit geval) met de klok mee en let daarbij op de stand van de kleppen van de 1e cilinder;
  3. achtereenvolgens: uitlaatklep open en weer sluiten; inlaatklep open en weer sluiten; met de vinger op het bougiegat voel je nu wanneer de zuiger weer omhoog komt;
  4. voorzichtig doordraaien totdat het merkteken op de vibratiedemper overeenkomt met de '0' markering;
  5. om zeker te zijn dat dit het BDP van de compressieslag is en niet van de uitlaatslag draai je de krukas met een kleine beweging voor- en achteruit waarbij de in- en uitlaatklep van de 6e cilinder moeten 'tuimelen'  en dat doen ze bij deze;
  6. als de zuiger van cilinder 1 op BDP staat, moet de rotor van de verdeler op het sleepcontact van de 1e cilinder staan. Dit punt is gemarkeerd op de kap en ligt bij mij op 5 uur;
  7. de rotor van de verdeler wordt aangedreven door de oliepomp, waarbij de verbinding tot stand komt doordat de vlakke as-tap van de verdeler in de 'zaagsnede' van de oliepomp gaat. Door de schuine vertanding op de as van de rotor zal de rotor een stukje met de klok meedraaien als je de as-tap in de sleuf positioneert. Door nu met een lange schroevendraaier de sleuf op 11 uur te draaien zal de rotor bij de montage uiteindelijk wijzen op 5 uur, hetgeen overeenkomt met het sleepcontact van de 1e cilinder.

Zo, netjes afgesteld, al zeg ik het zelf. :yes:

Vervolgens is het tijd om de motor te primen en te controleren of de oliepomp voldoende druk opbouwt. Hiertoe heb ik een oliedrukmetertje van een ouwe trouwe Willy's geleend en aangesloten op de plek van de oliedruksensor. De accu had ik daags van tevoren al opgeladen. Belangrijk is wel om goede (lees dikke) startkabels te gebruiken. De negatieve pool sluit ik aan op de aarding van het blok, de positieve pool gaat op de aansluiting van de startmotor. Hierop begint de motor haar rondjes te draaien en na enige tellen bouwt de druk zich inderdaad op om even later op 60 psi te blijven steken. Dit komt overeen met 4 bar en geloof het of niet, hier wordt ik dus blij van. 4 Bar is perfect! :thumbsup:

Tijd om de boel af te bouwen. Kleppendeksel weer gemonteerd, bougies gemonteerd (wel even de luchtspleet controleren), verdelerkap erop en de bougiekabels plaatsen. Om zeker te zijn hierbij geen fouten te maken heb ik even gebruik gemaakt van een eenvoudige schets die de juiste ontstekingsvolgorde aangeeft.

Zo! weer een stap verder geraakt dit weekend. Awel, ik zij een tevreden mens! Nog even wat pico's en dan wens ik jullie een fijn (F1) wiekend toe.

Ciao, Math

 

IMG-2408.JPG.a833020635ccf45791b43dfb2c1df828.JPG

UItlaatklep 1e cilinder open

IMG-2409.JPG.65e4f37071f325750abd8c1be8f2b862.JPG

Uitlaatklep dicht; inlaatklep open en doordraaien totdat de inlaatklep weer sluit

IMG-2410.JPG.35f485444f6db5fbf8ead4c35685c24a.JPG

Doordraaien tot merkstreepje op '0' staat. In- en uitlaatklep 6e cilinder moeten nu 'tuimelen' als je de krukas een klein beetje voor- en achteruit beweegt.

IMG-2412.JPG.1fad6675d27adf5c20d81bfd0bdaa749.JPG

Rotor op 5 uur

IMG-2407.thumb.JPG.ce96ff61eb25688668ece2c6f195bdaf.JPG

Primen van de motor m.b.v. de accu en startmotor. Linksboven de roterend fan-bladen, rechtsonder de oliedrukmeter op 60 psi (15 psi = 1 bar)

IMG-2413.JPG.2343a55752a028b9ec7a5a874a78defc.JPG

Montage van kleppendeksel; verdelerkap; bougies en bougiekabels, conform onderstaande schets.

image.png.3abb0f860cb121ce5230dd381365bbb6.png

 

Ontstekingsvolgorde.docx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Arjan.

