Spring naar bijdragen

Resurrection of the Mohawk...


wrangler266
 Share

Recommended Posts

Vanavond nog wat geprutst aan wat weerbarstige nippels van de remleidingen. Wie kan me helpen?

De verbindingsnippels (sleutel 3/8"), die de stalen remleiding verbinden aan de flexibele rubberen slang die dan vervolgens naar de remklauw gaat, zitten muurvast en ik wil de leidingen eigenlijk niet vernaggelen. Weet iemand van jullie een goede manier om de nippels toch los te krijgen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

math

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, als de slang nog aan het chassis vast zit pak je een open ring sleutel , zeskant, inderdaad 3/8, die geef je een klap met een rubber of kunstof hamer. Eventueel eerst heet stoken. Maar...... Dit meen je toch niet? Je gaat toch niet restaureren en wel oude remleidingen behouden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huy Siert en Ab, Jullie hebben gelijk, dank voor de 'wake-up call'... :thumbsup: Wat is dat toch dat ik altijd denk om onderdelen zondermeer te hergebruiken. Daar moet ik toch wat meer bewust mee omgaan. Enfin, punt is gemaakt.

Ab, los van je album, hoe heet jouw project eigenlijk. Ik wil het graag lezen, maar kan het niet meteen vinden.

Ik hoor het wel.

mazzel,

math 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi there,

Gisteren het chassis dus verder helemaal kaal gemaakt. Dat ging lekker, dankzij de werkplaatskachel die ik vorige week op de kop heb getikt. Dat is wel zo comfortabel als je wil sleutelen in de winterperiode.... We zijn eindelijk aangeland op het punt 'zero', vanwaar het project van 'scratch' af aan opnieuw kan worden opgebouwd. De werkplaats ziet er weer opgeruimd en netjes uit, klaar voor de volgende fase van het project. Ik ga voor mezelf de zaken eens goed op een rijtje zetten om zodoende een goede werkvolgorde te kunnen bepalen, beginnende bij het chassis natuurlijk.

Het 'nieuwe' chassis wordt in ieder geval goed gecontroleerd op eventuele constructieve gebreken. Zoals eerder gemeld wil ik het chassis ook van binnen bekijken mbt een endoscoop. Kijken wat dat oplevert. Verder wil ik alle draadgaten controleren, gangbaar maken en alvast van bouten voorzien ivm het reinigings- en galvaniseringswerk. Ik zal ook op zoek moeten naar een goed bedrijf vwb het ontlakken en galvaniseren, maar daar heb ik al wat tips van binnen. 

Enfin, ik weet dus niet wat ik allemaal ga tegenkomen en hoe lang ik dus nodig heb om het chassis te prepareren. Zo vlug als e.e.a. duidelijk is en er zinnige dingen te vertellen zijn, meld ik me weer. 

Ik wens jullie allen alvast een goede week,

math

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ik weer....

Na heel wat bedrijven in de regio te hebben gebeld ben ik voorlopig 1 offerte verder bij een bedrijf hier net over de grens in Heusden-Zolder.

Ik heb daar offerte aangevraagd omdat ze adverteerden met 'chemisch ontlakken'. De offerte die ik aangeboden kreeg spreekt echter van 'thermisch ontlakken'.

Ik weet het verschil van bewerkingsmethode tussen die twee, maar weet niet of er nadelen zijn t.o.v. van elkaar mbt een chassis van kokerprofiel.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Alvast bedankt,

math

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei mike m:

ik heb ze altijd chemisch laten ontlakken wat thermisch ontlakken is weet ik niet.

ga zo ff googlelen

Reinigingsoven met een temperatuur tussen de 425 en 500 graden. 

Alles brand er langzaam vanaf.

Ik heb het wel eens laten doen met elektromotoren. En daarna in de poeder coat

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Mac Gyver,

Ja, de methode is mij bekend, maar wat zou er met de binnenkant van de kokers gebeuren?

Voor mijn gevoel wordt de binnenkant in een chemisch bad gereinigd en ook schoongespoeld, maar wat gebeurt er met de afgebrande troep aan de binnenkant van de kokers bij het thermisch ontlakken? De buitenkant wordt na het ovenproces met een hogedrukspuit schoon gespoten, maar dat zou betekenen dat de afgebrande troep aan de binnenkant van de koker blijft zitten, toch? 

Ik heb geen idee....:unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-12-2017 om 1:13 PM zei wrangler266:

Hey Mac Gyver,

Ja, de methode is mij bekend, maar wat zou er met de binnenkant van de kokers gebeuren?

