Spring naar bijdragen

Krakend geluid na bladveren, shackles en schokbrekers vervanging


Adebisi
 Share

Recommended Posts

Ik heb deze week voor het eerst mijn bladveren, shackles en schokbrekers vervangen... deze zaten behoorlijk vast en waren flink doorgezakt, dus hoognodig. Ik heb deze met nieuwe Crown HD bladveren vervangen en staat nu iets van 2,5-3 cm hoger dan stock.

Na veel hakken en zagen, bouten die afbreken heb ik de nieuwe bladveren eronder. Ik dacht alles goed maar na een test rit bleek dat als ik zacht een bocht maakte, of soms over een drempel of een gat reed dat er een knarsend, metaal op metaal geluid (vergelijkbaar als in dit gevonden filmpje https://www.youtube.com/watch?v=WACf0GqSOms op min 0.30. Daarop heb ik de olie in de Dana 35 achteras vervangen + lsd vloeistof.  Alles eerst goed schoongemaakt, en het zag er ook verder ok uit, geen speling en de oude olie (erg vies) had alleen ter opmerking een paar erg kleine gouden metaal glitters. Ik heb een foto toegevoegd na het schoonmaken, ik kijk er ook maar met beginners ogen na. Het krakende geluid ging weg maar komt sporadisch terug bij korte bochten of een scherpe bocht achteruit rijden.

Waar kan ik het beste zoeken naar een oplossing met dit verhaal in het achterhoofd? Is de Limited Slip misschien niet meer top? Of kan dit zijn doorat de hoek van de aandrijf lijn anders is? Misschien is dit op te lossen met een kleine “transfer case drop”. Voordat ik de bladveren had vervangen had ik nergens last. Of is het ok om het eerst af te wachten of het zichzelf verhelpt na wat inrijden? 

Ik zal dezer dagen ook nog eens alle bladveren en schokbreker bouten goed in het vet zetten om misschien een combinatie van problemen/geluiden uit te sluiten maar in eerste instantie lijkt het uit de achteras te komen.

Iemand tips uit ervaring?

 

IMG_2671.thumb.JPG.40f0c22ba75d455ad4e7ea81b827af26.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geluid met scherp draaien is de LS, (nieuwe) bladveren maken bijna geen geluid.

Dus twee dingen checken:

a. Scherp draaien op vlak terrein.

b. Rechtuit rijden en flink in/uit veren.

Het kan natuurlijk ook nog een kruisje zijn in de aandrijfas, die door de nieuw hoek wat geluid maakt. Heb je deze al gesmeerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 hours ago, Ab said:

Geluid met scherp draaien is de LS, (nieuwe) bladveren maken bijna geen geluid.

Dus twee dingen checken:

a. Scherp draaien op vlak terrein.

b. Rechtuit rijden en flink in/uit veren.

Het kan natuurlijk ook nog een kruisje zijn in de aandrijfas, die door de nieuw hoek wat geluid maakt. Heb je deze al gesmeerd?

Ik zal a. en b. morgen proberen. Ik had de kruisjes nog niet nagekeken, klinkt ook als een goede mogelijkheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het was een combinatie van geluiden/problemen die na de nieuwe bladveren naar voren kwamen. Het was wat lastig om deze direct te traceren omdat het alleen naar voren kwam bij het rijden. 

Het eerste probleem was de rechter achterschokbreker die geluid gaf, de schokbrekers vervangen en een geluid minder. Ook heb ik wat achtjes gereden op een groot parkeerplek om de LS vloeistof goed in de as rond te brengen, tot nu toe is het geluid in de achteras van de LS niet meer gehoord maar misschien is het toch wel verstandig om dit eens een keer preventief te vervangen met de "How to" sinds er 2 ton op de km-teller staat.

Toen was er nog een geluid dat naar voren kwam als ik naar rechts ging en een drempel of over een kuil reed. Na je tip @Ab om de kruisjes na te kijken/smeren wou ik deze preventief vervangen, ook omdat ik deze had liggen. Toen zag ik wat kras schade op het achterste kruisje, dit was van de uitlaat die te dicht bij de aandrijfas zat en af en toe in contact kwam. Ik heb er wat markerings-verf op gesmeerd om te kijken of dit vers was. De uitlaat heb ik iets meer er vanaf gezet en tot nu toe zijn alle geluid problemen verdwenen. :thumbsup:

Nog een vraag, zit de uitlaat met weinig marge vanaf de schokbreker en de aandrijfas? Of ligt dit aan de grote van de geluiddemper? Ik heb deze vorig jaar vervangen met een standaard uitlaat.

En ik heb de schokbrekers vervangen met Bilstein 4600, is het aan te raden om "pin bar eliminators" te gebruiken om te compenseren bij een 1 tot 1,5 inch lift of maakt dat niet zoveel uit?

 

IMG_2687.thumb.JPG.c8a7ba487aa240a50180598d8f6aecaf.JPG

bewerkt door Adebisi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...