Nog even een aanvulling die ik gisteren gewoonweg ben vergeten. Eerder had ik verteld dat ik de scharnieren en nog wat ander klein spul zou laten verchromen bij 'Metamorfose' chroomtechnologie in Reuver. Dus contact gelegd met deze zaak, op verzoek een foto van de delen opgestuurd, waarna ik een offerte ontving waar ik wel mee kon leven. Dus ik afgelopen vrijdag naar Reuver getogen, een uur rijden vanuit mijn woonplaats. Daar aangekomen verteld die gast me dat hij de onderdelen liever niet verchroomd... :blink:

Enigszins verbaasd luister ik naar z'n uitleg. Volgens hem zijn scharnieren zowiezo gevoelig voor roest als je ze laat verchromen, gaat na enige tijd altijd roesten omdat het bewegende delen heeft. En al helemaal niet geschikt voor een 'daily driver'.... Toen ik hem vroeg waarom ze me dan wel een offerte hebben gemaakt en mij toen al niet verteld hadden dat ze deze opdracht niet wilden / konden aannemen zei hij dat hij daar niets aan kon doen omdat een collega die offerte had gemaakt.... :frusty:  

Natuurlijk, enerzijds goed dat hij me hiervoor waarschuwt, maar dit mag in een zichzelf serieus noemend bedrijf toch eigenlijk niet gebeuren, toch? Ik dus onverrichter zake weer naar huis en onderweg besloten om de onderdelen gewoon, zoals het was, in de kleur van de Jeep te laten spuiten. Een hele morgen verklooid maar toch ook weer met een nieuw idee thuis gekomen. 

IMG-2386.JPG.13a3229c1d6f585b9d78cf1d3ebc73d5.JPG

Dit zijn de betreffende onderdelen welke eerst in aanmerking kwamen om te verchromen, maar nu in dezelfde kleur als de body worden gespoten....

Nog een laatste vraag voor iemand die het weet en mij kan helpen:

Ik ben dus helemaal kwijt hoe de 'side-fenders' (is dit wel de correcte benaming?) aan het chassis / body gemonteerd zaten. Als ik me niet vergis maakt de beugel op de foto beneden daar onderdeel van uit, uiteraard voor elke kant 1. Kan iemand mij op weg helpen of mij verwijzen naar een tutorial op YouTube of zo? Omdat ik de juiste benaming niet weet heb ik tot op heden niets hierover kunnen vinden.

IMG-0883.JPG.eb324bcd9b44c7567e06d17d2741f4bb.JPG

Het gaat om dit exemplaar....

IMG-2387.thumb.JPG.6b12763f0823e9f3af4e84e0e83488f0.JPG

Hier de betreffende beugel.....

Komend weekend even wat andere werkzaamheden want dan wordt de vijver en de tuin uit hun winterslaap gehaald. Daarna is de Jeep weer aan de beurt.

Tot dan, math

  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei wrangler266:

Dit zijn de betreffende onderdelen welke eerst in aanmerking kwamen om te verchromen, maar nu in dezelfde kleur als de body worden gespoten....

Dat is allemaal in gepolijst RVS verkrijgbaar, mocht je alsnog voor bling-bling willen gaan. Verchromen lijkt mij ook geen goed idee.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17/3/2019 om 7:39 PM zei Ab:

Dat is allemaal in gepolijst RVS verkrijgbaar, mocht je alsnog voor bling-bling willen gaan. Verchromen lijkt mij ook geen goed idee.....

Huy Ab, ik weet het, verchromen was in dit geval geen goed idee, maar ik wilde in eerste instantie deze onderdelen gewoon hergebruiken. Maar nu realiseer ik me dat het voor mijn doen toch een beetje te veel van het goede zou zijn als ik al deze onderdelen in chroom of RVS zou uitvoeren. gaat definitief niet gebeuren, maar ik ben er nog steeds niet uit wat het dan wel gaat worden, want ik loop ook met hetzelfde idee als Mopar Tim al opperde.... :dry:

Komt tijd komt raad.....;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 3/17/2019 at 5:58 PM, wrangler266 said:

 

Ik ben dus helemaal kwijt hoe de 'side-fenders' (is dit wel de correcte benaming?) aan het chassis / body gemonteerd zaten. Als ik me niet vergis maakt de beugel op de foto beneden daar onderdeel van uit, uiteraard voor elke kant 1. Kan iemand mij op weg helpen of mij verwijzen naar een tutorial op YouTube of zo? Omdat ik de juiste benaming niet weet heb ik tot op heden niets hierover kunnen vinden.