Voor mijn gevoel wordt de binnenkant in een chemisch bad gereinigd en ook schoongespoeld, maar wat gebeurt er met de afgebrande troep aan de binnenkant van de kokers bij het thermisch ontlakken? De buitenkant wordt na het ovenproces met een hogedrukspuit schoon gespoten, maar dat zou betekenen dat de afgebrande troep aan de binnenkant van de koker blijft zitten, toch? 

Ik heb geen idee....:unsure:

Ik denk zelf dat ze dit ook schoon spoelen onder hoge druk. Zelf doe ik de kokers na een modder bad schoon maken met de Karcher en de riool ontstopper

8798928240670-424-424.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huy MacGyver,

Fijn dat je mee blijft denken. Aanstaande 4 januari heb ik een afspraak bij het bedrijf dat het chassis kan ontlakken, dat praat wat makkelijker dan alleen maar mailen. Mocht het zo zijn dat ze het chassis alleen thermisch willen / kunnen ontlakken dan kan ik de boel inderdaad ook zelf schoon spoelen op deze manier. Een bedrijf voor het verzinken heb ik inmiddels ook gevonden, wederom in België. Ik heb inmiddels de endoscoop hier liggen en zal vandaag wat foto's ermee maken. Ben benieuwd hoe dit chassis er van binnen uitziet.

Ik bentrouwens blij als deze 'most wonderful time of the year' voorbij is en het normale leven weer z'n gang kan gaan, want dit schiet niet erg op zo.

Ciao, math

Endoscoop.JPG.75a84de30c2dd024f9df19e61ee1f3bf.JPG

Dit is 'm. Handig apparaatje dat je voor zo'n 50 pleuri's op de kop kunt tikken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, ben ik weer.

Yep, dat kan inderdaad ook Siert. Ik had het geluk dat ik de endoscoop kon lenen van mijn goede vriend Jo, waarvoor dank, ouwe pik!

Ik heb de binnenkant van het chassis inmiddels gecontroleerd en eigenlijk bevestigen de beelden van de endoscoop alleen maar wat wij allemaal al weten: Duidelijke roestvorming en -schilfers bij de uiteinden van het chassis en in het midden over de gehele lengte wat zogenaamde vliegroest. Je krijgt wel een goed beeld van de 'ernst' van de situatie. Het beeld wat ik nu heb van dit chassis is dat het nog in een goede staat verkeert, maar dat de binnenkant degelijk moet worden aangepakt om het corrosieproces dat in gang is gezet te stoppen. Het is nog niet te laat, maar de huidige staat vraagt om een degelijke aanpak.

De foto's zijn niet van de allerbeste kwaliteit, maar geven toch een goed beeld. Jullie zien eerst wat foto's van de goede delen, met wat vliegroest en daarna wat foto's van de uiteinden, waarbij duidelijk sprake is van een verder gaande corrosie.

ChassisInside-2.jpg.94561359c3f169afbfa6dd25ba12bd88.jpg

Vliegroest middelste delen chassis

ChassisInside-3.jpg.6c00e81164131c0d0905119bc92df6d8.jpg

Idem.

ChassisInside-5.jpg.14a7498f2ad703bd328cc879d0b95068.jpg

Ronding van de onderste binnenhoek kokerprofiel

ChassisInside-22.jpg.18e139a08915440f95cc2a1d8ca9ea73.jpg

Oppervlakte opstaande kant

ChassisInside-19.jpg.fd1f4c96efb6a3e24806b6064bc42222.jpg

Roestvorming L-achter

ChassisInside-15.jpg.db6f38356f1cc9b0480e8ce854e870b2.jpg

Roestvorming L-voor

ChassisInside-12.jpg.c2b858fc52f37191889eaff1fb77e947.jpg

Roestvorming R-achter

ChassisInside-18.jpg.ec95a2b02b2abf902741dd5dd14832aa.jpg

Ronding van de bovenste binnenhoek kokerprofiel

ChassisInside-24.jpg.4f8c76a5fae20a164c3077c12aa910be.jpg

Grappig, nog een verdwaalde spaan uit het fabricatieproces...

ChassisInside-21.jpg.6d5deea9eb8ca2742a14b802b5caae6c.jpg

En tenslotte nog een kwisje voor de liefhebbers: Wie weet welk onderdeel dit is?:whistle:

So far guy's. Rest mij jullie nog allemaal een goede jaarwisseling toe te wensen, met veel Jeep-plezier in het nieuwe jaar. Geen goede voornemens maar gewoon jezelf blijven, zeker voor de rokers, drinkers en lekkere eters onder ons. Hell yeah!

