Spring naar bijdragen

Jeep Liberty KJ 2003 en ik


liberian
 Share

Recommended Posts

Hoi, na altijd een ander merk 4x4 te hebben gereden, ben ik vandaag overgestapt op een Jeep Liberty KJ bj 2003.

De overstap was niet vrijwillg, maar noodgedwongen. De keuze voor Jeep was dan weer wel vrijwillig en gewenst.

Nu zit ik met een kleine uitdaging. Mijn vorige auto was volledig opgebouwd voor onze Reis naar Marokko, maar een technisch wederkerend probleem heeft mij doen besluiten om toch even een andere auto te nemen voor die reis. Ik heb hem vandaag opgehaald en hij is helemaal standaard. Dus, in de komende twee weken moet ik hem wel reisklaar maken. Dat wil zeggen, ik zet er grotere AT banden op. Dit ivm het feit dat de auto verkocht werd met de winterbanden erop. Niet zo handig dus.

De AT's zijn 245/70/16.

Een vraag die ik graag aan jullie wil stellen is, ik heb op de oude auto 31x10.5x15 liggen. Vrijwel nieuw. Dus, indien ik die op stalen velgen op mijn nieuwe zou kunnen doen, zou ik dat heel fijn vinden. Dus bestaan er velgen in de 15 inch versie voor de Jeep Liberty?

Daarnaast wil ik dus graag een tweede accu plaatsen voor alle accesoires. Wederom een vraag, waar zouden jullie die neerzetten?

En voor nu de laatste vraag. Aangezien ik meer reis als echt in pay and play parks ben, zou ik 1 inch lift genoeg vinden. is dat er? Of ga je dan direct naar 2 inch?

Dank voor jullie antwoorden.

Groet van mij.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 inch velgen passen niet over de remklauwen aan de voorkant, dus je hebt minimaal 16 inch velgen nodig.Buiten dat gaan die 31ers ook nooit passen, zelfs met 2.5 " verhoging.

Ik heb voor de ATs uiteindelijk de originele maat aangehouden (235/70) als ik me niet vergis, anders moet je reservewiel gebeuren ook helemaal aanpassen.

Voor het verhogen heb ik OME veren en schokbrekers gedaan (2.5") omdat de originele schokbrekers gaar waren. Niet goedkoop maar rijdt heerlijk en auto ligt goed op de weg. 

wat betreft de accu, aan de passagierskant richting t schutblad moet je nog aardig wat ruimte hebben, daar zou je een accu kwijtkunnen?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Eerste aanpassingen zijn gedaan. Falken AT 245/70/16 (welke ik nog had liggen) zitten er nu op. Ik ben ermee op en neer naar Groningen gereden en alles tip top in orde.

De dakkorf zit er bijna helemaal op. Moet nog twee gaatjes boren, maar het is te donker geworden. Fotos ervan zijn even knudde. Ik zal morgen het één en ander doen vwb fotos.

Morgen even kijken of ik mijn LED Light bar erop kan krijgen. Is 42 inch. Afijn morgen even wat freubelen daarmee.

Heel jammer vwb de 15 inch velgen. Dat had een hoop geld gescheeld. Nu maar eens kijken hoe ik mijn nieuwe Trailer achter de jeep krijg voor wat betreft de hoogte van de trekhaak.

Mijn vorige auto was wat hoger. zeg maar dikke 8cm hoger vwb de trekhaak.

youtube filmpje

 

bewerkt door liberian
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag is het eindelijk zover. Hehe, na tien dagen hard werken en aan de Base Camp Trailer nog veel langer, is nu eindelijk de combinatie klaar voor de grote reis.

Vrijdag gaat het eerst naar Domburg/Zeeland om even op adem te komen en dan zondag gaat het richting Marokko.

Vier weken lekker touren.

 

21122616_1332037636921884_76268274990578

21167678_1332038123588502_73236326399859

21122697_1332037883588526_5382897446076021122697_1332037883588526_53828974460760

21167481_1332038173588497_66612417777744

Zo, nu nog de zaak inpakken en dan kunnen we ervandoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hallo,

We zijn weer terug en alles is buitegewoon goed gegaan.

Bij thuiskomst lagen EFS veren en schokdempers op mij te wachten met een 2 inch lift en 100kg extra payload. Die zitten er nu onder. Morgen komen de nieuwe banden, Cooper S/T Maxx eronder en dan moet hij wat dat betreft voorlopig goed zijn. Veel meer gaan we er de komende tijd niet aan doen. Want het geld is nu wel even op. Maar goed, de volgende stap is de bumper voor. Die moet vervangen worden voor een staal exemplaar met een lier. De lier haal ik weer van de oude auto en laat die even nakijken en onderhoud plegen plus een breather komt erop. 

Over Breathers gesproken, ja, die moet ik ook nog plaatsen. En eveneens een snorkel. Maar dat komt nog.

Hier een paar foto's van de vakantie.