IMG-0883.JPG.eb324bcd9b44c7567e06d17d2741f4bb.JPG

Het gaat om dit exemplaar....

 

  

 

Running Boards volgens mij?

 

Zoniet kun je ook nog zoeken op sliders, nerf bars or side bars. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een kleine update....

In de tussentijd dat de spullen bij de spuiter zijn heb ik nog wat klein spul in orde gemaakt en waar nodig gespoten. tevens de uitlaat en de stuurstang gemonteerd en alvast toch twee spieën onder de achteras geplaatst om de as zodanig te kantelen dat de aandrijfas een gunstigere hoek maakt. Waarom niet gewacht tot de body op het chassis zit? Gewoon, omdat ik het idee had dat dit niet zoveel uit zou maken en om dit uit te testen heb ik 100 kg achter op het chassis gelegd, waarbij de hoek van de aandrijfas niet veranderde. Dat was voor mij genoeg reden om de spieën toch vast te plaatsen.

Aanstaande donderdag krijg ik de deuren, achterklep, spatborden, raam en motorkap terug van de spuiterij en wordt de body gebracht. Dan kan ik aan de slag met het terug assembleren van de gespoten onderdelen. Ik ben nog in afwachting van wat onderdelen die ik recentelijk besteld heb. De 'spare-tyre cover' is ook al binnen en kan dus ook mee naar de spuiter. Enfin, weinig spectaculair allemaal, maar de voortgang zit er naar mijn gevoel goed in.

Tot de volgende update, maar dan wel met wat foto's. Goede week voor jullie,

math

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hu guy's,

Wederom een kleine update, dit keer met wat pico's. Gisteren de body naar de paintshop gebracht, met dank aan m'n vriend die het transport geregeld had. Op de terugweg de gespoten onderdelen mee terug genomen en ik moet zeggen dat de man goed werk geleverd heeft. Ben helemaal tevreden met het nieuwe jasje van m'n Jeep.

Ondertussen was ik aan de slag gegaan met het schoonmaken van de nieuwe velgen alvorens daar de banden opkomen. Na dit weekend ga ik aan de slag met het assembleren van de deuren. Voorzichtigheid is hierbij natuurlijk wel geboden want mezelf kennende zit een krasje in een klein hoekje....:dry:

Enfin, zoals ik al eerder zei, weinig spannend allemaal maar ik wil het jullie niet onthouden. Hieronder nog wat foto's en dan wens ik een ieder een goejig wiekend.

math

 

body2.jpg.258355e9dc13b46a6e3fa1411839bbe5.jpg

Op rolletjes...

body1.jpg.562c5a016ee5c2f1a2f132cc0e60021c.jpg

Effe aanhaken...

body.jpg.dc0ef93fb4c47949319e086c7e1f9a9f.jpg

En hoppa...

body3.jpg.400a7b864c3067cab28ad328f2264763.jpg

On our way...

paint7.jpg.62d89b303d76a2d109b7c9f15b914e69.jpg

Goede voorbehandeling bepaalt de uiteindelijke kwaliteit van het spuitwerk.

paint13.jpg.e71535a08ad7b62b5539659e31cff4a0.jpg

In de epoxyprimer

paint1.jpg.78afab61af75937092c3d5d5dfd9fe88.jpg

Goed schuren

paint4.jpg.217e61660818b58a8fcc9013ab6e0926.jpg

en afplakken...

paint5.jpg.d55f473d8fcbc46389907f16b4f66210.jpg

 

paint3.jpg.0ca7008cb7843fce04352c9576e6977e.jpg

In de spuitcabine...

paint9.jpg.da3ab7767f2cc04419364851a72e79ae.jpg

T'is groen!

paint11.jpg.88743cebb901e5c95e609b577b8a84d6.jpg

Van grijs naar groen.

paint6.jpg.69b25cb9ea7b4cb4981e9f69e03eb1ea.jpg

Mooi wark!

Tot zover. Keep feeding eachother!

Ciao.