Tot na de jaarwisseling....:D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hi guy's, 

Even wat tijd genomen om uit te buiken, maar nu was het hoog tijd om de (las)draad weer op te pakken...:D

Ik heb inmiddels een gesprek gehad met een medewerker van het bedrijf dat het chassis gaat ontlakken. Het wordt uiteindelijk dan toch chemisch ontlakken, maar niet nadat ik op papier had gezet dat deze keuze volledig voor mijn eigen risico was...:wacko: Ik begrijp hun standpunt overigens wel hoor. Dit heeft alles te maken met het feit dat dit bedrijf iso-gecertificeerd is en hun eindproduct dus aan een aantal criteria moet voldoen waarmee ze achteraf zeker geen gedonder willen hebben. Aangezien ze bij het chemisch ontlakken niet kunnen garanderen dat er geen zuren en andere chemische vloeistoffen achterblijven in het chassis, die dan weer nadelig voor de kwaliteit van het conserveren kunnen zijn, moest ik schriftelijk 'afstand doen' van de gestelde richtlijnen. Omdat de volgende stap in mijn geval thermisch verzinken is, en het chassis vooraf weer in een aantal reinigingsbaden gaat, was het voor mij geen probleem om dit papiertje uiteindelijk op te stellen en te ondertekenen. 

Het verzinkingsproces wordt hier met een leuk filmpje schematisch weergegeven: 

Goed, maar voordat ik het chassis uit handen geef moet ik nog een paar kleine reparaties uitvoeren: de bevestigingssteun van de grill; beide steunpunten waar de grill op de chassisbalken steunt; de verstevigingsplaat ter hoogte van de bevestiging van het stuurhuis stond bol als gevolg van corrosievorming tussen de plaat en het chassis; de dwarssteun voor de benzinetank is slecht ter hoogte van de gaten voor de bevestiging van de body.  

Uiteraard enkele foto's ter verduidelijking:

IMG_1166.JPG.51fca178d1f4076fb004e0b1354f5cc6.JPG

Bevestigingssteun grill

IMG_1162.JPG.d7f8721eb5cdd365c6454333363fdcf0.JPG

Steunpunt grill op chassisbalk. Slechte stuk reeds uitgeflext

IMG_1161.JPG.56241d0985a99194ff66a416df73a1a5.JPG

Verstevigingsplaat thv stuurhuis. Plaat stond bol. Losgeflext en de corrosie verwijderd.

IMG_1164.JPG.a577e38c7c18a36a31af2d1b38248a42.JPG

Dwarssteun voor benzinetank.

IMG_1170.JPG.b9530aaad7e498fed51c4398a7750d67.JPG

Hier is het slechte stuk verwijderd en is de onderliggende steun voor de body zichtbaar.

Dit zijn mijn werkzaamheden dus voor dit moment. Als ik hiermee klaar ben kan het chassis eindelijk op transport naar België voor de uiteindelijke verzinking. Daarna kan de wederopbouw pas écht weer beginnen. Zin d'ran! :thumbsup:

Alle goeds voor jullie,

Math

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hi guy's,

Toch maar even ingelogd voordat jullie denken dat ik in slaap gesukkeld ben. De werkzaamheden hebben inderdaad even stilgelegen omdat ik mijn aandacht even bij een paar andere karweitjes moest houden. Eerst moest ik mijn oud karretje dat ik gebruik voor mijn woon-werkverkeer (zolang dat ik met de Jeep bezig ben) een beurt geven. Daarna gaf de wasmachine de geest, meteen gevolgd door de trafo van onze kamerlamp. Toen ik weer aan de slag wou gaan met het chassis bleek de Co2-cilinder leeg te zijn. Deze fles zat bij het lasapparaat toen ik het ding kocht. Ik ging ervan uit dat ik die fles zowat overal kon inruilen voor een volle. Niet dus..

Dan ga je op zoek naar een fles, kopen of huren, maar wat een prijzen. Ongeloofelijk. Driehonderd pleuri's ex btw voor een fles en dan nog eens € 40,- voor de vulling. :no:

Huren kon ook, maar zover ben ik niet (nog) gegaan. Ik kon gelukkig voor die paar rupsjes die ik maar hoef te leggen even de fles van mijn vriend lenen. Dus die heb ik vandaag gehaald.

Daarnaast ben ik nog achter een multi gatenboor aangegaan om de gaten van 40 mm te boren. Te koop voor € 120,- en dat voor drie gaatjes. Doen we ook niet. Daar moet ik nu dus even achteraan. Daarna kan ik de drie plaatjes in het chassis lassen en kan het ding op transport.

Ik weet, het is weinig spannend nu, maar meer kan ik er niet van maken nu. Ik geef mijn geld toch liever uit aan onderdelen dan aan gereedschap dat ik maar éénmalig gebruik ebn daarna nooit meer.

