Spring naar bijdragen

Stuurbekrachtiging maakt geluid (met video)


ERBRE
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden is mijn stuurbekrachtiging steeds meer geluid gaan maken. Althans, het geluid lijkt vanuit de stuurbekrachtiging te komen. Ik heb het vloeistofpeil nagekeken en nu ook een deel van de vloeistof vervangen, maar dit geluid blijft zich voordoen. De vloeistof die er uit kwam is erg zwart: de eerste keer dat ik het reservoir leeg heb gehaald en opnieuw met nieuwe vloeistof heb bijgevuld kwam er pikzwarte vloeistof uit. Hierna heb ik de motor weer gestart en wat heen en weer gestuurd, om zo de leidingen te spoelen. Daarna weer het reservoir leeggehaald en bijgevold met neiuwe vloeistof. Nu was de vloeistof nog steeds heel zwart, maar al ietsje transparanter voor fel licht. Zie afbeelding hieronder.

 

Omdat ik geen antwoorden heb kunnen vinden zover, wil ik dit graag aan iedereen voorleggen. 

Hier kan je een filmpje van het geluid zien: 

 

20170812_181114.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik heb het volgende gecontroleerd en gevonden:

- Aandrijfriem: is in goede conditie (geen scheurtjes, staat goed op spanning)

- Ontluchting: na opkrikken van de vooras heb ik nog een keer ontlucht door 30 keer heen en weer te draaien, van lock tot lock

- Stuurbekrachtigingspomp: Bij het aanstaan van de motor zie ik geen 'flow' in het reservoir

- Stuurhuis: Er zit een klein beetje speling op de as van de pitman arm

Nu stuurt hij prima als hij koud is, maar zodra ik met draaiende motor veel heen en weer stuur, en het systeem warm wordt, begint ie dit geluid te geven. Vooral bij stilstaan. Zoals je kan zien in het filmpje lijkt het bij de stuurpomp vandaan te komen.

De bekrachtiging werkt opzich nog wel, daarom vermoed ik dat het stuurhuis op zn einde is (no 210 duizend km's gelopen). Misschien is dit versterkt door een slecht werkende stuurpomp / verstopte hogedrukleiding. Om beide onderdelen te vervangen zou vrij kostbaar zijn, daarom check ik dat graag eerst even. Zou dit kunnen kloppen? Zijn er nog andere mogelijkheden?

Gr, Ernst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Snel opwarmen van de olie kan komen door een verstopping, of doordat er veel arbeid geleverd moet worden, of er een verkeerde olie gebruikt is.

Slangen vervangen en nog een keertje spoelen, en eventueel een drukmeting doen, zou ik als eerste proberen.

Wat de olie betreft, Jeep adviseert speciale olie, maar ATF kan ook.

moparPAS.jpg

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je advies Ab! Dit klinkt als een logische eerste stap en ga ik mee aan de slag. Nog een tip hoe ik het beste de druk zou kunnen meten? Ik neem aan dat een drukmeting na de pomp informatie kan geven over de toestand van de pomp zelf.

Zodra ik hiermee aan de slag ben gegaan hou ik jullie op de hoogte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...