 

body4.jpg

paint2.jpg

paint8.jpg

paint10.jpg

paint12.jpg

paint14.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Afgelopen week de laatste hand aan het chassis gelegd voordat de body er binnenkort op gaat. Als laatste heb ik alle noodzakelijke kabels geplaatst, waar ik straks niet goed meer bij zou kunnen. Alle ontluchtingsslangen gecontroleerd en in de juiste positie gelegd. Ook de vacuumleiding tussen de tussenbak en de vooras geplaatst. Hierbij tevens het huis van de schakelvork met olie gevuld. Vervolgens was het tijd om de garage eens goed te 'kuisen' om straks met een schone lei aan een nieuwe fase te kunnen beginnen. Het chassis op de wielen gezet en naar buiten geduwd zodat de boel een flink kon worden uitgemest. Daarna de garage iets anders ingedeeld zodat ik straks voldoende ruimte heb om de body op het chassis te plaatsen en rondom genoeg plaats te hebben. Ik vind de nieuwe velgen in ieder geval té gek. :thumbsup:

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met het assembleren van de halve deurtjes. Dat vroeg iets meer tijd dan ik gedacht had. Van beide deuren zat er geen beweging in het slot mechanisme en beide nieuwe slotcilinders pasten niet in het originele gat van de deurtjes. Dus eerst de slotmechanismen gedemonteerd. Dat is geen rocketscience, maar een oeverloos gepriegel om de stangetjes die de verbinding maken tussen de deurgrepen en het slot los en weer vast te krijgen. Het gangbaar maken van de slotmechanismen is een kwestie van een beetje i-mal en wat TLC.....:yes:

Nadat de boel weer in elkaar stond waren de nieuwe slotcilindertjes aan de beurt. Deze wijken iets af voor wat betreft de maatvoering van de 4 nokjes die de cilinder fixeren in de deurplaat. Op de nieuwe cilinders zit 1 bredere nok. Let er bij het monteren wel op dat de brede nok bij de L-deur boven zit, maar bij de R-deur moet deze dan beneden zitten. Anders zit de cilinder bij de R-deur verkeerd om en dat moeten we niet hebben. Door wat schilderstape rond het originele gat aan te brengen en de nieuwe cilinder in het gat te plaatsen kunnen de nieuwe nokken afgetekend worden. Vervolgens is het een kwestie om met sleutelvijltjes op het gemak de nieuwe nok-openingen op maat te vijlen. Vergeet niet als laatste het ontstane vijloppervlak te behandelen met antiroest o.i.d. Daarna kan de nieuwe slotcilinder geplaatst en verbonden worden met het slotmechanisme. 

Als laatste worden de deurrubber, strip, paneeltje en deurgreep op de deurtjes gemonteerd. Alleen de scharnierplaten ontbreken nog want die zijn nog bij de spuiter. Ik heb overigens besloten om alle scharnieren, fenders, sideskirts en spiegels in de kleur van de carrosserie te spuiten. Al deze spullen worden de komende week geleverd. 

Vandaag in een verloren uurtje nog een klein detail aangebracht in het instrumenpaneeltje. In dezelfde kleur als de striping heb ik een klein logo-tje van een Mohawk-indiaan laten maken en op de wijzerplaten geplaatst. Datzelfde element komt ook weer terug achterop de wheelcover en op de zijkanten waar normaal bijvoorbeeld het logo van 'Sahara-Jeep' staat. 

Ter afsluiting nog wat foto-kus en dan wens ik jullie alvast een goede week.

Keep feeding eachother...

Math

IMG_1531.JPG.59b937d239ac35be708e209bbaff6789.JPG

 Eindelijk weer eens op z'n pootjes....

IMG_1532.JPG.c91e11ba4d0739adab4a872e878605b1.JPG

De nieuwe velg. De banden worden later nog aangepakt. Die maken we weer mooi zwart met witte letters.

IMG_1533.JPG.1d3fb21fb5e0018ffc8e041d7b869043.JPG

Past nie, hè....:no:

IMG_1534.thumb.JPG.47e70bafc9276be7efa3a11d121f7e86.JPG

Opnieuw aftekenen en met sleutelvijltjes op maat maken....

IMG_1535.JPG.518c4e7a387e4d5058f9575c0f9406ce.JPG

Het eindresultaat. z.g.a.n. :rolleyes:

IMG_1536.JPG.24e4ab2db776a8d7e1c6dcafaa63b26d.JPG

Zeer tevreden over het spuitwerk....:thumbsup:

IMG_1538.JPG.a4e13b936ac546b70f31894c6a43a651.JPG

Klein detail, alleen voor de liefhebber (zoals ik).... :B

IMG_1537.JPG.8b3b5d65a2eb7264158c3563f388361f.JPG

En straks verlicht door zachtroene led-verlichting. Ja, ook weer voor de liefhebber.... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn we weer!