Enfin, zo vlug als ik met bovengenoemde klaar ben meld ik me weer.

Een goejig wiekend gij allen.

Ciao      

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yow, daar zijn we weer.

Vandaag goed opgeschoten aan het chassis. De kleine reparaties zijn klaar en ik ben er best tevreden over. Het overnemen van de gaten op de nieuwe stukken plaat heeft goed uitgepakt. Nadat ik de oude stukken eruit geslepen had heb ik eerst de nieuwe stukken pas gemaakt. Daarna ingepast en even vastgehecht. Zo heb ik de bestaande gaten in de dwarsbalk met een zwarte watervast stift via de onderzijde overgehaald. Daarna de plaatjes weer losgemaakt en met behulp van een passer het midden bepaald. Klein centertje geslagen en toen op maat geboord met de multi-boor. Daarna de nieuwe stukjes plaat uitgericht op de bestaande gaten in de chassisbalk en vastgehecht en afgelast. Daarna wat afgewerkt en in vergelijking met het originele laswerk 'af fabriek' ben ik wel tevreden.

Als laatste heb ik op het hoogste punt van het chassis nog twee gaten geboord om ervoor te zorgen dat de lucht goed weg kan als het chassis in de baden ondergedompeld wordt. Komende week breng ik het chassis naar het Belgische Zolder waar het chassis ontlakt zal worden en van daaruit gaat het chassis naar het Belgische Maasmechelen om de uiteindelijke zinklaag aan te brengen middels de eerder omschreven methode van thermisch verzinken.

In de tussentijd ga ik aan de assen beginnen. Wat ik daar precies ga tegenkomen weet ik uiteraard nog niet. Eerst de boel maar eens demonteren en netjes reinigen en dan zien we wel wat het wordt. Hierbij wordt ik technisch bijgestaan door mijn goede vriend Jo. Hij is een begrip in deze regio als het om Jeeps gaat. In de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw (....) heeft hij al met een aantal artikelen in het toenmalige tijdschrift '4WD-Automagazine' gestaan. Hierin vertelde hij o.a. hoe hij in die tijd oude Willy's Jeeps uit de St. Pietersberg haalde die voorheen gebruikt werden voor de champignonteelt en later ergens afgedankt in een hoekje stonden te verroesten. Niemand durfde zich de vingers eraan te branden, maar Jo sleepte ze eigenhandig uit het grottenstelsel mee naar huis en begon er gewoon aan. Zo heeft hij een aantal van die ouwe karretjes een tweede leven gegeven en daarna heeft hij ook nog een stuk of drie CJ5's en              twee CJ7's gerestaureerd. Enkele van deze Jeep's kregen toen ook al een V8 in het vooronder. Ook heeft hij ergens begin 90'er jaren een zelfbouwproject gedaan dat ook in de 4WD heeft gestaan. Hij maakte doodleuk van een Mercedes Unimog een Willy's Big Foot. Blij dat ik aan dat project mee heb kunnen werken. O ja, diezelfde Big Foot Willy's heeft hij toen nog in het klein op schaal nagebouwd voor zijn dochtertje, met een serieuze elektrische aandrijving. En alles zonder tekening of archiefmateriaal. Gewoon alles uit het blote hoofd, met trial en error. Wat zijn ogen zagen maakten zijn handen gewoon. De originele Big Foot loopt nog ergens rond aan de Nederlandse kust. Ik heb 'm vorig jaar geloof ik nog ergens in een tijdschrift voorbij zien komen. De huidige eigenaar heeft 'm verder gerestyled en opgepimpt tot een mooie - geel met zwarte accenten - Jeep. Enfin, mooie tijd was dat en ik ben blij dat ik voor mijn project regelmatig een beroep op zijn ervaring kan doen.

Nou, tot zover. Zoals gebruikelijk nog even een paar pico's 'ter leering en de vermaeck' en dan 'spreken' we elkaar laters wel weer.

Alle goeds voor jullie,

Math

IMG_1174.JPG.6cefd6e16b3508dd4b5af31c333794eb.JPG

Zowel links als rechts een nieuw stukje plaat in de achterste tussenbalk geplaatst.

IMG_1176.JPG.3bcf90db4b3be1fc6a075c41bd0f97dc.JPG

 Idem aan de voorkant voor de bevestiging van de grill.

IMG_1177.JPG.59a38ba29661e0dc6b016e88c66a9ef0.JPG

En hier aan beide zijden het gat dat moet zorgen voor een goede ontluchting in de reinigings- en verzinkingsbaden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...