22218180_1358230670969247_57606713723736

21367006_1338186059640375_11911188185626

 

En een klein filmpje van onze eerste ervaring met de duinen. Zonder enige uitleg achter een quad aan? Zeg maar rustig, niet zo leuk en zeker niet goed voor de auto.

 

Groet

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Vandaag een heel drukke dag gehad. Na afgelopen week eerst maar eens de Jeep wat hoger gemaakt te hebben door middel van EFS veren en schokdempers, heb ik vandaag de olie weer laten verversen en de transmissieolie laten vervangen.

22219674_1359962504129397_60430732653278

22137055_1359962537462727_21442160752546

22135740_1359965717462409_52186344192273

22137140_1359962437462737_55234876998960

Nadat ik dus de zaak wat omhoog gebracht had, vond ik dat het tijd werdt voor een paar nieuwe banden.

Ik heb gekozen voor Cooper S/T Maxx in de maat 245/75/16 en ze passen als een droom. Nu nog even wat in het terrein rijden om te weten of alles ook daar niet schuurt of zo. Maar tot nu toe niks. Alles ok.

22291339_1363348293790818_86475813919471

22256788_1363348297124151_75227851381374

22256771_1363346907124290_31964373936140

22219628_1363346903790957_85843888864290

Trouwens in deze foto's zijn al onze auto's te zien. De oude Frontera, de Mini Clubman en nu de Jeep.

Ik vind het trouwens helemaal niks dat hij Cherokee heet hier. Dus heb nieuwe emblemen besteld met Liberty. Die komen er straks op.

De volgende stappen zijn; 

1. Bumper, dan daar de lier erin die ik heb. Dragon Winch 12.000lbs.

2. Snorkel.

3. Spuiten in zwart Raptor bedliner.

4. Skid plates

5. Rock sliders.

Alles in random order.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hallo,

 

Vandaag maar eens begonnen met het maken van Rock Sliders. Al hebben we niet al te veel rotsen in Nederland, ik weet uit ervaring dat het best handig is om toch enige bescherming te hebben als je onderweg bent.

Dus daarom sliders. Ik begin eerst maar eens simpel. Waarom? Omdat ik er nog niet helemaal over uit ben hoe het uiteindelijk eruit moet gaan zien. Daarom noem ik het maar Stage 1.

Er komt een 50x50x3 mm stalen koker die met bouten vastgezet wordt aan de langskokers op de Liberty, maar ook vastgezet wordt aan de naad onder aan de rocker panels. Daar rust hij dan ook tegenaan. Dit zorgt voor extra draagkracht over de hele lengte. En hopelijk daardoor minder snel deuken in de carosserie.

Ik ben nog lang niet klaar, maar hier alvast de basis van de eerste slider.

23415185_1392178850907762_21091625339655

23405939_1392178854241095_79877028206478

Morgen maar weer verder en ik hoop dat alles klaar zal zijn als we volgende week weer op pad gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

We zijn weer wat verder. Morgen nog wat gaatjes boren en spuiten en dan kunnen we voor de laatste keer gaan monteren.

23511458_1396856207106693_70804827604629

Bedenk dat de Liberty een zelfdragende carosserie heeft en dat de langsbalken direct aan de body vastzitten.

Dus dat wil zeggen dat de twee kokers naar de balken voor de stevigheid zijn, maar dat ik de sliders ook op de lasnaad vastzet waar de rocker panels en de bodemplaat elkaar ontmoeten. Daardoor wordt dus alles beschermd, maar draagt de gehele body mee aan de stijfheid van de sliders. 

23511165_1396856213773359_44007818170135

23550105_1396856210440026_61863473303462

Morgen mogelijk weer meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Zo, project Rocksliders is achter de rug en het projectje Toughbookhouder ook.

Dit zijn de resultaten;

23592142_1397328753726105_74930023568541

23631902_1397328750392772_49496165650466

24785384_1417127521746228_63505352849481

24799571_1417127525079561_21379093854800

24883675_1417127611746219_55829800260783

Dit zijn fotos van de ongespote versie van de houder. De uiteindelijke houder is trouwens in de co-piloot stand hoger geworden en steunt in de solo stand op de stoel. 

Dat zorgt voor meer beenruimte en minder trillen en schudden. En eruithalen is een paar minuten werk. Dus ook dat is fijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Op ‎11‎-‎1‎-‎2018 om 7:48 PM zei Masis:

Heb je de sporen van het oude embleem helemaal weg gekregen? En wat ga je doen met de apk, kentekenverlichting is verplicht.

In de kentekenhouder, links naast het reservewiel is verlichting en achteruitkijkkamera.

Kenteken in de ruit was even tot ik een vierkante plaat had. Die heb ik nu en zit erop.

Heb ik alleen nog geen foto van.

Ja, alle sporen van het oude embleem zijn weg, was erg makkelijk, goed scherp mes en even opwarmen met een verfstripper (dus voorzichtig voor de lak) en klaar.

bewerkt door liberian
iets vergeten te zeggen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...