Na een tijdje op internet te hebben rondgestruind op zoek naar een goede, betaalbare ruitenboer, terechtgekomen bij een bedrijf uit Tiel, voordelig Autoglas genaamd. Afspraak gemaakt en vorige week donderdag is de nieuwe voorruit (incl. zonneband) aan huis gemonteerd. Prima werk geleverd voor een prima prijs. Ik was zegge en schrijven 220 pleuri's kwijt, dus tevreden. Als je de verschillende prijzen in die markt bekijkt en vergelijkt met de bekende grote spelers, val je van de ene verbazing in de andere. Even zoeken loont dus zeker de moeite.

Na 24 uur voor het harden van de kit ben ik aan de slag gegaan met het monteren van de ruitenwisser mechaniek. Dit is gewoon weer even zo'n werkje om te 'pielen', je kent dat wel (of niet natuurlijk...:dry:) Hierbij toch voorzichtig te werk gegaan om de lak niet te beschadigen. Vooraf had ik al gezien dat beide kunststof moeren voor op de ruitenwisser asjes stuk waren. Waarschijnlijk door de invloed van de UV-straling. Jan van B&S gebeld, maar hij vertelde me dat ik ze toch maar moest proberen te repareren, aangezien deze nergens meer geleverd worden. Lijmen zou in dit geval geen optie zijn, aangezien er bij het aandraaien van de moer dusdanige trekkrachten op de lijmverbinding komen te staan dat de verbinding geen stand houdt. Belasting op afschuiving zou geen probleem zijn geweest voor een lijmverbinding. Aangezien de moeren van thermohardend kunststof zijn gemaakt kun je de kunststof opnieuw vloeibaar of week maken en weer met elkaar verbinden. Zo heb ik met een soldeerbout beide helften warm gemaakt en weer tegen elkaar gedrukt. De schroefdraad wat bijgewerkt en vervolgens, om te voorkomen dat deze verbinding los kan laten, heb ik 2 stalen ringen gemaakt die om de moer gaan en de zaak bij elkaar houden als er spanning op komt te staan. Bij het vastdraaien van de moeren gaven ze geen krimp en kon ik de asjes netjes vastdraaien. Als laatste de ruitenwissers gemonteerd en getest of het geheel soepel kon bewegen, hetgeen het geval was. Alweer een onderdeel tevreden af kunnen bouwen.

Daarna ben ik aan de slag gegaan met het monteren van de koplampen en sierringen in de grille. Ik vind het spuitwerk eigenlijk zo mooi, dat ik besloten heb om de rvs grillplaat niet terug te plaatsen. Dat zou zonde van het spuitwerk zijn.

Inmiddels heb ik zo goed als alle losse onderdelen van onder de motorkap e.d. allemaal al gekuist en waar nodig in de lak gezet. Zo is het straks maar een kwestie van pakken en monteren. Voor morgen heb ik wat handjes geregeld, want dan komt de body en de rest terug van de spuiterij. De body gaat dan meteen op het chassis, waarna het verder afbouwen door kan gaan. Ik heb de komende week vrijaf genomen om lekker door te kunnen sleutelen. Enfin, ik hou jullie op de hoogte.

Keep feeding eachother....:yes:

Math

IMG_1539.JPG.defe21ee3ee4b75731b8c698a482e6ca.JPG

Nieuwe ruit in de rubbers en in de kit. Nu even laten uitharden...

IMG_1541.JPG.d7759cdb86138227b724c46fdfbfa4ec.JPG

De kunststof moeren gerepareerd. Nog even zwart spuiten en dan kunnen ze erop.

IMG_1551.JPG.da83a422a3f0355035f3b22667f42968.JPG

Ziet er uit alsof het origineel is, toch?

IMG_1550.JPG.dbc670bf4b00ba05f0df8e73bc7dd79a.JPG

Ziet er weer netjes uit zo....

IMG_1546.JPG.2fad4b36dcdabc79f3ea910cbecbe57c.JPG

De grill klaar om weer te worden verenigd met de rest.... 

bewerkt door wrangler266
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...